Gå til innhold
Hundesonen.no

skyggejaging på hund nr 1


Wanderlust

Recommended Posts

som sikkert de fleste vet så jager hunden min skygger. (skal se om vi finner en adferdsterapaut eller hva det heter snart). men lurer litt på, om jeg får hund nr 2, er dette noe som kan smitte over? eller er det liten sjangs, siden det på en måte er en "sjukdom"?

for om det kan smitte over, så vil jeg jo ikke kunne få en hund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sikkert de fleste vet så jager hunden min skygger. (skal se om vi finner en adferdsterapaut eller hva det heter snart). men lurer litt på, om jeg får hund nr 2, er dette noe som kan smitte over? eller er det liten sjangs, siden det på en måte er en "sjukdom"?

for om det kan smitte over, så vil jeg jo ikke kunne få en hund til.

Jager, eller gjeter han? Er liten sjans for at dette skal smitte over tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser det ut? Loke har en greie på jorder hvor han hopper avgårde i full fart som om han fanger noe usynlig med forlabbene sine.. Han får en helt enorm fart og ser helt merkelig ut der han hopper rundt på fire stive helt oppslukt. Det hender tilmed at han gjør det til tross for at han er med andre hunder. De første ukene jeg hadde han gjorde han det samme i grøfter o.l men når er det bare på jorder med stubb. Er det noe av det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser det ut? Loke har en greie på jorder hvor han hopper avgårde i full fart som om han fanger noe usynlig med forlabbene sine.. Han får en helt enorm fart og ser helt merkelig ut der han hopper rundt på fire stive helt oppslukt. Det hender tilmed at han gjør det til tross for at han er med andre hunder. De første ukene jeg hadde han gjorde han det samme i grøfter o.l men når er det bare på jorder med stubb. Er det noe av det samme?

litt sånn rvehopp om han kan fange den ja. Og er det sin egen skygge eller at det ikke er skyggetid(på kvelden) så hopper han på to bein bortover for å finne den.

Inne så stirrer han på lys (gjennskinn) fra f.eks klokker, kniver, og alt som kan lage lysglimt i taket. Om vi leser avisen og blar blir det skygge på gulvet også får han et sånt revehopp (om man har set rever som skal fange mus i snøen f.eks).

Vanskelig å forklare. Men for meg så ser det ikke ut som om han gjeter.

BILDE av da han tar en skygge på bakken:

http://i67.photobucket.com/albums/h299/bcr.../div-rex011.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt sånn rexehopp om han kan fange den ja. Og er det sin egen skygge eller at det ikke er skyggetid(på kvelden) så hopper han på to bein bortover for å finne den.

Inne så stirrer han på lys (gjennskinn) fra f.eks klokker, kniver, og alt som kan lage lysglimt i taket. Om vi leser avisen og blar blir det skygge på gulvet også får han et sånt revehopp (om man har set rever som skal fange mus i snøen f.eks).

Vanskelig å forklare. Men for meg så ser det ikke ut som om han gjeter.

Sånn revehopp er det Loke har ja..i et enormt tempo..tenkte jeg skulle prøve å filme det en dag :wub: jeg har kalt det " fange skygge" for meg ser det ut som det er det Loke gjør. Jeg har ingen råd. Loke er ikke og har aldri vært på langt nær så ille som Rex.. han bare gjør det når han "kommer på det" på en måte Det forsvant stort sett med stresset hans. Men når han løper over jorder så er det noe som popper tilbake i hodet hans eller noe. Om det smitter over på valpen tror jeg er heller tvilsomt.. den skjønner vel ikke hva Rex driver med? Passet Lita til Marianne noen dager og hun forsto i hvertfall ikke hva Loke dreiv med :icon_redface: Hun bare avfeide han som rar og ignorerte styret hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn revehopp er det Loke har ja..i et enormt tempo..tenkte jeg skulle prøve å filme det en dag :wub: jeg har kalt det " fange skygge" for meg ser det ut som det er det Loke gjør. Jeg har ingen råd. Loke er ikke og har aldri vært på langt nær så ille som Rex.. han bare gjør det når han "kommer på det" på en måte Det forsvant stort sett med stresset hans. Men når han løper over jorder så er det noe som popper tilbake i hodet hans eller noe. Om det smitter over på valpen tror jeg er heller tvilsomt.. den skjønner vel ikke hva Rex driver med? Passet Lita til Marianne noen dager og hun forsto i hvertfall ikke hva Loke dreiv med :icon_redface: Hun bare avfeide han som rar og ignorerte styret hans.

