Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


mocci

Recommended Posts

Men altså, når hunden er vant til å sitte i bur i bilen, så er det jo ikke noe problem for hunden å sitte i bur hos f.eks. vet eller ved flyreise.

Den trenger da ikke å sitte i bur hver dag for å lære det..

Det er ikke alle hunder som faktisk takler helt uten videre å sitte i bur hos veterinæren eller hjemme om det er pålagt fra veterinær, SELVOM den er vandt med det i bilen.. Og ikke trenger den bikkja være enproblem hund av dimensjoner, selv om den faktisk slår seg vrang om den plutselig en dag MÅ sitte i bur annet enn i bilen...

DETTE var grunnen til at jeg ville lære min hund å sitte i bur, og med å LÆRE den det, mener jeg ikke x antall timer i døgnet, men kanskje en gang eller noe i uka for at den bare skal kunne skjønne at det går ann å slappe av der inne også.. Men, det er her dere burmotstandere ikke ser forskjellen! Det ER faktisk forskjell på å la hunden sitte noen få timer i uka i bur, kontra 18 timer i døgnet...

Jeg er stor motstander av det siste selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 267
  • Created
  • Siste svar
Det er ikke alle hunder som faktisk takler helt uten videre å sitte i bur hos veterinæren eller hjemme om det er pålagt fra veterinær, SELVOM den er vandt med det i bilen.. Og ikke trenger den bikkja være enproblem hund av dimensjoner, selv om den faktisk slår seg vrang om den plutselig en dag MÅ sitte i bur annet enn i bilen...

Så det holder ikke å venne hunden til et bur så lenge buret er i bilen? Altså, jeg bør dra til veterinæren, spørre dem om å låne bur og tid, slik at jeg kan drive burtilvenning der? I tilfelle hunden blir nødt til å ligge i bur hos veterinæren en gang? Eller leie meg et privatfly noen timer for å drive burtilvenning på flyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det holder ikke å venne hunden til et bur så lenge buret er i bilen? Altså, jeg bør dra til veterinæren, spørre dem om å låne bur og tid, slik at jeg kan drive burtilvenning der? I tilfelle hunden blir nødt til å ligge i bur hos veterinæren en gang? Eller leie meg et privatfly noen timer for å drive burtilvenning på flyet?

også har man det med å overdive da :rolleyes:

Jeg syns faktisk det er greit at hunden er vandt til bur (men det betyr ikke at man bruker det hver dag, og hele tiden). men når jeg var å hotel, så var kravet at hunden var i bur (som var på hotelrommet), og jeg respekterer det, men hundene som ikke var vandt til det, bråkte MYE, og måtte sitte for det meste i bilen. For der var det stedet den taklet å sitte i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også har man det med å overdive da :rolleyes:

Men gjør ikke mange burbrukere nettopp dette? Overdriver bruken av bur? Enkelte hunder sitter faktisk i bur 15-20 timer i døgnet, og er ute kun når de trenes eller på tur, eller til-fra bil-bolig.

For de av dere som bruker bur fast (dvs IKKE til syke hunder, i bil og de delene). Hvor går grensa på hva som er akseptabel tid å tilbringe i buret? 1 time? 5 timer? 10 timer? 15 timer? 20 timer? Og hvorfor går grensa akkurat der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, greit, jeg gir meg.

Uansett hvordan man vrir og vender på det. Så er og blir jeg en dyremishandler. Synd at folk velger å selge hund til meg. Jeg burde jo for all del velge å ha bikkja løs i huset for å stresse rundt, og reagere på alle lyder, når han kan slippe alt dette i buret, for der føler han seg trygg. Men greit det :D Stakkars lille gutten min.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrive. Du kan så si.

Jeg bare lurer på hvorfor det er bedre å venne en hund til burbuk under flyreiser, ved å la den ligge i bur hjemme, og hvorfor ikke den blir vant til det når den ligger i bur i bilen? Hvorfor mener dere at hunder kobler; bur hjemme=ok å ligge i bur under flyreise, mens bur i bilen=ikke ok å ligge i bur under flyreise? Og hvorfor må dette trenes på i timesvis hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrive. Du kan så si.

