Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttår..2007...hva med hunden?


janne&kenny

Recommended Posts

nyttårsafta er jo helt grusom for noen hunder og eiere. hvordan har din hund det? hvis den er redd, er den redd når de begynner å skyte og utover hele kvelden? roer den seg ned når skytingen er over? har du noen gang dopet ned hunden? skal dere ha/ut på fest? hvor skal hunden være?

Bajas vet jeg ikke hvordan er når det gjelder raketter, men jeg skal snakke med forrige eier å høre.. jeg kommer nok aldri til å dope han ned, fordi jeg har hørt at hunden er like redd, men han klarer ikke å gjøre noe utav seg, så det er lettere for oss mennesker..

jeg tror jeg skal være hjemme med hunden i år... i fjor var jeg hos naboen og gikk hjem i 12 tiden.. da visste jeg at kenny var redd... ellers før 12, så var han rolig.. lurer på hvordan bajas er... håper det går fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Simba og Nana satt faktisk i vinduet å så på i fjort de :wub: .. Hvordan det vil være i år.. hmm.. si det, håper jo at det går bra i år å.. men Loppa aner jeg ikke.. har ihvertfall ikke merket at hun er redd noen høye lyder..

Jeg skal være hjemme med hundene mine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og moren min bytter på å være hundevakt på nyttår, hundene er aldri alene på nyttår her.

Forrige hunden min elsket raketter og skulle bare ut og se opp mot himmelen så han fikk derfor være med litt ut og se før de verste smellene kom.

Moren min sin hund(hittehund) er ganske redd på nyttår og sitter i armkroken hennes og knurrer mot smellene, han kommer ikke til å bli dopet elller være alene. Han skal få en oksehale og gnage på og være med mennesker han kjennner.

Min hund er ikke fullt så redd og ble med utfor og kikket litt i fjor, han er et matvrak så jeg tror han kommer til å "stenge ut" lydene bare han får en oksehale og gnage på :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pleier vi gå en skikkelig, lang tur i skogen på formiddagen, godbitsøk og hodetrim utover ettermiddagen så ligger de stort sett og sover resten, men lar dem ikke være alene. For dem som -virkelig- har redde hunder skjønner jeg all tenkingen og planleggingen osv. Ellers tror jeg det er veldig mye hva folk gjør det til, om man begynner å bli hysterisk og gruble alt 1. desember over hva som kanskje skjer hadde jeg og blitt redd, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre,da han jo liksom skulle bli sløva ned av 5(!) nozinan i fjor,men var like redd,så er ikke helt sikker.

Han er redd fra di begynner å skyte(gjerne et par dager før i noen av husene ved oss <_< )

Skal hjem til foreldrene mine,så blir vel at jeg skal sitte å prøve å holde han rolig.(han stikker når han blir desperat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å dope ned kita..

Men ei gang på nyttårsaften løp hun bare etter rakettene å skulle ta det:P

Ho er ikke redd for sånne lyder:P hehe..

Vi har alltid noe igjen, så smeller vi de etter nyttårsaften, da hopper ho etter de å vil ta de;P hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussie var valp i fjor og brydde seg ikke noe om det. Vi var hjemme og hadde folk hos oss med gardinene trukket for lot som ingenting. Det smalt raketter ute i mange dager før og etter uten at hun brydde seg om det, selv om vi var ute på tur. Hun syntes det var rart og se på og prøvde å gå mot fargene på himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel nyttårsaften som hvilken som helst annen kveld/natt, mine ragerer ikke på verken lydene eller lysglimtene, i fjor var vi ute og gikk tur og dem enset kke rakettene som var begynnt og smelle.. og holdt på med slik dem vanligvis gjør når vi går tur, opptatt med og herje selv imellom og snuse og markere. Håper at det fortsetter slik :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

