Gå til innhold
Hundesonen.no

valp alene om natten


mocci

Recommended Posts

Heia!

Jeg har nettopp hatt min tulle på helgebesøk for første gang og som forventet så pep/hylte hun om natten opptil flere ganger. Jeg har henne i en valpegård i stua hvor jeg ligger på sofaen et stykke bortenfor. For å få Sara til å sove så må jeg sitte et par minutter ved siden av sengen/pleddet hennes og da sovner hun med en gang. (Dette gjør jeg også på dagtid når hun er løs i stuen). Men når hun våkner etter ca 1 time så blir det full baluba da hun oppdager at jeg er borte. Jeg prøvde å la være å gå bort til henne men hun lagde et leven uten like, så jeg gikk bort til henne og da roet hun seg selvfølgelig med en gang :D tullejente ;) Hun har bare sovet hos meg to netter, så jeg tenkte at det ikke så gæli at jeg kom til henne da hun skrek. Jeg la også genseren min ved siden av henne siste gangen hun pep og da sov hun natten igjennom..Hvordan skal jeg gå frem her? Når skal jeg slutte å komme til henne om natten? Jeg vet ikke hvor mange dager man skal sove nær valpen? og hvordan vet man at man kan ta ting til et next level? altså at valpen vil takle at jeg overhode ikke kommer til henne om natten uten at hun blir helt traumatisert av opplevelsen?? Jeg blir helt skrullete av alle mine bekymringer for valpens ve og vel :blush: Noen ganger så er jeg at my witts end, hvordan vet jeg om jeg gir for mye kos, for lite kos, ønsker av hele mitt hjerte at Sara skal vokse opp til å bli en trygg og harmonisk hund som ikke er totalt avhengig av meg, men som samtidig er veldig oppmerksom på meg. Alt jeg foretar meg nå vil påvirke valpen forever og jeg er så redd for å trå feil..Snakk om å bli worried sick :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å grattulerer! :D

Jeg vil si, se det ann. Virker hunden trygg på omgivelsene? Da syns jeg det er på tide med alene trening. Phoebe lå alene etter tre dager. Hun var helt trygg på omgivelsene, men hun likte ikke være alene. Det er sånn som går seg til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!:D

Sokrates lå alene etter en uke. Da hadde vi sovet på feltseng ved siden av han. Vi har nå hatt han i 4 uker og vi sover fortsatt med døren til soverommet åpent, men med hindring slik han må holde seg på kjøkkenet. (som er rommet hans). Noen kvelder er det fortsatt slik han hyler mye, og vi gir nok litt for ofte etter, men han sovner som regel før klokken har blitt 00.00 ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok til etterhvert. Men det jeg gjorde var å ligge på enmadrass/feltseng ved siden henne om natta, og hun var veldig flink, de første nettene måtte hun selfølgelig opp for å tisse, men etter ca en uke så lot jeg henne være alene. Jeg prøvde å ikke gå til henne når hun peip (hvis jeg visste at hun hadde det bra, feks. nettopp hadde vært på do, ikke var kald osv.) Når hun var stille igjen gikk jeg inn til henne(roste henne). Dette skjønte hun utrolig raskt, og hun er en veldig trygg, ung dame som ikke pep om natta, og veldig raskt ventet til neste morgen til å tisse!

Men du må nok se det an, ingen valper er like. Hun var helt forskjellig fra min første valp som var HELT stille hele natta, og ikke tissa den første natta/de første nettene. (og han sov også helt til neste morning)

Forresten, veldig fint navn du har på henne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første skjønner jeg ikke vitsen med å forvirre valpen med helgebesøk? Den bør bo der den er trygg, til den skal flytte og da er tiden inne for å skape deres rutiner. Her er det snakk om å være konsekvent og ikke tulle fram og tilbake!

IMG_1493_4.jpg

Slik sover min yngste datter og prinsessa en litt lat helgemorgen! :) Har aldri hatt behov for å la hunden være alene om natten, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første skjønner jeg ikke vitsen med å forvirre valpen med helgebesøk? Den bør bo der den er trygg, til den skal flytte og da er tiden inne for å skape deres rutiner. Her er det snakk om å være konsekvent og ikke tulle fram og tilbake!

Hun "beskrev" dette i en annen tråd :) Men hun kan sikkert si det igjen :) (sånn at ikke jeg skal fortelle det HELT feil!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida, du kan se hva jeg har forklart om sitausjonen i tråden om venne valpt il å være ute. Det var faktisk oppdretters forslag om valp frem og tilbake, men nå har hun innsett at det kanskje ikke var det lureste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, la meg se.. Altså, jeg skjønner godt din bekymring. Men husk, ikke bli for overbeskyttende (altså-ikke analyser enhver ting :)). Det trenger jo ikke bli det beste resultatet for deg iallefall (en sinnsyk hodepine av all tenkingen... been there, done that for å si det slik ;)).

Som en skriver over, kjenn etter på magefølelsen. Først som sist, så må du venne deg til at du og hunden skal kunne "lese" hverandre, og først da vil denne hundens behov komme klart frem for deg. Alle hunder og valper er jo forskjellige, men dette vet du :)

Med Sofus, så lå han i kasse ved siden av sengen min de første ukene. Så ble kassen flyttet ut i stuen. Mest pga at jeg hadde problemer med å si "nei" til å la han komme opp i sengen (og jeg var såååå mye i mot nettopp det). Uansett, dette var han helt klar for- og sov søtt uten problemer. Måtte han tisse, så kom han på døren min og ga beskjed, og jeg hoppet ut av sengen og tok han ut. Men altså, det var jo han-ikke sant..

Husk, magefølelsen! Viktigste hjelpemiddel når det gjelder ens egen valp ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...