Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase kunne du ikke tenkt deg å hatt?


sonja027

Recommended Posts

"Jeg kunne ikke tenkt meg å hatt en eneste hund eller hunderase som jeg ikke har hjemme idag, jeg synes de er stygge, dumme, ekle, for lange, for korte, for krøllete i pelsen, for tjukke, for masete, for siklete, for aggressive, for dumsnille, for dittan og for dattan og ellers bare fæle. Så det så."

(Ironi - fordi jeg fortsatt ikke fatter og begriper at disse trådene får gå her på Sonen...).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Jeg har ingen spesifikke raser jeg ALDRI kunne tenkt meg.

Men jeg vet at jeg aldri kunne gått til anskaffelse av en rase som ikke var sunt bygget, hadde store helseplager, eller en rase det er vanskelig å finne gode eksemplarer av pga. dårlig avl osv.

Jeg må ha en hund som kan fungere normalt i hverdagen, uten ekstremt utseende (ihjel-avlede raser med helseproblemer), ekstreme/veldig spesifikke egenskaper jeg ikke har "bruk for" (for eks. mye jaktinstinkt, vokterinstinkt, gjeterinstinkt osv.) eller upassende gemytt (raser som ikke passer mitt bruk og min hverdag sånn gemyttmessig). Ellers teller ikke utseende så mye for meg, men jeg vet jo hva jeg synes er pent og ikke. Det viktigste er at hunden ikke har deformiteter.

Men noen enkelte raser vil jeg ikke nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsså kan je´kke tenke meg sånne med teite navn som jeg ikke vet åssn skrivs som sjipahua, papiljått, bikkjefrikasé, schjefer, lekkenåis, pyrinier (eller er det pyritier?), salati eller peperååni (sånn gråaktig snævser som ser så sjitten ut, mener jeg...! )

Får alle disse er sjempestygge og lukter vondt, rett og slett!

Og det er min mening altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for en slags tråd da?? <_<

"Smaken er som baken...." Noen liker mora, andre liker dattera" osv osv..

Og heldigvis for det! Hadde blitt ett kjedelig hundeliv her om alle ville hatt hunder i samme størrelser, samme hårlag med eller uten inntrykte snuter og bla bla bla..

Her blir det jo bare som Lotta så fint poengterer å få spydd ut mest mulig dritt om andre raser enn ens egen.. Hva er nå det vitsen i da???

Som gutta boys i klubben her sier; Du kan si akkurat hva du vil om kona mi, men prøv å si noe stygt om bikkja mi... Skjønner? :P

JATAKK til mangfoldet, og forøvrig må alle som ikke liker mynder være totalt uten fornuft!

Hehehe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at dette er en evigvarende liste, for hvem vet hva behovet er nå man blir gift og får barn osv osv.. :P

Kan ikke tenkt meg en hund med så kort pels at jeg må kjøpe klær for at den ikke skal fryse på en kort tur en vinterdag.

Kan ikke tenkt meg terrier.

Kan ikke tenke med stående fuglehunder og diverse andre fuglehunder.

Kan ikke tenke meg en hund med tung kroppsbygning (siden jeg vil ha en som er aktiv i agility).

Kan ikke tenke meg polarhundene.

Er mange ander også, men kommer ikke på akkurat nå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsså kan je´kke tenke meg sånne med teite navn som jeg ikke vet åssn skrivs som sjipahua, papiljått, bikkjefrikasé, schjefer, lekkenåis, pyrinier (eller er det pyritier?), salati eller peperååni (sånn gråaktig snævser som ser så sjitten ut, mener jeg...! )

Får alle disse er sjempestygge og lukter vondt, rett og slett!

Og det er min mening altså!

:)

Lotta: trådstarter er 15 år. Hvorfor gjøre narr av trådene?

