Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttår..2007...hva med hunden?

janne&kenny

Recommended Posts

Mine hunder er med meg ut, eller så ligger de inne å slapper av.

Har aldri brydd seg om raketter. Så de sitter gjerne å ser opp på himmelen sammen med meg :barfy:

Er helt fantastisk! Finst ikkje nervøs eller stresset :D

edit: men så er det vel ikke så mange raketter her på landet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre på nyttårsaften, og hvordan det kommer til å gå. I fjor var vi hos venninna mi og hunden hennes i byen. Alt så ut til å gå bra, helt til vi måtte ut med hundene. Tror vi gikk ut med dem ved 9 - tiden, for da virket det ganske stille ute. Vi gikk bak i parken og slapp dem fri, slik at de kunne gjøre fra seg. Og plutselig, fra andre siden av gjerdet, begynte de å sende opp raketter. Rakettene kom rett over oss, og Chica ble skikkelig skremt. Hun løp bort til andre siden av parken, hylte, skrapet på gjerdet og prøvde å komme seg unna. Jeg ble jo helt fra meg, dumme meg, og gjorde det sikkert litt verre :barfy: Uansett, så kom vi oss inn igjen, og resten av kvelden gjemte hun seg på badet, der det ikke var noen vinduer, skalv og var veldig redd.

Så jeg er veldig spent på hvordan det kommer til å gå i år. Hun har ikke blitt redd for andre høye lyder, og hvis hun hører noe fyrverkeri, stopper hun bare og står helt stille,så det er ikke helt sikkert at hun har fått varige mèn.. Men så er det jo helt annderledes på nyttåraften, da er det så mye mer fyrverkeri og støy..

Skal se hvordan det går denne nyttårsaftenen, og hvis det går dårlig, skal vi kjøpe cd og trene på det!

Jeg vil i alle fall ikke ta henne med meg ned til byen i år, i år skal hun få lov til å være her hjemme,for her er det nok ikke like mye fyrverkeri. Men det hadde vært fint om bestevennen hennes(hunden vi var med i fjor)var her, for da blir hun automatisk roligere..

Får krysse fingrene for at det går bra med Chica og alle andre hundene som ikke har det så bra på denne kvelden! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Var ute en tur i stad, og da var det noen som sendte opp raketter ganske nærme. Archie bare tittet opp og beundret lyset, før han fortsatte med snusingen sin. :barfy: Nå er jo det langt i fra slik nyttårsaften vil bli, men oppfører han seg sånn noenlunde rolig da, blir jeg stolt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satser på at det blir en stille og rolig nyttårsaften i år og jeg, både for hundene og meg :barfy:

Har heldigvis aldri hatt en hund som har reagert på raketter, og håper intens at det fortsetter sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bajas er ikke skuddredd. Han bryr seg ikke om turer i tordenvær, eller andre smell.

Men jeg har ikke vært sammen med ham på nyttår før.

Vi skal uansett på hytte langt oppi gokk, er neppe mye smelling der.

Men er ofte smelling her før den tid, så blir spennende å se.

Aldri dopa ned hundene før, har gått bra.

Noen ligger under dyna, andre peser litt. men går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri dopet Knerten ned på nyttårsaften, men nå har han vært med og aldri vært redd på nyttårsaften.

Han maser om å få stå på verandraen sammen med oss og kike på rakettene. ;)

Er veldig spent på hvordan Felix tar det.... :P Men jeg drar aldri fra hundene min på nyttårsaften. Drar vi på besøk er selvsagt hundene med!!

