Gå til innhold
Hundesonen.no

Skifting av skole i 2.klasse

Toller

Recommended Posts

Nå har jeg sittet og vurdert om jeg kanskje skal bytte skole til neste år. Vet ikke helt om dette vestkant bylivet er helt min greie <_<

Sååå.. Har sett på en naturbruks skole som heter Tomb. Den er i Moss, men det er internat der så da blir jeg vel evt boende der. De har hestelinje, noe som vil være det jeg velger. Hele prosjektet er selvsagt ikke aktuelt om Phoebe ikke får være med.

Dette betyr jo at jeg dropper ut av allmenn. Det er også mulig at jeg ikke kan hoppe inn i 2.klasse og må begynne i 1. igjen. om jeg ikke missforsto det helt tror jeg man måtte ta et ekstra påbyggingsår med allmenn etter 3.klasse for å få generell studiekompetanse... 5 år i VGS!

Er dette så lurt? Jeg mener... det er jo det jeg ønsker mest av alt. Men er det taktisk og lønnsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt gode ting om Tomb(er vel en gjeng kaninhoppere der?), men jeg vil jo ikke tro at du får noe mer ut av å gå på Tomb enn å gå allmenn, og du kan også risikere å være 21 når du går ut av VGS(hvis du tar påbygning etterpå).

Jeg kan ikke si ja eller nei, men ville tenkt NØYE over det før du tar en avgjørelse. 2 år går fort! (Byttet forøvrig skole, men ikke linje etter 1 kl .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg vil nok få sinnsykelig mye mer ut av å gå på en skole hvor det er hest. Det er hest jeg skal jobbe med resten av livet, hvis det sier noe om hvor mye det betyr for meg.

Men veldig enig i at jeg skal tenke meg nøye om før jeg tar noen avgjørelse! :P

Takk for tips :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal satse på det jeg!

Det lønner seg faktisk å være noen år ekstra på skolen når det er noe man trives med, enn å slite seg gjennom 3 forferdelige år!

Så jeg syns absolutt du kan gjøre det jeg! Jeg er over 21 når jeg blir ferdig med vgs, men man har jo tross alt hele livet foran seg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sittet og vurdert om jeg kanskje skal bytte skole til neste år. Vet ikke helt om dette vestkant bylivet er helt min greie <_<

Sååå.. Har sett på en naturbruks skole som heter Tomb. Den er i Moss, men det er internat der så da blir jeg vel evt boende der. De har hestelinje, noe som vil være det jeg velger. Hele prosjektet er selvsagt ikke aktuelt om Phoebe ikke får være med.

Dette betyr jo at jeg dropper ut av allmenn. Det er også mulig at jeg ikke kan hoppe inn i 2.klasse og må begynne i 1. igjen. om jeg ikke missforsto det helt tror jeg man måtte ta et ekstra påbyggingsår med allmenn etter 3.klasse for å få generell studiekompetanse... 5 år i VGS!

Er dette så lurt? Jeg mener... det er jo det jeg ønsker mest av alt. Men er det taktisk og lønnsomt?

Jeg mener iallefall at du egentlig presenterer svaret ditt selv her nederst (det jeg har markert). Hvis det er det du ønsker deg mest av alt-så er det det viktigste, og vil overskygge hvor "gammel" du er når du er ferdig..

Dessuten, det er ingen fare ved å være "forsinket". Jeg droppet ut av videregående selv, min far døde mens jeg gikk der, og tja-jeg kom vel i et nytt "opprør" på en måte.

Videregående tok jeg senere, på "voksen gymnas", da jeg tok de tre årene iløpet av to år, mens jeg jobbet og mot slutten, fikk tøtto :lol: Det er absolutt ikke anbefalt å bli gravid mens man går på skole, men det skjedde bare.. hehe...

Cluet mitt er, det du vil-er det viktigste. Hvis du mener at dette skoleskiftet er det rette for deg, så gjør du det. Det spiller ingen rolle hvor mange år det blir eller hvor gammel du blir-så fremt du trives. For da flyr jo tiden av gårde!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomb er en veldig god skole. Det samme er KVS-Lyngdal. Begge er kristne skoler, men det finnes ingen krav om å være kristen for å gå der. På KVS bygger de nå i løpet av våren 07 ny stall og ridehus. Hunder er også velkomne, men de må bo ute i kennelanlegg. Det må de på tomb og.. (såvidt jeg husker). De fleste hundene takler det veldig fint, noen takler det ikke. Er hunden trygg og fin så pleier det å gå greit. At du avslutter vgs litt seinere er absolutt ingen krise. Jeg synes nesten det er litt hysteria ute og går på at man skal være ferdig med vgs etter så så mange år, så skal man studere, så skal man.. osv.

Det finnes flere folkehøyskoler med hund/hestelinje, men da jeg undersøkte for et par år siden var det ingen det var lov til å ha med egen hund på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har gått allmenn i første, slipper du en del allmenntimer i alle fall i første på naturbruk. Dvs at du da førsteåret (eller det som blir andreåret for deg) omtrent har kun naturbruk og fri resten av tiden.

Om du vil ha studiekompetansen, blir det kun fire år og ikke fem. Dette året, vg1 naturbruk, vg2 naturbruk m/hest og fjerdeåret velger du enten naturforvaltning eller tjuetimers allmenn påbygging.

Jeg syns du bør gå over til naturbruk om det er det du helst vil. Det er bedre å ta fag (i dette tilfellet hest) man er interessert i, enn å slite seg gjennom fag man ikke liker eller får til.

