Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling med stå


Nirm

Recommended Posts

Nirm har fått litt "seige" ståer for tiden, og jeg ønsker å få retta opp det. Han har stor fart på innkallinga, og stopper så fort han klarer (som oftest), men så kan han komme med noen skritt etter det. Ønsker at han skal "låse" begge frambeina med en gang. Legger jeg en leke bak ham, så får han flotte ståer, men den leken er jo ikke alltid der.

Sett at noen bruker teppe/matte til innlæring, og lurte litt på hvordan de går fram da. Har jo en hund til som skal lære det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm har fått litt "seige" ståer for tiden, og jeg ønsker å få retta opp det. Han har stor fart på innkallinga, og stopper så fort han klarer (som oftest), men så kan han komme med noen skritt etter det. Ønsker at han skal "låse" begge frambeina med en gang. Legger jeg en leke bak ham, så får han flotte ståer, men den leken er jo ikke alltid der.

Sett at noen bruker teppe/matte til innlæring, og lurte litt på hvordan de går fram da. Har jo en hund til som skal lære det etterhvert.

Jeg har ikke trent så mye på denne øvelsen enda, men vi har i hvertfall lært å kaste f.eks en pølsebit over hode på hunden. Først rope stå og et bittelite halv sekund etterpå kaster du en pølsebit over hode og bak hunden. Det pleier å fungere veldig bra hvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærer inn den øvelsen med å kaste ball over hunden når den kommer til deg. Setter han fra deg som på innkalling og kaster så ballen når han er halvveis ca. Dette funker supert på Kip og andre på treninga. Så etterhvert bruker man den bevegelsen man får når man kaster som signal på at hunden skal stoppe. Eller stemme hvis du ønsker det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært inn øvelsen med leke bak bikkja. At han får løpe og hente den. Men sliter med å få inn forståelsen at han skal "låse" forbeina. Ståen har liksom endt opp i bråstopp, og så skritt. Har vært lite trening i det siste, og skal gå ganske langt tilbake til scratch på den øvelsen igjen. Og håper på å få inn en knallstå nå da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeldig usikker på om jeg får til det med linking her nå, men her har du en link med video (kanskje):

http://www.twiggy.se/movies/060611-1.wmv

Har aldri trent det selv, bare sett Thomas og Fanny trene det med Padde og Missy. Den store forskjellen ligger vel i at med denne metoden så lærer du hunden å bråstoppe, imens når man kaster godis/ball så lurer man hunden til å bråstoppe. På trening funker vel begge deler like bra, men faren er vel at når man lurer bikkja mange nok ganger i ringen så lar den seg ikke alltid lure like bra lenger. De låser også forbenene bedre når de faktisk lærer at poenget er å låse forbeina i bakken, ikke bare bråstoppe for å kanskje løpe å hente ball. Selve innlæringen utover det du ser i videoen må du nok spørre radarparet om...

Det jeg lurer på forresten er hvorfor hun lar Missy løpe frem for å få belønningen istedet for å belønne bakover med en gang på en slik øvelse :unsure: Fanny?

*Fikset dobbelpostingen din frøken- Aya*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å forklare hvordan jeg har gjort det, men jeg skal prøve :P Måten jeg gjorde det på, er å ha en ball i hånden, og når jeg sier "stå" til hunden tar jeg hånden skrått opp. Da fokuserer i hvert fall mine kun på ballen, og brå stopper :D Hvis du trenger en bedre forklaring, så gi beskjed ;) Var ikke helt lett dette her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas var snill og lar meg rappe noe han skreiv til en kunde. På svorsk..

Jeg bare kopierer og limer :D

Her kommer en kort sammenfatning av treningen:

Starter med å lære inn et skikkelig tramp med begge tasser på target. Klikk bare om begge tassene er på. Ha target bak ryggen og ta den bare fram når hunden har kontakt og tigger om det. Dra gjerne target bortover bakken for å få frem beteendet.

La hunden komme springende fra litt avstand og få samme tramp på target nær deg.

Når dette fungerer, sett hunden, legg target ca 1/2 meter foran hunden og stå selv vendt mot hunden. Løs ut med et "ja" eller liknende og klikk og belønn om hunden tramper bra.

Deretter øker du avstanden mellom hunden og targeten (stå selv nære target) ved noen repetisjoner, og øker avstanden mellom targeten og deg (med target nær hunden) i andre økter. Når hunden tramper perfekt med begge labbene når det er minst 10 meter fra hund til target og fra target til deg, kan du legge på kommando. Dere som skal ha 75 m innkalling til brukslydnaden, kjør gjerne med target på lange avstander, feks 50 m og target på midten. Prøv og se hva som fungerer best. Velg mellom å belønne inne hos deg eller å kaste leken til hunden etter at den har stoppet. Prøv deg frem og se hva som fungerer best.

Like før hunden skal til å trampe, sier du "stå". I begynnelsen gir du kommando i god til før target. Du kan nå variere med å kalle inn rett over target (gå gjerne rett i belønning inne hos deg når hunden har god fart inn mot target) og å si stå. Det er viktig å opprettholde stor fart hele veien. Etter hvert gir du kommandoen senere og senere, slik at hunden ikke får tid til å se etter target før den stopper.

Deretter kan du forsøke å ta bort target helt en gang, og legg tilbake neste repetisjon. Legg gjerne ut target helt i begynnelsen av treningsøkta eller før du tar ut hunden. Kjør andre moment i mellom, og gå tilbake til target. Husk at målet hele tiden er at hunden skal kunne stoppe like bra uten target - på første forsøk uten foregående trening og på et nytt sted.