Jeg bare lurer på hvorfor det er bedre å venne en hund til burbuk under flyreiser, ved å la den ligge i bur hjemme, og hvorfor ikke den blir vant til det når den ligger i bur i bilen? Hvorfor mener dere at hunder kobler; bur hjemme=ok å ligge i bur under flyreise, mens bur i bilen=ikke ok å ligge i bur under flyreise? Og hvorfor må dette trenes på i timesvis hver dag?

HVa med oss som ikke har bil da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille har aldri vært vandt til bur han, men fordi han er en normal, trygg og velfungerende hund har det aldri vært noe problem å ha han i bur på tog eller lignende.. Jeg synes det virker merkelig at en hund som er trygg og fin og normal skal ha noe problem med å bli puttet inn i et bur som er stort nok, en gang innimellom. Ikke en gang min fryktelig psykisk SYKE hund hadde problemer med dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer også litt på hvor lenge dere som bruker bur synes det er greit at hunden sitter der?

Jeg har møtt mange jeg,som forteller at hunden sitter i bur både om natten og mens familien er på skole eller jobb.Og ingen av dem virker å synes at det er noe galt i det. Bur må man jo ha idag må vite! Sistemann jeg møtte var en voksen familiemann med en schæfer/bc-blanding som satt i bur natt og dag. Og det var jo litt ekkelt den ene dagen de kom hjem og hunden hadde blitt dårlig i magen iløpet av dagen.. Disse folka hadde forøvrig skaffet seg denne blandingen fordi det var så mange venner og familiemedlemmer som hadde bc-blandinger,og fortalt at det var så lydige hunder.de er jo født lydige de!

Selvom det kanksje ikke finnes folk her inne som bruker bur på den måten,så finnes det mange andre "der ute" som faktisk gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gjør ikke mange burbrukere nettopp dette? Overdriver bruken av bur? Enkelte hunder sitter faktisk i bur 15-20 timer i døgnet, og er ute kun når de trenes eller på tur, eller til-fra bil-bolig.

For de av dere som bruker bur fast (dvs IKKE til syke hunder, i bil og de delene). Hvor går grensa på hva som er akseptabel tid å tilbringe i buret? 1 time? 5 timer? 10 timer? 15 timer? 20 timer? Og hvorfor går grensa akkurat der?

Jeg "bruker" bur til yngstetispa her utenom når vi kjører i bil, fordi at for HENNE så var det tydeligvis forskjell på å sitte i bur i bilen, og i bur i huset..

I bilen velter hun seg over på siden og sover, og det gjør hun om jeg kjører opp en halvtime eller i 6 timer (vi har vært på helgetur i Trøndelag). I huset så syns hun at bur er skikkelig oppskrytt - til tross for at hun altså ikke har tid til å vente på at jeg åpner døra til buret i bilen engang - og hun bråker når hun blir satt inn der (javisst, jeg er ond, jeg utsetter henne for sånt selv om hun bråker), og hun har tygd i nettingen EN gang, og satt seg fast.

Nå er jeg stort sett hjemme, eller så er de stort sett med meg, MEN de ytterst få gangene de HAR vært alene hjemme, så HAR hun ødelagt ting, ting som hun i utgangspunktet ikke burde få tak i fordi de ligger så høyt opp. Nå ser jeg helst at hun ikke turner i seksjonen og bokhylla mi, særlig ikke i de øverste hyllene, ergo må hun sitte i bur OM de skal være hjemme alene. Og for å unngå at hun protesterer så kraftig på å sitte i bur når jeg IKKE er her og kan redde tennene hennes fra nettingen senere, så TRENER vi på å sitte i buret HVER dag..

