Gå til innhold
Hundesonen.no

valp 11 uker

mocci

Recommended Posts

Skrevet

Heia!

Jeg har et spørsmål knyttet til valp alene hjemme tilvenning. Valpen min er vant til å ligge i valpeinnhegning i stua/kjøkken (åpen løsning) om natten, hvor hun sover i bunndelen av et bur (jeg skal venne henne til å ha topplokket over seg også, men jeg begynte med å la henne ligge i bunnen fordi hun syns det var litt skummelt med hele buret som en hule)

Hun er kjempeflink og sover og er i ro om natten da hun er i innhegningen sin. Men det hadde jo vært greit å kunne plassere henne i innhegningen på dagtid, både når vi er hjemme og når vi er borte. Jeg har en sterk mistanke om at det vil bli et hylekor deluxe hvis jeg putter henne i valpegården og hun ser at jeg er i samme rom som henne og at hun ikke slipper ut.........

Hvordan skal jeg gå frem for å få henne til å takler å være i valpegården selv om vi er i samme rom, feks når jeg må støvsuge eller anna arbeid hvor jeg ikke kan følge med på ho??

og hvordan få henne til å takle å være i valpegården på dagtid når vi er borte?? Jeg har valgt valpegård fremfor bur bruk (men jeg har buret stående inne i valpegården) fordi valpen tisser jo hele tiden og jeg har ikke hjerte til å sperre henne inne i buret slik at hun må tisse seg ut. Nå har hun hele valpegården hvor hun kan tisse og bæsje (hun bæsjer om natten, selv om jeg har vært ute med henne på kvelden før leggetid) Jeg har ikke stått opp om natten for å slippe henne ut på do (hun gir ikke et knyst fra seg om at hun må på do heller....) og funnet ut at da får hun heller gå inne på aviser, tenkte at det ble umulig å få henne til å roe seg igjen hvis jeg stresser med henne ut på natten)

Tuuuuuusen takk for alle svar! :)

Skrevet

Gi henne noe å gjøre imens hun er i valpegården..

Kjøttbein, kong med leverpostei inni.. Noe sånt. :)

Edit: Det samme kan du gjøre med burtilvenningen også.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er slett ikke alle som får katter og hunder til å gå sammen. Hva slags hunder har du, og hvor gamle er de? Vi måtte omplassere våre katter, da de og hunden aldri kom overens. Det beste er nok om de kan se hverandre, men ikke komme fysisk bort til hverandre. En kompostgrind er ikke mye til hjelp mot ivrige hunder hvis de er større enn en chihuahua.  Jeg har ikke noe erfaring med dette etter det første forsøket for 20 år siden, så jeg har dessverre ingen gode råd, utover å overhodet ikke la de være løse sammen.
    • Jeg har tatt kompostgrind på døra men hundene bare bryter den opp så det går ikke.
    • Jeg har hunder fra før av og har skaffet meg kattunger. Jeg har hatt kattungene på eget rom. Bytta tepper sånn at de skulle lukte hverandre. Latt hundene være i bånd. Dette funka bra i 2 måneder. Nå på den 3.måneden så har alt snudd. Hundene blir ville når kattungene kommer ut. De bjeffer. Jeg tør ikke å la de gå løs. De gjorde dette først og da var de rolige. Men nå hopper de og bjeffer og er mye mere på. Hva bør jeg gjøre nå? Jeg har gått gradvis frem men kattungene er redde og det er ikke greit.  Er det lurt å ta inn kattungene på ett eget rom ennå? Eller å slippe de løs sammen med løse hunder? Redd hundene blir mere ivrig når de har på bånd på. Og at forventningene da blir skyhøye hver gang de kommer ut. Hvis de var ute og løse sammen hele tiden hadde dem da synes det er mere kjedelig? Vil at de skal godta dem.  Jeg har sikkert gjort noe galt siden folk får jo hunder og katter til å gå sammen når de tar det gradvis. Det har jeg gjort også. Hva bør jeg gjøre nå?
    • Alder opp til 12 uker: Den viktigste sosialiseringsperioden, når valpene ennå ikke har utviklet noen uttalt frykt.
    • Det viktigste rådet når du skal velge mellom disse skolene, er å legge merke til hvor intensivt timeplanen er og de metodiske nyansene i oppførselskontrollen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...