Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommunelege avliver katter


Argyr

Recommended Posts

http://www.fvn.no/nyheter/setesdal/article408283.ece

http://www.fvn.no/nyheter/setesdal/article408908.ece

"Vidar Toreid forteller at kattene har blitt fanget i feller, for så å ha blitt avlivet. Hvordan avlivingen har foregått ønsker han ikke å kommentere, men sier metoden er både human og smertefri for katten."

"Noen av kattene har privatpersoner sagt at de vil ta seg av, og de kattene som er avlivet er det ingen som vil savne, sier kommunelegen."

Pressemelding fra NOAH:

http://home.no.net/huskatt/pressemeld_noah_oct2006.htm

Anmeldelsen (lastes ned som eget dokument):

http://home.no.net/huskatt/Anmeldelse_komm...idar_Toreid.doc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vet noen hva som skjer i denne saken? Hva er gjort fra politiets side? Det avlives katter ulovlig over hele landet, ganske ofte også. Det er nok viktig å få en sak som kan brukes for å statuere et eksempel. Derfor er det viktig at denne saken ikke bare henlegges uten at noen reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er tragisk når friske dyr må bøte med livet, og det er vondt å lese om alle disse kattene som har blitt avlivet. Det er selvfølgelig ikke bra at katter blir avlivet over en lav sko og uten ordentlig sjekk av identidet. Men hva man skal gjøre med alle villkattene?

Selvfølgelig skal man oppfordre katteiere til å ta ansvar og hindre at deres egen katt forplanter seg ukontrollert, men hva med de villkattene som allerede er der ute? De formerer seg, og hvis det ikke gjøres noe blir det for mange av dem. Når det blir for mange blir det sykdom og matmangel og kattene lider. Dette er ofte katter som ikke lar seg omplassere fordi de ikke har blitt sosialisert på mennesker.

Er det noen som har en konstruktiv løsning som ikke involverer avliving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk fingeren i jorda, da. Det vrimler og kryr av villkatter. På gården til en kamerat av meg telte de 60 katter (og det var sikkert fler). Sorry, men de ble skutt. Man kan rett og slett ikke forvente at alle villkattene skal bli omplassert, da har vi i såfall flere titalls tusen villkatter som venter på nye hjem.

Villkatter skytes omtrent på enhver gård, og jeg ser ikke noe galt i det så lenge det er noen som kan skyte og som bruker riktig kaliber, slik at katten ikke rekker å skremmes eller lide. Å fange dem først innebærer mer stress enn å gi dem et nakkskudd. Unnskyld hvis jeg tråkker på noens tær nå, men jeg ser ikke helt disney-greia når det gjelder villkatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

For det første, det finnes ikke "villkatter" i Norge. Alle såkalte villkatter stammer fra en katt som engang har hatt et hjem!

Det er mange steder de har brent seg på avliving av villkatter. Flere byer har hatt "oppryddinger", og fått enorme mus- og rotteplager. Jeg vet ikke hva som er verst?

I flere større byer er det nå tatt lærdom av dette, og man har begynt å fange "villkatter" for så å sterilisere/ kastrere dem hvis de er friske. Er de syke blir de avlivet - det florerer jo mange stygge plager blant de hjemløse. Så blir de satt ut igjen. Det er også laget mate-stasjoner der det er stor pågang. Der er det også noen som prøver å følge med litt, og plukke ut syke/ skadde katter. Dette fungerer kjempefint. Mus og rotter er mangelvare, ikke fullt så mange katter lider, og mengden vil gå ned helt naturlig ettersom det fødes færre ungekull. Og de få som blir født har større sjanse til å klare seg og få et så verdig liv en "villkatt" kan få.

Når det gjelder landsbygda er det ikke fullt så mye sykdom ettersom tettheten ikke er fullt så stor. Også der stammer alle "villkatter" fra en huskatt. I et bygdesamfunn skulle ikke det være nødvendig. Der er det vanligvis så oversiktlig at det går an å finne kattens eier hvis den kommer på villspor. Når det gjelder de som allerede er født ville så er det vanskeligere. Men det finnes en Dyrebeskyttelse i alle fylker. Ta kontakt der før drastiske tiltak iverksettes.

Et eksempel fra hjembygda mi. Der var det for noen år siden en mann som tok på seg å skyte villkatter på et boligfelt, det var jo så mange av dem og de var til slik plage. Og han gikk og skrøt av at han hadde skutt så mange villkatter! Selvfølgelig skjøt han ikke tamkatter. Men en nabo som fulgte med litt oppdaget at han skjøt katter med halsbånd og kalte det villkatter ettersom de ikke kom bortil han når han lokket på dem. Alle vet vel at katter er skeptiske når de er utendørs? Det er veldig sjelden de går bort til fremmede mennesker, i så fall er det helst en kattunge.

Det er mye uforstand ute blant folk. Og så lenge katter blir sett på som vesener uten noen status i samfunnet vårt er det heller ingen som griper inn når slik skjer. Jeg hater setningen: "Det er jo bare en katt". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, katter som går fritt ute formerer seg med lynets hastighet. Jeg snakker ikke om katter som bærer halsbånd eller som på annen måte viser at den hører hjemme noe sted. Jeg snakker om de kattenes kattunger som blir voksne, får egne kattunger, og så videre og så videre. Hvis folk tok litt til vettet og kastrerte kattene sine, samt satte på et tydelig id-nummer, hadde saken vært en annen. Men slik det er nå, selv med aksjoner om å kastrere katter for en billig penge, så er det fullstendig uoverkommelig.