Nå som jeg er hjemme ligger hun løs.. Om natten ligger hun løs.. Så hun er i buret i kanskje en hel time tilsammen om dagen - et kvarter for hvert måltid (frokost og kvelds), og evt en halvtime med tyggebein/griseøre - så sant vi ikke er ute og kjører ett sted da, for da sitter hun i bur så lenge som kjøreturen varer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en heftig og mindre hyggelig burdiskusjon jeg hadde engang, der to ihuga forsvarere la i vei, og tonen ikke ble helt hyggelig.

Det viste seg, underveis, at den ene av dem hadde sin store hund liggende i bur hele natten, hele dagen, og ofte ellers også - fordi det var en rase "som trengte det", "det var vanlig", "de kunne ikke slappe av inne" og så videre. Men rasen skulle han ha, selv om han jobbet og ikke kunne ha med hund og så videre (nå kjenner jeg noen andre av den rasen også, som ikke er sånn, så gudene vet hva slags oppdretter fyren har hund fra)...

Hunden var spinnvill. Livet dens bestod i TO timer i parken hver dag, ellers bur, hvis man tenker reisetid til/fra jobb, pluss en god natts søvn for eier. Understimulert ble den bare mer og mer "på'n", og nå går den ikke i parken lenger - den beit to hunder til blods, den er helt ukontrollert, eier "skjønner ingenting", og den går neppe noe muntert liv i møte. Nå må den vel gå i bånd også i de stakkars to timene.

Og hva har buret med det å gjøre liksom....?

Nei, kan du skjønne det. :D

Folk har det med å overdrive, ut fra prinsippet "tåler du dette, tåler du litt til". Jeg ser ut bur kan være til hjelp på utstilling hvis man har flere hunder, men selv der mister folk litt lett selvkritikken - de lar hundene ligge i time etter time mens de selv sitter og skravler andre steder, de går fra burene uten noen rundt det, så det tisses på, det er kanskje ikke skjermet nok så hunden får hele tiden andre hunder borti det, og det blir en pussig greie. Så det hendige hjelpemiddelet i den sammenhengen, tas for langt ut - der også.

Når det gjelder tilvenning, så har normale, stabile, godt sosialiserte og miljøtrente hunder sjelden noe problemer - i min erfaring gjennom atskillige hunder, egne/venners/families/klubbkameraters/etc, med å tåle et begrenset opphold. En venninnes hund har aldri, og da mener jeg aldri, sittet i bur - men spratt rett inn i bilburet som min hund bruker, og syntes det var festlig å ligge der. Det er en stabil, grei hund med en "normal hvermansen" som eier, så kanskje det har noe med det å gjøre? Noen får problemer med så mangt, andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, greit, jeg gir meg.

Uansett hvordan man vrir og vender på det. Så er og blir jeg en dyremishandler. Synd at folk velger å selge hund til meg. Jeg burde jo for all del velge å ha bikkja løs i huset for å stresse rundt, og reagere på alle lyder, når han kan slippe alt dette i buret, for der føler han seg trygg. Men greit det :D Stakkars lille gutten min.

:rolleyes:

Jeg vet jeg ikke burde si noe her, for det meste er sagt av andre som er så mye bedre til å formulere seg! Men hadde jeg hatt en hund som stresset rundt inne (og det har jeg jo hatt!) og reagerte på alle lyder, ville jeg selvfølgelig jobbet med dette for å lære den stakkars hunden min å slappe av i sitt eget hjem! Men bur er ingen læringsmetode, så her er hunden avvent fra bur og lever et normalt. litt bortskjemt hundeliv innendørs, mens buret står flatpakket i kjelleren!

Det er en fallitterklæring å måtte ha hunden i bur for å få den rolig. Det er ikke buret som skal få hunden din til å føle seg trygg. Det er din jobb å få din hund til å føle seg trygg uten bur! Klarer du ikke det, må du få hjelp av noen som kan veilede deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg ikke burde si noe her, for det meste er sagt av andre som er så mye bedre til å formulere seg! Men hadde jeg hatt en hund som stresset rundt inne (og det har jeg jo hatt!) og reagerte på alle lyder, ville jeg selvfølgelig jobbet med dette for å lære den stakkars hunden min å slappe av i sitt eget hjem! Men bur er ingen læringsmetode, så her er hunden avvent fra bur og lever et normalt. litt bortskjemt hundeliv innendørs, mens buret står flatpakket i kjelleren!

