Gå til innhold
Hundesonen.no

Skifting av skole i 2.klasse


Toller

Recommended Posts

Nå har jeg sittet og vurdert om jeg kanskje skal bytte skole til neste år. Vet ikke helt om dette vestkant bylivet er helt min greie <_<

Sååå.. Har sett på en naturbruks skole som heter Tomb. Den er i Moss, men det er internat der så da blir jeg vel evt boende der. De har hestelinje, noe som vil være det jeg velger. Hele prosjektet er selvsagt ikke aktuelt om Phoebe ikke får være med.

Dette betyr jo at jeg dropper ut av allmenn. Det er også mulig at jeg ikke kan hoppe inn i 2.klasse og må begynne i 1. igjen. om jeg ikke missforsto det helt tror jeg man måtte ta et ekstra påbyggingsår med allmenn etter 3.klasse for å få generell studiekompetanse... 5 år i VGS!

Er dette så lurt? Jeg mener... det er jo det jeg ønsker mest av alt. Men er det taktisk og lønnsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt gode ting om Tomb(er vel en gjeng kaninhoppere der?), men jeg vil jo ikke tro at du får noe mer ut av å gå på Tomb enn å gå allmenn, og du kan også risikere å være 21 når du går ut av VGS(hvis du tar påbygning etterpå).

Jeg kan ikke si ja eller nei, men ville tenkt NØYE over det før du tar en avgjørelse. 2 år går fort! (Byttet forøvrig skole, men ikke linje etter 1 kl .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg vil nok få sinnsykelig mye mer ut av å gå på en skole hvor det er hest. Det er hest jeg skal jobbe med resten av livet, hvis det sier noe om hvor mye det betyr for meg.

Men veldig enig i at jeg skal tenke meg nøye om før jeg tar noen avgjørelse! :P

Takk for tips :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal satse på det jeg!

Det lønner seg faktisk å være noen år ekstra på skolen når det er noe man trives med, enn å slite seg gjennom 3 forferdelige år!

Så jeg syns absolutt du kan gjøre det jeg! Jeg er over 21 når jeg blir ferdig med vgs, men man har jo tross alt hele livet foran seg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sittet og vurdert om jeg kanskje skal bytte skole til neste år. Vet ikke helt om dette vestkant bylivet er helt min greie <_<

Sååå.. Har sett på en naturbruks skole som heter Tomb. Den er i Moss, men det er internat der så da blir jeg vel evt boende der. De har hestelinje, noe som vil være det jeg velger. Hele prosjektet er selvsagt ikke aktuelt om Phoebe ikke får være med.

Dette betyr jo at jeg dropper ut av allmenn. Det er også mulig at jeg ikke kan hoppe inn i 2.klasse og må begynne i 1. igjen. om jeg ikke missforsto det helt tror jeg man måtte ta et ekstra påbyggingsår med allmenn etter 3.klasse for å få generell studiekompetanse... 5 år i VGS!

Er dette så lurt? Jeg mener... det er jo det jeg ønsker mest av alt. Men er det taktisk og lønnsomt?

Jeg mener iallefall at du egentlig presenterer svaret ditt selv her nederst (det jeg har markert). Hvis det er det du ønsker deg mest av alt-så er det det viktigste, og vil overskygge hvor "gammel" du er når du er ferdig..

Dessuten, det er ingen fare ved å være "forsinket". Jeg droppet ut av videregående selv, min far døde mens jeg gikk der, og tja-jeg kom vel i et nytt "opprør" på en måte.

Videregående tok jeg senere, på "voksen gymnas", da jeg tok de tre årene iløpet av to år, mens jeg jobbet og mot slutten, fikk tøtto :lol: Det er absolutt ikke anbefalt å bli gravid mens man går på skole, men det skjedde bare.. hehe...

Cluet mitt er, det du vil-er det viktigste. Hvis du mener at dette skoleskiftet er det rette for deg, så gjør du det. Det spiller ingen rolle hvor mange år det blir eller hvor gammel du blir-så fremt du trives. For da flyr jo tiden av gårde!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomb er en veldig god skole. Det samme er KVS-Lyngdal. Begge er kristne skoler, men det finnes ingen krav om å være kristen for å gå der. På KVS bygger de nå i løpet av våren 07 ny stall og ridehus. Hunder er også velkomne, men de må bo ute i kennelanlegg. Det må de på tomb og.. (såvidt jeg husker). De fleste hundene takler det veldig fint, noen takler det ikke. Er hunden trygg og fin så pleier det å gå greit. At du avslutter vgs litt seinere er absolutt ingen krise. Jeg synes nesten det er litt hysteria ute og går på at man skal være ferdig med vgs etter så så mange år, så skal man studere, så skal man.. osv.

Det finnes flere folkehøyskoler med hund/hestelinje, men da jeg undersøkte for et par år siden var det ingen det var lov til å ha med egen hund på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har gått allmenn i første, slipper du en del allmenntimer i alle fall i første på naturbruk. Dvs at du da førsteåret (eller det som blir andreåret for deg) omtrent har kun naturbruk og fri resten av tiden.

Om du vil ha studiekompetansen, blir det kun fire år og ikke fem. Dette året, vg1 naturbruk, vg2 naturbruk m/hest og fjerdeåret velger du enten naturforvaltning eller tjuetimers allmenn påbygging.

Jeg syns du bør gå over til naturbruk om det er det du helst vil. Det er bedre å ta fag (i dette tilfellet hest) man er interessert i, enn å slite seg gjennom fag man ikke liker eller får til.

