Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening for din hund


Taz

Bruker du klikkertrening på din hund?  

14 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      5
    • Nei
      5
    • Hva er det?
      0
    • Skal begynne
      4


Recommended Posts

når lunah gjør det, så snur jeg meg og slår meg selv i hue, og sier, dårlig trener, dårlig trener. :P Eller så går jeg bort å sparker i ett tre

:P:P:P

kanskje noe jeg også burde vurderer.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm. for hvis du ikke gjør det, så greier jeg liksom ikke gjøre treninga morsom nok for hu, og da kommer jeg ikke langt. Så hver gang hu gjør no riktig, så må jeg hoppe og hyle før hu får belønning, da blir'a helt gæærn, og da gidder hu å gjøre som jeg sier :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm. for hvis du ikke gjør det, så greier jeg liksom ikke gjøre treninga morsom nok for hu, og da kommer jeg ikke langt. Så hver gang hu gjør no riktig, så må jeg hoppe og hyle før hu får belønning, da blir'a helt gæærn, og da gidder hu å gjøre som jeg sier  :wink:

Sånn skal det være! Spill helt vill og gal til hunden! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunah stakk av nå (det ringte ei på døra). Hu ville ikke komme, for hu skjønnte at hu skulle inn, så hu løp som en gærning rundt meg. Så stod jeg å hoppa som bare det, må ha sett rart ut, men jeg fikk tak i hu hvertfall :P Naboene lurer sikkert på hva som feiler meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunah stakk av nå (det ringte ei på døra). Hu ville ikke komme, for hu skjønnte at hu skulle inn, så hu løp som en gærning rundt meg. Så stod jeg å hoppa som bare det, må ha sett rart ut, men jeg fikk tak i hu hvertfall  :P Naboene lurer sikkert på hva som feiler meg.

*ler så jeg griner* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IW: jeg skal love deg at jeg vet alt om å føle at man ikke klarer noe, gruer seg til å trene, føler at alt er håpløst. Som du sa tidligere. Det er en stor grunn for at jeg ikke føler så mye elsk for hunden min nå, iforhold til andre.(les: hjertevenn, det jeg skrev sist). Det er mye jobb og opp og ned. Blir ekstra krevende med en hund på din størrelse. De nærmeste månedene kan det bli mye surr og positivt og negativt. Trening går lett og dårlig om en annen. Hunden kommer i puberteten og blir vanskelig.

Jeg tok bare tak i det helt grunnleggende. Sitt, dekk, kom og sånn i den tidlige perioden. Og så virkelig satse når hunden er rundt året, da hunder er mer stabil. Dette er utviklinga av hunden: (og noe jeg hadde litt i bakhodet). Sånn i korte trekk:

3-4 mnd- Dominans utvikling. Vær bevisst på lek, ta initiativ, ikke la dominant hund vinne kamper. Vær konsenkvent.

4-7 mnd- Angst periode- Hunden kan være usikker på alt og alle. La hunden finne ut ting sjøl. I denne perioden er de også veldig lærevillige.

7-11 mnd- Fysisk pubertet. Hunden kan glemme ting den har lært før.(være litt ustabil) Vær tolerang i treningen.

11-17 mnd- Stabil periode. Høy dressubarhet!

Rundt 17 mnd- psykisk pubertet- kan være ganske ustabile (her møter man hannhund-problemer) Ha klare grenser!

Ps. Alle hunder er forskjellige og vokser tidligere opp /senere opp. Men dette er generellt.

Ang. treningen du velger, må du finne en metode du vil holde deg til og satse på denne. Det er best å ha en treningsmeode du bruker, Spesiellt på en unghund som kan være så opp og ned. Sett deg inn i klikkertrening du, og se om det kan passe for din hund og din trening. Jeg prøvde deg selv, og fant ut at den metoden jeg gjør nå fungerer mye bedre.

Så stå på og ikke gi opp. Det vil bare gå bedre og bedre. :P Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående 'klikkertrening for din hund', så synes jeg ikke den er så veldig bra. Synes den er altfor overfladisk, og at den ikke setter deg ordentlig inn i teorien. Men den funker vel til det den er ment som. Den er enkel og forstå for de som ikke gidder å sette seg inn i teorien, men bare vil ha resultater kjapt og enkelt. Selv liker jeg 'Ikke skyt hunden' mye bedre, og også annet av Karen Pryor, fx filmen Clicker Magic.

Jeg bruker klikkeren når jeg trener, men er ikke "klikkergal". Altså jeg sier fra når hunden gjør noe jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har vært mitt mareritt også fra begynneslen. at jeg rett og slett ikke klarte mer. Men det er lov å være lei, sint sur og skuffet. Det er endel av å oppdra en hund.(spesiellt når man har en mer krevende rase også) Men som sagt.. Det går bare bedre og bedre med tiden :P Jeg har vært i dine sko, og kan si at nå går alt mye bedre. Og når hunden vokser og blir moden så er det verdt strevet og man føler seg stolt over å ha klart en såpass stri/"vidregående" rase, og man lærer utrolig mye :wink: BARE IKKE VÆR REDD FOR Å SPØRRE OM RÅD uansett hva det måtte være! Jeg spurte hele tiden jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på IW, du greier det, bare ikke mist motet...

Vet egentlig ikke helt hva jeg skal råde deg til, men jeg har også vært fortvilet og frustrert noen ganger, når Tjorven finner på at hun skal "angripe" meg plutselig, når hun blir sånn helt gal, så vet jeg ikke om det nytter med straff engang, bare gå fra henne eller steng henne inne i et rom eller bur, og la henne være i 20- 30 sek. Se om det kanskje hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på IW, du greier det, bare ikke mist motet...  

Vet egentlig ikke helt hva jeg skal råde deg til, men jeg har også vært fortvilet og frustrert noen ganger, når Tjorven finner på at hun skal "angripe" meg plutselig, når hun blir sånn helt gal, så vet jeg ikke om det nytter med straff engang, bare gå fra henne eller steng henne inne i et rom eller bur, og la henne være i 20- 30 sek. Se om det kanskje hjelper

Jeg tror du og jeg har hunder som er på lik linje ang. oppførsel. "Hurra." Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det er godt å høre at jeg ikke er den eneste :P

Mitt store mareritt er at jeg må omplassere eller avlive henne pga at jeg ikke "takler" henne..

Heisann, ser at du er usikker om du skal bruke det ene eller det andre! Det skal ikke bare være rett overfor hunden, men også deg! Du skal klare oppgavene også.. :wink: Når det gjelder klikkertrening, bruker vi det litt innimellom. F.eks så lærte hun å ha øyekontakt å gå ved siden av meg ved hjelp av godbiter, men for å få henne tett inntil meg klikker jeg nå hver gang hun kommer borti foten min! Fungerer veldig bra!!! :P Jeg gjør ting som klikker entusiaster sier er feil, men det funker på min hund hvordan kan det være feil da? Når jeg vet hun kan sitte og hun nekter å gjøre det tar jeg henne lett på rumpen, jeg ser på dette som ren guiding ikke som en straff!!! Så meningen er mange, men det er bare du og din hund som kan finne ut hva som er rett for dere!!! Lykke til... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare brukt buret foreløpig, men det er kanskje en idè å bare lukke henne inne i et rom.. Hvor lenge da, 20 sekunder eller noe?

Ja, hun er ganske stor! 63 cm høy.

Ja rundt der, 20- 30 sek. og pass på å slipp henne ut når hun ikke lager lyd, ellers tror hun at du slipper henne ut fordi hun "maste"... Etterpå overser du henne en liten stund... verd å prøve :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...