Gå til innhold
Hundesonen.no

kramper, sånn plutselig idag

Wanderlust

Recommended Posts

Legger inn dette for ei venninne av meg som har en puddel hann på 1 1/2 år.

han tissa inne istad, så gikk de ut med han og han tissa veldig veldig veldig mye! så gikk det 5 min og han kasta opp middagen sin. han virker ellers pigg! nå ligger han og rister akkurat som han har kramper eller rykkninger. noen ganger så rister det skikkelig og noen ganger bare litt. han piper ikke når vi tar der det rister. vi vet ikke om det er bakbeina eller om det er magen!

Også drikker han veldig masse

Noen som har en ide om hva dette kan være?

Veterinæren er ringt, men de sa ikke stort :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg aner rett og slett ikke.. men kanskje eieren skal ringe vet. i morgen tidlig om det ikke blir bedre?

Ho har ringt veterinær i kveld, men eneste de sa var at de ikke visste hva det var. Men gir det seg ikke så må de bare reise i morra tidlig, eller så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som faller meg inn, er at det er et eller annet med nyrene. En forgiftning kan godt gi nyreskade med mye drikking og tissing. Men det er jo ikke godt å si. Som oftest har hunden flere symptomer uten at eier legger merke til det. Dyrlegen må jo ha spurt om de viktigste tingene og funnet ut at det ikke stemte med det man kan være mest redd for. Håper jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som faller meg inn, er at det er et eller annet med nyrene. En forgiftning kan godt gi nyreskade med mye drikking og tissing. Men det er jo ikke godt å si. Som oftest har hunden flere symptomer uten at eier legger merke til det. Dyrlegen må jo ha spurt om de viktigste tingene og funnet ut at det ikke stemte med det man kan være mest redd for. Håper jeg da.

Den dyrlegen finnes ikke som kan stille diagnoser pr telefon. En hund med så alvorlige symptomer som denne har SKAL undersøkes. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dyrlegen finnes ikke som kan stille diagnoser pr telefon. En hund med så alvorlige symptomer som denne har SKAL undersøkes. Punktum.

Men da bør jo også dyrlegen si at de bør komme med engang? Og ikke bare si "vet ikke hva det kan være jeg".

Men ellers takk for svar :wub:

EDIT: Idag er han helt fin igjen. Trodde kanskje han hadde spist noe på tur eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier bør være veldig oppmerksom framover - hunden kan ha hatt et epileptisk anfall, og slikt er ikke å spøke med.

Lykke til!

Lotta

Skal be henne følge med jeg, og skjer det igjen så er det rette å dra rett til veterinær? For da er det stor sjangs for epilepsi?

Sier ifra jeg. Og takk for svar! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var epilepsi, måtte det i så fall være et veldig lite anfall? Har hatt en hund med dette. Var ikke farlig selv om min hadde store anfall og ble bevisstløs. Er ganske vanlig at hunden blir veldig sliten og trett etterpå, og noen kan ligge og sove borti et døgn. Om urin eller avføring går, så gjør det ofte det mens de har kramper eller like etter. Anfallet startet ved at hun ble stiv, siklet og slafset mens hun fallt bakover. Så startet krampene som varte i noen sekunder. Da var hun helt borte. Etterpå tok det sin tid før hun våknet. Det eneste jeg måtte passe på var at hun ikke sparket møbler over seg. Dette var en hund på 50 kilo. Er ikke så mye å gjøre, annet enn at vi stakk innom dyrlegen som ikke fant noe galt, for så å få resept på medisiner. Vi var ikke i tvil om at det var epilepsi da vi så det første gang, det var så typisk denne sykdommen. Hun fikk anfall ganske ofte.

Hunder kan få kramper av andre årsaker også, noe som er viktig å få utredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var epilepsi, måtte det i så fall være et veldig lite anfall? Har hatt en hund med dette. Var ikke farlig selv om min hadde store anfall og ble bevisstløs. Er ganske vanlig at hunden blir veldig sliten og trett etterpå, og noen kan ligge og sove borti et døgn. Om urin eller avføring går, så gjør det ofte det mens de har kramper eller like etter. Anfallet startet ved at hun ble stiv, siklet og slafset mens hun fallt bakover. Så startet krampene som varte i noen sekunder. Da var hun helt borte. Etterpå tok det sin tid før hun våknet. Det eneste jeg måtte passe på var at hun ikke sparket møbler over seg. Dette var en hund på 50 kilo. Er ikke så mye å gjøre, annet enn at vi stakk innom dyrlegen som ikke fant noe galt, for så å få resept på medisiner. Vi var ikke i tvil om at det var epilepsi da vi så det første gang, det var så typisk denne sykdommen. Hun fikk anfall ganske ofte.

Hunder kan få kramper av andre årsaker også, noe som er viktig å få utredet.

Det trenger ikke ha vært et spesielt lite anfall, kjenner til epileptiske hunder som kun har blitt "glassaktige" i øynene et par sekunder, og det var hele anfallet.. Og hos endel hunder som reagerer på lys/skygge er det faktisk epilepsi som er grunnen. Men, ja, hun bør virkelig være obs, slike alvorlige symptomer kommer ikke av seg selv. Jeg ville nok bestilt en time hos dyrlegen for en grundig sjekk uansett om han ikke viser symptomene lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat, små og store anfall, eller petite og grand som det også kalles(om jeg har stavet det rett i farta).

Har en kjenning som får både store og små. De små ser man nesten ikke, hun bare stivner og står der et øyeblikk. De store anfallene fikk vi inn på sykehuset i ny og ne. Var slike som kom om og om igjen, og da kan det bli farlig både med tanke på hjerneskader, kvelning og hjertestans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat, små og store anfall, eller petite og grand som det også kalles(om jeg har stavet det rett i farta).

Har en kjenning som får både store og små. De små ser man nesten ikke, hun bare stivner og står der et øyeblikk. De store anfallene fikk vi inn på sykehuset i ny og ne. Var slike som kom om og om igjen, og da kan det bli farlig både med tanke på hjerneskader, kvelning og hjertestans.

Jepp.. Skummel sykdom altså:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mennesker heter det ikke grand og petite mal lengre.. grand mal heter nå GTK (generalisert tonisk-klonisk) anfall. De små anfallene, hvor de bare blir litt borte heter absenser.. Ellers har du primære og sekundære anfall, men det er å dra dere langt inn i epilepsiens verden! :)

Håper det går bra med hunden framover også da..! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...