Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket for, og bytte når?

PsychoLynx

Recommended Posts

Jøss, ble innlegget mitt borte eller er det pc'n min som klikker? Jeg legger inn en kopi av det jeg skrev først jeg...

Valpen jeg skal ha fikk Eukabuna i "innforingsfasen"... De har nå gått over til Labb og får dette sammen med melk (som oppdretter sa.. ((jeg håper han mener surmelk?)). Men, jeg er motstander av Labb pga dårlige erfaringer tidligere, og vilbytte for.

Har planer om å bruke vom og hundemat senere, men usikker på om dette egentlig er godt nok VALPEFOR? Kommer nok uansett til å gi litt begge deler, men innbiller meg liksom at bikkja bør få et bra valpefor i tilegg. Kan jeg gå over til dette med det samme jeg får valpen? (blande med labb og gå over over en periode selvsagt) Eller bør jeg fore på det valpen er vandt med en stund til?

Noen erfaringer her med vom og hundemat som valpefor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere, jo, valper kan fòres på V&H. De skal ha litt mer pr kg kroppsvekt enn voksne hunder, det er det eneste.. Bruk noen uker på å gå over fra labb til V&H, også kan du jo supplementere med f.eks eukanuba eller nutro, eller lignende fòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Gratulerer med ny hund.

Jeg ville startet med en rolig overgang til nytt tørrfor kort stund etter at jeg fikk valpen. ( evt VH om du vil starte med dette, men siden du misliker Labb ville jeg byttet ut det først )

Ville først byttet tørrfor og deretter starte med VH, om du skal bruke dette. Begge tingene på engang kan nok bli litt mye for en valp.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter brukte også et for jeg ikke ønsket å fortsette med. Jeg fikk med meg et par kilo og byttet sakte men sikkert over til det tørrforet jeg ønsket å fore på. Dette gikk smertefritt.

Jeg tror vel også at jeg ville startet med det, og når valpen funker greit på det nye foret, forsiktig presentert V&H litt etter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemte meg i helgen på Vikingeskipet for nytt for, og sitter nå med 18 kg Hills puppy som valpen skal introduseres for når hu kommer i hus. Håper å få med noen få kg med Labb av valpeselger så slipper jeg å kjøpe dette for å blande i selv.

Men da starter jeg overgangen av dette med engang, også introduserer jeg vogh litt senere. Må en tur til Trøgstad å kjøpe mer mat etterhvert også, så venter litt med det. Har igjen rundt 20 kg i frysern enda etter Buffy, men trenger mer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...