Gå til innhold
Hundesonen.no

valp skiter inne - trenger råd!


jaktlykke

Recommended Posts

En jeg kjenner har en tispevalp på 6 mnd. Denne valpen er trivelig og kjekk men den gjør fra seg inne til støtt og stadighet og det enda de nettopp har vært ute med den på do. Den pisser i senga deres og skiter visst overalt helt ukritisk. Den gir ingen signal på at den må på do.

De følger oppskriften på renslighetstrening som alle andre:ut på do når valpen har lekt, sovet eller spist osv.

Nå har de vært hos veterinæren for å sjekke om det er noe fysisk galt med henne - han sier det er store adferdsproblemer. De kontaktet deretter adferdsterapeut - de mener bikkja er urenslig og at dette kan ha noe med oppdrettet å gjøre. I tillegg hvis hunden ikke viste noen som helst blærekontroll var det vanskelig å få gjort noe med det. Sistnevnte har ikke sett hunden.

Er det noen av dere som kan komme med noen gode råd til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

En jeg kjenner har en tispevalp på 6 mnd. Denne valpen er trivelig og kjekk men den gjør fra seg inne til støtt og stadighet og det enda de nettopp har vært ute med den på do. Den pisser i senga deres og skiter visst overalt helt ukritisk. Den gir ingen signal på at den må på do.

De følger oppskriften på renslighetstrening som alle andre:ut på do når valpen har lekt, sovet eller spist osv.

Nå har de vært hos veterinæren for å sjekke om det er noe fysisk galt med henne - han sier det er store adferdsproblemer. De kontaktet deretter adferdsterapeut - de mener bikkja er urenslig og at dette kan ha noe med oppdrettet å gjøre. I tillegg hvis hunden ikke viste noen som helst blærekontroll var det vanskelig å få gjort noe med det. Sistnevnte har ikke sett hunden.

Er det noen av dere som kan komme med noen gode råd til dem?

Noen valper er seinere enn andre.

Først og fremst bør de hindre valpen adgang til soverommet - tiss i senga er ekkelt - så no more soving på soverommet - i tillegg kan de - om de tar den på fersken - komme med ett strengt nei og bære den ut umiddelbart - ikke la den gjøre seg ferdig - og om de har mulighet - la den være ute en stund.......

Jeg er usikker på om det er adferdsproblemer jeg også - vi har ei tispe på 9 måneder som er ureinslig - dog har hun vært tørr nå i en måned etter at hun fikk en skrape så det holdt sist jeg tok henne på fersken (ja, jeg ble forbanna) - som sagt noen er seinere enn andre - de må bare fortsette å jobbe med det men kanskje begynne å gi uttrykk for at de er missfornøyd når det skjer inne (men bare når de tar den på fersken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på ni mnd er akkurat blitt renslig. Og, jepp, han fikk streng nei og rett ut når jeg tok han på fersken på slutten. En dag gikk det et lys opp for han, og nå sier han faktisk fra når han skal ut.. Men han måtte rett og slett forstå at det ikke var sånn at det bare var bedre å gå på do ute enn inne, det var rett og slett strengt forbudt å gå inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som et utrivelig problem. Har ikke det samme problemet med min hund jeg, men hunden til mamma hadde en tendens til å gjøre fra seg inne i voksen alder, og det fikk vi slutt på etter iherdig jobbing. Råd 1 blir jo å fjerne hunden fra soverommet, så slipper du tissing i senga. Så må jo hunden få et eget sted å sove, og da ville jeg kjøpt et bur der hun kan ligge om natten og når den er alene hjemme. På den måten unngår du at hunden gjør fra seg inne i huset når du ikke har mulighet til å korrigere adferden. (har aldri vært borti en hund som gjør fra seg i sin egen seng, så her vil den forhåpentligvis ikke gjøre noe) samtidig så blir buret hundens eget, trygge lille sted (dette fingerte veldig fint på hunden til mamma - men ingen hunder er jo like så her er det bare å prøve seg frem) Er viktig at buret blir en positiv ting, er den ikke vant til bur så ville jeg startet med å kaste inn godbiter i buret, og la døra stå oppe når hun går inn de første gangene. Ta det gradvis steg for steg.

