Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal kanskje kjøpe hest når jeg blir 18


MegaMarie

Recommended Posts

Hei hei! :wub:

Har fåttt lov av mamma å få hest når jeg blir 18 år :) (vet at jeg bestemmer over meg selv da, men det kan jo være jeg bor hjemme forsatt og da må jo hun gi tilatelse siden jeg har en hund som kommer til å være hjemme når jeg er i stallen).

Skal få hest sammen med en vennine og vi kommer nok til å leite etter hest før vi blir 18 år :D

Lurer da på et par ting. I stallen vår er det lang vente liste på å få leie boks, noen har stått på vente liste i 2 og et halv år å enda ikke fått boks. <_<

Når ville dere da satt dere på vente liste og da vis du får boks tideligere en forventet hva gjør man da?

Kan man låne den vekk på egent ansvar på en måte eller må man sette seg nederst på listen.???

Vet at dere ikke har svaret for min stall men ossen er det i deres. :D

Og hvilken høyde ville være passelige for oss vis vi nå er 2 jenter på 154 cm og 158 cm ca???

Og hvilken steder er gode å lete etter hest og ossen syns dere at første hesten burde være? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vurderte å kjøpe hest med ei veninne jeg også(fikk lov liksom) og vil bare si at det ikke er så veeldiig smart om vennskapet går skeis...

Men det spørs jo litt på dere også da :wub:

Om hvordan hest? Det bør nesten rideferdighetene dine og erfaringen din avgjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener liksom ossen en typisk første gangs hest burde være i oppførsel. Trenger ikke å være ossen den skal være i dressur og lignende.

Ja det blri nok komplikasjoner når vi blir uvenner, om vi blir.

Men det for vi heller ta da, om 18 år, oyy skrev det igjen :wub: når vi er 18 år om vi finner ut noe om ossen man skal gjøre det. hesten kommer jo sikkert til å være bedre hos den ene(ikke i bedre hender men at den oppfører seg bedre) enn hos den andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, dette er jo noen år frem i tid, og slike planer har en tendens til å forandre seg underveis. Først og fremst vil jeg anbefale deg å spare endel penger, så når den tid kommer så kan du kanskje kjøpe hesten alene, og heller ha en forrytter noen dager i uken. Da har du hovedansvaret for hesten, og også full bestemmelsesrett. Har dårlige erfaringer med venninner som kjøper hest eller hund sammen, mye kan gå galt.

Til stall-leie så ville jeg nok snakket med eier av stallen, og hørt hva de mente. Men når du er atten vil du kanskje flytte, og da må jo hesten flyttes med. Jeg ville nok ikke snakket med eier før planene var relativt sikre, kanskje om to-tre års tid?

Hvis du rir fast frem til du er atten vil du nok ha utviklet preferanser innen hest, og funnet ut hvilke typer du går best sammen med. Ville gått ut ifra det i letingen.

Danmark er ett fint sted å lete, helst få med deg ridelæreren din på jakten, i danmark er hestene ofte noe rimeligere, og det er lettere å finne kvalitetshester til normale priser. Nå vet jeg ikke hvordan dette fungerer i bergen, da det er noe lenger til danmark derfra enn herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med toll og avgifter og sånt så blir det kanskje ikke mye billigere, men danmark (de fleste land utenom norge egentlig) har en hestetradisjon, og det er flere salgsstaller, noe som gjør det lettere å finne akkurat hesten for deg, enn å lete rundt på finn.no

Du kan prøve flere typer hest på ett sted, for å si det enklere. Og gode hester er ikke så overpriset som de kan være her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Travhest er ikke aktuelt da jeg vil drive med blant annet sprang og litt dressur...

Den var ikke lite frekk! :P hehe! Skal si deg en ting jeg - travhester som er skikkelig omskolert kan bli veldig flotte spranghester! Klart de ikke er avlet for det, men de kan faktisk hoppe! Dressur er det kanskje verre med, i hvertfall på proffesjonelt plan. MEN - Jeg har en 12 år gammel varmblodstraver på fôr. Hun gikk løp for rundt 6 år siden, men er nå trent opp til klassisk dressur; hun går på tøylen, styres kun ved trykk i stigbøylene, og er veldig oppmerksom på rytterens signaler. En annen travhest jeg rir (som også har gått løp i sine yngre dager) kan til og med gå sjenkelvikninger! En annen travhest på stallen hopper glatt 1.30 m.!

Så min konklusjon: travhester kan - hvis de får sjangsen og riktig opplæring! :) Så hvis du skal satse på proff sprang- eller dressurriding så er kanskje ikke en travhest noe for deg, men hvis det kun er på hobbybasis og litt lette stevner, derimot! Ikke er de så dyre heller!

Lykke til, om 4 år! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vell, dette blir jo en førstegangs hest og da er det jo ikke så smart å kjøpe en trav hest og trene den opp... ;) Vi har ikke planlagt en skikkelig proff en, men vi vil at den skal kunne gå ned på tøylen. Sprang er jeg usikker på hvor høyt den bør hoppe...Vi ser jo det når vi prøve rir. ;)

Vi har tenkt oss litt om og kom på ideen om å heller ha hesten på hel for, da blir det ikke noe serlig problem vis vi begynner å krangle, det største problemet blir vell heller å skille oss fra hesten vis vi ikke får kjøpe den vis vi er døds interresert... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette høres veldig fornuftig ut :icon_redface:

Travhester kan heeelt klart bli fantastiske allround hester de også! Meeen, enig med Only_blondine, at hvis man skal ha sin første hest er jeg litt usikker på om det er det smarteste å kjøpe en hest man må omskolere.. om man ikke er spesielt interessert.

Helfor er nok lurt! Da finner du ut hvor gøy du EGENTLIG syns det er å ha hestm og det er lettere å "kvitte seg" med hesten..

Lykke til :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

er ikke alltid like lurt og dele hest med en veninne da det ofte blir mye jobb på den ene, mens den andre ofte tar seg av den morsomme delen.. og dette er kjedelig dersom dere blir uvenner.

som første hest ville jeg ha hatt en som er godt skolert, og som kan det dere vil bruke den til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...