Såpass får en femtenåring tåle! :P

Jeg har vært hundegal hele mitt liv, jeg. Alle hunder til enhver tid! Kunne bruke tre timer på å vinne en forskremt bordercollie sin tillitt, eller passe naboens engelske setter så ofte som mulig! Slik er jeg vel igrunnen enda! Tar imot de som trenger meg og så tar jeg konsekvensene av mitt bløte hjerte etterpå! Derfor er jeg nå med disse tollerdamene blitt et skautroll med en beskjeden interesse for lydighet og agility i tillegg till turer i skog og mark! :P

Tror jeg har innsett at et liv uten hund er et halvt liv, men rasen er meg knekkende likegyldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har sin mening om hva dem liker og foretrekker. og de fleste har en grunn hvorfor de ikke ønsker å ha den og den rasen. Det er jo det folk snakker om her. Har vel ikke sett så mange slenge dritt om raser, at de syns de ikke er noe pen er jo en ærig sak vel. Folk må bare akseptere at noen ikke har noe sans for den rasen eller ikke passer til den rasen. Høres nesten ut som at noen her skulle ha en av de rasene som folk ikke syns så mye om, og så blir de litt snurte for det..

At folk ikke tenker så mye på hvilken rase de skaffer seg, er det jo deres sak, for noen er det ikke så viktig, men jeg skaffer meg ikke en hund jeg persolig ikke syns noe om. Da lar jeg heller være å få hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Djervekvinnen. Ca 95% her har vel sagt at de ikke vil ha pointer, enten ved å nevne pointer, stående fuglehunder eller hunder med mye jaktlyst. Det er jo ikke akkurat sånn at jeg blir lei meg av den grunn liksom..

Forøvrig mener jeg det nettopp har vært en akkurat lik tråd? Eller har jeg bare drømt det?

Dette er min liste som jeg kommer på i farta:

Hunder under rundt 45 cm.

Stor, tunge (trege) hunder.

Hunder som er deformerte slik at det går utover helse, a la mops, dachs o.l

Terriere

Hunder med krøllete pels

Strihårede hunder (type strihåret vorsteher feks)

Settere

Nakenhunder

Hunder som har blitt brukt/brukes til kamp

Egentlig er det ikke sånn kjempemange raser jeg kan tenke meg nå, det hadde nok vært lettere å skrive en 'vil-ha' liste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville hatt alle hunder i verden, men skal jeg være litt spesifik... så må det vel være raser som ikke kan passe mitt bruk og plass.

-Stående fuglehunder

-kamphunder

-store hunder(leonbergere,st.bern,irsk ulvehund) de er nydelige som valper, men plassen tillater det ikke

-nakenhund

-shaefer pga er så uheldig og hatt mange vonde opplevelser med de

-dakser, fine hunder, men jeg syns de ser litt rare ut...

Er bare en rase for meg og det er cockeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass får en femtenåring tåle! :P

Det gjør hun sikkert også, men det gjør det ikke mer nødvendig å gjøre narr av den grunn. Men jeg begynner å forstå at jeg har en vesentlig annen formening om folkeskikk og hvordan oppføre seg i en debatt enn mange her inne.

Enig med Djervekvinnen. Ca 95% her har vel sagt at de ikke vil ha pointer, enten ved å nevne pointer, stående fuglehunder eller hunder med mye jaktlyst. Det er jo ikke akkurat sånn at jeg blir lei meg av den grunn liksom..

Så lenge man er saklig er det vel ingen grunn til å bli sur. Hadde det ikke vært individuelle forskjeller blandt hundeeiere hadde det ikke vært et like stort mangfold av raser heller :)

Forøvrig mener jeg det nettopp har vært en akkurat lik tråd? Eller har jeg bare drømt det?

Det var en tråd om hvike raser man anså for agressive nettopp.

Egentlig er det ikke sånn kjempemange raser jeg kan tenke meg nå, det hadde nok vært lettere å skrive en 'vil-ha' liste. :P

Nettopp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som at noen her skulle ha en av de rasene som folk ikke syns så mye om, og så blir de litt snurte for det..

