Gå til innhold
Hundesonen.no

hva gjør man?


Sissi
 Share

Recommended Posts

Vet ikke om det er riktig sted og poste denne da, så bare flytte hvis det er feil?

Min mor kjøpt i vår en lita blandings tispe, sharpei/papillon..

Nå så har hun fått det som desverre mange shar pei har, prob med øynene, at hun antageligvis må ta en stor oprasjon etterhvert og fjerne overflødig hud.. hun har fått dem sydd opp nå, men det er jo ikke sikkert det er nok.

Saken er den at når man skaffer seg en slik rase/blanding vet man jo at sjansen er der, men vi spurte oppdretter som også driver med renraset sharpei, om faren rundt dette, og dette med hennes linjer på sharpei`en ang hud og øyne. Hun gikk mer en god for "sine" linjer og påstod at det var minimalt lite av det i de nærmeste slektene..

4 mnd senere begynnte zara og få dette med at huden "ruller" innover og plaget med netopp det som er normalt for mange shar pei. Mamma ringte oppdretter som sa det var helt vanlig og at hennes tanta plagdes en del med dette, altså noe helt annet enn hva hun sa når vi så på valpene <_<

Nå snart 8 mnd senere så jeg en ny annonse i avisa, samme blaningen og samme nr..

Jeg fikk bekreftet det sa jeg var med mamma med Zara til dyrlegen og hun sa det hadde vært innom en samme blandig på 8 uker for noen dager siden. Og denne hadde Dobbelt av prob som Zara hadde når hun var så liten med øyene som knapt syntes, zara hadde jo ikke noen plager de første 4 mnd en gang... kan bare tenke deg til hvor ille det skal bli etterhvert for denne stakkaren :unsure:

Iallefall så lurer jeg på hva man kan gjør/kreve av denne oppdretteren, hun selger jo valper som rett og slett blir bare et "prob" for andre. Altså folk betaler for en hund, som man senere må regne på over det dobbelte for en oprasjon på.

Nå kom jo dette ikke som er stor overaskkelse på oss da., da vi viste sjansen kunne være der, og mamma angrer ikke et sekund på at hun hentet henne, hun er meget fornøyd med henne!

Men det er uansett veldig irrieterde når man i det hele tatt for slike utgifter med en valp.. og ikke minst er det synd på valpen som må gjennom så mye.

Noen som vet hvordan dette fungerer hvis dette hadde vært renraset sharpei valper? er dette en utgift oppdretter står ansvarlig for eller?jeg må jo bare spør for dette har jeg enda ikke funnet ut av..

Men hva med disse alle andre uvitene valpekjøperne da, som kjøper en valp de antar er frisk og rask, og tenker kanskje ikke mye over disse problemenede kan få senere pga de kjøper valpene som papillon blandings valper <_< som så "flott" oppdretteren reklamerer dem for. og kan ikke tenke meg oppdretter forteller dem så mye om rasen sharpei i det store og det hele.. ja jeg vet man bør undersøke rasene på forhånd, men desverre er det mange mennesker der ute som ikke gjør dette.. og så klart har de selv selv og takke i ettertid.. men alikavel...

jeg er bare en smule overgitt..

greit nok det var en "ups" kull dette første, men når oppdretteren antageligvis avler bevisst på disse.. og i tilegg SER hun nok at valpene har og sliter med disse øynene sine.. men tar alikavel selger hun dem som friske og sunde valper, og sier ikke noe til sine uvitene valpekjøpere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...