Er vanskelig å komme med råd når man ikke kjenner situasjonen helt, men bruker du ikke bur, så ville jeg kanskje prøvd det. Men kan jo være lurt å ta kontakt med "fagfolk" og få en vurdering på hunden en gang til, og få råd og hjelp til å få orden på problemet, for dette er jo ikke en koselig situasjone som hundeeier. Det kan jo rett og slett være markering hun driver med, men det kan jo ikke jeg vite.

Håper det ordner seg for dere.

Masse lykke til.

Hilsen fra Tina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren med å bruke bur er at hunden blir liggende i sin egen avføring hele dagen- noe jeg ikke unner noen hunder. Jeg ville nok ikke brukt bur til dette problemet, men det er jo en personlig avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må jo hunden få et eget sted å sove, og da ville jeg kjøpt et bur der hun kan ligge om natten og når den er alene hjemme. På den måten unngår du at hunden gjør fra seg inne i huset når du ikke har mulighet til å korrigere adferden. (har aldri vært borti en hund som gjør fra seg i sin egen seng, så her vil den forhåpentligvis ikke gjøre noe)

Hehe. Jeg vet om flere, inkludert valpen jeg har nå. Droppet hele buret til slutt, nå står det med åpen dør. Legger siste måltid her sent og lufter -skikkelig- etter alle måltidene, gjerne hvor hun løper fritt så det som skal ut kommer ut - ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg kjenner ikke hunden deres i det hele tatt, men i følge dem så sover hun i bur om natta nå og det går helt fint. Men hun finner på å løpe rett inn på stuegulvet og drite og tisse med det samme de har vært ute og luftet henne. De har ikke tatt henne på fersken enda, så da er det jo ikke så lett å korrigere henne. Hun gir visst ingen signaler på at hun må på do - det bare skjer.

Hun er ellers en sosial og trivelig valp - en liten beaglefrøken - og oppfører seg ellers som valper flest. Eierne er ikke hundevante - men ivrige etter å lære og går på valpekurs og blodsporkurs og aktiviserer henne bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Takker for svar. Jeg kjenner ikke hunden deres i det hele tatt, men i følge dem så sover hun i bur om natta nå og det går helt fint. Men hun finner på å løpe rett inn på stuegulvet og drite og tisse med det samme de har vært ute og luftet henne. De har ikke tatt henne på fersken enda, så da er det jo ikke så lett å korrigere henne. Hun gir visst ingen signaler på at hun må på do - det bare skjer.

Hun er ellers en sosial og trivelig valp - en liten beaglefrøken - og oppfører seg ellers som valper flest. Eierne er ikke hundevante - men ivrige etter å lære og går på valpekurs og blodsporkurs og aktiviserer henne bra.

Da har de enkelt og greit ikke vært ute lenge nok ............ da har de vært ute og tenkt: - å hun må ikke - for så å gå inn igjen med uforettet sak....... Cluet er å være ute til hun er ferdig - om det tar 1 time eller 1 minutt spiller ingen rolle - de må være ute til hun er ferdig med både bimmelim og bommelom og rose når hun gjør fra seg ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa også det samme til dem at de ikke hadde vært ute lenge nok... men hun gjorde visst både bimmelim og bimmelom hver gang de er ute (herregud for et ordvalg vi har :icon_redface: ) så de var jo overbevist om at det ikke kunne være mer igjen i henne. Men neida - hun kommer inn, og rett etterpå ligger det en skit og 5 på gulvet. Hun driter visst ganske mange ganger om dagen - 6-7 ganger.

Hva med å ha henne ute en periode - da blir hun jo nødt for å drite ute - og kanskje den uvanen kan snues da? De er nokså fortvilet, og de har jo kontaktet Fjellanger hundeskole for hjelp... men de kunne visst ikke gjøre noe for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. kinkig problem det der, husker når Mike var mindre, helt frem til han faktisk var 6 måneder gammel, så gikk han stadig vekk på do inne, ingen forvarsler, ingenting.

