Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med napperaser


Mud

Recommended Posts

Som overskriften sier: hvor mye tid bruker dere på hunden hver gang den skal nappes? Hvor mye skal rasen deres nappes?Hvor ofte? Napper dere litt etterhvert ved behov eller napper dere ned hele hunden med jevne mellomrom? Begynte dere å venne valpen til å bli nappet fra den kom i hus eller satset dere på at den vanlige håndteringstreningen holdt? Gjør det vondt for hunden noen ganger?

Har ingen erfaring med napperaser og har tusen generelle spørsmål... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg veldig nybegynner når det gjelder napping, og tommelen verker som bare det når jeg er ferdig. Jeg bruker en helg på nappinga, fredag til søndag og en ettermiddag for å pynte(barbering, klipping av øyebryn og føtter). Da napper jeg pelsen helt ned. Dette må gjøres to ganger i året på min hund, men det varierer fra 2-4 ganger i året for dvergschnauzere(alt etter pelsen). For at pelsen skal holde seg fin lengre så bruker jeg av og til å gå over pelsen å nappe de lengste hårene. Gjør jeg dette ofte så trenger jeg strengt tatt ikke å nappe pelsen helt ned. Da tar det et par timer to ganger i måneden. I tillegg til nappinga så må dvergschnauzeren gre underull iallefall en gang i uken(avhengig av pelsen og hvor mye underull den har). Dette tar ca en time, gjerne mer hvis jeg "pynter" han samtidig.

Jeg startet ikke å venne han til å bli nappet fordi pelsen ikke var nappeklart før han var ca 4 mnd. Men han ble vant til å stå på bord å bli greidd og plukket i pelsen, helt vanlig håndteringstrening. Det skal ikke gjøre vondt for hunden å bli nappet hvis pelsen er nappeklar. Dette fordi hårrøttene er døde nå pelsen løsner. Napper man for mye hår i ett napp så gjør det vondt(flere hårstrå som skal slippe samtidig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg veldig nybegynner når det gjelder napping, og tommelen verker som bare det når jeg er ferdig. Jeg bruker en helg på nappinga, fredag til søndag og en ettermiddag for å pynte(barbering, klipping av øyebryn og føtter). Da napper jeg pelsen helt ned. Dette må gjøres to ganger i året på min hund, men det varierer fra 2-4 ganger i året for dvergschnauzere(alt etter pelsen). For at pelsen skal holde seg fin lengre så bruker jeg av og til å gå over pelsen å nappe de lengste hårene. Gjør jeg dette ofte så trenger jeg strengt tatt ikke å nappe pelsen helt ned. Da tar det et par timer to ganger i måneden. I tillegg til nappinga så må dvergschnauzeren gre underull iallefall en gang i uken(avhengig av pelsen og hvor mye underull den har). Dette tar ca en time, gjerne mer hvis jeg "pynter" han samtidig.

Jeg startet ikke å venne han til å bli nappet fordi pelsen ikke var nappeklart før han var ca 4 mnd. Men han ble vant til å stå på bord å bli greidd og plukket i pelsen, helt vanlig håndteringstrening. Det skal ikke gjøre vondt for hunden å bli nappet hvis pelsen er nappeklar. Dette fordi hårrøttene er døde nå pelsen løsner. Napper man for mye hår i ett napp så gjør det vondt(flere hårstrå som skal slippe samtidig)

Altså: når du sier du bruker en hel helg..hvor mange timer bruker du hver dag da? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har bare blitt nappet en gang, og da ble det gjort hos frisør. Det tok ca. 3 timer å nappe hele henne og hun må nappes ca. 2 ganger i året, men jeg napper bena litt oftere da pelsen der vokser fortere enn på resten av kroppen hennes.

Her er to greie beskrivelser på hvordan man napper en dachs:

http://www.revestreken.com/artikkelpels.htm

http://www.pediculus.no/Trimming%20av%20strih%E5rspels.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: når du sier du bruker en hel helg..hvor mange timer bruker du hver dag da? :unsure:

Hmm, godt spørsmål... Holder vel på en 2-3 timer hver dag vil jeg tro(ikke mindre enn to timer iallefall), så +-8 timer på å nappe han ned. Selv har jeg nappet han ned alene tre ganger så jeg har ikke all verden av trening, men jeg bruker mindre tid nå enn første gangen jeg nappet han ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..med tanke på at rasene deres er på størrelsen til hodet på en Laekenois sånn ca så blir jeg litt nervøs her..

