Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanin vs. Marsvin


kobra_love

Recommended Posts

For all del, ikke ha to kaniner i samme bur! Det kan til nød gå bra med to huer i samme bur, hvis de har bur på størrelse med en binge/hesteboks, slik at de får laget seg hver sitt "område".

Som "galning" sier, kaniner er kolonidyr, ikke flokkdyr. De trives aller best alene i buret, der de slipper å dele område, mat, vann og det som er, med en annen kanin.

Riktignok er de kolonidyr...med ikke anbefal to dyr av samme kjønn sammen da! Det greieste,forutsatt at man har stor nok plass,er en hanne først - kastrer denne,og SÅ kjøp en jente.

Da slipper man kranglingen og markeringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både marsvin og kanin. dvs Marsvinene bor ikke her hjemme lenger da, bor hos en jente som skal låne de litt. :D

Jeg kjøpte to brødre og de har alltid gått fint sammen, så etter noen mnd når de begynte å bli voksne kjøpte jeg en tredje hanne. Det gikk faktisk veldig fint det også, dog så hadde de stort bur og fikk utfolde seg som de ville.

Dette er vel en av unntakene at man kan sette en hann inn til to voksne hanner og at det går bra.

Kaniner har jeg hatt endel av. Og jeg har hatt to jenter sammen. Mor og datter. :wink: Og når moren igjenn fikk unger hjalp datteren med å vaske, stelle og amme dem, kjempekoslig. :P

De sto sammen i 5 år de. gikk så fint att, men igjenn, dette er også unntaket, det er ikke alltid det går så bra å ha flere kaniner sammen. Jeg har hatt tilsammen 6 kaniner på en gang.. (utenom ungene da) og ingen andre kunne gå i samme bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktignok er de kolonidyr...med ikke anbefal to dyr av samme kjønn sammen da! Det greieste,forutsatt at man har stor nok plass,er en hanne først - kastrer denne,og SÅ kjøp en jente.

Da slipper man kranglingen og markeringen..

Jeg sier til nød. ALDRI i verden om jeg hadde satt to av mine egne kaniner sammen! Ei venninne av meg hadde kastererte hannkanin sammen med en hunnkanin. Hannkaninen var rolig nok han, men stakkaren blir jo voldtatt og skada når hua er brunstig!

Vet av endel som kjører huene på løsdrift. Altså setter alle huene sammen i en boks som er flere kvm stor. Så lenge de har sitt eget territorium, så går dette bra :D Men det innebærer at man kjenner hver enkelt kanin. Kan ikke være en bestemt og sint kanin som ikke tåler trynet av andre kaniner. Må være av den milde sorten..

Men som Cavalita sier, dette hører til unntakene.. En kanin bør absolutt bo alene! I alle de år jeg har hatt kaniner, så har de alltid bodd i bur alene. Da får jeg mye bedre kontakt med kaninen, jeg har 100% kontroll på foringa + at kaniner bør bo alene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, har jo hatt han i 3-4 år nå, kan jo ikke bare sette han ut i friluft liksom, å regne med at han ikke vil bli påkjørt... Nei da er det bedre å passe på'n mener jeg...Men hadde nok ikke kjøpt meg en kanin nå, men når jeg har han så vil jeg jo ta vare på han... Og hvem vet, kanskje det blir litt rart å være uten kanin når den tid kommer? Så kanskje jeg kjøper meg en? :? Håper det er en stund til i alle fall. for liker Sofern min :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...