Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergi..


Velvet86

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg skrev på søndag at hunden min på 15 måneder klødde seg til blods bak ørene. Jeg dro til vet mandag morgen, og må si at jeg fikk et slag rett i ansiktet. Hun fikk antibiotika og en kur mot utøy, bare for å utelukke at det er det. Etter endt kur skal vi tilbake til hudspesialist, og hun skal med stor sannsynlighet utredes for allergier.

Jeg må innrømme at jeg vet utrolig lite om allergier på hund. Fikk endel informasjon av vet, men vet ikke om hun kanskje ville være ekstra optimistisk? Det hun fortalte var at de tar blodprøve, for å prøve å finne ut hva hun reagerer på. Deretter kommer spesialfôr over en periode på 8 uker? (Om matinntoleranse kan være aktuelt) Når de har funnet ut hvilke(t) stoff hun reagerer på, så vil hun få sprøytet inn dette stoffet en gang i måneden (resten av livet?). Dette fungerer helt utmerket på ca 30% av hundene. 30% kan leve greit med det, og 30% reagerer ikke på dette i det hele tatt. De som ikke reagerer på det må gå på kortison? Men det er visst mange bivirkninger. Og å gå på det et helt liv er vel ikke aktuelt..

Noen som kan fortelle meg litt om det å ha en hund med allergi? Har jeg misforstått veterinæren totalt? Hva er egentlig sjansene for å kunne leve et godt og langt liv med allergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så trasige nyheter dere har fått...

Har du forsøkt å søke litt på bla Canis? Jeg vet om flere "der inne" som har allergi-hunder. Så jeg vil tro at der er det informasjon og hjelp å få. :P

Så vidt jeg har forstått er det flere tiltak som kan igangsettes for å styrke hundens immunforsvaret og redusere utbrudd, men da må kilden til allergien lokaliseres. Men først må det jo stadfestet at det er allergi, og dere skulle teste ut antibiotika først?

Selv har jeg en hund med ekstrem fôrintoleranse, som er en svakere/annerledes form for allergi som kun går på mage/tarm. Det jeg har erfart er at det er viktig å finne veterinærer som vet hva de snakker om, og som søker hjelp når de ikke vet. Kjempefint at dere skal tilbake til hudspesialist, men jeg vil også anbefale ekspertisen på veterinærhøgskolen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...