Gå til innhold
Hundesonen.no

en forretningside?


henrikke

Recommended Posts

Håper noen hunde folk kan svare meg på dette.

Min samboer er glad i og flink til å fotografere og har fått den lyse ide at han kunne tenke seg å ta bilder av eier og hund,evn hund alene på messer og utstillinger.

Altså : en ferdig innramming på stedet så og si

Er det marked for dette?

Hvor mye vil du/ dere være villige til å gi for et slikt bilde med ramme og det hele????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo allerede en del slike foretninger ute å går. Da helst firmaer, og ikke enkeltpersoner.

Er det ganske populært tilbud så vidt jeg vet :D

Men hva man vil betale..det kommer jo an på størrelsen på bildet egentlig..samt hvor flink han faktisk er. Folk kan ha vanskeligheter med å "stole på" en fotograf som ikke har et firma i ryggen, eller i det minste utdannelse innen media og komunikasjon, foto..

men kan jo sette det litt i perspektiv: konfirmasjonsbildet mitt på 50x60 kostet 3000 + ramme. Mer enn dyrt nok, men verdt det. En så høy pris er jo ikke aktuell for hundefotografering, men jeg ville nok gitt 4-500 kroner for et ferdig innrammet A4/A5 bilde trur jeg. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke villig til å betale så mye som Buhundjenta, kanskje fordi jeg har speilreflekskamera og vet hvor lett jeg kan få tatt et godt nok bilde selv. Generelt er det alt for mange som tror de er meget gode fotografer, men som i virkeligheten går rundt og tar bilder med autofunksjonen på et speilreflekskamera - det vil man ikke kunne tjene mye penger på.

Så mitt svar er vel at han må vurdere hvor god han er, hvor godt utstyr han har osv. før han evt. satser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan andre hundefolk vurderer dette selv, men bilder tatt i en hall på utstilling blir sjelden bra uansett hvor god fotograf man er. Det spørs jo også hvordan man har tenkt å ta bilder. Skal man ha gode portrettfotografier kreves det både spesiallys og en riktig bakgrunn (det finner man ikke i en utstillingshall for å si det sånn).

De bildene jeg har sett av hunder fra utstillinger- fotografert av fotografer - har ikke imponert meg, så jeg ville aldri brukt et slikt tilbud (jeg ville ikke engang benyttet den fotografen som tar Vinnerbildene av BIR-vinnerne på vinnerutstillingene heller - makan til dårlige bilder har jeg aldri sett). Hunder fotografert innendørs vil aldri vise seg på sitt beste uansett... de beste hundebildene er utvilsomt de man får tatt utendørs i hundenes rette miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan andre hundefolk vurderer dette selv, men bilder tatt i en hall på utstilling blir sjelden bra uansett hvor god fotograf man er. Det spørs jo også hvordan man har tenkt å ta bilder. Skal man ha gode portrettfotografier kreves det både spesiallys og en riktig bakgrunn (det finner man ikke i en utstillingshall for å si det sånn).

De bildene jeg har sett av hunder fra utstillinger- fotografert av fotografer - har ikke imponert meg, så jeg ville aldri brukt et slikt tilbud (jeg ville ikke engang benyttet den fotografen som tar Vinnerbildene av BIR-vinnerne på vinnerutstillingene heller - makan til dårlige bilder har jeg aldri sett). Hunder fotografert innendørs vil aldri vise seg på sitt beste uansett... de beste hundebildene er utvilsomt de man får tatt utendørs i hundenes rette miljø.

Er helt enig med deg her, men nå er jo halvparten av året utendørs da :icon_redface: Jeg ville heller ikke betalt en krone til NKKs fotograf, makan til dyrt og dårlig skal du lete lenge etter altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dette fungere tror jeg man må satse på et portbelt studio og skikkelig lysrigg og bakgrunn. Bilde av hunden min i en idretthall klarer jeg selv, men om noen kan ta et skikkelig bilde av min hund i høy oppløsning og med ensfarget bakgrunn, er jeg kanskje interessert. EN GANG. Dette er vel ikke noe man gjør et par ganger i året liksom.

