Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplassering... gjennom oppdretter?


Lemen

Recommended Posts

Jeg surfet innnom en omplasseringside i dag og så en (alldels nydelig :lol: ) liten renraset valp på 13 uker til omplassering. Det å måtte omplassere en hund er en ærlig sak, men jeg stusset på at den ikke ble levert tilbake til oppdretter (spesielt siden den er så liten..).

I avtalen med min oppdretter er det klart at om Sophus skal omplasseres (noe han ikke skal..) vil oppdretter være med på å finne nye eiere, evnt. ha han selv. Det synes jeg er en trygghet og ganske så naturlig, men det finnes vel ingen lovhjemmel på at det skal være slik? Er det fordi valpekjøperene eller oppdretteren ikke er så opptatt av slike eventualiteter? Hva tenker dere?

Skulle jeg omplassert "gutten min" ville familie, venner, oppdretter og raseklubb vært de instansene jeg hadde kontaktet først. Personlig synes jeg det er en trygghet å vite at oppdretteren min vil stille opp om om det trengs, selv om det heldigvis ikke har vært nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg i kontrakten til min nye valp og (har det blitt meg fortalt..jeg skjønner ikke hollandsk), synes det er den riktige måten å gjøre det på hvis ting skulle gå galt...Hvor gyldig den er derimot aner jeg ikke... Har en annen - for oss i Norge - merkelig ting og i kontrakten. .. Det var en liste over hva du skulle bruke hunden til hvor du skulle stryke vekk det som ikke passet. Jeg strøyk over- i samråd med oppdretter - vakthund og tjenestehund. Lot utstillingshund, sportshund, avlshund og familiehund stå igjen.. Hvis hun skal vise seg å ikke egne seg til noe av dette så står jeg fri til å levere henne tilbake å få penger igjen. :lol:

Jeg presiserte at det bare var "familiehund" som var viktig for meg, men i Holland var det visst standar å ha sånne kontrakter og de mente det var best å krysse av for alt jeg i utgangspunktet har planer om å bruke henne til. Ikke pokker om de får henne igjen med mindre hun utvikler seg til å bli et mareritt å bo med hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo utrolig uproffesjonellt hvis de ikke kontakter oppdretter! På en så liten valp? Det kan ikke være å enkelt som at oppdretter ikke har anledning til å ta tilbake valpen da? Slik at oppdretter og eier sammen har funnet ut at omplasseringsbyrå er den beste løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har undertegnet en kontrakt med oppdretter der det står at oppdretter vil ha tilbake hunden dersom den skal omplasseres, dersom vi ikke vil ha den lengre o.l.

Forøvrig er det bare en kontrakt som gjelder moralsk sett. Juridisk sett gjelder ikke den kontrakten, stemmer ikke det? Men jeg vet at jeg ville fulgt kontrakten om noe hendte. Om ikke jeg omplasserte hunden via oppdretter, ville jeg i alle fall ha kontaktet oppdretter slik at h*n var klar over at hunden min faktisk ble omplassert. Er hunden renraset burde den jo registreres i den nye eierens navn og slike ting. Hadde jeg vært oppdretter hadde jeg i alle fall satt stor pris på å få vite sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...