Som kjent parrer katter seg og ofte finner de godt gjemte steder å føde. Kattens eier vet da ikke, eller bryr seg ikke, om hvor kattungene ble født. Når det da er snakk om ca 5-6 kattunger i hvert kull som etter et års tid får egne kattunger, så er det i mitt hode villkatter. Dvs katter som ikke har et hjem eller på annen måte er preget av mennesker.

Å skulle fange inn hundretalls av katter pr. kvadratkilometer, for deretter å gratis kastrere dem og deretter begynne det langtekkelige arbeidet med å finne hjem til dem vil koste alt for mye tid og penger. Ikke fins det nok folk som vil ta over en voksen katt som er sky og redd mennesker, heller.

Det er en fin drøm at det skulle la seg gjøre, men det trengs en ordentlig opprensning før man kan igangsette tiltak som vil gjøre kattebestanden mindre - og deretter kan det i beste fall være overkommelig å fange dem inn.

De gårdene jeg kjenner til, avliver ikke katter som er innom tidvis. Men de som oppholder seg, formerer seg, og bor over lang tid i låven blir avlivet så fremt ingen melder dem savnet. Det gjøres jo med hunder òg - når ingen henter hunden hos vaktselskapet innen en viss tid.

På bygda kan man rett og slett ikke være matstasjon for omegnens katter, for de blir ikke akkurat færre med tiden. At det er et egnet tilbud i byene er jeg faktisk enig i.

Jeg er glad i katter, jeg. Har hatt flere katter selv, men allikevel syns jeg ikke det skal være en altfor stor disney-kultur når ting kommer ut av kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

det er alt for mange kattunger, og det er fordi katteeiere er så egoistiske at de ikke gidder å kastrere katten sin. jeg mener at absolut ALLE katter av rasen huskatt burde kastreres, og alle rasekatter som ikke brukes i avl, burde også kastreres. slike avlivningsaksjoner hadde vi sluppet bare ikke alle de egoistiske katteeierene bare ikke hadde vært så ekle og ego!

MT

Ps;

og ingen kommer til å savne kattene nei...?

vel ingen komemr til å svne han fyren hvis vi dreper han helles. drittsekk!

MT

--

dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette er et problem som er vanskelig å løse, jeg er enig i det. Jeg er faktisk bosatt på landsbygda, og jeg skal innrømme at jeg har hjulpet et par "villkatter" ut av denne verden. Det er faktisk etter min mening bedre enn at de skal dø av seg selv, en ofte langsom død pga nyresvikt (fordi de ikke finner nok vann), sult eller sykdom. Størstedelen av disse stakkarene fryser faktisk ihjel. Men det som er viktig er at det ikke startes jakt på katter, det går fort ut av kontroll. Spesielt fordi de som gjerne melder seg frivillig til å ta opprydninger på f.eks. boligfelt gjerne er en som er macho, som aldri har eid en katt og som ser på dem som en pest og en plage, uten personlighet, og kun holdt for å irritere naboer. På gårder som du snakker om, der det av og til dukker opp enkeltindivider, da er jeg helt enig i avliving på en mest mulig human måte.

Jeg mener altså ikke at alle katter skal få leve for enhver pris. Men at de som av en eller annen grunn må lukes ut blir avlivet av et menneske med empati for dyr, et menneske som vet hva det driver med, og som helst kan litt av "kattespråket". Slik det er i dag kan hvem som helst ta på seg oppgaven, med mattilsynets velsignelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel år siden ble min kastrerte hannkatt skutt av en bonde fordi det fantes en idiot som liksom skulle avlive alle villkatter. Det var ikke bare min katt som hadde eier som ble avlivd heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel år siden ble min kastrerte hannkatt skutt av en bonde fordi det fantes en idiot som liksom skulle avlive alle villkatter. Det var ikke bare min katt som hadde eier som ble avlivd heller...

Jeg mistet også en katt på den måten da jeg var liten. Dvs vi fikk aldri noen bekreftelse på at han var skutt, men han var ung, frisk og rask og forsvant tilfeldigvis en natt da en i nabolaget var på villkattjakt :icon_cry:

Jeg mener likevel at man noen ganger er nødt til avlive villkatter, men da må det ikke gjøres av noen som flyr rundt og skyter på alt som rører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet også en katt på den måten da jeg var liten. Dvs vi fikk aldri noen bekreftelse på at han var skutt, men han var ung, frisk og rask og forsvant tilfeldigvis en natt da en i nabolaget var på villkattjakt :)

Jeg mener likevel at man noen ganger er nødt til avlive villkatter, men da må det ikke gjøres av noen som flyr rundt og skyter på alt som rører seg.

Ja, jeg var den gangen 12 år gammel. Foreldrene mine misstenkte hva som hadde skjedd, for vi vet at det er noen på en gård som driver å skyter katter for de får stadig kattunger på fjøskattene sine som alle er halvville og når det blir for mange blir de skutt og da tar de alle kattene de ser...

Men for noen mnd siden ble det snakk om dette med ei venninne av mamma, som og er svigerdatter av disse folka og da kunne hun fortelle at det stemte og at det var hennes egen bror som hadde gjort det...

Ble skikkelig lei meg jeg, savner den katta enda til tross for at det er 14 år siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...