Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva spiser dere på julaften/i julen?


meg123

Recommended Posts

Jepp som overskriften sier. Hva spiser dere på julaften evnt i jula?

17 desember har vi stort hjemmelaget koldtbord for da har mamma bursdag og hele familien kommer :P

På lille julaften har vi tradisjon om at vi spiser julegrøt og har gløgg og spiser pepperkaker, og på julaften spiser vi ribbe og medisterkaker,julepølser,mandelpoteter,surkål og resten av tilbehøret ,åsså er det riskrem med hjemmelaget rød kirsebær eller bringebær saus til dessert(med mandel i ;) )

1 dag er det rester og stoor frokost

2 juledag spiser vi pinnekjøtt med tilbehør!

Ellers blir det jo mye småkaker å sånn da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alltid på fjellet på julaften vi. ALLTID sne, og alltid like koselig! :P

Lille julaften spiser vi lutefisk. Stille før stormen, dvs. før all den fete julematen. Da har vi selvsagt poteter, ertestuing osv til.

Om formiddagen på julaften spiser vi grøt, og her kommer et morsomt tips:

Det er jo som oftest ikke så spennende å lete etter mandelen, du får jo den "aldri", og hos oss satt faren min bare hele tiden og lot som om han hadde den... ;) Det var da vi innførte noe nytt: mange mandler i grøten! Ikke nødvendigvis akkurat 40, men ganske mange, og nå er det ikke om å gjøre og få mandelen, men å få flest! Alle sitter med munnen full av mandler, og til slutt er det opptelling. Vinneren er den med flest! I fjor hadde broren min 12, hehe! Veldig morsomt, anbefales! :P

Ellers så spiser vi pinnekjøtt på julafen. Hjemmelaget sådann. Vi kjøper hele sauer(partert selvsagt) av en bonde som har sauene sine der vi har hytte, og så salter vi det selv og sånn. Ellers spiser vi selvsagt saus, poteter, kålrabistappe osv. til :P Til dessert har vi multekrem og krumkaker!

(Får vann i munnen av å snakke om dette)

Moren min er utenlandsk, og vil selvsagt ha sin julemiddag også. Derfor må vi også ha kalkun i julen. (Ikke det at det er meg i mot, hun er verdens flinskeste til å lage kalkun, hehe) Vi har da gjerne trifle til dessert. På nyttårsaften vanker det røkt lammelår og ellers i julen blir det også reinsdyrsstek :P I fjor hadde vi ribbe en dag også...

Ellers blir det mange gode frokoster med bl.a. juleskinke og røkelaks i hele julen. Nam!

Nå kommer jeg ikke på mer, hehe. Gleder meg til jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På julaften har vi pinnekjøtt og julegrøt. Verken jeg eller broren min er noe glad i pinnekjøtt, så vi spiser grøt med mandel. På julaften om kvelden spiser vi en god kveldsmat med kakao og annet julepålegg. 1. juledag har vi bestandig ribbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille julaften er som andre jule dager, typisk julefrukost.

julaften har vi julefrukost, så grøt kl 12. og pinnekjøtt kl 5, jeg spiser kotteletter da jeg ikke liker pinnekjøtt.

dagen etter er det forskjelli, men vi har hvertfall kalkun.. mmm.. tror vi har ribbe eller pinnekjøtt på nytårsaften da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt lille julaften. Kjedelig frokost på julaften ("så man skal gleede seg til kvelden <_< "). På kvelden har vi ribbe, med riskrem med mandel til dessert. Vanligvis er det pinnekjøtt en dag i romjula. 1. Juledag er det stoor julefrokost med rester. I år blir det spennende, da skal mamma, jeg og hundedyr alene på hytta på julaften. Da blir det nok litt andre tradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På julaften har vi en gedigen julefrokost før vi drar i kirka. Så spiser vi ribbe med medisterkaker, pølser, sossiser, mandelpotet og rødkål/surkål! :P

1. juledag har vi rester.

2. juledag i år skal vi ha dåp, så det blir kjøtt i mørke.

På nyttårsaften har vi kalkun og pinnekjøtt.

Så bruker vi å ha lutefisk og gammelsalta sei en dag i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lillejulaften spiser vi grøt, lager en stor gryte så eg kan lage riskrem til julaften. Og så gir barna nissen grøt om kvelden lillejulaften før dei legger seg. :P

Julaften har vi både får og svineribbe, mör, (et sunnmørs fenomen ;) ) bønnestuing av brune bønner (laget på god gammel oppskrift) og alt man kan tenke seg av tilbehør.