Han gikk også på do rett etter en tur, samme om det var 20 min tur eller 2 timer. Jeg oppsøkte adferdsspesielist og det han sa var at valpen min ikke ville spre lukten sin langt borte fra der den bodde. Han gikk på do i hagen vår, og det var det lengste han gikk på do på tur. Men for han så var det tryggest å gjøre fra seg inne. Nå er han snart 9 måneder, og har ikke hatt noen uhell siden han var 6 måneder nå...

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen ellers er sosial og trivelig, så høres det mer ut som dårlig kontroll på blære og tarm enn et atferdsproblem? Hva slags atferdsproblem er det de lurer på om hun kan ha da, sånn bortsett fra at hun gjør fra seg inne, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gikk til veterinæren fordi de trodde at det kunne være noe fysisk i veien med henne.... og han sa at det var store adferdsproblemer valpen hadde. De er helt ferske på dette med hund, så derfor kontaktet de adferdsterapeut. Hunden virker å være helt normal ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig nysgjerrig på hvaslags rase dette er. Har ei venninne som sliter med samme problemet med sin "valp" på rundt ni mnd. Hun og kan holde seg hele natten i buret, men om dagen kan hun finne på å bæsje rett vedsiden av matskåla, eller på den andre hundens liggeplass osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig nysgjerrig på hvaslags rase dette er. Har ei venninne som sliter med samme problemet med sin "valp" på rundt ni mnd. Hun og kan holde seg hele natten i buret, men om dagen kan hun finne på å bæsje rett vedsiden av matskåla, eller på den andre hundens liggeplass osv.

Det var vel en beagle hvis jeg leste rett lenger oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa også det samme til dem at de ikke hadde vært ute lenge nok... men hun gjorde visst både bimmelim og bimmelom hver gang de er ute (herregud for et ordvalg vi har :lol: ) så de var jo overbevist om at det ikke kunne være mer igjen i henne. Men neida - hun kommer inn, og rett etterpå ligger det en skit og 5 på gulvet. Hun driter visst ganske mange ganger om dagen - 6-7 ganger.

Hva med å ha henne ute en periode - da blir hun jo nødt for å drite ute - og kanskje den uvanen kan snues da? De er nokså fortvilet, og de har jo kontaktet Fjellanger hundeskole for hjelp... men de kunne visst ikke gjøre noe for dem.

Hvis hun gjør fra seg 6-7 ganger om dagen ville jeg startet med å bytte for. (Bajas måtte masse på do, og hele tiden, men nå går han på diett, og nå er det faste doturer, deilig)

Hun må få faste måltider, sånn at en vet når hun ca må på do. 2 ganger om dagen nå som hun er 9 mnd.

Så ute leeenge, sånn at hun gjør fra seg.

Rose henne masse og gjerne be henne tisse eller gå på do, sånn at hun lærer ord på det. Og overdrevent med ros. Så tror jeg dette skal gå bra.

Når de så kommer inn må de passe på henne, vente å se til hun skal gjøre fra seg, sånn at de får tatt henne på fersken! Kanskje skrenke inn områdene hun får gå på, sånn at hun ikke kommer til overalt.

Lykke lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi samme problem (men hun er kanskje unnskyldt, siden hun er bare 8 uker) ikke hele tiden men veldig ofte, vi går ut med henne som reinslighetstreningen sier og kan være ute i både 10 min og 1 time, og med en gang vi kommer inn så tisser hun og/eller bæsjer på golvet. Enda da kan hun både tisset og bæsjet ute, inntil flere ganger.

(Må være et beagle problem dette...:P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du med åtte uker gammel valp... Du kan da virkelig ikke si at du har "samme" problem som de med en seks måneder gammel valp... Jeg vil nå kunne tørre å påstå at en 6 måneder gammel valp forstår mer, og klarer å holde seg mer enn en 8 uker gammel valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette slet vi LENGE med da vår hund var valp. Han var delvis oppvokst i en stall, og hadde derfor ikke en anelse om at inne ikke var lik doplass...

