Gå til innhold
Hundesonen.no

Innavl?

icebluelagoon

ok med et innavla ledd?  

34 stemmer

1. 1.

• Ja,helt iorden.
      2
    • Tja,spørs på helsa til hunden.
      5
    • Kanskje,kanskje ikke.
      3
    • Nei,trur nok ikke det.
      9
    • Er`u gæren?Overhodet ikke.
      15

Recommended Posts

Hei hei!

Hva ville dere gjort?

Jeg er blitt tilbudt en CC valp(valpene er ikke født ennå)

Jeg har fått vite at det antageligvis er noe innavl mellom moren og faren til valpene,ville dere brydd dere om det hvis dere ikke skulle stille ut hunden?

Hvis hunden på alle måter er frisk og fin og det bare var innavl i det leddet,ville dere takket ja til å FÅ en valp?

De er visst ganske dyre,men jeg har innmari lyst på en og nå ble jeg altså tilbudt en gratis for de kjenner meg.

Vanskelig den der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Hvis moren og faren var noe i innavl tror jeg ikke jeg hadde tatt i mot valpen..

Innavl er ikke bra..

Valpen kan få problemer og du må innom dyrlegen ofte da.

Men valget er jo ditt..

Selv om jeg ikke skulle brukt hunden min til utstilling ville jeg alikevel hatt en frisk hund.. Om som du sa at foreldrene var noe innavl så kan du risikere å få en hund som ikke er frisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer helt ann på hvor langt ut i slekten det innavlet er.

den gammle hannhunden vihadde var det innavl på hos besteforeldrene(altså det var samme hannhund på bådemors og fars siden men langt bak og ikke parret med samme tispe) men det var ikke noe i veien med hunden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Hva ville dere gjort?

Jeg er blitt tilbudt en CC valp(valpene er ikke født ennå)

Jeg har fått vite at det antageligvis er noe innavl mellom moren og faren til valpene,ville dere brydd dere om det hvis dere ikke skulle stille ut hunden?

Hvis hunden på alle måter er frisk og fin og det bare var innavl i det leddet,ville dere takket ja til å FÅ en valp?

De er visst ganske dyre,men jeg har innmari lyst på en og nå ble jeg altså tilbudt en gratis for de kjenner meg.

Vanskelig den der!

Innavl/linjeavl: linjeavl er vel det samme, og det gjøres OFTE og hvis det gjøres kontrollert, for å fremme spesielle egenskaper så er ikke jeg imot det. Begge mine minste er linjeavlet og den ene mer enn den andre. Det kan selvsagt slå feil, men oftest går det bra. Vet du hvor mye det er linjeavlet? Kan jo prøve hjelpe deg om jeg vet mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er folk som vet hva de driver med kan det en sjelden gang gå ann :D

JA.

Jeg har sagt det før og sier det igjen, Mona er min lille innavl. :oops: Moren og faren er fetter og kusine. Men jeg stoler 100% på oppdretterne. Han sitter i styret i klubben, og hun sitter i helsekomiteen, så jeg tipper at de veit hva de driver med.

Men jeg ville aldri hatt noe nærmere enn det [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har to stamtavler på hannhunder vi har hatt tidligere den ene er et skrekk eksempel på innavl og den andre er et godt eksempel på linjeavl. :wink: den ene har jeg vist her på hundensonen før. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som driver med inhavel er gale, det skule ikke ha vert lov. Nå driter jeg i hva andre syns for nå kommer all driten ut av meg hva mine meninger er. :evil:

De som holder på med inhavel skule vert skut. Si meg vitsen med og ordne inhavel?? :D

Mamma og pappa hadde en St.Bernhardstispe som ble totalt agresiv bet alt og alle som kom for bråt på, trenkte ikke å komme bråt på en gang. Bet en i knee, en anen i lepen og en anen der igjen rev hun av klerne så og si bare filene av kler som var igjen på han. Det var toppen på inhavel det, :P . Den damen som ordnet de valpene skule ha vert drept [-X

JEG HATER FOLK SOM ORDNER INHAVEL :evil: :P Flaming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som driver med inhavel er gale, det skule ikke ha vert lov. Nå driter jeg i hva andre syns for nå kommer all driten ut av meg hva mine meninger er.  :evil:  

De som holder på med inhavel skule vert skut. Si meg vitsen med og ordne inhavel?? :P  

Mamma og pappa hadde en St.Bernhardstispe som ble totalt agresiv bet alt og alle som kom for bråt på, trenkte ikke å komme bråt på en gang. Bet en i knee, en anen i lepen og en anen der igjen rev hun av klerne så og si bare filene av kler som var igjen på han. Det var toppen på inhavel det,  :P . Den damen som ordnet de valpene skule ha vert drept  [-X  

JEG HATER FOLK SOM ORDNER INHAVEL :evil:  :P  Flaming

ro deg litt nå:D greit at du har meninger altså men det går ann og si det på en litt annen måte:) sånt snakk om drap og slikt lager bare en utrivelig tone...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cita er litt linjeavlet, men dette er gjort bevisst og av oppdrettere som virkelig vet hva de gjør

jeg så forresten på hjemmesiden til en med japansk spisshund. Absolutt alle hundene var fra samme oppdretter. Absolutt alt fra valp til oldeforeldre hadde kennelnavnet X ! Dvs samme stammor og intet nytt blod! DET er gale!!