Det er en fallitterklæring å måtte ha hunden i bur for å få den rolig. Det er ikke buret som skal få hunden din til å føle seg trygg. Det er din jobb å få din hund til å føle seg trygg uten bur! Klarer du ikke det, må du få hjelp av noen som kan veilede deg!

Joda, viste det ville komme, men gidder ikke utdype det noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn generelt, så bør man kanskje vurdere en mindre aktiv rase hvis man ikke klarer å få hunden til å roe seg i huset uten å bruke bur? Kanskje dette er et tegn på at man har "tatt seg vann over hodet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn generelt, så bør man kanskje vurdere en mindre aktiv rase hvis man ikke klarer å få hunden til å roe seg i huset uten å bruke bur? Kanskje dette er et tegn på at man har "tatt seg vann over hodet"?

regner med at den var til meg. Men det er ikke lenger et stort problem, men vil ikke utdype det noe mer ettersom det ikke er det tråden handler om.

Men bare respekter at jeg har valgt å bruke bur når hunden er alene, for sin egen skyld. ikke min!!

Om jeg trener på det eller ikke vet dere ikke noe om. Og at jeg har tatt meg vann over hodet tror jeg heller ikke. Men noen hunder blir litt gira opp når de ser f.eks folk/hunder på gata? det er vel ikke noe nytt det?

*trekke seg ut av diskusjonen som den dyremishandleren jeg er :D (vet at de som ser hunden min, og kjenner meg ikke mener det, men folk på et forum er UTROLIG flinke til å dømme uten engang å ha sett hunden, vite hvor mye aktivitet den får, osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he, nei det er ikke lett detta bcRex. Vi er visst sonens største "tullinger". He he he. Kan ikke annet enn å le av denna Lotta. Er ifølge henne: at jeg ikke kan ha hatt flere hunder med meg på utstilling samtidig uten at de har sittet i bur. Det er helt utrolig hva hun kan vite og mene om andre her på sonen. Hun aner ikke noe om hva bl.a jeg har drevet med i nå 32 år med hunder. Men som jeg har skrevet før så står burene ÅPNE HELE DØGNET, HUNDENE KAN GÅ FRITT I HELE HUSET PÅ 236 kvadrat. DE HAR EGNE SENGER INNE PÅ SOVER.MITT. Men jeg har gjort det sånn at hundene har burene inne og kan gå inn der når de vil være i fred for ungene, har tvillinger på 4år. Så jeg er dyremish. jeg også. He he he. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he, nei det er ikke lett detta bcRex. Vi er visst sonens største "tullinger". He he he. Kan ikke annet enn å le av denna Lotta. Er ifølge henne: at jeg ikke kan ha hatt flere hunder med meg på utstilling samtidig uten at de har sittet i bur. Det er helt utrolig hva hun kan vite og mene om andre her på sonen. Hun aner ikke noe om hva bl.a jeg har drevet med i nå 32 år med hunder. Men som jeg har skrevet før så står burene ÅPNE HELE DØGNET, HUNDENE KAN GÅ FRITT I HELE HUSET PÅ 236 kvadrat. DE HAR EGNE SENGER INNE PÅ SOVER.MITT. Men jeg har gjort det sånn at hundene har burene inne og kan gå inn der når de vil være i fred for ungene, har tvillinger på 4år. Så jeg er dyremish. jeg også. He he he. :D

I fare for å gjenta alt som er skrevet i denne tråden en gang til: Diskusjonen handler IKKE om bur med ÅPNE dører. Min hund ligger også i bur hele dagen og natta- med ÅPEN dør. Da er det ikke lenger et BUR men en SENG. Hvis du hadde tatt deg bryet med å faktisk LESE det som står er det jo INGEN som sier noe som helst om åpne burdører, det er når man stenger hunden INNE det faktisk er et problem (for mange av oss).