Frisør er ikke et alternativ da jeg tror de neppe har erfaring med den rasen.

Hvordan får dere hundene til å stå stille så lenge!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero ligger på magen og sover, eventuelt på siden, når jeg napper han. Når jeg tar nakken, hodet og brystet så sitter han. Veldig sjelden at han står egentlig.

Lære seg å bruke trimmekniv. Det er veldig greit hjelpemiddel for de som kan bruke den, noe jeg aldri får til. Det går nok sikkert bra. Litt trening gjør susen(og kanskje et kurs for å lære teknikken?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero ligger på magen og sover, eventuelt på siden, når jeg napper han. Når jeg tar nakken, hodet og brystet så sitter han. Veldig sjelden at han står egentlig.

Lære seg å bruke trimmekniv. Det er veldig greit hjelpemiddel for de som kan bruke den, noe jeg aldri får til. Det går nok sikkert bra. Litt trening gjør susen(og kanskje et kurs for å lære teknikken?).

Det er ikke alle raser man bør bruke trimmekniv på. Det er fort gjort å skjære pelsen og da kan den bli myk og livløs. Den nye pelsen kommer ikke fram og hunden kan ende opp med en pels som ikke beskytter mot fukt og kulde. Dette gjelder ihvertfall dachsen, men mener jeg har lest det samme om Laekenoisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle raser man bør bruke trimmekniv på. Det er fort gjort å skjære pelsen og da kan den bli myk og livløs. Den nye pelsen kommer ikke fram og hunden kan ende opp med en pels som ikke beskytter mot fukt og kulde. Dette gjelder ihvertfall dachsen, men mener jeg har lest det samme om Laekenoisen.

Hvis man ikke bruker trimmekniven rett så er det fort gjort å skjære pelsen på alle raser, også schnauzerne. Men jeg trodde ikke pelsen på dach(iallefall strihåret) og schnauzerne var så ulik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som overskriften sier: hvor mye tid bruker dere på hunden hver gang den skal nappes? Hvor mye skal rasen deres nappes?Hvor ofte? Napper dere litt etterhvert ved behov eller napper dere ned hele hunden med jevne mellomrom? Begynte dere å venne valpen til å bli nappet fra den kom i hus eller satset dere på at den vanlige håndteringstreningen holdt? Gjør det vondt for hunden noen ganger?

Har ingen erfaring med napperaser og har tusen generelle spørsmål... :unsure:

Han som vanligvis napper hunden bruker mellom 1 time og 1,5 når han napper henne helt ned. I dag så hunden min ut som en gulvmopp, og han som vanligvis napper har vært opptatt med utstilling i forbindelse med Vikingskipet, så da måtte jeg trå til selv. Jeg bruker to timer bare på det vesentlige, og resultatet i dag ble en hund som ser ut som om den er angrepet av skabb. Jeg orker ikke nappe bryst og bein for der er hårene annerledes enn de strieste dekkhårene.

Rasen min skal nappes ca 4 ganger i året, men som regel havner jeg på fem. Hun nappes ned hver gang og jeg rører vanligvis ikke pelsen i mellomtiden. Vanlig håndteringstrening har holdt, men jeg har terrier som ikke liker å bli nappet på de mest følsomme plassene og da blir det litt protest. Ja, det kan være sårt å bli nappet under magen og innsiden av lårene, derfor unnlater jeg (som er ordentlig amatør) å nappe disse stedene.

Jeg anbefaler å gå på nappekurs hvis man har intensjoner om å gjøre jobben selv, men siden jeg har en veldig flink mann som tar hele jobben for meg for under 400 kroner så ser jeg ikke behov for det selv. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da en Jack Russel Terrier som er brooken i pels typen. Altså blanding mellom strihåret og korthåret. Hvor mye skal han nappes, og hvor ofte?

Jeg må jo bare innrømme at på sommeren så har klippemaskinen gjort jobben :unsure: og på vinteren har han fått lov å bli litt lengre. Er ikke noe problem å nappe han, men resultatet blir bare ikke pent.

Er det forresten dyrt å gjøre det hos frisør?

Mvh Klara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taika (Basset Fauve de Bretagne) skal helst nappes helt ned minst to ganger i året.