Men så var det dette med pris da. For ramme er det ikke sikkert fotografen har i den utformingen jeg vil ha! :icon_redface: Og dessuten er jeg vel så interessert i bildet digitalt som på papir. Og da må fotografe tenkte rettigheter. De færreste fotografer selger rettigheten sin til et bilde.

Og så vil jeg ikke at det skal stå fotografens navn på bildet.

Sånn, det mener jeg!

tips: se Kongro.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ett virkelig godt bilde av hugo hadde jeg nok kunnet betalt endel, men så er det jeg som bestemmer hva som jeg synes er bra da, og jeg hadde nok ikke betalt fem øre for ett bilde jeg kunne tatt.

Det jeg mener med ett virkelig godt bilde er alla de bildene som har vært i magasinet i dagbladet innimellom.

Ett godt bilde av hugo skal være nydelig og dramatisk lyssatt, sort hvitt, og fange hele hugo i bildet. Andre bilder kan jeg jo ta selv.

Men ellers er det en god ide kanskje, spørs litt på priser og sånt. Sikkert mange som hadde villet, ihvertfall hvis mannen din hadde hatt noen morsomme reklamebilder utenfor teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har veldig mange hundefolk mulighet for å ta gode bilder med egne kameraer, eller har noen kjente som gjør dette gratis. Kun framkallinga og ramme som koster. Så skal man klare å gjøre forretning av det, så må man nok klare å ta bilder som er langt over gjennomsnittet enn hva disse klarer igjen (og da bør man virkelig være flink).

De får jeg har truffet på i Norge som har prøvd seg på å ta bilder av hunder på utstilling "proft", har jeg faktisk aldri sett igjen. Men mange av de kjører ganske høye priser, særlig i forhold til kvalitet.

Hadde nok vært veldig kritisk til å legge igjen så mye som ei krone, før jeg hadde fått muligheten til å sjekke bildene på forhand. Og hadde heller ikke betalt for det, så sant det ikke hadde noen bestemt betydning. Et bilde av bikkja oppstilt mot hvit bakgrunn kan man egentlig få tatt overalt...

Happy Hundfoto i Sverige trur jeg klarer å gjøre ganske god butikk på dette feltet, men så er det jeg har sett av bilder fra de en klasse for seg selv når det gjelder bilder tatt innendørs i en hall. De siste årenes BIR kavalkade fra NV har vært katastrofale (synes ikke bildene fra Bjerke var så mye å klappe i hendene over heller...). Synes Kolpus gjorde en mye bedre jobb der.

Men så er det mye elendig oppstilling av hund som skjemmer bilder, og eiere som MÅ trøkke seg med slik at hunden blir bare et lite fnugg på bildet...

Foto Urma tar mye bilder på arrangementer (mest schäferhund), og Jan Kolpus holder vel enda på, selv om han ikke tar kavalkadebildene nå (savner de....). Be han sjekke litt markedet på priser, kvalitet etc. Se hva man må "konkurrere" mot.

Vil man ikke ha fotografens navn på bildet, så må man nesten ta de selv nå. For de aller fleste signerer bilder forståelig. Og mange av fotografene er ikke vanskelige å spørre om å få bruke bildet deres på Internett eks heller (de jeg har av Kolpus eks, var ikke noe problemer å få bruke på hjemmesida).

Hva med å prøvd en litt annen vri på det? Ikke ta disse ultrakjedelige oppstillingsbildene, men heller farta litt rundt med kameraet rundt ringer, og tatt bilder når det skjer noe? Kreves nok litt mer av både fotograf og utstyr, men det er ikke mange som tilbyr bilder fra selve konkurranseringen. Personlig hadde jeg vært villig å betale noe mer for et stilig bilde av hunden min in action, enn der den står rett opp og ned...