Du har god tid, husk det da. Det spiller liksom ikke noen rolle at du er tjue når du går ut fra vgs i stedet for nitten. Kanskje du føler det selv akkurat i påbyggingsåret (men velger du påbygging i stedet for naturforvaltning har du kun tjue timer i uka og ikke tretti!), men seinere har det jo overhodet ingenting å si.

Og om du er nødt til å ta noen ekstrafag eller noe for å få de ekstra studiepoengene og komme inn på studier seinere, så er du heller ikke den eneste som må gjøre det. Det er mange som går opp til privatist i f.eks. matte, kjemi, fysikk, biologi osv. Det kan det jo godt hende jeg må også - men den tid, den sorg, sant. Det er viktig at vi kommer på at ett år faktisk ikke spiller så særlig stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på Tomb for flere år siden, men da var det visst helt umulig å ha med egen hund hvis du ikke hadde husky. Først fikk jeg til svar at hunden min ikke ville takle kulden(Leonberger) og etter å ha bevist at jo det gjorde han så fikk jeg til svar at de ikke ville ha inn en så stor hund og mente størrelsen hans ville ødelegge flokken deres, men jeg var velkommen uten hund.

Det var helt utelukket for meg og reise uten, så det var bare venninnen min som reiste. Hun hadde det visst alle tiders.

Får håpe de ikke er like firkantete ennå slik at du får hunden med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar heeele gjengen! :)

Marianne&Rikke:

Veldig enig! Må ta en lang utdannelse, så det/de årene jeg bruker på et evt. bytte spiller liten rolle.

Vipsen

Etter VGS reiser jeg til Tyskland for å studere i Hannover. For å være helt nøyaktig: Tierärztliche Hochschule Hannover. Så planene er klare! :( Dette er en veterinær høyskole (for de som ikke kan tysk).

Vala

Så sant så sant! Spiller som sagt ikke noen rolle :lol: Skal snakke med Tomb først, og dra dit for å se.. Så får vi se hva jeg blir enig med meg selv om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du burde gjøre det! Jeg angrer på at jeg ikke gikk noe annet enn allmenn. Jeg ville heller gått 5 morsomme år, enn 3 kjedelige! Jeg blei så lei av de samme lærerne og folka etter 2 klasse allmenn at det endte med at jeg flytta på andre sida av landet, bare for å prøve noe annet! Bedre å angre på noe du har gjort, enn noe du ikke har gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at dette ikke var helt tabu! Skal snakke med skolen om Phoebe osv, og skal dra for å se om jeg vil trives der :lol:

Wesminster

Du tror ikke det er mulig å hoppe inn i 2.klasse? Nei det er jo annen linje, så er sikkert ikke mulig.. Deilig med litt allmenn fri da. Da jeg sa fem timer regnet jeg med det året jeg allerede har gått, de tre årene på Tomb og et påbygningsår.

Rabalder

Hmm... Høres ikke bra ut. Men prøver likevel! kan jo alltids være at de har skiftet litt.

Kine

Det er akkurat det jeg pleier å si! :lol: Så ja, skal nok prøve meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

***Klippet***

Vipsen

Etter VGS reiser jeg til Tyskland for å studere i Hannover. For å være helt nøyaktig: Tierärztliche Hochschule Hannover. Så planene er klare! :lol: Dette er en veterinær høyskole (for de som ikke kan tysk).

Hvis du skal bli veterinær må du vel gå allmenn? :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bli veterinær må du vel gå allmenn? :lol::lol:

Nope- man kan ta fysikk, biologi, kjemi og matte som et fjerde år, f.eks på sonans eller bjørkenes (?). Det kan være greit å ha en naturforvalterutdannelse i bakhånd og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig vil gå over til naturbruk, vil jeg anbefalle Tomb, uten at jeg har gått der selv. Pappa har både gått på skole der og også jobbet der i flere år. Mamma og pappa bodde på Tomb da pappa hadde ansvar for grisene, og de kan med hånda på hjertet anbefalle Tomb. Tror det er et veldig bra miljø der, og du kan lære masse som vil komme godt med når du senere skal jobbe som veterinær. Finn ut hva det er du virkelig har lyst til, om det er å fortsette på almenn eller skifte linje. Det som bør ha mest å si for valget ditt, er hva som føles mest riktig for deg. Hva du ønsker mest. ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope- man kan ta fysikk, biologi, kjemi og matte som et fjerde år, f.eks på sonans eller bjørkenes (?). Det kan være greit å ha en naturforvalterutdannelse i bakhånd og.

Trenger vel ikke å ta det som et fjerde år heller? Kommer vel an på hva skolene har å tilby. En jente i klassen min tok bilogi, kjemi, fysikk og matte opp til 2 eller 3mx på de tre årene. Og en annen byttet fra å ha gått idrettsfag førsteåret, til 2året på samme skole (mære landbruksskole) som meg. Så man trenger absolutt ikke å gå allmenn. Jeg vil si det er en fordel å ta studiekompetansen på landbruksskole, om man ønsker å bli veterinær.

Og angående det med å hoppe over til noe annet andreåret var det flere av de i klassen min som hadde gjort. Alt fra helse og sosial til idrettsfag. Men det de måtte gjøre var å ta eksamen fra førsteåret (i studieretningsfagene). Denne fikk de tatt på slutten av 2.året. Og ingen av de var i nærheten av å stryke ;) . Snakk med de aktuelle skolen om hvilken praksis de har. Dette var slik de gjorde det på Mære iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...