Første juledag har vi skikkelig god frokost med stort frokostbord. Naboene våre kommer alltid til frokost den dagen. :P

Middag første dag er saltfisk og ribbefett (fra fåreribbe). Andre juledag er "restemiddag" fra julafta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften er det ribbe med tilbehør..

I romjula har broren min bursdag og da spiser vi reinsdyrstek.

Julemat finnes ikke godt uansett, så jula er en tid jeg alltid er sulten.. :P Har lært meg å like pinnekjøtt og det spiser vi alltid når det er julebord med studievennene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille julaften er det alltid lutefisk med poteter og bacon til.

Julaften er det først en god frokost. Til middag har vi tradisjonelt hatt ribbe med tilbehør. I år får vi i tillegg litt islandsk tradisjon inn da svigermor kommer og steker lammesadel. Multekrem og hjemmelaget karamellpudding til dessert. Kaffe, konjakk og kaker utover kvelden.

Første juledag er det kalkun med waldorfsalat hjemme hos mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser kalkun og ribbe omtrent hele jula. Reiser jo rundt på middager nesten hver dag i jula å da serveres stortsjett det ene eller det andre. Vi selv har tenkt å ha tradisjon med kalkun på julaften. Har store planer om å nekte å dra bort på julaften så sant det ikke er en kjempe god grunn til at vi bør dra. Folk kan heller komme til oss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser pinnekjøtt her på julaften, noe annet går ikke an. Å spise det før julaften er fusk! Dessuten skal den puttes i ovnen litt før man spiser :P 1. og 2. dag er det litt forskjellig etter hvem vi besøker når, pleier være oksestek 1. dag og ribbe 2. Nyttårsaften er det pinnekjøtt igjen. Innimellom der spiser man selvsagt pinnekjøttrester til frokost, lunsj og kvelds sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh! nå er jeg såå sulten, så det er farlig å lese denne tråden! :P

Lille Julaften spiser vi grøt med mandel i!

Julaften har vi ribbe (ååh, kjenner smaken i munnen!), medisterkaker og julepølse med masse godt tilbehør! Og dessert er riskrem!

1. Juledag har vi rester!

2. Juledag er det alltid middag hos bestefaren min og da får vi deilig laks! :P

Ååh! jeg gleder meg såå masse! Maten er det beste ved jula! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Julaften har vi ikke alltid middag. Men etter at treet er pyntet, er det jul, og da er det lov å starte å spise julemat. Så da blir det varme rundstykker med godt pålegg på (for min del roastbiff som oftest...).

Julaften er det sosisser og stekt medisterpølse. Samt poteter og enten surkål eller rødkål (liker hverken ribbe, pinnekjøtt eller lutefisk...).

1. juledag er det lappebiff.

2. juledag er det litt forskjellig, etter hva man føler for å lage akkurat denne dagen. Som oftest ender jeg opp med å spise sosisser igjen...

Dessert har vi ikke alltid.

I år blir det jobbing fra og med 1. juledag, så er vel stor sannsynelighet for at menyen forandres litt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid pinnekjøtt med kolrabistappe og poteter til på julaften og nyttårsaften. I fjor hadde vi ribbe andre juledag tror jeg, men det komme vi neppe til å ha i år igjen.

Men ellers, så har vi ofte grøt til lunsj på julaften, og en stor og god julefrokost 1. juledag.

Gleder meg til pinnekjøttet, det er bare så utrolig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelille julaften er min bursdag, så da får jeg alltid velge det jeg liker best å spise ;)

Lillejulaften er det risengrynsgrøt med mandel oppi. Premie til den som finner den.:P Utover kvelden er det koltbord med litt forskjellig julekinke og sånt.

På julaften har vi alltid ribbe, sosisser, medisterkaker, surkål, potteter og annet tilbehør. Også har vi fruktsalat med krem og julekaker til dessert og utover kvelden.

1. juledag har vi alltid kokt torsk, en tradisjon mamma har tatt med seg fra Arendal som jeg missliker sterkt! Så har vi riskrem til dessert.

2. juledag er det viltgryte med rosenkål. :P Sorry, men rosenkål ER ekkelt!

Nyttårsaften har vi alltid kalkun og hestesko- iskake til dessert. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lillejuleaften har vi risengrynsgrøt med mandel i.

På julaften har vi ribbe, medisterpølser, medisterkaker, surkål og poteter.

1. juledag pleier vi å spise julelunsj med familien.

2. juledag spiser vi pinnekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...