Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie

Taz

Recommended Posts

Skrevet

Ikke for å henge ut noen..

Men er en på det turområdet hvor jeg bor som har en Border Collie.

Han bruker hele turen på å spenne en fotball til hunden.. HELE tiden..

Hele turen opp, mens de er der oppe og hele turen ned igjen..

Border Collien er alså fiksert på denne ballen HELE tiden..

Hver gang de går på tur med den så spenner de denne ballen til den..

Diego ville hilse, men Border Collien så ikke på han engang..

Er ikke dette på en måte dyremishandling? (For å sette det veldig på spissen)

Hunden blir jo helt ensformig.. Usosial og helt ball fiksert..

Den har jo ikke tid til å gå på do engang, for den ikke kan slippe ballen av syne.. Syns jo synd på hunden..

Skrevet

Dette er ikke bra nei! BC og fotball/kaste pinner fungerer ikke bra sammen! Det blir sykelig for hunden, han sitter å dirrer å venter på at eieren skal kaste den pinnen eller sparke den ballen, så han kan løpe å hente den, så eieren kan gjenta dette!

Hørt om BC'er som blir helt syke hvis de ikke får den "stimulansen" ofte nok. De har altså blitt så avhengige av dette at de MÅ ha det!

Jeg kaster ikke pinner til Eso, og sparker ikke fotball med ham. Har sett og hørt nok skrekkhistorier, så det unngår vi.

En sløv måte å aktivisere hunden på sier jeg.. Eieren sitter i en stol å kaster pinne, hunden løper fram og tilbake å henter/leverer..

Guest Vicky
Skrevet

ville ikke kastet ball til en BC. Det er som Eso sier... den kombinasjonen er dårlig... :D

Skrevet
ville ikke kastet ball til en BC. Det er som Eso sier... den kombinasjonen er dårlig...  :D

Mnja, vet ikke om Eso sier så mye her han ligger på dyna si å sover jeg da men.. :P Hihi..

Skrevet

Det hadde jeg ikke hør før om BCen :-o Det var ikke bra nei, tenk om den ikke får gjordt sitt ute fordi den er "avhengig" av ballen? :D

Skrevet

Vi har en border collie blanding, og her i hjemmet er pinner strengt forbudt. Hun kan ta de opp og leke med dem selv, men ikke noe kast og hent! Hun blir helt fiksert og det virker som alt som går gjennom hodet hennes er pinne, pinne pinne... Finnes andre koseligere måter å aktivisere henne! :-)

Skrevet

Det er jo det som er så dumt med å aktivisere BC'er med ball..

De blir jo syke i hodet.. Det må ha ballen..

Syns synd på den hunden asså..

Skrevet
Oversatt: hvor sitter ballen fast  :wink:

Hvor sitter ballen fast? *forvirret* :oops:

Skrevet

Hehe.. Ok.

Nei, er en helt vanlig fotball som han spenner til hunden..

Hunden henter ballen og han spenner den igjen..

En ond sirkel..

Han tror sikkert det er alt en Border Collie trenger og at den har godt av det.... :D

Skrevet

Han kaster ballen? Hmm.. Kanskje han syns det er gøy og at hunden også liker det så godt at han bare fortsetter. Stakkars bikkje.

Skrevet

Han kaster den av og til ,men som regel så spenner han den..

Stakkars,stakkars hund.. :P

Skrevet

Ohh.. Sorry.. Dialekt til tusen her alså.. :oops:

Kom ikke på ett annet ord for det i farten, så bare skrev det.. :P

Men Sparker er hva jeg mente.. :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...