Gå til innhold
Hundesonen.no

kramper, sånn plutselig idag

Wanderlust

Recommended Posts

Legger inn dette for ei venninne av meg som har en puddel hann på 1 1/2 år.

han tissa inne istad, så gikk de ut med han og han tissa veldig veldig veldig mye! så gikk det 5 min og han kasta opp middagen sin. han virker ellers pigg! nå ligger han og rister akkurat som han har kramper eller rykkninger. noen ganger så rister det skikkelig og noen ganger bare litt. han piper ikke når vi tar der det rister. vi vet ikke om det er bakbeina eller om det er magen!

Også drikker han veldig masse

Noen som har en ide om hva dette kan være?

Veterinæren er ringt, men de sa ikke stort :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg aner rett og slett ikke.. men kanskje eieren skal ringe vet. i morgen tidlig om det ikke blir bedre?

Ho har ringt veterinær i kveld, men eneste de sa var at de ikke visste hva det var. Men gir det seg ikke så må de bare reise i morra tidlig, eller så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som faller meg inn, er at det er et eller annet med nyrene. En forgiftning kan godt gi nyreskade med mye drikking og tissing. Men det er jo ikke godt å si. Som oftest har hunden flere symptomer uten at eier legger merke til det. Dyrlegen må jo ha spurt om de viktigste tingene og funnet ut at det ikke stemte med det man kan være mest redd for. Håper jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som faller meg inn, er at det er et eller annet med nyrene. En forgiftning kan godt gi nyreskade med mye drikking og tissing. Men det er jo ikke godt å si. Som oftest har hunden flere symptomer uten at eier legger merke til det. Dyrlegen må jo ha spurt om de viktigste tingene og funnet ut at det ikke stemte med det man kan være mest redd for. Håper jeg da.

Den dyrlegen finnes ikke som kan stille diagnoser pr telefon. En hund med så alvorlige symptomer som denne har SKAL undersøkes. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dyrlegen finnes ikke som kan stille diagnoser pr telefon. En hund med så alvorlige symptomer som denne har SKAL undersøkes. Punktum.

Men da bør jo også dyrlegen si at de bør komme med engang? Og ikke bare si "vet ikke hva det kan være jeg".

Men ellers takk for svar :wub:

EDIT: Idag er han helt fin igjen. Trodde kanskje han hadde spist noe på tur eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier bør være veldig oppmerksom framover - hunden kan ha hatt et epileptisk anfall, og slikt er ikke å spøke med.

Lykke til!

Lotta

Skal be henne følge med jeg, og skjer det igjen så er det rette å dra rett til veterinær? For da er det stor sjangs for epilepsi?

Sier ifra jeg. Og takk for svar! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var epilepsi, måtte det i så fall være et veldig lite anfall? Har hatt en hund med dette. Var ikke farlig selv om min hadde store anfall og ble bevisstløs. Er ganske vanlig at hunden blir veldig sliten og trett etterpå, og noen kan ligge og sove borti et døgn. Om urin eller avføring går, så gjør det ofte det mens de har kramper eller like etter. Anfallet startet ved at hun ble stiv, siklet og slafset mens hun fallt bakover. Så startet krampene som varte i noen sekunder. Da var hun helt borte. Etterpå tok det sin tid før hun våknet. Det eneste jeg måtte passe på var at hun ikke sparket møbler over seg. Dette var en hund på 50 kilo. Er ikke så mye å gjøre, annet enn at vi stakk innom dyrlegen som ikke fant noe galt, for så å få resept på medisiner. Vi var ikke i tvil om at det var epilepsi da vi så det første gang, det var så typisk denne sykdommen. Hun fikk anfall ganske ofte.

Hunder kan få kramper av andre årsaker også, noe som er viktig å få utredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var epilepsi, måtte det i så fall være et veldig lite anfall? Har hatt en hund med dette. Var ikke farlig selv om min hadde store anfall og ble bevisstløs. Er ganske vanlig at hunden blir veldig sliten og trett etterpå, og noen kan ligge og sove borti et døgn. Om urin eller avføring går, så gjør det ofte det mens de har kramper eller like etter. Anfallet startet ved at hun ble stiv, siklet og slafset mens hun fallt bakover. Så startet krampene som varte i noen sekunder. Da var hun helt borte. Etterpå tok det sin tid før hun våknet. Det eneste jeg måtte passe på var at hun ikke sparket møbler over seg. Dette var en hund på 50 kilo. Er ikke så mye å gjøre, annet enn at vi stakk innom dyrlegen som ikke fant noe galt, for så å få resept på medisiner. Vi var ikke i tvil om at det var epilepsi da vi så det første gang, det var så typisk denne sykdommen. Hun fikk anfall ganske ofte.

Hunder kan få kramper av andre årsaker også, noe som er viktig å få utredet.

Det trenger ikke ha vært et spesielt lite anfall, kjenner til epileptiske hunder som kun har blitt "glassaktige" i øynene et par sekunder, og det var hele anfallet.. Og hos endel hunder som reagerer på lys/skygge er det faktisk epilepsi som er grunnen. Men, ja, hun bør virkelig være obs, slike alvorlige symptomer kommer ikke av seg selv. Jeg ville nok bestilt en time hos dyrlegen for en grundig sjekk uansett om han ikke viser symptomene lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat, små og store anfall, eller petite og grand som det også kalles(om jeg har stavet det rett i farta).

Har en kjenning som får både store og små. De små ser man nesten ikke, hun bare stivner og står der et øyeblikk. De store anfallene fikk vi inn på sykehuset i ny og ne. Var slike som kom om og om igjen, og da kan det bli farlig både med tanke på hjerneskader, kvelning og hjertestans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat, små og store anfall, eller petite og grand som det også kalles(om jeg har stavet det rett i farta).

Har en kjenning som får både store og små. De små ser man nesten ikke, hun bare stivner og står der et øyeblikk. De store anfallene fikk vi inn på sykehuset i ny og ne. Var slike som kom om og om igjen, og da kan det bli farlig både med tanke på hjerneskader, kvelning og hjertestans.

Jepp.. Skummel sykdom altså:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mennesker heter det ikke grand og petite mal lengre.. grand mal heter nå GTK (generalisert tonisk-klonisk) anfall. De små anfallene, hvor de bare blir litt borte heter absenser.. Ellers har du primære og sekundære anfall, men det er å dra dere langt inn i epilepsiens verden! :)

Håper det går bra med hunden framover også da..! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...