Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillling av grå schæfer


Marthe

Recommended Posts

Hvordan er det? Stiller de mot de vanlige schæferene? Hvordan er reglene på dette? :P

Ja, det stilles på samme måte som alle andre schäfere. De må også ha premiering (dvs minst blå sløyfe) for å få championat. Det får de jo også som regel, og jeg synes det er greit at de ligner på schäfer også.

Så vidt jeg vet, så vil en hund (som min) som er eksteriørbedømt og funnet godkjent, ikke behøve blå sløyfe på utstilling for å få championat. Min hund ble ekteriørbedømt i fobindelse med KORAD, og kan dermed ta championat uten å delta på en eneste utstilling. Det er bare et par andre ting som må skje først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva strides de lærde om?

Finnes det "mellomting" mellom de godkjente fargene som ikke er godkjent? Eks. black and tan eller tofarget som jeg tror schæferfolk kaller det? Eller grå med relativt definert sal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lærde strides IKKE om farge - i og med at schäferens rasestandard fastslår at "sort med rødbrune, brune, gule til lysegrå tegninger; ensfarget sort; ensfarget grå. Hos grå med mørkere avskygninger med sort sadel og maske".

Det eneste som ikke er lov er hvit farge, og der har man jo laget en egen rase, hvit gjeterhund.

Det som derimot kan være tilfelle med de godkjente fargene som er "annerledes", som sort og grå, er at de i stor grad finnes på brukslinjene, og at "striden" heller står om brukslinjer kontra utstillingslinjer... og hva man bør legge vekt på.

Hvorfor det er så lite grå og sort på utstillingslinjene, er vel at de skiller seg ut - og at det ikke gjør livet i den store schäferringen for lett; det handler mer om mote enn om noe annet. Og det er ikke så mange år siden en grå tispe av brukslinjer, som faktisk også var pen, fikk et cert eller flere. Og det har vært en sort BIS-vinner på et lokalt skue engang for noen tiår siden, husker jeg fra et gammelt blad. Schäferhundklubbens blad skriver endel om de "grå linjene", men da sett også ut fra et eksteriørsynspunkt.

"Grå schäfer" er ingen egen rase, det er heller ikke "sort schäfer". De er schäfere! Men høyst sannsynlig av brukslinjer. Men hvit er egen rase - de er forøvrig også reinspikka eksteriørhunder, som er blitt en mer lightutgave av schäferen, bortsett fra tydeligvis noen linjer i Canada, der det ridende politiet bruker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at det er en del turbulens mellom bruksoppdrettere og utstillingsoppdrettere med hensyn på hva som er "korrekt schäfer". Om du kommer med en lurvete bruksschäfer og hiver den inn i ringen, så er det nok enkelte som mener at den ikke har noe der å gjøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---klippet----

Det som derimot kan være tilfelle med de godkjente fargene som er "annerledes", som sort og grå, er at de i stor grad finnes på brukslinjene, og at "striden" heller står om brukslinjer kontra utstillingslinjer... og hva man bør legge vekt på.

Disse brune tegningene på denne hunden, blir det en feil på utstilling?

cent-vom-haus-wedus-front.jpg

(Bilde fant jeg på http://www.vargfjell.net/)

Takk for svar forresten :D Har lurt på dette lenge, siden jeg ikke har sett grå schæfer i ringen før. Tenkte kanskje at de hadde et egent opplegg siden de ser helt forskjellige ut, i forhold til en "utstillings schæfer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse brune tegningene på denne hunden, blir det en feil på utstilling?

cent-vom-haus-wedus-front.jpg

(Bilde fant jeg på http://www.vargfjell.net/)

Takk for svar forresten :D Har lurt på dette lenge, siden jeg ikke har sett grå schæfer i ringen før. Tenkte kanskje at de hadde et egent opplegg siden de ser helt forskjellige ut, i forhold til en "utstillings schæfer".

Denne er vel (mørk) grå? Hva sier dere schæfermennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Denne er vel (mørk) grå? Hva sier dere schæfermennesker?

jepp, dette er et meget pent eksemplar av rasen schäferhund i fargekode grå. :icon_redface:

Like tillatt som alle svart/brun/gul/rød/grå variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...