Husk:

Bruk mye tid på å utvikle rett teknikk. Gå langsomt frem i begynnelsen.

Teknikken krever nye typer av muskler som tar tid å bygge opp. Kanskje det rekker med 1-2 repetisjoner i begynnelsen.

Tren alltid med oppvarmet hund og om hunden plutselig ikke gjør rett lenger, sjekk om den kan være stiv, halt eller ha vondt et sted.

Ikke vær redd for å la hunden gjøre om hvis den ikke gjør helt rett. Bryt presist uten å vise din besvikelse eller å bli arg, peppa hunden litt, spring tilbake og la den gjøre om direkt. Utebliven ball eller godis er nok "straff"

Edit: kan også trene i vått gress, i nedoverbakke, i snø osv for å opmuntre at hunden glir med frambeina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på forresten er hvorfor hun lar Missy løpe frem for å få belønningen istedet for å belønne bakover med en gang på en slik øvelse :unsure: Fanny?

Anledningen till att jag låter henne komma in till mig och ta belöningen är att jag vill ha bättre tempo och tryck mot target.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anledningen till att jag låter henne komma in till mig och ta belöningen är att jag vill ha bättre tempo och tryck mot target.

Fin videosnutt Fanny. Det jeg vil kommentere er at du gjentar dette flere ganger på rad og jeg så også derfor at Missy etter 1. gangen fikk en anelse avtrapping av tempoet mot stå. Jeg tror det hadde vært lurt å tatt en pause(platå) etter 1. gangen og gjort noe annet for så å ta den igjen litt senere? Da blir det første gangen igjen. Nå gikk det ikke fram om dette var nylæring..men det regner jeg med i og med at jeg registrerte denne lille avtrappingen av tempoet. Har hunden lært å gjøre det likedan mange ganger på rad så er det jo greit. Ellers er det artig å se dere trene. Det ser så enkelt ut når dere driver på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha han til å låse beina, kan du gå et sted med glatt underlag. Ha lang avstad til hunden. Så roper du på hundenh og får høy fart (f.eks løp av gårde) så snur du deg, venter til hunden er 15-20 meter i fra deg, kommanderer du "stå!". Rett etter kommandoordet tar du ballen og kaster den over hodet til hunden.

Dette har i hvertfall fungert for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha han til å låse beina, kan du gå et sted med glatt underlag. Ha lang avstad til hunden. Så roper du på hundenh og får høy fart (f.eks løp av gårde) så snur du deg, venter til hunden er 15-20 meter i fra deg, kommanderer du "stå!". Rett etter kommandoordet tar du ballen og kaster den over hodet til hunden.

Dette har i hvertfall fungert for meg...

Det gjorde jeg med Nana i dag og det funket her :D ser det ut til ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha han til å låse beina, kan du gå et sted med glatt underlag. Ha lang avstad til hunden. Så roper du på hundenh og får høy fart (f.eks løp av gårde) så snur du deg, venter til hunden er 15-20 meter i fra deg, kommanderer du "stå!". Rett etter kommandoordet tar du ballen og kaster den over hodet til hunden.

Dette har i hvertfall fungert for meg...

Snur du deg og løper andre veien..vil tempoet bli betinget av den kraftige hjelperen.. nemlig at du løper andre veien. Skal man få full utteling bør man la hunden selv tilby full fart uten slike hjelpere du ikke kan ta med deg inn i lydighetsringen. Der må du nemlig stå bom stille..så hvorfor ikke la det bli et betinget positivt signal i stedet? Eva Bodfäldt har lagt fram en strålende idè om å bli passiv og stiv i belønningsøyeblikket. Det er slik du er i Lp ringen så det er ganske smart å la den holdningen bli et positivt betinget signal. Dessuten spiller du på frykt for å bli overgitt når du snur deg og løper. Ikke rart den kommer i hundre da. Men ellers er ballen bakover en fin ting for å få presiste ståmoment. Husk bare å ikke la den dingle ved siden din slik mange gjør med konger og slikt. Da blir det også et betinget signal, men la den bare dukke opp fra tomme intet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snur du deg og løper andre veien..vil tempoet bli betinget av den kraftige hjelperen.. nemlig at du løper andre veien. Skal man få full utteling bør man la hunden selv tilby full fart uten slike hjelpere du ikke kan ta med deg inn i lydighetsringen. Der må du nemlig stå bom stille..så hvorfor ikke la det bli et betinget positivt signal i stedet? Eva Bodfäldt har lagt fram en strålende idè om å bli passiv og stiv i belønningsøyeblikket. Det er slik du er i Lp ringen så det er ganske smart å la den holdningen bli et positivt betinget signal. Dessuten spiller du på frykt for å bli overgitt når du snur deg og løper. Ikke rart den kommer i hundre da. Men ellers er ballen bakover en fin ting for å få presiste ståmoment. Husk bare å ikke la den dingle ved siden din slik mange gjør med konger og slikt. Da blir det også et betinget signal, men la den bare dukke opp fra tomme intet.

Klart at man må variere. Nå tok jeg "stå" som et moment...

For min egen del har det slik at nesten hver gang jeg tar hunden på plass, kommanderer dekk, går i fra, gjør helt om og holdt og kaller inn, belønner jeg fart (ved å kaste ball bak meg). Grunnen til at jeg løper i fra når jeg skal trene på momentet "stå", er at hunden skal få følelsen av at hun skal bråbremse fra høy hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...