Er alltid hos mamma på nyttårsaften, de har en engelsksetter, som på grunn av Knerten ikke er redd for raketter :P Så håper Felix skal reagere som dem......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreiv melding til forrige eier og sporte hvordan han var på afta.. han var vis ganske redd! jeg skal være hjemme med han... om jeg så skal sitte hjemme alene!

jeg vil også være med å chatte! er det på hundesonen dere chatter eller? hvor?

hvilke typer doping kan brukes som ikke er bra for oss, men for HUNDEN? har hørt mye domt om doping, og vil ikke dope hunden så lenge hunden er like redd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreiv melding til forrige eier og sporte hvordan han var på afta.. han var vis ganske redd! jeg skal være hjemme med han... om jeg så skal sitte hjemme alene!

jeg vil også være med å chatte! er det på hundesonen dere chatter eller? hvor?

hvilke typer doping kan brukes som ikke er bra for oss, men for HUNDEN? har hørt mye domt om doping, og vil ikke dope hunden så lenge hunden er like redd...

Husker ikke hvor vi chattet? Det var sånn nyttårschat for folk med redde hunder. Kanjse det var på IRC kanalen til hundesonen?? Men du er most welcome :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Nettopp PIP, det begynner rolig. I fjor tenkte jeg å henge opp plakat på butikken om at folk skulle tenke seg om hvis de planla å sende opp raketter hele desember og hele januar, det er mange som ikke tenker på at mange dyr er redde. Men så kom jeg på at det sannsynligvis er bedre for dyra at det begynner litt forsiktig, enn at alt skal eksplodere samtidig på nyttårsaften...

Pippin blir nok litt stressa til å begynne med, men han er flink til å "lese" oss mennesker, han kommer nok til å forstå at det ikke er farlig når far kan sitte å se på TV med beina på stuebordet som vanlig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Zhanto skal ut tidlig og få med oss alle rakettene, og lære at de ikke er farlige. Det begynner jo relativt rolig. Det har alltid fungert bra, så få vi se om det går like greit med han her.

Tror jeg hadde vært forsiktig med den der du... veldig mange valper som ikke reagerer første året og blir tatt med ut for så å slite med rakettangst resten av livet. Jeg pleier å gå bort å advare folk jeg ser har med små valper ut på nyttårsaften. Selv om det ikke ser sånn ut der og da så blir det ofte litt for mye. Men det KAN jo gå bra..for noen har det ikke spillt noen trille. Men det er gjerne hunder som nok ikke hadde reagert senere uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mia har hittil bare opplevd en nyttårsaften og det gikk supert. Hun er ikke skuddredd og reagerte heller ikke på lysene og hyla fra rakettene i fjor. Var hos venner og feira da, sammen med 6 andre hunder, hvorav 5 av de andre var livredde stakkar. Mia derimot could not care less. Er spent på hvordan unghunden Kayla vil reagere, men tror nok det går bra. Hører hun høye lyder og ser lyn, løper hun mer i retning der det kommer fra. Skal nok holde henne innendørs, så hun ikke løper avgårde i retning rakettene :) Kayla har et vaktinnstinkt som mest sannsynlig er grunnen til hennes vaktsomhet ift lyn, høye lyder og skudd. Dessuten bor vi langt ute på landet og her er det ikke så fryktelig mye ståhei på nyttårsaften :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av "nyttårsskrekken" hos hunder er vel plantet der av deres overbeskyttende/nervøse/skvettne eiere.

Tror nok ikke det er sånn for alle redde hunder, men for noen.

Det er ihvertfall det som er problemet for min Ebbe... Han er veldig redd for raketter og torden. Jeg fikk han som omplasseringshund for 5 år siden, da var han 1,5 år. Han hadde vært igjennom 2 nyttårs aftener uten å reagere og hadde heller aldri reagert på torden. Første høsten jeg hadde han så var det veldig mye torden. Selv er jeg livredd i torden vær og etter noen kvelder sammen med meg i lyn og torden så lærte Ebbe at det faktisk var skummelt... Den nyttårs aftenen var han livredd og har vært det siden. Jeg er ikke redd selv for raketter, men han føler nok at det er samme greia.