For at hun skal ha "utstillingspels" må hun nappes ned to måneder før hun skal stilles. Vi sendte henne til en mann som nappet strihårete raser første gang vi skulle trimme pelsen helt ned. Han brukte vel noe sånt som to timer, men da brukte han mest trmmekniv, slev om det i hovedsak ikke skal brukes på Taikas rase.

Når vi napper henne ned selv, napper vi hele ryggen, hode og bena med fingrene. På sidene bruker vi trimmekniv. Det bruker vi vel ca fem timer på. Kan virkelig skrive under på at det svir i tomlene etter full nednapping!

Et lite tips; ikke bad hunden før den skal nappes, hvert fall ikke hvis det er en strihåret rase. Da blir hårene myke og glatte, og vanskelige å få tak i med fingerne.

Da Taika var valp hadde oppdretter allerede begynt å venne valpene til å bli nappet, så det var ingen problemer for oss. Selv om vi også nappet henne noe, bare slik at hun skulle bli vant til det. Taika får aldri vondt av at vi napper henne. Eneste at hun synes trimmekniven er veldig moro, og skal bestandig snuse på den. Noe som ikke bestandig er like enkelt for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg napper pelsen hennes der jeg ser det stikker ut hår.. Og det bare tar jeg bort, for da holder jeg pelsen hennes i vedlike uten å måtte vente til alt vokser ut igjen. Så er det jo litt koselig når hun ligger i arm kroken min og sover mens jeg tar noen hår her og der. Hun bare sover videre. Det som jeg synes er fint med strihårete raser er at det er litt av sjarmen med å sitte å nappe litt i pelsen i blandt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da en Jack Russel Terrier som er brooken i pels typen. Altså blanding mellom strihåret og korthåret. Hvor mye skal han nappes, og hvor ofte?

Jeg må jo bare innrømme at på sommeren så har klippemaskinen gjort jobben :unsure: og på vinteren har han fått lov å bli litt lengre. Er ikke noe problem å nappe han, men resultatet blir bare ikke pent.

Er det forresten dyrt å gjøre det hos frisør?

Mvh Klara

De skal nappes helt ned ca 3-4 ganger i året, pluss litt smånapping hvis man vil holde formen ved like.

Ikke klipp! Hunden må nappes fordi den ikke slipper døde hår. Hvis man klipper blir pelsen for tykk og de døde hårende blir sittende fast uten å fornye seg. Det kan skape kløe og hudirritasjoner. En Jack-pels skal nappes for å være sunn og hensiktsmessig (vannavstøtende, varme/kuldeisolerende etc).

hundefrisører koster litt, men hvis du gjør litt av jobben selv sparer du penger. Bor du i oslo må du regne med ihvertfall 500-600 kroner. Et trimmekurs er et bedre alternativ, og Norsk Terrierklubb arrangerer det med jevne mellomrom hvis du er medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bading skal ikke skje nærmere enn en uke før eller en uke etter napping pga økt risiko for betente hårsekker osv.

Dessuten, iallefall for dvergschnauzere, blir pelsen bløt og glatt og vanskelig å nappa hvis man bader hunden før napping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid man bruker på å nappe hunden varierer i stor grad av pelskvalitet, modenhet på pels o.l. eg har en Riesenshnuzer med veldig stri pels, og sist jeg tok henne brukte jeg ca 4 timer på nappingen og en liten time på klippen. Med mere trening går nok denne tiden ned, imidlertid tar det nok lenger tid dersom pelskvaliteten er dårligere. Vet ikke om dette er til hjelp men det gir ivertfall en pekepin på den tid man trenger på en stor hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ;)

Nappekurs blir vel ikke så veldig aktuellt da jeg har skjølnt det slik at alle rase nappes forskjellig. Tviler på at instruktøren har erfaring med Laekenois i så fall (men man vet jo aldri :P )

Risen Rettvest: godt å høre! Var redd det kom til å ta en måned jeg nå! Har jo litt mer å gå over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg tar det over en lengre periode i og med at hun virkelig ikke liker det. Min egen skyld akkurat det, men.. Jaja. Skal nappe hode, hals, bukser, under magen og ører. Ørene går veldig fort, det samme med buksene/bakbeina. Verst er halsen, gud den pelsen sitter hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...