Du har god tid, husk det da. Det spiller liksom ikke noen rolle at du er tjue når du går ut fra vgs i stedet for nitten. Kanskje du føler det selv akkurat i påbyggingsåret (men velger du påbygging i stedet for naturforvaltning har du kun tjue timer i uka og ikke tretti!), men seinere har det jo overhodet ingenting å si.

Og om du er nødt til å ta noen ekstrafag eller noe for å få de ekstra studiepoengene og komme inn på studier seinere, så er du heller ikke den eneste som må gjøre det. Det er mange som går opp til privatist i f.eks. matte, kjemi, fysikk, biologi osv. Det kan det jo godt hende jeg må også - men den tid, den sorg, sant. Det er viktig at vi kommer på at ett år faktisk ikke spiller så særlig stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på Tomb for flere år siden, men da var det visst helt umulig å ha med egen hund hvis du ikke hadde husky. Først fikk jeg til svar at hunden min ikke ville takle kulden(Leonberger) og etter å ha bevist at jo det gjorde han så fikk jeg til svar at de ikke ville ha inn en så stor hund og mente størrelsen hans ville ødelegge flokken deres, men jeg var velkommen uten hund.

Det var helt utelukket for meg og reise uten, så det var bare venninnen min som reiste. Hun hadde det visst alle tiders.

Får håpe de ikke er like firkantete ennå slik at du får hunden med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar heeele gjengen! :)

Marianne&Rikke:

Veldig enig! Må ta en lang utdannelse, så det/de årene jeg bruker på et evt. bytte spiller liten rolle.

Vipsen

Etter VGS reiser jeg til Tyskland for å studere i Hannover. For å være helt nøyaktig: Tierärztliche Hochschule Hannover. Så planene er klare! :( Dette er en veterinær høyskole (for de som ikke kan tysk).

Vala

Så sant så sant! Spiller som sagt ikke noen rolle :lol: Skal snakke med Tomb først, og dra dit for å se.. Så får vi se hva jeg blir enig med meg selv om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du burde gjøre det! Jeg angrer på at jeg ikke gikk noe annet enn allmenn. Jeg ville heller gått 5 morsomme år, enn 3 kjedelige! Jeg blei så lei av de samme lærerne og folka etter 2 klasse allmenn at det endte med at jeg flytta på andre sida av landet, bare for å prøve noe annet! Bedre å angre på noe du har gjort, enn noe du ikke har gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at dette ikke var helt tabu! Skal snakke med skolen om Phoebe osv, og skal dra for å se om jeg vil trives der :lol:

Wesminster

Du tror ikke det er mulig å hoppe inn i 2.klasse? Nei det er jo annen linje, så er sikkert ikke mulig.. Deilig med litt allmenn fri da. Da jeg sa fem timer regnet jeg med det året jeg allerede har gått, de tre årene på Tomb og et påbygningsår.

Rabalder

Hmm... Høres ikke bra ut. Men prøver likevel! kan jo alltids være at de har skiftet litt.

Kine

Det er akkurat det jeg pleier å si! :lol: Så ja, skal nok prøve meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

***Klippet***

Vipsen

Etter VGS reiser jeg til Tyskland for å studere i Hannover. For å være helt nøyaktig: Tierärztliche Hochschule Hannover. Så planene er klare! :lol: Dette er en veterinær høyskole (for de som ikke kan tysk).

Hvis du skal bli veterinær må du vel gå allmenn? :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bli veterinær må du vel gå allmenn? :lol::lol:

Nope- man kan ta fysikk, biologi, kjemi og matte som et fjerde år, f.eks på sonans eller bjørkenes (?). Det kan være greit å ha en naturforvalterutdannelse i bakhånd og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig vil gå over til naturbruk, vil jeg anbefalle Tomb, uten at jeg har gått der selv. Pappa har både gått på skole der og også jobbet der i flere år. Mamma og pappa bodde på Tomb da pappa hadde ansvar for grisene, og de kan med hånda på hjertet anbefalle Tomb. Tror det er et veldig bra miljø der, og du kan lære masse som vil komme godt med når du senere skal jobbe som veterinær. Finn ut hva det er du virkelig har lyst til, om det er å fortsette på almenn eller skifte linje. Det som bør ha mest å si for valget ditt, er hva som føles mest riktig for deg. Hva du ønsker mest. ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope- man kan ta fysikk, biologi, kjemi og matte som et fjerde år, f.eks på sonans eller bjørkenes (?). Det kan være greit å ha en naturforvalterutdannelse i bakhånd og.

Trenger vel ikke å ta det som et fjerde år heller? Kommer vel an på hva skolene har å tilby. En jente i klassen min tok bilogi, kjemi, fysikk og matte opp til 2 eller 3mx på de tre årene. Og en annen byttet fra å ha gått idrettsfag førsteåret, til 2året på samme skole (mære landbruksskole) som meg. Så man trenger absolutt ikke å gå allmenn. Jeg vil si det er en fordel å ta studiekompetansen på landbruksskole, om man ønsker å bli veterinær.

Og angående det med å hoppe over til noe annet andreåret var det flere av de i klassen min som hadde gjort. Alt fra helse og sosial til idrettsfag. Men det de måtte gjøre var å ta eksamen fra førsteåret (i studieretningsfagene). Denne fikk de tatt på slutten av 2.året. Og ingen av de var i nærheten av å stryke ;) . Snakk med de aktuelle skolen om hvilken praksis de har. Dette var slik de gjorde det på Mære iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...