Og nei, BCRex, det er ingen som kaller deg dyremishandler. Men hvis sånne type utsagn er det eneste du har å komme med som tilbakemeldinger regner jeg med at du er tom for argumenter?

*Beklager de store bokstavene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he, nei det er ikke lett detta bcRex. Vi er visst sonens største "tullinger". He he he. Kan ikke annet enn å le av denna Lotta. Er ifølge henne: at jeg ikke kan ha hatt flere hunder med meg på utstilling samtidig uten at de har sittet i bur. Det er helt utrolig hva hun kan vite og mene om andre her på sonen. Hun aner ikke noe om hva bl.a jeg har drevet med i nå 32 år med hunder. Men som jeg har skrevet før så står burene ÅPNE HELE DØGNET, HUNDENE KAN GÅ FRITT I HELE HUSET PÅ 236 kvadrat. DE HAR EGNE SENGER INNE PÅ SOVER.MITT. Men jeg har gjort det sånn at hundene har burene inne og kan gå inn der når de vil være i fred for ungene, har tvillinger på 4år. Så jeg er dyremish. jeg også. He he he. :D

Hvis du leser innleggene litt mer nøye, så ser du at det er snakk om å stenge hunden inne i buret. Dvs lukke døren slik at hunden ikke kan gå ut og inn som den vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med at den var til meg. Men det er ikke lenger et stort problem, men vil ikke utdype det noe mer ettersom det ikke er det tråden handler om.

Men bare respekter at jeg har valgt å bruke bur når hunden er alene, for sin egen skyld. ikke min!

Om jeg trener på det eller ikke vet dere ikke noe om. Og at jeg har tatt meg vann over hodet tror jeg heller ikke. Men noen hunder blir litt gira opp når de ser f.eks folk/hunder på gata? det er vel ikke noe nytt det?

*trekke seg ut av diskusjonen som den dyremishandleren jeg er :D (vet at de som ser hunden min, og kjenner meg ikke mener det, men folk på et forum er UTROLIG flinke til å dømme uten engang å ha sett hunden, vite hvor mye aktivitet den får, osv osv...

Sunne hunder som får det de skal av fysisk og trening og hodebry gjerne innenfor de områdene de er avlet for å brukes, sover stort sett inne og bryr seg ikke om hva som måtte passere utenfor. En hund som er understimulert, kan derimot finne underholdning i å hoppe opp i vinduskarmen for å følge med og kjefte på trafikken utenfor!

Det er ikke nødvendig å annonsere at du trekker deg fra en diskusjon. Det er bare å slutte å skrive innlegg! Jeg vil også be deg lese gjennom tråden grundig. Da vil du se at den eneste som har kalt deg dyremishandler, er deg selv!