I fjor var den første rolige-nyttårsaften for oss. Gikk ut i 8-tida, når folk begynte så smått med raketter, men det var kun for å dra på besøk til noen med rolige og stabile hunder. Milo reagerte ikke, og sovna fort på gulvet. En av de hundene gikk å stressa rundt å var livredd, mens Milo bare lå der.. *stor forbedring* :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tiden før nyttårsaften bryr ikke Ero seg om småsmell. På nyttårsaften går vi en lengre tur om formiddagen/ettermiddagen og en liten luftetur før det værste starter. Ero er vant å legge seg i 10 - halv 11 tiden, så i fjor var han dautrøtt da og gikk å la seg i halv 11 tiden. Han sov stille og fredelig gjennom rakettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster skal være sammen med oss som alltid. Han er ikke redd raketter, og pleier å være med ut før det verste starter. Ikke at det kommer til å være så ille her vi er nå. Bruker visst ikke å være så mange som sender opp raketter her, så kan hende vi blir de eneste som fyrer av et par hvis vi gidder å kjøpe :wub: . Satte på en cd med rakettlyder her om dagen, å da satte Buster seg opp i kurven, med ørene rettet fram, og kikket ut av vinduet. Han ble nesten skuffet når fine lysene ikke var der. Heldigvis er han veldig skuddfast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka kunne knapt brydd seg mindre, sånn har det i alle fall vært de tre foregående årene (det første var hun nesten tre måneder gammel og lå bare på ryggen og snorket). De siste to årene har hun fått vært med på nyttårstreff og rast fra seg litt med andre hunder, og det blir det i år også.

Veit ikke helt hva jeg skal på nyttårsaften i år, men det er i alle fall ikke noe farlig å ta henne med ut om jeg skulle få lyst til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine er helt ville når det gjelder nyttårs aften.De springer løse ute som noen galinger,mens vi skytter opp raketter..Altså de er med oss på nyttårsaften å tenner på raketter og fester osv.Tror ikke egentlig Blackie & Sniff kommer til å bli redde de heller.Er såå glad at mine ikke er redd. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er av den erfaringen at hvis man begynner å skape problemer, så selvsagt blir det et problem ut av det... Ikke no problem ifjor, så sikkert ikke i år eller med Serchaj... Shade, tja det for vi se på.. Men regner egentlig ikke at det blir noe problem, hvis storebruttern ikke bryr, og jeg ikke er nervøs for det.. Hva er det da å bry seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caro blir totalt gal.. Det er umulig å få kontakt med han, og han løper bare rundt og peser.. Han har funnet på å hoppe opp på kjøkketbordet og det var bare flaks han ikke brakk noe når han falt ned igjen.

Folk begynner jo med raketter i seks-tiden så det er et mareritt her hele kvelden.. Ikke kan jeg gå tur med han for å slite han ut heller.. Jeg vet aldri om noen smeller opp en rakett, og det tør jeg ikke ta sjansen på.. Han er litt tryggere inne enn ute og jeg tror faktisk jeg kunne miste kontroll på han om noen smelte opp mens vi var ute.

Jeg vurderer å dope han ned.. Jeg er litt skeptisk, men jeg vil ikke at han skal ha det så fælt og samtidlig skremme vettet av unghunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst,dope ned på nyttårsaften..?De blir jo ikke akkurat mindre redde der de ligger og ikke klarer å gå da.Er heller bedre å venne de til raketter og smell enn å dope de ned!

Det er ganske vikitg å bruke riktig medikamenter når du doper ned hunden på nyttårsaften.. synes det er helt greit hvis det er nødvendig...

Enkelte hunder er såpass redd at dette må til.

Bruker du som sakt rikig medikamenter så blir de sløve.. men kan forsatt bevege seg fritt og gjøre det de ønsker...

Har hatt en hund som var ekstremt redd.. Så vi dopet han ned.. det gikk veldig bra.. han hadde det ikke noe vondt og kunne bevege seg fritt..

Tini går det veldig bra med.. i år skal hun være med froeldrene mine da jeg skal på fest.

Mico går det å faktisk greit med.. men liker ikke at vi står på verandaen.. da bjeffer han.. men viker som det bare er for å beskytte oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask bryr seg ikke :wub: Og med nyttårstreff tidligere på dagen er han som regel skutt når vi kommer hjem, og jeg kan nyte en tilfreds, rolig og ikke skuddredd hund på nyttårsaften, selv om jeg er innom han titt og ofte :P

Bruker å sette på Radio til han og resten av dyrene.

Er mer redd for hvordan chinchillaene, katten (som jeg MÅ huske på å ha i hus døgnet før hvertfall..) og resten av dyrene vil ta det..men det går alltid bra, så lenge katten er i hus. Er katten ute klarer jeg ikke slappe av. Noen mener de har det bedre ute, så de kan stikke av, men har man et isolert rom midt i huset, der katten, eller hunden for den saks skyld, ikke hører noe, setter jeg de heller der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...