Men hva mener du, jager eller gjeter han?

Nei har jo passet bikkja til brodern en del som er en fuglehund, og den reagerer jo ikke. Tror han ikke skjønner helt hva rare gutten min driver med. Så liten sjangs kanskje at det vil smitte over på hund nr 2?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passet Lita til Marianne noen dager og hun forsto i hvertfall ikke hva Loke dreiv med :icon_redface: Hun bare avfeide han som rar og ignorerte styret hans.

*flir* Det tror jeg på...! :D

Syns dette høres mer ut som en lek de har funnet opp fordi de kjeder seg jeg da.. :wub: Hva skjer om du avleder han/stopper han fra å gjøre det da? Starter han m en gang igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flir* Det tror jeg på...! :wub:

Syns dette høres mer ut som en lek de har funnet opp fordi de kjeder seg jeg da.. :icon_redface: Hva skjer om du avleder han/stopper han fra å gjøre det da? Starter han m en gang igjen?

Om jeg sier nei så gir han seg litt, men fortsetter rett etterpå. Men er det ute så nytter det ikke. Alt er blokkert. Ikke en ball avleder han på det værste. Og han kan til tider være veldig ballgal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jo igjen denne skyggejagingen.. Puma, forrige hund, hadde en ekstremvrsjon pga av fysisk sykdom. 24 timer i døgnet, inne som ute, uansett. Han gjetet de, men fanget også, glefset og brukte "eye". Det var et stressrelatert problem, men her et symptom for indre sykdom. Det smittet ikke engang over på andre Border Collies som han bodde sammen med, dette er et personlig problem, eller vi kan heller si en tvangslidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først... jeg synes ikke dette er noe å le av.

Limer inn en link:

Stereotyp Atferd

Kanksje noe drøy, men der kan dere lese dere til hvordan hundene kan ha det når de holder på slik. De har det ikke morsomt, og dere kan faktisk klare å forsterke denne atferden :icon_redface:

Helt ærlig så flirer jeg litt når Loke suser rundt og fanger usynlige ting... Hadde han gjort det ofte så hadde jeg ikke flirt men det er bare en lært atferd som henger igjenn fra den tiden han var høyt i stress. Jeg kan bare be han slutte, så slutter han.Det kunne jeg ikke før når han hoppet rundt i grøftene og overalt.Loke har ikke det stresset lenger. Men selvfølgelig, han hadde det sikkert ikke særlig morro når det sto på som værst..

(nå er jeg så "slem" at jeg kunne flire av at jeg hadde en gal hund i sin tid og jeg, tror det kalles galgenhumor?)

BcRex: Loke gjeter ikke så vidt jeg kan se, han fanger de..unasett så bunner det ut i samme greia vil jeg tro - stress.

Hos Loke var nok årsaken at han var understimulert mentalt, og overstimlulert fysisk. Han var som en jojo når han kom. Men dette vet du nok alt om og du har nok revurdert og justert aktivitestnivået et par ganger vil jeg tro.

Uansett: nei, jeg tror neppe det smitter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre at det ikke kommer til å smitte over. Og la ut denne fordi jeg satt og var så i tvil og tenkte "kan det smitte over, eller kan det ikke". Og kom med for og i mot. og kom ikke frem til noe.

Men det at han jager/gjeter (jeg ser fort om han skulle gjeta noe egentlig så JEG vil tro at han jager skyggene), vil jeg selvfølgelig finne ut av, og kommer til å oppsøke en adfersterapaut. (noen som har tips om non gode her på østlandsområdet?)

Men takk for svar :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det kommer til å "smitte" over på ny hund, med mindre man legger opp til det selv, selvfølgelig. Greit å ligge unna laserpeker'n :icon_redface:

Om han gjeter eller jager spiller jo heller egentlig ingen rolle, for det han gjør er uansett stereotypt, slik jeg forstår deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det kommer til å "smitte" over på ny hund, med mindre man legger opp til det selv, selvfølgelig. Greit å ligge unna laserpeker'n :icon_redface:

Om han gjeter eller jager spiller jo heller egentlig ingen rolle, for det han gjør er uansett stereotypt, slik jeg forstår deg.

Nei akkurat det gjør jeg vel ikke :wub: Men vi får nå se. Ny hund blir det nok ikke på en stund, og rex tar nok turen til en adferdsterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...