Det er heller ingen som dømmer deg, men det er noen allmene kjøreregler i hundehold og noen typiske reaksjonsmønstre som kan forekomme hos hunder som ikke blir behandlet innen kjørereglene. Kanskje det er tilfeldig at din hund både er stressa, bjeffer på forbipasserende og kanskje jager sin egen skygge, samtidig som du forteller at din måte å unngå dette på, er å ha hunden i bur. Men for meg ser det ut til at dette henger sammen og at din måte å løse problemet med stresset hund på, er svært uheldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå har jeg lest igjennom alt på disse 13 sidene, og trådstarter skulle ha døren åpen, men der svarer lotta at bur kun til transport. Flere mener bur er kun til transport, vet.beh. og utstillinger. Da er spørsmålet mitt: Hvorfor er det ok at hunder ligger i flere timer med døren LUKKET på utstillinger. Når det er misshandling i hjemmet. Og det er ikke bare her på denne linken at jeg har fått svar at bur er misshandling. Jeg vil bare vite hvorfor det er annerledes, og at noen kan overhøvle andre her som kommer hit for første gang og spørr om ting. Dere som svarte på mitt siste innlegg får kanskje lese flere av sidene her så ser dere hva slags svar nykommerne får. Mange svarer at sorry skulle ikke ha spurt om det eller det. Er det noe å reklamere for ute på utstillinger? De tre som jeg møtte på NKK Hamar des 06. som repr. dyresonen, sa at det her var stedet å prate og spørre om dyr. Og da når det kommer nye og setter på sonen, og spørr om ting, så får de til svar: hoder mot veggen, spydigheter om at de ikke skulle ha skaffet seg hunder. Jeg kan finne frem sidene, og jeg har skrevet om dette før. De som vil vite mer om hva jeg har drevet med gå inn å se på representasjonen del 2 som jeg skrev i går. Jeg må si at jeg syns at det er noen som kunne svare de nye her på en penere måte. Så det kunne bli en hyggelig sone, hvor de som lurer på noe kunne få svar på det de lurer på uten å måtte føle seg "grønne". Og som nykommer så vet du ikke hva slags temaer som har blitt tatt opp her før. Da mener jeg at de som ikke vil si/ nevne det flere ganger for at det er tatt opp så mange ganger før. Se på en annen side her da vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg har fått inntrykk av når jeg leser burdiskusjoner er at motstanderne skal ha det til at alle hundene sitter i bur 24 timer i døgnet og helst litt til. Mulig jeg tar feil, men det er iallefall det inntrykket jeg har fått av slike diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunne hunder som får det de skal av fysisk og trening og hodebry gjerne innenfor de områdene de er avlet for å brukes, sover stort sett inne og bryr seg ikke om hva som måtte passere utenfor. En hund som er understimulert, kan derimot finne underholdning i å hoppe opp i vinduskarmen for å følge med og kjefte på trafikken utenfor!

Det er ikke nødvendig å annonsere at du trekker deg fra en diskusjon. Det er bare å slutte å skrive innlegg! Jeg vil også be deg lese gjennom tråden grundig. Da vil du se at den eneste som har kalt deg dyremishandler, er deg selv!

Det er heller ingen som dømmer deg, men det er noen allmene kjøreregler i hundehold og noen typiske reaksjonsmønstre som kan forekomme hos hunder som ikke blir behandlet innen kjørereglene. Kanskje det er tilfeldig at din hund både er stressa, bjeffer på forbipasserende og kanskje jager sin egen skygge, samtidig som du forteller at din måte å unngå dette på, er å ha hunden i bur. Men for meg ser det ut til at dette henger sammen og at din måte å løse problemet med stresset hund på, er svært uheldig!

beklager, måtte bare.

Måten jeg har trent på har faktisk gjort ting bedre. Og jeg jobber og jobber. trenere har sett på han (ja gode trenere med LANG erfaring, og veldig dyktige). Og har ikke noe med at han er understimulert. Ja det vet jeg faktisk. Alle problemer man får med hund er ikke pga den er understimuler/overstimulert. Hadde det bare hvert så enkelt. Men det er det ikke. Om dere hadde sett han for over 1 år siden og sett han nå, så skjønner dere nok at jeg har jobbet med det, og det har fortsatt ikke hvert noe med at han har hvert understimulert. Jeg vet at dette er raser som er til for å jobbe, og det er en grunn til at jeg har valgt den rasen også. (dette var ikke akkurat et impulskjøp).

Men vi kan ta nyttårsaften som et eksempel. Reagerer deres hunder pga den er understimulert? Nei, fordi dem er redd lyden, og det er NOEN lyder som han reagerer på, kun når han er alene. Og om han trives buret, kun sover, hvorfor er det et problem? På dagen hadde han sovet uansett, men er det lyder så er han på vakt. Og er vel ikke sjeldent at MANGE andre raser reagerer på folk/hunder ute? Også hunder som ikke krever så mye?

At du sier at jeg er den eneste som kaller meg selv dyremishandler, så tar du feil ,for er faktisk non som mener at om man bruker bur hjemme så er man dyremishandler. (noe jeg gjør). Tror ikke hunden min har så veldig vondt av å sitte i bur noen timer daglig, når han får mye morsjon etter at jeg kommer hjem, og da er jeg med han hele tiden.

