Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som kan fortelle litt om disse rasene?!


meg123

Recommended Posts

Jeg driver å leser å sjekker ulike raser,bare for å lære litt mer rett og slett,og disse rasene ble jeg litt nysgjerrig på :P

Rasene jeg lurer på er altså:

*Basenji

*Shiba

*lundehund

*Norwich terrier

Vil gjerne ha rene fakta om rasene fra folk som har eller har hatt dem. Ikke så mye synsing :P Bare reint fakta

Det jeg lurer på gjelder alle rasene, å er:

-Litt generelt om rasen

-Positive/negative sider

-Hvordan er di å trene hundesporter med

-Er rasen vanlig i Norge(lett å få tak i,mange oppdrettere osv)

-Hvordan er rasen med barn

-Spesielle sykdommer

-Hvordan er rasen mot andre hunder

-Aktivitetsnivå

(i tlfeldig rekkefølge :P )

Kunne sikkert spurt om masse mer,men får holde for nå :P

Går instruktørutdannelse så suger til meg alt av info jeg kan få her nå :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å leser å sjekker ulike raser,bare for å lære litt mer rett og slett,og disse rasene ble jeg litt nysgjerrig på :P

Rasene jeg lurer på er altså:

*Basenji

*Shiba

*lundehund

*Norwich terrier

Vil gjerne ha rene fakta om rasene fra folk som har eller har hatt dem. Ikke så mye synsing :P Bare reint fakta

Det blir vel neppe så mye mer enn synsing så sant det ikke er flust av folk som har hatt ti-talls av disse rasene over flere år? :P

Jeg har bodd sammen med en shiba det siste året ihvertfall, og kan fortelle litt om henne :P

-Litt generelt om rasen

Japansk spisshund-rase, opprinnelig brukt til småviltjakt og som vakthund. Mye av urhund i seg, selvstendig men lojal.

-Positive/negative sider

De er selvstendige og tilsynelatende små-sære. Litt utilgjengelige for ukjente (usosiale, ikke nervøse). Mye hund i liten pakke :P

-Hvordan er di å trene hundesporter med

Problemet med selvstendige raser som dette, er å finne noe som motiverer så bra at hunden VIL, for vil den ikke, så gjør den det ikke.. :P Men jeg har hørt om ihvertfall en shiba som har gått lydighet i klasse3, et par viltsporchampioner, at de brukes i agility osv.. Jeg antar at hvis du har tenkt å bli verdensmester i en av disse grenene, så finner du antageligvis enkeler raser enn alle de du har nevnt her?

-Er rasen vanlig i Norge(lett å få tak i,mange oppdrettere osv)

Shibaen er en liten rase i Norge, og ikke spesielt lett å få tak i. Det er som regel ventelister hos de fleste kenneler, etter hva jeg har fått med meg :P Men miljøet i rasen er visst forholdsvis bra da..

-Hvordan er rasen med barn

Som alle andre raser som er tilvent barn på en normal måte :P

-Spesielle sykdommer

Shibaen er en forholdsvis sunn rase, etter hva jeg har fått med meg..

-Hvordan er rasen mot andre hunder

De har vel en tendens til å være hundeaggressive, så bra sosialisering er nok lurt..

-Aktivitetsnivå

De er vel så aktive som man gjør de til? Normalt aktivitetsnivå, heter det kanskje :D

Jeg anbefaler deg å gå inn på disse sidene her

Kennel Enerhaugen

Solvors hjemmeside

Disse to sidene har flere artikler om rasen som kanskje er mer opplysende? :P

For bilder av omtrent alt som er av shibaer i Norge i dag, kan du se på denne siden..

Norsk Shibaregister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...