Gå til innhold
Hundesonen.no

Hann på leasing


-maria-

Recommended Posts

Hei,

Det finnes nok ingen "standard" på slikt, og alle gjør sine egne avtaler om dette.

Ting å tenke på (og ikke minst lage skriftlig avtale på!) er jo først og fremst det rent dyrevernsmessige - hva om om hunden blir syk, skadet, steril, stikker av, dør..

Så det økonomiske - hvem betaler hva (utstillinger, reising, evt. veterinærregninger, etc) - hvem får betalt hva for evt. avkom. Kan den da lånes bort til andre samtidig - hvem skal da ha betalt?

Og så må man vurdere evt "krav" om utstillinger - antall, reisevei, etc.

Mye og tenke igjennom, og som så ofte i hundeverden - slike avtaler er stort sett alltid dømt til å mislykkes, dessverre.. Folk blir jo uvenner for at den ene går for sakte i en utstillingsring - hvordan skal man da tro at dette skal funke..?

Jo, hvis hunden skal langt vekk (et annet land) - så vil det nok kanskje kunne funke noe bedre, vil jeg tro.

Men hvis det er deg deg, Maria, det gjelder, på den ene eller andre måten - lykke til!

Til Jaktlykke - ofte tar hannhundeieren en viss pris for selve parringen og en viss pris pr valp som lever etter en viss alder. På mange raser er det ca 1000-1500,- for det ene og det andre.

Det er ofte enklest om hannhunden er hjemme hos seg selv, parringer går ofte greiere når tispen kommer hjem til han. Men det er da mange valpekull som har blitt unnfanget på parkeringsplasser, hotellrom, utstillinger, etc også..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar SusanneL - og beklager om jeg "kuppet" tråden din -maria- :D !

Amigo er etterspurt i avl av flere oppdrettere, og da er det greit å vite litt om hvordan man skal forholde seg. Heldigvis har jeg god støtte i oppdretteren min, men greit å høre litt også hvordan andre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...