Hva er egentlig sååå j..... med et stort bur, han kan ligge akkurat som han vil (strekke seg fult ut, stå fult oppreist, osvosv), han har friskt vann der også.

Mange mener bur er teit, mens valpegård kan være greit. Hvorfor? Fordi det ikke har et tak?

Dere argumenterer at hunder kan skade seg inne i bur. Men de kan skade seg like mye (kanskje mer) utenfor buret.

Dette blir et rotete innlegg. men folk trekker jo frem ting uten engang å kjenne meg eller hunden min. Antyder uten engang å ha sett den, at den er understimulert. (og som jeg har sagt mange ganger før, nei det er han ikke). Mange hunder har problemer, og de jobbes med. Og det gjør da jeg også. Han var redd for ALT av lyder før, kom vel egentlig med spøkelsesalderen, men vi jobba og jobba, og jobba ennå mer. Og han er en helt annen hund den dag i dag. Men vi jobber fortsatt. Og selvom han tåler alle lyder og tåler å se andre folk/hunder ute, vil jeg fortsatt bruke buret.

Beklager, det er ikke en lett løsning da lenger, men jeg vil at hunden skal ligge på plassen sin. Den har det den trenger.

Vi har alle ulike treningsmetode, og ulikt syn på hundehold. Men må si at ting var "lettere" før,. og man ble ikke dømt opp og i mente, for hver minste ting.

Nå kan man bare glemme å bruke bur (utenom i bilen da, og på utstilling. men skjønner ikke helt at man tillater seg selv å bruke bur på en utstilling da, er jo en veldig enkel løsning, hvorfor ikke bare trene på at bikkja ligger på en plass hele tiden :rolleyes: ) (var ikke så seriøst det, men bare for å dra det litt ut).

Og si nei til hunden er feil, og oppdra hunden med hundens spåk er feil, klikker DET er suverent).

Men glad jeg kan finne oppdrettere som har likt syn som meg :D og at de ennå finnes.

Nei neste hund vil nok ha buret den også. Men den blir tilvendt det, og ikke bare kasta inn i den en dag plutselig. Og buret er ikke så ille som alle skal ha det til. Men dere har deres mening jeg har min mening. Og true med at "i sverige hadde du blitt anmeldt..." og bla bla bla. Det er så utrolig barnslig. Men skulle tro mange på dette forumet var mye yngre enn de er, for voksne, nei det er det mange som ikke klarer å oppføre seg som :D

EDIT:

Det som jeg har fått inntrykk av når jeg leser burdiskusjoner er at motstanderne skal ha det til at alle hundene sitter i bur 24 timer i døgnet og helst litt til. Mulig jeg tar feil, men det er iallefall det inntrykket jeg har fått av slike diskusjoner.

Ja ikke sant, de har det med å overdive, og påstå ting uten at de egentlig vet hvordan det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter spør om når h*n skal begynne å lukke buret.

Jeg har ingen ting i mot folk med bur som fjerner døren. Dvs. at de ikke lukker døren(men skjønner ikke hvorfor man da skal ha et bur).

Jeg synes derimot ikke at det er ok å ha hunder i lukket bur hjemme.

Jeg synes ikke at det er ok at hunder ligger i bur i evigheter på utstilling.

Må bare si at burtrådene her på sonen er noen av de mest "hårsåre" trådene. Det finnes nok av andre hyggelige tråder her... Folk kan vel kanskje være litt krasse fordi de er lei av å gjenta det samme om og om igjen, til folk som ikke vil høre(dårlig samvittighet fordi hunden ligger i bur?) Diskusjonene blir opphetet, fordi folk har sterke meninger.

Ja, jeg mener at det ikke er greit at hunden ligger med lukket dør i bur hjemme. Jo lengre jo verre, selvsagt. (Er klar over at ikke alle har hunden i bur i 16 timer hvert døgn, men de finnes, de og)

Jeg forstår dessuten ikke hvorfor folk skaffer seg bur før de skaffer seg valp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...