Jeg kjenner en med innavla ESS som fikk PRA (uvanlig for rasen, så det skyldes nesten bombesikkert innavlen). Slike ting er veldig synd, men gjøres det bevisst og oppdrettere med TYKK erfaring står bak som virkelig vet hva de driver med - da er jeg ikke imot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sett gode eksempler påat det går strålende å linjeavle. Man må bare ikke doble for mye. Har vært borti en hund med samme hanne 5 ganger på stamtavlen. 5 ganger dere.... det gikk galt! Der ble det mye rart på de valpene gitt.

Der jaktet opdretter på det ultimate utseende, 1 valp ble UTROLIG BRA, de andre heller ille stakkars. Det er ikke noe å avle videre på der nei.

Opdretteren lærte ei lekse og gjør det nok ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som driver med inhavel er gale, det skule ikke ha vert lov. Nå driter jeg i hva andre syns for nå kommer all driten ut av meg hva mine meninger er.  :evil:  

De som holder på med inhavel skule vert skut. Si meg vitsen med og ordne inhavel?? :D  

Mamma og pappa hadde en St.Bernhardstispe som ble totalt agresiv bet alt og alle som kom for bråt på, trenkte ikke å komme bråt på en gang. Bet en i knee, en anen i lepen og en anen der igjen rev hun av klerne så og si bare filene av kler som var igjen på han. Det var toppen på inhavel det,  :P . Den damen som ordnet de valpene skule ha vert drept  [-X  

JEG HATER FOLK SOM ORDNER INHAVEL :evil:  :P  Flaming

Jeg sier bare HERREGUD tenk deg om!!

Det finnes faktisk grunner for enkelte av disse hundene og oppdretterne som du mener skulle vært skutt.

I Mona sitt tilfelle er jo som sagt foreldrene søskenbarn. Vil du vite hvorfor? JO, du skjønner det, kjære deg, at i Norge finnes det omtrent rundt 300 ulvehunder. Ikke spesielt mange altså.

For noen år siden var det 3 hannhunder som var spesielt gode og som de aller fleste kennelene fikk valper med. Det vil si at mange av ulvehundene, faktisk de aller fleste, i Norge i dag har de samme linjene på grunn av disse gode hannhundene. Og det betyr igjen at det blir vanskelig å finne mor og far som ikke gir innavl.

Så de krysset Dvina med fetteren sin for å komme inn igjen på de gode, danske linjene med supert gemytt.

Derfor.

Ehm.. Gir du 100% av skylden på den aggressive tispa på innavl? Absolutt alt? Ja, kanskje man har dårlige forutsetninger om man er innavla, men sosialisering osv spiller jo ganske mye inn.

Er ikke den tispa dere har nå også ganske usikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare HERREGUD tenk deg om!!

Det finnes faktisk grunner for enkelte av disse hundene og oppdretterne som du mener skulle vært skutt.

I Mona sitt tilfelle er jo som sagt foreldrene søskenbarn. Vil du vite hvorfor? JO, du skjønner det, kjære deg, at i Norge finnes det omtrent rundt 300 ulvehunder. Ikke spesielt mange altså.

For noen år siden var det 3 hannhunder som var spesielt gode og som de aller fleste kennelene fikk valper med. Det vil si at mange av ulvehundene, faktisk de aller fleste, i Norge i dag har de samme linjene på grunn av disse gode hannhundene. Og det betyr igjen at det blir vanskelig å finne mor og far som ikke gir innavl.

Så de krysset Dvina med fetteren sin for å komme inn igjen på de gode, danske linjene med supert gemytt.

Derfor.

Ehm.. Gir du 100% av skylden på den aggressive tispa på innavl? Absolutt alt? Ja, kanskje man har dårlige forutsetninger om man er innavla, men sosialisering osv spiller jo ganske mye inn.

Er ikke den tispa dere har nå også ganske usikker?

ENIG med IW...-ikke bare rope ut meninger uten å se gråtonene i saker også da!

Innavl er ikke det beste nei, men det har reddet mange!

Se på frieser hesten og! I likhet med ulvehunden, er denne rasen basert i nyere tid på 3 hingster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med IW! For noen år siden var det ikke akkurat mange newfoundlandshunder i Norge. Jeg interesserer meg veldig for stamtavler til newfoundlandshunder og har mange generasjoner. Jeg ser at nesten 70% av alle nuffer har enten besteforeldre eller oldeforeldre som også var besteforeldre eller oldeforeldre til mine to! Og oppdretterne jobbet og slet, undersøkte og importerte alltid nytt blod inn, for å virkelig få de flotte resultatene de har fått i dag!

Og forresten, hunder som er innavla får ofte sykdommer etc, dersom du får en nervøs hund, agressiv etc, så er det i de aller, aller fleste tilfeller eiers feil pga dårlig oppvekst og for lite sosialisering og miljøtrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...