Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykdommer hos 'kjæledyrfugler'


vipsen

Recommended Posts

  • 6 months later...

Spørs litt hva du mener med vanlige sykdommer.. Men når vi snakker om de mest solgte artene, undulat, nymfeparakitt og sebrafinker. så er ikke luftveissykdommer og kreft( mest på undulater) ikke helt uvanlig. Oppdager man at fuglen(e) er syke, bør du kontakte veterinær snarest(en som faktisk har greie på fugler..), siden fugler har høy forbrenning og det kan være relativt kort mellom oppdaget sykdom og død.

Ser du nevner at fuglene ikke bør stå i sol..det er helt feil. Fugler er veldig glad for å komme ut i solen og har du mulighet, så bør du ta med buret ut på verandaen/ i hagen, på fine dager. Følg med, er det steikende sol, bør en del av buret stå i skyggen, så fuglene har mulighet til å komme unna, skulle det bli for varmt.

Fuglene storkoser seg ute i frisk luft og sol og tar gjerne solbad(bruser med fjærene og strekker ut vingene).

Samtidig som du er i hagen, plukk løvetann og ikke minst vassarve, som fuglene setter veldig stor pris på! :P

Bør vel legge til at innendørs bør ikke buret stå i solsteiken, i alle fall ikke hvis det står nært et vindu, da blir det "drivhuseffekt" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Nå var jo ikke dette en helt ny tråd men jeg hadde lyst til å nevne at stuefugler er sårbare for alt som har med skitt og lort å gjøre.

Dersom det er skittent i matfatet og drikkekaret, og mat og vann ikke byttes ofte nok er det vanlig at fuglene får magesyke.

I avføringen er det bakterier som kan gi fuglene luftveissykdom dersom de får det i seg.

Og de får i seg disse bakteriene dersom de slipper avføring ned i matfatet, i vannet sitt og på sittepinnene (fugler gnir gjerne nebbet mot pinnene i buret.)

Blant annet er det en bakterie i avføringen som gir lungebetennelse hos fuglen. Den kan gi lammelser også, hvis fuglen ikke kommer til vetrinær når den er blitt syk av lungebetennelsen.

Skitt på sittepinnene og i bunnen av buret kan gi infeksjon i føtter og klør hos fuglen. Dette kan gjøre at klørne faller av (og ikke vokser ut igjen) slik at fuglen får problemer med å holde tak rundt pinnen.

Fugler kan få midd slik at de klør mye og plages. Dette gjelder spesielt praktfinker som bor i rede og undulater som ligger på egg eller unger i redekasse.

Fugler som ikke har nok selskap kan også bli deprimerte og begynne å plukke av seg fjær. Det beste er å aldri holde en fugl alene.

Fugler kan også bli syke av for ensidig fôr - foreksempel hvis de bare gis en type frøblanding.

Det finnes selvsagt fler typer sykdommer, men disse er de som fuglene fortest får dersom det ikke holdes rent rundt dem og gis riktig mat og rent vann+bademuligheter i enten sand eller vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er ikke bare sykdommer hos fuglen som er farlig. Hele stua er jo en stor felle for mange av de stakkars fuglene.. De kan knekke nakken ved å fly i vinduet. Fly på komfyren(teflon kan også ta knekken på dem).. De kan gå i døra.. Henge seg fast i tråder osv..

Uansett, om en fugl ikke fungerer som normalt, noe virker galt.. Så må man få den til dyrlegen så fort som mulig. En fugl har også veldig lite blod i kroppen, så det skal ikke så mye blod til før noe kan gå alvorlig galt. Om en papegøye begynner å blø på neglene etter f.eks negleklipping må man få stoppet blodet fort. Ta en såpebit på neglen, dette skal visst hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Om en papegøye begynner å blø på neglene etter f.eks negleklipping må man få stoppet blodet fort. Ta en såpebit på neglen, dette skal visst hjelpe.

:barfy: Dette hørtes veldig ut som et kjerringråd som noen tilfeldigvis prøvde en gang, og at de tilfeldigvis tok på såpe akkurat samtidig som såret til fuglen sluttet å blø av andre grunner...