Kanskje prøve å "skaffe seg et navn" før man kjører for proft på det... Gjennom å få publisert litt bilder "her og der" også. Ikke bare slenge opp et telt på en utstilling. Ha en hjemmeside der folk kan bestille bilder fra, og reklamere litt på den måten også. Folk er nok litt mer villig til å betal for bilder tatt av en person de har sett noe i fra før, enn en de aldri har sett noe av det de har tatt (bortsett fra en evt mappe på standsen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forretningsidè? Neppe..

Hundefolk er ofte ekstremt kresne på bilder av sine hunder, og det er ikke bare kvalitet, oppløsning og lyssetting som teller.

Hvert eneste av hundens hårstrå skal også ligge riktig, halen skal være akkurat DER, hodet skal vinkles slik eller slik, "feil" skal bagatelliseres, en steil front skal stilles opp akkurat riktig, etc, etc..

For å ta utst.bilder/ståbilder som folk gidder å betale for må man ha et utrolig godt øye for hund, og de forskjellige hunderasene.

Det er derfor bildene til Kolpus (og tidligere Paul Scott som fotograferte mye på utst.) i gjennomsnitt er skyhøyt mye bedre enn andre "vinnerbilder" tatt på utstillinger.

Mange av oss har "greit nok" utstyr for å ta bilder til hjemmesider, etc. Og når man skal da de virkelig bra skrytebildene så blir det tatt mange, mange bilder med ørsmå forandringer imellom bildene. Av 100 bilder kan det kanskje være 4-5 som er brukbare - resten er bare søppel.. Men da tenker jeg IKKE på kvaliteten på bildene - kun selve motivet (hunden).

Så et "studio" for å ta litt annerledes bilder - tja, kanskje en forretningsidè. Men "stå stille og se pen ut"-bilder er det utrolig vanskelig å kunne gjøre seg noen kroner på.

Og til NKKs vinnerbilder på Bjerke - grusomme! Kan ikke fatte at noen fotograf greier å gjøre kardinaltabben med å få en slik bakgrunn (grønn plen og hvit bakgrunn - tatt litt ovenfra, så "bakken" går halvveis opp på bena på hver eneste hund..

Vi som var der skulle få kopier mailet hjem for å se om vi ville kjøpe noen - men jeg har ikke hørt noe i alle fall. Mulig de innså at det ikke var noe de ville sette sitt navn bak? (DET hadde i alle fall vært en lur tanke)

På Hamar for noen år siden var det en fotograf der (tror det var på Eukanuba-standen) som tok hodebilder eller sittebilder av hunder med variable bakgrunner. DE ble sikkelig søte og veldig annerledes, og det var mange som var veldig fornøyde med de. Så noe slikt kunne kanskje vært noe? Og da henvender man seg hovedsaklig til den vanlige personen som tilfeldigvis er på utstillingen, ikke de "proffe". Og det skulle det i alle fall kunne bli litt mere "forretning" utav, tror jeg.

Men, man kunne jo prøve seg (som nevnt her) ved å tilby sine tjenester til hundeklubber, raseklubber, etc. Da får man i alle fall prøvd seg - og hvem vet, det kan jo hende at det er kjempepopulært!

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på nkk stavanger var det en som kom bort til meg og lurte på om han kunne ta bilde av Brenda når jeg kastet frisbee med henne. Han tok masse bilder, og sa at han ville bruke det i "hundesport". Tror han var leid inn fra NKK, hjemmesiden hans er her: http://www.hundefotografen.no/ .

Personlig kunne jeg godt betalt for bilder av meg og hundene. Nå har jeg speilrefleksk kamera selv, og er fornøyd med de bildene jeg tar med det. Men det er jo ikke alle i verden som har speilrefleks kamera. Så jeg tror det er mange som kunne takket ha til det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...