Takk for den rørende omtanken - som dessverre er totalt malplassert. Det finnes ikke den rasegruppe eller hundevariant som ikke får passet sitt påskrevet i denne tråden (og i flere lignende her på Sonen). Jeg har god rygg til å bære nedlatenhet fra folk som ikke har noe hyggelig å si, ei heller noe konstruktivt å komme med - men jeg mener, i dypt alvor, at enkelte med fordel skulle vært beskyttet mot seg selv.

Å uttale seg i hytt og gevær på bakgrunn av egen - ofte særs dårlig utviklede - estetiske sans i den ENE HENSIKT å få lov å si noe om hva man selv på totalt subjektivt grunnlag ikke LIKER, kan da umulig være særlig underholdende for noen?

Og til dere som på død og liv MÅ fortelle hva dere synes er schtøggt - kan dere ikke i det minste ta dere bryet med å skrive rasenavnene sånn noenlunde riktig - så kommer dere litt mer flatterende ut av seansen selv også.

Takk.

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var HUND, ville jeg gitt blanke i hvordan mennesket mitt så ut... men derimot håpet at det hadde vettet inni skallen i behold, så det valgte meg ut fra sine kunnskaper, interesser og kapasitet - og ikke på grunn av utseendet.

Hunder er villig til å bære over det meste hos menneskene sine, mens ikke få eiere er veldig opptatt av utseendet først og sist. Man får håpe at de liker HUND, og ikke bare "pen hund", for hva hvis den pene hunden blir stygg - kanskje blir den blind og må fjerne et øye, kanskje kommer ikke de påkrevde ståørene opp, eller - som en hund jeg kjente - får den et digert, rosa brannsår tvers over ryggen.

Husker jeg leste om en fremstående svensk atferdsmann, jeg kommer ikke på hvem det var igjen, som sa at "nei, han hadde ikke valgt hunder på lenge han, de bare kom til ham ved tilfeldigheter og like interessant var det, uansett rase".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,jeg tåler såpass,og jeg er BARE 14år. :P:)

Det er da enda bra. Men man trenger ikke gjøre narr av noen bare fordi de tåler det. Og ikke alle hundeinteresserte ungdommer er like hundevant som du. Noen er kanskje ikke så selvsikre heller og hvis de opplever å bli gjort narr av kanskje forlater sonen og går dermed glipp av veldig mange gode råd og tips, og det hadde vært veldig trist både for dem og hundene deres. Men jeg er vel gammeldags og kjip som mener at man skal ta litt hensyn når man uttaler seg. jeg mener faktisk at man skal snakke til folk på et forumpå samme måten som man ville snakket med dem ansikt til ansikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da enda bra. Men man trenger ikke gjøre narr av noen bare fordi de tåler det. Og ikke alle hundeinteresserte ungdommer er like hundevant som du. Noen er kanskje ikke så selvsikre heller og hvis de opplever å bli gjort narr av kanskje forlater sonen og går dermed glipp av veldig mange gode råd og tips, og det hadde vært veldig trist både for dem og hundene deres. Men jeg er vel gammeldags og kjip som mener at man skal ta litt hensyn når man uttaler seg. jeg mener faktisk at man skal snakke til folk på et forumpå samme måten som man ville snakket med dem ansikt til ansikt..

Ganske enig i det ja,man burde absolutt ta hensyn til folk uansett om det er forum eller ansikt til ansikt. :)

EDIT:Og man burde absolutt ikke gjøre narr av folk,kan såre de vettu.Ikke alle tåler alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er vel gammeldags og kjip som mener at man skal ta litt hensyn når man uttaler seg. jeg mener faktisk at man skal snakke til folk på et forumpå samme måten som man ville snakket med dem ansikt til ansikt..

God ide - og da hadde du kanskje ikke startet med å fortelle dem hvor lite du likte hunden deres?... (Bare en tanke, altså...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rase jeg absolutt ikke ville hatt, er pekingeser! Rett og slett fordi jeg syns det er tortur å avle på hunder som så vidt klarer å gå! Godt mulig de har fin personlighet osv, men de kan da umulig ha et godt liv som sofapute! Gjelder vel kanskje ikke alle eksemplarene av rasen, men de jeg har sett! Syns det er trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...