Jeg kommer til å spør noen venner av meg som har 2 uredde cavalierer om å passe han på nyttårs aften, og hvis ikke de kan så reiser han til pappa. Han reagerer nemlig ikke i det hele tatt hvis ikke jeg er i nærheten :P Men selv om Ebbe er så redd så har det ikke smittet over på Lara. Og Lara har heller aldri reagert på torden selv om både jeg og Ebbe er redde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

... vi skal nå ut å sjekke forholdene. Takler han det fint utover kvelden så blir vi å være ute mest mulig. Det har fungert bra med de andre hundene vi har hatt. Mye av "nyttårsskrekken" hos hunder er vel plantet der av deres overbeskyttende/nervøse/skvettne eiere.

Vel, du ble advart :P Men dobermenner sliter vel kanskje ikke med lydberørthet? Nei..nyttårskrekken hos hunder er nok ikke først og fremst pga eierene..har hatt 5 hunder jeg og av de var/er to livredd raketter.Begge av samme rase.. det ER en grunn til at vi tester avlshundene for skudd liksom;) Det er ikke for å sjekke om eieren er skuddberørt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullstendig klar over eventuelle konsekvenser, men vi skal ta det gradvis og på en lystbetont måte. Men jeg tror dette har noe med tilnærming å gjøre, og i mitt hodet så kan jeg ikke skjønne at slikt er genetisk. Hunder lærer av erfaringer.

Ikke alle slike redsler er genetiske, men hvis de er det, skal det ganske mye til for å få dem til å slutte å bli skremt av det.

Noen hunder er jo feks redd for mennesker eller bare usosiale mens andre skal hilse på alle de møter. Dette kan jo umulig kun ha med sosialisering å gjøre fordi om det er en påvirkning. Og da blir det jo på samme måte med skudd og høye lyder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Er hunder som er skuddredd nødvendigvis redd raketter og/eller omvendt?

Nei.. men som oftest er skuddberørte hunder redd høye smell ja.. det være seg skudd eller rakett. Loke kan reagere på lyden av en treapport som treffer betongunderlag og han er hva jeg vil kalle lite berørt. Dvs det er ikke alltid han reagerer på høye skudd. Noen hunder reagerer på lyset fra rakettene og hvine lyden..derfor er det faktisk fullt mulig for en skuddfast hund å reagere på raketter. Som støveren til en kompis av meg... hun er vant til at det smeller skudd rundt ørene hennes under jakt (her spiller også drifter inn seff)men jeg har aldri noensinne opplevd en hund som er så hinsides redd nyttårsaften.

PIP: ok. så logikken er da at gjeterhund eiere lærer hundene sine å bli skuddredde...jeg har da klart å gjøre to groenendaeler redde for raketter, men ikke tolleren min (som jeg hadde imellom de to redde sorte) eller retrieverblandingen min (som jeg hadde samtidig som den vannvittig redde sorte), eller jack russelen min. Spent på om jeg klarer å gjøre det samme med Laekenoisen min jeg..hmm..statistikken min viser at jeg er fryktelig mye flinkere til å lære belgere å være redd for raketter så da blir hun nok redd. Underlig..det må være fordi disse belgerene lærer så fort.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gjeterhunder skuddredde?

Hva du har klart og hva du ikke har klart vet ikke jeg. Jeg mener uansett at dette har noe med tilnærming/opplevelse/erfaring å gjøre, samt hvor fintfølende rasen er til å plukke opp signaler fra sine eiere. Jeg tror nok at enkelte raser kan være mer utsatt for å bli skuddredde, men at de automatisk skal bli det pga. genetisk arv ser jeg på som reneste tullball...

Flirer.. Reineste tullball, faktisk.. Det syns jeg du skal fortelle de som har utarbeida diverse mentaltester for hund jeg, at skuddredsel er noe de lærer og ikke arver, så det kan de bare plukke ut av de testene sine.. :P

Ingen av mine hunder (en husky, 3 gjeterhunder) har vært redde på nyttårsaften, forresten.. Men så har jeg ikke tatt de med ut for å se på raketter heller, det får da holde med at de takler alt som skytes opp i hytt og pine i romjula.. Eneste hunden jeg har hatt med ut, var huskyen etter at han var godt voksen, som jeg VISSTE ikke reagerte.. Ser ikke noe poeng med å sjanse på at hunden takler oppskytinga av raketter på nyttårsaften, i og med at så mange hunder sliter med redsler akkurat den kvelden.. Jeg har ikke tenkt å LAGE meg en sånn hund, ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Er hunder som er skuddredd nødvendigvis redd raketter og/eller omvendt?

