Gå til innhold
Hundesonen.no

Mopedlappen

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Vel, vurderer å skippe t av Spansk som valgfag neste år, pga at jeg vil ta mopedlappen. Men jeg vil ikke kjøre moped da, jeg vil kjøre firhjuling :P Så jeg lurer på en ting:

Om jeg tatr mopedlappen, kan jeg kjøre firhjuling da? :D

Og er det dumt av meg og skippe ut av spansken for å ta lappen?

Altså...mopedkurs er et valgfag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke du ha språkfag da? Uansett liksom (da tenker jeg utenom norsk og engelsk, selvsagt)? På skolen min måtte alle som var to år yngre enn meg ha det, så i tiende var vi bare to trinn med praktisk.

Jeg ville valgt å fortsette med spansken (og jobbe med den). Om du begynner på allmenn så kan du ha det som b-språk i stedet for c-språk (veit at det er flere skoler som har spansk - Ringve, Brundalen, alle tre byskolene (de har felles språkundervisning) osv).

Jeg veit ikke om du trenger å ha lappen for å kjøre firhjuling? Tremenningene mine har gjort det siden de var fire liksom. Om du ikke har planer om å kjøre moped, ville jeg heller fortsatt med spansk og kjørt opp til bil senere i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
  wesminster skrev:

Må ikke du ha språkfag da? Uansett liksom (da tenker jeg utenom norsk og engelsk, selvsagt)? På skolen min måtte alle som var to år yngre enn meg ha det, så i tiende var vi bare to trinn med praktisk.

Jeg ville valgt å fortsette med spansken (og jobbe med den). Om du begynner på allmenn så kan du ha det som b-språk i stedet for c-språk (veit at det er flere skoler som har spansk - Ringve, Brundalen, alle tre byskolene (de har felles språkundervisning) osv).

Jeg veit ikke om du trenger å ha lappen for å kjøre firhjuling? Tremenningene mine har gjort det siden de var fire liksom. Om du ikke har planer om å kjøre moped, ville jeg heller fortsatt med spansk og kjørt opp til bil senere i stedet.

Hmm..jo ja.. :P

Vurderer Ringve eller Skjetlein da liksom..Greit og ha framkomstmiddel til skolen også :rolleyes:

Men om jeg skal kjøre fihjuling i traffiken så trenger jeg vel lappen...Var jo toooore "har du lappen" kontroller ved KBS idag, og vi ble stoppa..Mamma uten lapp :D

Men ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine skrev:

Og den kan jeg kjøre når jeg er 16? :P

Har sikert ikke penger nok da :P

Den er 16 års-aldersgrense ja.

Kan sikkert kjøpe en brukt da, selv om det blir dyrere enn firhjuling/scooter/moped likevel.. :P

Men er verdt det da. Jeg tar heller bussen enn å kjøpe noe åpent kjøretøy.

Kjøre rundt i kulden og regnet, med insekter som skyter som prosjektiler rett mot ansiktet ditt, når man kan sitte trygt inne med varmeanlegg og musikkanlegg?

Lett valg :P

Dessuten kjenner jeg mange som har veltet på moped, og det er ikke noe gøy. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
  magicka skrev:

Den er 16 års-aldersgrense ja.

Kan sikkert kjøpe en brukt da, selv om det blir dyrere enn firhjuling/scooter/moped likevel.. :P

Men er verdt det da. Jeg tar heller bussen enn å kjøpe noe åpent kjøretøy.

Kjøre rundt i kulden og regnet, med insekter som skyter som prosjektiler rett mot ansiktet ditt, når man kan sitte trygt inne med varmeanlegg og musikkanlegg?

Lett valg :P

Dessuten kjenner jeg mange som har veltet på moped, og det er ikke noe gøy. :P

Haha, jeg har også velta moped! Det er som du sier ikke gøy! Fikk hodepine iet par dager ja..Men nå har jeg ikke hatt mopedopplæring da, tok bare mopeden til broren min :D:rolleyes:

Men kan den mopedbilen kjøres på vinteren? Fordi det kan jo ikke mopeden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine skrev:

Vurderer Ringve eller Skjetlein da liksom..Greit og ha framkomstmiddel til skolen også :rolleyes:

Om du har planer om å kjøre moped til Ringve, er du lat. Dit kan du sykle eller gå, hehe.

Og til Skjetlein (om du ikke skal bo på internatet), ville jeg heller satset på buss jeg altså, enn firhjuling eller moped. Man blir litt ubeskyttet på motorveien, og ikke er det vel lov til å kjøre der heller med moped eller firhjuling. Selvsagt kan du kjøre om Spongdal, men det er lengre og mer kronglete. Og dårligere veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine skrev:

Haha, jeg har også velta moped! Det er som du sier ikke gøy! Fikk hodepine iet par dager ja..Men nå har jeg ikke hatt mopedopplæring da, tok bare mopeden til broren min :D:rolleyes:

Men kan den mopedbilen kjøres på vinteren? Fordi det kan jo ikke mopeden!

Ser folk som kjører mopedbil nå isåfall, men her er det ikke så mye snø enda da. Det blir det vel ikke heller, bare slaps.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...