Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløv for tung?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Hvordan kan man se om kløven er for tung for hunden?

Hunden min viser sjeldent ubehag og sånn, og bare hun er ivrig nok kan hun løpe med brukken fot hvis det så er (er jeg sikker på :) ) Så jeg tror ikke hun viser det hvis den er for tung, men er jo alikvel redd for at den er for tung og dermed belaster hunden unødig.. Man har jo et ansvar der, på lik linje med feks å passe på hvor langt man sykler med hunden, for hunden min kan springe til hun stuper.. Så hunden vet ikke alltid hva som er best for den :rolleyes:

Jeg vil at kløven skal veie litt sånn at hun får trent seg, men ikke for mye at det blir belastning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke hevde å være noen spesielt erfaren kløvbruker ettersom jeg bare har kløvet med hundene på dagsturer, men det er jo heller ikke så få kilo molte og annen bær (eller fjellfisk fx) de har båret hjem i årenes løp. Det vi lærte i "hin hårde år" var som en tommelfingerregel at hunden kunne bære halvparten av sin egen vekt . Men da burde den være godt trent på forhånd - og det ble heller ikke anbefalt å laste på så mye om det ikke var tvingende nødvendig.

Mine hunder har elsket å bære kløv - og det virket alltid som om den hunden som fikk ha den følte seg litt hevet over de andre på turen (de skiftet om å bære da siden jeg hadde bare en kløv).

Tror aldri jeg har lastet på de mer enn 5-6 (max 10 kg). Er jo begrenset hva du kan få plass til også (om du ikke fyller på med stein ..hehe).

Har ingen erfaring med å bruke kløv til trening. Kan jo slite hardt på potene om du laster for tungt, men spørs jo litt på underlaget og hvor godt trent hun er fra før.

Ville ikke trekking av pulk fx være bedre trening om du tenker på muskulatur & kondisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt kan en godt trent hund (av en viss str - 20-25-30-> kg, de veldig store rasene har mer enn nok med å bære seg selv kanskje - skjelettet er allerede godt belastet fra før) kan bære 1/3 - 1/2 på korte turer. På lengre turer 1/4-1/3. Hunden bør selvsagt være røntget foran og bak, trent opp til å bære mer og mer vekt og vekten skal alltid være balansert så den er lik på begge sider. Pakk også med det tyngste nederst, fremst og inn mot hunden (som når du pakker en vanlig ryggsekk). Om man går i ulendt terreng bør man avlaste hunden i nedoverbakker så kløven ikke sklir for langt fram og belaster feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt kløv i mange år til mine hunder og da ligger vekta oppi sekken rundt 5-6 kg. Men hundene er godt trent og kan godt bære mye tyngre enn det.

Dersom sekken er for tung så vil hunden gjerne gå med bøyd hode og ofte skrevende gange for å holde balansen. Dette er ikke bra for hverken skjelett eller muskulatur, og hunden kan i verste fall få skader av det! Derfor er det kjempeviktig at man trener suksessivt og fornuftig og avpasser vekta i forhold til hvor du skal gå (fjellet eller på flat vei osv.) Ikke overdriv. Kløving skal være kjekt for både deg og hunden ;)

De fleste hunder liker nok å kløve - og kroppen har svært godt av denne treningen. Rygg og nakke er ofte de stedene på kroppen som får minst trening, men kløving styrker disse muskelene og hunden får bedre holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ;) Jeg bruker kløven kun til trening på turer. kanskje 2 ganger i uken på en halvtime-3 kvarter hver gang. Jeg har flasker fylt med sand i kløven for vekt. Og den veier 10 kg. (hunden er ca 40 kg)

Vi går for det meste på asfalt. Tror dere 10 kg er for mye egentlig? hun har brukt kløven nå over 1 år. og vi begynte med tom kløv og så fylt opp litt og litt. Hunden går som normalt, gjerne småløper og traver avsted. Så hun virker ikke som at hun sliter. Er litt redd for at hun skal bli salrygget, fordi hun er så lang i ryggen ;) Er det noen fare for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig bra ut det! 10 kg på en såpass tung hund og hun har gradvis blitt tilvennet vekta er helt i orden. Og hun hadde neppe jogga rundt dersom det var for slitsomt.

Hun blir ikke salrygget - tvert i mot så styrker vekta ryggmuskulaturen hennes og gir henne en bedre holdning og styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Syns det høres bra ut jeg. Men enda bedre hadde det vært hvis dere ikke hadde gått på asfalt. Grus er bedre og skogen e.l. er topp! Men er klar over at dette ikke alltid er like lett å få til hvis man bor i byn.

Før sa man at en hund kunne bære opp mot halve kroppsvekta si. Nå har vel de fleste gått over til 1/3 og til og med 1/4. Men dette avhenger jo selvfølgelig av kroppsbygning, hvor godt trent hunden er og hvordan terreng, underlag og hvor lang tur. Det er nok viktigere å lese hunden enn å følge sånne regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...