Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med pelshunder....


Lizzie

Recommended Posts

Nå har jo ikke Diego så skrekkelig mye pels da, men börster igjennom han 1 gang i uka.. Og da holder pelsen seg helt fin. :wub:

Ellers så bader jeg han kun når det trengs, liker ikke å bade han for mye. Men problemet når jeg bader han er jo at pelsen hans er så tett at det tar jo 15 minutt bare å få han igjennom våt, og hvis jeg da bruker litt lang tid på å ta på shampo o.l så har jo pelsen törket nok på den tid at jeg burde skylle han en gang til..

Pelsen hans törker merkverdig fort.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, men Chicka røyter ikke så mye heller, så jeg er vel heldig :)

Langhårete hunder røyter vel også??

Ja, men korte hår stikker jo, og setter seg liksom inni klærne.. Lang, myk underull klistrer seg bare utenpå og kan børstes vekk :D Eller samler seg i hauger på gulvet (bedre kjent som hybelelefanter).

Men det er vel smak og behag som alt annet :wub: Kunne ikke tenke meg å ikke ha minst én hund med mye pels... Eneste hunden jeg vet jeg skal ha noengang som er korthåra er vel Whippet (men i tillegg til sheltiene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, har dere tid til bikkjene dere da?

Jeg bruker all tiden på å støvsuge jeg :wub:

Det som er så flott er at man slipper å støvsuge, fordi bikkja ikke røyter! :)

Røytende hund = strøvsuging

Ikke-røytende hund = børsting

Så en av tingene må vel de fleste hundeeiere ha tid til. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjorven dusjer vi annenhver eller tredjehver uke, men skyller beina hennes flere ganger i uka siden hun blir så fort skitten. Også dusjer vi henne jo når hun er skitten ellers og.

Børsting har vi ikke så gode rutiner på, men prøver å få tatt et par skikkelige børste/greieøkter med henne i uka som kan være fra 10 min. til rundt 45 min. og av og til opp mot en time når hun har mye floker. Men vi prøver så godt vi kan å unngå floker da.

Tjorven blir klippet ca. 4- 5 ganger i året.

Og som Maria skriver så er det jo veldig greit at hun ikke røyter da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå bruker jeg ikke tid på pelsstell i det hele tatt, annet enn det jeg gidder med valpen for litt stell-tilvenning. Stakkars Dinersen ser ut som en sort malle hun <_<

Med terv-hannene jeg har hatt, har det stort sett holdt å børste gjennom de en gang annenhver uke - og da har de vært i utstillingskondisjon. Dinersen derimot, har pels som TRENGER å stelles - og siden jeg er allergisk mot floker, så må hun børstes minst en gang i uka, og aller helst gå igjennom hele henne med kam om hun skal være i skikkelig utstillingskondisjon.. Det tar en times tid det, om jeg gjør det hver uke.. Og jeg som ikke ville ha puddel eller briard pga pelsstellet liksom :wub: Men så er Dinersen utrolig vakker når hun er fullpelsa og velstelt da :)

Illustrerer forskjellen med noen hodebilder:

Dina_mai_7_002.jpg

Her røyter hun, hun er litt rusten i alt det sorte.. hehe

Sånn ser hun ut nå:

04-10.jpg

Jeg er ikke helt sikker på om jeg syns at det at hun er lettstelt nå, er verdt det? :unsure:

Jeg føler meg forøvrig litt lurt, jeg må både støvsuge OG gre jeg.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men korte hår stikker jo, og setter seg liksom inni klærne.. Lang, myk underull klistrer seg bare utenpå og kan børstes vekk :D Eller samler seg i hauger på gulvet (bedre kjent som hybelelefanter).

Men det er vel smak og behag som alt annet :wub: Kunne ikke tenke meg å ikke ha minst én hund med mye pels... Eneste hunden jeg vet jeg skal ha noengang som er korthåra er vel Whippet (men i tillegg til sheltiene)

Pelsen som Chicka har er litt for lang til å sette seg fast i klærne, det er jeg glad for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår Old English Sheepdog har full pels, men har en slags juniorpels nå. Vi bruker to timer på å børste alt. Dette gjør vi 1-2 ganger i uka. Innimellom der må vi også børste utsatte flokesteder som i armhuler, skjegget og halsen. Vi bader henne før vi skal på utstillinger, så det har jo variert litt (og da vasker vi bare det hvite på pelsen).

Edit: klippe er fy! (bare lov rundt labbene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vel 1-2 timer i uka på Freya. Hun kan få noen forferdelige floker i skjegget, på beina og magen. Underull må rakes en gang i uka og tar fort en time med flokene. Men prøver å få det til å bli kos siden hun slett ikke er begeistret for at jeg raker frambeina. Spyler henne ca hver tredje uke, men shampoo ca hver tredje mnd eller en uke før utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...