Vi gjorde alt slik det "skal" gjøres, og hadde aviser rundt utgangsdøren, bar ut hunden når det så ut til at den måtte tisse (ingen forvarsel, måtte bare følge godt med og ta den idet det kom ut) osv osv.

Tilslutt ble vi svært upedagogiske og løftet hunden bort til der det var gjort fy og kjeftet masse, mens den fikk kos og klapp dersom den hadde gått på papiret ved døra. Etterhvert ble det også fy, mens ute var kos og klapp.

Det var mye kjefting i noen måneder, og vi vurderte å selge hele valpen, for en 6 mnd rottweiler som tisser og bæsjer inne er ikke noe kos. Men da han sluttet å bæsje inne, så så vi et lys i enden av tunellen.

Nå kan han holde seg til den store gullmedaljen om han må, inne skjer det iallefall ikke noe :whistle:

Jo én gang hadde han tisset inne, da var han rundt ett år. Men da hadde ingen av oss hatt tid til å være hjemom midt på dagen for å lufte ham, så da fikk han ikke kjeft i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du med åtte uker gammel valp... Du kan da virkelig ikke si at du har "samme" problem som de med en seks måneder gammel valp... Jeg vil nå kunne tørre å påstå at en 6 måneder gammel valp forstår mer, og klarer å holde seg mer enn en 8 uker gammel valp.

Ikke akkurat samme problem er d jo ikke, det er værre med en valp som fortsatt driter og pisser inne når den er 6 måneder. Og som jeg skrev er hun sikkert unnskyldt siden hun er (var) 8 uker.

Grunnen til at jeg skrev i denne tråden er at jeg fant ut jeg trengte ikke å orden ny tråd når jeg hadde "samme" problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat samme problem er d jo ikke, det er værre med en valp som fortsatt driter og pisser inne når den er 6 måneder. Og som jeg skrev er hun sikkert unnskyldt siden hun er (var) 8 uker.

Grunnen til at jeg skrev i denne tråden er at jeg fant ut jeg trengte ikke å orden ny tråd når jeg hadde "samme" problem.

Altså, en valp som kun er 8 uker har som regel nettopp kommet fra oppdretter. Så hvis ikke oppdretter har "trent" valpen i at det er ute den gjør ifra seg, så er det jo helt normalt at en den gjør fra seg inne.

Så det å plutselig skal tisse og bajse ute er noe helt nytt for valpen!

Å lage en ny tråd om at en valp på 8 uker gjør fra seg inne, er detvel ingen grunn til...

Sorry litt OT :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk henne da hun var 7 uker jeg :unsure: å har aldri hatt hund før, så jeg har egentlig ikke peiling på noe av dette :unsure:. Og alle jeg kjenner som har (hatt) hund, har hunder som tisset inne toppen 10 ganger.

når kan jeg egentlig for vente at hun blir husren da? Hun er 11 uker nå, og gjør fortsatt fra seg inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når kan jeg egentlig for vente at hun blir husren da? Hun er 11 uker nå, og gjør fortsatt fra seg inne :)

Jeg regner min som husren nå *bank i bordet* - fem mnd gammel. Den andre jeg har var vel fire mnd tenker jeg. Vintervalper går det ofte litt 'tregere' med i og med at man ikke er ute hele dagen som man kan være på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min (store) hund ble helt husren da han var åtte mnd, over natten. Små raser bruker ofte lengre tid enn store, men hunder modnes på forskjellige måter. Min var moden på veldig mange måter fra han var veldig liten, men det tok laaang tid før det gikk inn at ute gikk man på do og ikke inne. Det kan ta laang tid før hun blir husren, og det kan skje i morgen. Men hvis hunden er ute og tisser og bæsjer, og så kommer inn og gjør det samme, så er dere ikke ute lenge nok, basta. Da må jo hunden tydeligvis mer på do? (Må legge til, at da min tippet fem mnd og ikke var husren begynte jeg å si nei når han gjorde noe inne, for han skjønte bare ikke det at dette ikke var greit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...