Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening for din hund

Taz

Bruker du klikkertrening på din hund?  

14 stemmer

1. 1.

• Ja
      5
    • Nei
      5
    • Hva er det?
      0
    • Skal begynne
      4

Recommended Posts

når lunah gjør det, så snur jeg meg og slår meg selv i hue, og sier, dårlig trener, dårlig trener. :P Eller så går jeg bort å sparker i ett tre

:P:P:P

kanskje noe jeg også burde vurderer.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm. for hvis du ikke gjør det, så greier jeg liksom ikke gjøre treninga morsom nok for hu, og da kommer jeg ikke langt. Så hver gang hu gjør no riktig, så må jeg hoppe og hyle før hu får belønning, da blir'a helt gæærn, og da gidder hu å gjøre som jeg sier :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm. for hvis du ikke gjør det, så greier jeg liksom ikke gjøre treninga morsom nok for hu, og da kommer jeg ikke langt. Så hver gang hu gjør no riktig, så må jeg hoppe og hyle før hu får belønning, da blir'a helt gæærn, og da gidder hu å gjøre som jeg sier  :wink:

Sånn skal det være! Spill helt vill og gal til hunden! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunah stakk av nå (det ringte ei på døra). Hu ville ikke komme, for hu skjønnte at hu skulle inn, så hu løp som en gærning rundt meg. Så stod jeg å hoppa som bare det, må ha sett rart ut, men jeg fikk tak i hu hvertfall :P Naboene lurer sikkert på hva som feiler meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunah stakk av nå (det ringte ei på døra). Hu ville ikke komme, for hu skjønnte at hu skulle inn, så hu løp som en gærning rundt meg. Så stod jeg å hoppa som bare det, må ha sett rart ut, men jeg fikk tak i hu hvertfall  :P Naboene lurer sikkert på hva som feiler meg.

*ler så jeg griner* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IW: jeg skal love deg at jeg vet alt om å føle at man ikke klarer noe, gruer seg til å trene, føler at alt er håpløst. Som du sa tidligere. Det er en stor grunn for at jeg ikke føler så mye elsk for hunden min nå, iforhold til andre.(les: hjertevenn, det jeg skrev sist). Det er mye jobb og opp og ned. Blir ekstra krevende med en hund på din størrelse. De nærmeste månedene kan det bli mye surr og positivt og negativt. Trening går lett og dårlig om en annen. Hunden kommer i puberteten og blir vanskelig.

Jeg tok bare tak i det helt grunnleggende. Sitt, dekk, kom og sånn i den tidlige perioden. Og så virkelig satse når hunden er rundt året, da hunder er mer stabil. Dette er utviklinga av hunden: (og noe jeg hadde litt i bakhodet). Sånn i korte trekk:

3-4 mnd- Dominans utvikling. Vær bevisst på lek, ta initiativ, ikke la dominant hund vinne kamper. Vær konsenkvent.

4-7 mnd- Angst periode- Hunden kan være usikker på alt og alle. La hunden finne ut ting sjøl. I denne perioden er de også veldig lærevillige.

7-11 mnd- Fysisk pubertet. Hunden kan glemme ting den har lært før.(være litt ustabil) Vær tolerang i treningen.

11-17 mnd- Stabil periode. Høy dressubarhet!

Rundt 17 mnd- psykisk pubertet- kan være ganske ustabile (her møter man hannhund-problemer) Ha klare grenser!

Ps. Alle hunder er forskjellige og vokser tidligere opp /senere opp. Men dette er generellt.

Ang. treningen du velger, må du finne en metode du vil holde deg til og satse på denne. Det er best å ha en treningsmeode du bruker, Spesiellt på en unghund som kan være så opp og ned. Sett deg inn i klikkertrening du, og se om det kan passe for din hund og din trening. Jeg prøvde deg selv, og fant ut at den metoden jeg gjør nå fungerer mye bedre.

Så stå på og ikke gi opp. Det vil bare gå bedre og bedre. :P Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående 'klikkertrening for din hund', så synes jeg ikke den er så veldig bra. Synes den er altfor overfladisk, og at den ikke setter deg ordentlig inn i teorien. Men den funker vel til det den er ment som. Den er enkel og forstå for de som ikke gidder å sette seg inn i teorien, men bare vil ha resultater kjapt og enkelt. Selv liker jeg 'Ikke skyt hunden' mye bedre, og også annet av Karen Pryor, fx filmen Clicker Magic.

Jeg bruker klikkeren når jeg trener, men er ikke "klikkergal". Altså jeg sier fra når hunden gjør noe jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har vært mitt mareritt også fra begynneslen. at jeg rett og slett ikke klarte mer. Men det er lov å være lei, sint sur og skuffet. Det er endel av å oppdra en hund.(spesiellt når man har en mer krevende rase også) Men som sagt.. Det går bare bedre og bedre med tiden :P Jeg har vært i dine sko, og kan si at nå går alt mye bedre. Og når hunden vokser og blir moden så er det verdt strevet og man føler seg stolt over å ha klart en såpass stri/"vidregående" rase, og man lærer utrolig mye :wink: BARE IKKE VÆR REDD FOR Å SPØRRE OM RÅD uansett hva det måtte være! Jeg spurte hele tiden jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på IW, du greier det, bare ikke mist motet...

Vet egentlig ikke helt hva jeg skal råde deg til, men jeg har også vært fortvilet og frustrert noen ganger, når Tjorven finner på at hun skal "angripe" meg plutselig, når hun blir sånn helt gal, så vet jeg ikke om det nytter med straff engang, bare gå fra henne eller steng henne inne i et rom eller bur, og la henne være i 20- 30 sek. Se om det kanskje hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på IW, du greier det, bare ikke mist motet...  

Vet egentlig ikke helt hva jeg skal råde deg til, men jeg har også vært fortvilet og frustrert noen ganger, når Tjorven finner på at hun skal "angripe" meg plutselig, når hun blir sånn helt gal, så vet jeg ikke om det nytter med straff engang, bare gå fra henne eller steng henne inne i et rom eller bur, og la henne være i 20- 30 sek. Se om det kanskje hjelper

Jeg tror du og jeg har hunder som er på lik linje ang. oppførsel. "Hurra." Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det er godt å høre at jeg ikke er den eneste :P

Mitt store mareritt er at jeg må omplassere eller avlive henne pga at jeg ikke "takler" henne..

Heisann, ser at du er usikker om du skal bruke det ene eller det andre! Det skal ikke bare være rett overfor hunden, men også deg! Du skal klare oppgavene også.. :wink: Når det gjelder klikkertrening, bruker vi det litt innimellom. F.eks så lærte hun å ha øyekontakt å gå ved siden av meg ved hjelp av godbiter, men for å få henne tett inntil meg klikker jeg nå hver gang hun kommer borti foten min! Fungerer veldig bra!!! :P Jeg gjør ting som klikker entusiaster sier er feil, men det funker på min hund hvordan kan det være feil da? Når jeg vet hun kan sitte og hun nekter å gjøre det tar jeg henne lett på rumpen, jeg ser på dette som ren guiding ikke som en straff!!! Så meningen er mange, men det er bare du og din hund som kan finne ut hva som er rett for dere!!! Lykke til... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare brukt buret foreløpig, men det er kanskje en idè å bare lukke henne inne i et rom.. Hvor lenge da, 20 sekunder eller noe?

Ja, hun er ganske stor! 63 cm høy.

Ja rundt der, 20- 30 sek. og pass på å slipp henne ut når hun ikke lager lyd, ellers tror hun at du slipper henne ut fordi hun "maste"... Etterpå overser du henne en liten stund... verd å prøve :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...