Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbudt med våpen i togene.

SoppenCamilla

Recommended Posts

Skrevet

Det skal nå bli forbud mot å ha våpen i togene hos nsb, enda de er lukket og låst inne. Dette betyr at om et dyr blir påkjørt, skal de ringe til viltnemda, og kjøre videre - selv om dyret fortsatt lever. De skal altså etterlate det skadede dyret der ute til viltnemda kommer. Jeg syns selv det er helt tåpelig å måtte etterlate dyr der ute, i store smerter, i stedet for å gjøre slutt på lidelsene med en gang.

Hva syns dere?

Skrevet

Idiotisk... Er de redd for at noen skal kapre toget, ta våpnene og skyte vilt rundt seg?

Enig i at de burde ha det pga dyr også! Stakkars hvis det må ligge å lide...

Skrevet

Jeg synes det er lurt jeg da - vi ser stadig vekk mye mer tendenser til amerikanske tilstander når det gjelder fly og sånt, regner ikke med det er lenge før togene opplever det samme. Men de kunne vel utstyrt togene med noe annet å avlive dyr med? En sprøyte eller noe? Dersom dyret blir påkjørt og liggende kan man vel likegjerne bruke det?

Skrevet

Hvordan skal man kontrollere at ingen har med seg våpen ombord da? Jeg kan jo ta med meg to kofferter fulle av gevær ombord på tog i dag uten at noen vil merke det.

Å skulle ha kontroller på hver togstasjon hvor det går på noen vil vel kreve unødvendig mye ressurser?

Skrevet

Enig med deg Ingvild. Dette synes jeg er helt feil, å la dyr lide på den måten. :/ Men de kunne selvsagt hatt noe annet å avlive med da.

Skrevet
Men de kunne vel utstyrt togene med noe annet å avlive dyr med? En sprøyte eller noe? Dersom dyret blir påkjørt og liggende kan man vel likegjerne bruke det?

For en sprøyte full av gift er mye bedre enn ett våpen synes du? :P

Skrevet

Jeg synes det er lurt jeg da - vi ser stadig vekk mye mer tendenser til amerikanske tilstander når det gjelder fly og sånt, regner ikke med det er lenge før togene opplever det samme. Men de kunne vel utstyrt togene med noe annet å avlive dyr med? En sprøyte eller noe? Dersom dyret blir påkjørt og liggende kan man vel likegjerne bruke det?

Enig med deg Tuppetroll. :P

Skrevet

Hva er forresten definisjonen av våpen i denne sammenhengen? Er det forbudt å ta med seg lommekniver?

Det som er er jo at, hittil, så har de hatt innelåste gevær, til å skyte dyrene som blir påkjørt, sånn at de slipper å lide mer enn nødvendig. Dette skal visstnok forbys nå.

Lommekniver veit jeg ikke noe om. :P

Skrevet

Men som Ingvild sa, ingen hindrer meg i å ta med tre bager fulle av maskingeværer og bomber hvis jeg vil. Det finnes jo ingen kontroller. Så at de som kjører ikke skal kunne ha et nedlåst gevær er tåpelig.

Skrevet

Men altså, har jeg gått glipp av noe her? Har det vært en tilbakevendende risiko ved at de som jobber på toget har noe slikt innelåst? Altså, har det skjedd ufattelige mange kapringer i det siste-hvor de har krevet å få åpnet dette skapet??

Dette må være den dummeste ideen jeg har hørt. Dvs. nei, det er det jo ikke. Men det er da ufattelig mange andre ting man kan ta tak i, enn noe som ikke har vist seg å være et problem???

Skrevet

For en sprøyte full av gift er mye bedre enn ett våpen synes du? :P

Du får ikke drept alle på et tog med en sprøyte gift beregnet for et dyr... Det kan man derimot med et gevær og nok kuler...

Skrevet

Du får ikke drept alle på et tog med en sprøyte gift beregnet for et dyr... Det kan man derimot med et gevær og nok kuler...

Hva om man truer togføreren med sprøyta, f,eks mot halsen? Da kan man nok få tatt livet av ganske mange. Men det enkleste ville selvsagt være å ta med sitt eget gevær inn på toget.

Skrevet

Men det er vel begrenset med hvor mange kuler det er til dette geværet som føreren kan bruke om toget skulle kjøre på et dyr. Og jeg visste til nå, antageligvis i likhet med mange andre, ikke at det fantes et slikt gevær ombord på togene. Det er overhodet ikke ulogisk, faktisk en veldig god ting, men jeg var ikke klar over at det var slik.

I alle fall. Det er jo ikke sikkert at eventuelle kaprere på nattoget fra Trondheim til Bodø veit av dette geværet heller. Og uansett om de gjør det, så er det ikke sikkert de klarer å true sjåføren til å låse opp geværet med mindre de har våpen selv, som de og selvsagt har med kuler til, og da trenger de vel strengt tatt ikke et ekstra gevær + fem kuler eller noe sånt?

Nei, hadde jeg vært kaprer så hadde jeg nok heller bare tatt med mine egne våpen og brukt dem i stedet. Slik kunne jeg jo også ha begynt kapringa før sjåføren visste av det.

La nå geværene være der i sine låste skap, sier jeg. Spør du elgkua som ligger på togskinnene med brukne ben og venter på Viltnemda, sier hun sikkert det samme hun også.

Skrevet

Ja, det må nødvendigvis være litt lite gjennomtenkt. Syns jeg hørte noe om at en i sommer hadde fått tak i det våpenet, så da ville man forby det. Som dere sier ville det jo selvsagt vært like greit å ta med et eget, så skjønner ikke helt poenget med å forby det ene våpenet som faktisk er innelåst. Eller skjønner det jo, har bare litt for mange argumenter mot forbudet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...