Min hund har aldri vært redd raketter/smell/lyn og torden. Men hun bestod ikke K-test fordi hun var skuddredd. Altså det er ikke dermed sagt at en hund som er såkalt "skuddredd" ikke klarer seg på nyttårsaften uten valium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av "nyttårsskrekken" hos hunder er vel plantet der av deres overbeskyttende/nervøse/skvettne eiere.

Enten så sier du dette av ren dumskap, eller for å provosere eller av kunnskapsløshet! Uannsett, så blir jeg nok ørlite granne nedlatende og ufin her.

Så du mener PiP at jeg har selv skyld i at Z er berørt (ja på grensen til fobisk) på nyttårsaften? :P Festlige adminen det tenker jeg. Mange av hundene som er skuddredde/berørte/angst har dette i genene sine fra før av. Det er bare ett tidspørsmål om når det dukker opp. Slik som med Z'n min (den gang en liten valp) en uke før det brakte løs, siden jeg har hatt kun skuddfaste hunder tasser jeg ut i mørten for å gå siste turen, hvorpå det smeller rett ved oss. Faro reagerer ikke, jeg reagerer ikke (siden jeg har hatt 3 skuddfaste hunder selv, og vokst opp med kun skuddfaste hunder), men Z får fnatt og løper hjem. Oki min feil? Ante jo ikke det skvett av at han var slik, så hvordan kan jeg ha "lagd" dette selv? Jeg glemte hele greia inntil nyttårsaften, hvor jeg holdt meg inne med barna og hundene, Z lå i kjelleren hele kvelden og skalv. Siden jeg er har en del erfaring med hund og atferd så velger jeg å overse, flyttet meg heller opp en etg og er sammen med barna mine.

forresten PiP, hvordan forklarer du at helbror, og flere søsken av han, samt andre halvsøsken er skuddredde. De aller fleste hunder er hos folk som har lang erfaring med hund. Mens hunder fra den andre hannhunden på gården ikke er redde, men bor hos de samme førerne. Venter i spenning.

Det er i grunn festlig at du PiP hever deg så til de grader over folk som har forsket på dette, og som flere her sier; det er en grunn til at dette er standard i alle tester av hund. Leste du denne forresten: http://www.genetica.se/lashornan/allmant/index.html, eller denne: http://home.no.net/gydas/Artikler/HVA%20ER%20MENTALITET.pdf. Nei tror ikke det, eller så er du bare ufattlig sta og vil ikke innse at du har litt feil.

Det er flere hunder fra de barskeste mannfolk i militæret eller politiet som har vært i krigen mer enn en gang, som faktisk er skuddredde og blir avvist for bruk i politit/militær/toll mm. Der de bor på kennelen sin.. så ble de skuddredde gitt. Fører har telepatiske evner og ønsker hunden sin vondt.

Du har likevel rett i en ting pip, vi kan forsterke faenskapet!

Som sagt så er det vel ingen tvil om at enkelte raser er mer var for sine omgivelser, men det er langt derfra og til å være genetisk skuddredd.

Dette er genetisk eller? Så hvordan forklarer du at flere i hunder i disse rasene er skuddredde/berørte, enn hos mer miljøsterke raser alla dobbermann, rottis, schæfer som er avlet frem til å tåle slike ting. Hos gjeterhunden er ikke dette lagt like stor vekt på desverre, da det var viktigere med andre egenskaper.

Venter spent på spent på svaret ditt, men jeg skal nå ut, så jeg får nok ikke svart på mer tull før i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...