En klo som blør fordi den har blitt klippet for kort skal behandles på akkurat samme måten som du ville behandlet fingertuppen din, dersom du klippet i den slik at det beynnte å blø.

Du ville neppe gnidd såpe inn i ditt eget sår med en såpebit, for det eneste som skjer er at det svir...

Når vi ser blod synes vi ofte at det ser ut som masse blod fordi det er et instingt i oss at blødninger ikke er bra.

Fuglen blør fordi en blodåre er blitt klippet i.Det er ingen grunn til panikk, men man kan stoppe blødningen ved å holde rent kjøkkenpapir mot såret. Dersom blødningen ikke stopper av seg selv er det best å kontakte vetrinær.

Det aller beste er å få hjelp av vetrinær når man skal trimme klørne, så det blir gjort riktig.

Holder man lyse klør på fugler opp mot lyset fra en lampe kan man se nerven og blodåren inne i kloen og også se hvor den stopper. Da kan man klippe slik at man ikke er nær hverken blodåren eller nerven. På enkelte små finker er klørne så tynne og små at det er vanskelig å se hvor nerven og åren går. Da er det best å la en vetrinær eller oppdretter hjelpe seg.

Noen fugler har mørke og kraftige klør, og da er det også best å ikke klippe selv, når en ikke har erfaring.

Klipper en for kort blir det like sårt og vondt for fuglen som om vi skulle klippet tåneglene våre helt ned til huden slik at det blødde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare sykdommer hos fuglen som er farlig. Hele stua er jo en stor felle for mange av de stakkars fuglene.. De kan knekke nakken ved å fly i vinduet.

At fugler kan fly mot glassruter er det viktig å huske på når man har fugler flyvende rundt. De ser ikke at glassruten er der. Derfor er det er lurt å ha flortynne gardiner på en gardinstang bak de vanlig gardinene sine. Så kan man trekke for disse når fuglene flyr omkring. Da kan fuglene se at det er et stengsel der, samtidig som man ikke stenger ute alt lyset fra vinduet.

Dette er velprøvd hjemme hos meg. Jeg bruker hvite organza- eller chiffonggardiner bak de vanlige gardinene mine. Andre gardiner som jeg har brukt ser ut som tynne hvite nylonblonder eller nesten som brudeslør :barfy: Da snur fuglene når de når vinduet- eller så lander de på gardinstangen.

Så det er smart å ha gardiner som en kan vaske :)

Fjern så mange feller som mulig når du lar fuglene fly løse, og la fuglen få ting til å lande på- fuglelekeplasser med sittepinner på stativ er fine til det. Ellers må du regne med at fuglen vil lande på bokhyller, på bord og på gulvet; eller også i plantene dine.

Husk på at noen stueplanter er giftige for fugler! Det kan hende at fuglen din vil smake på bregnen din som ser så grønn og lekker ut :)

Lukk døren til de rommene du ikke vil at fuglen skal besøke når den er ute og flyr. Når du er der fuglen flyr, og kan se fuglen hele tiden, kan du fort hjelpe den hvis den trenger det.

Levende lys er selvsagt utelukket når det er en bevinget venn som flyr omkring i rommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, om en fugl ikke fungerer som normalt, noe virker galt.. Så må man få den til dyrlegen så fort som mulig. En fugl har også veldig lite blod i kroppen, så det skal ikke så mye blod til før noe kan gå alvorlig galt. Om en papegøye begynner å blø på neglene etter f.eks negleklipping må man få stoppet blodet fort. Ta en såpebit på neglen, dette skal visst hjelpe.

Skulle man være uheldig å klippe så det begynner å blø kan man straks ha på finmalt pepper, dette stopper blødningen umiddelbart. Kan også brukes på hunder og på små sår hos mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Nymfeparakitten min på 10mnd har begynt å miste en del fjær, men bare sånne små dunfjær med striper på.. Vil vel tro at han begynner å skifte til "voksen"fjærdrakt? for jeg ser ingen bare flekker og fjærdrakten ser veldig fin ut..

Noen som kan noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...