Gå til innhold
Hundesonen.no

Groenendael til neste år - noen kull/kombinasjoner å anbefale?


Carina

Recommended Posts

Håper dere ikke er leie av spørsmål om Groenendael nå.. Det er vel bestemt at jeg i løpet av neste år skal kjøpe en Groenendaelvalp. Siden det akkurat er bestemt har jeg selvsagt ikke rukket å sette meg inn i linjer og slike ting. Kommer til å dra på utstillinger og håper at jeg kan komme i kontakt med oppdrettere og valpekjøpere, men tenkte jeg kunne spørre her inne også siden det er flere her som er litt inne i 'belgerverden'.

Hvis dere skulle hatt en Groenendael til neste år, hvilket kull skulle den vært fra og hvorfor?

Eller er det en oppdretter dere vil anbefale, og hvorfor?

Eller er det spesielle linjer dere ville hatt eller ikke hatt hund fra og hvorfor?

Vet ikke om det er lov til å spørre om slikt, men er det negative ting med enkelte oppdrettere som gjør at dere ikke ville kjøpt valp derfra? (Sånn generelt hvis det er mulig å svare på det, feks om det er stor utbredelse av oppdrettere som kun tenker utseende og for lite gemytt)

Hvilke ting synes dere man bør være obs på når man velger oppdretter?

Pleier oppdretterne å velge ut den valpen de tror passer best?

Hva skal man se etter på en liten belger dersom man skal velge ut selv?

Har jo hørt at det finnes en del nervøse/stressa belgere, er det som regel pga oppvekst eller arvelig ballast, og kan man eventuelt se etter faresignaler hos valpene annet enn de 'vanlige' som gjelder alle hunder?

Håper noen tar seg tid til å svare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er jo umulig å svare generelt på sånne spørsmål - for alt avhenger av hva du er på jakt etter.

Hva skal du med hunden?

Hvilke planer har du?

Hvilke forventninger har du?

Hva er viktig for deg?

Når på året har du tenkt deg valp?

osv..

Det ligger ikke ute altfor mye planer for neste år enda - men det kommer sikkert etterhvert. Jeg vet vel om flere kombinasjoner som kan være interessante - men som sagt det kommer jo helt an på hva du skal ha hunden til.

Send meg en PM om du vil vite mer om kombinasjoner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :D

Jeg vil ha en hund til agility eller en bruksgren (må sette meg litt mer inn i hva som finnes av forskjellige grener) + lydighet + lange turer i uka til fots eller sykkel. Agility og lydighet hadde vært moro å konkurrere i, gitt at hunden liker det da. Noen hunder har kanskje mer anlegg for det enn andre? Vet ikke helt om jeg ser for meg elitenivå, det kommer an på hvor bitt av basillen jeg og hunden blir. Jeg vil også ha den med på helgeturer, ukesturer og toukesturer på fjellet. På disse turene vil jeg at den skal kunne hjelpe til med å bære sin egen mat (kløv). Så jeg vil ha en hund som etter å ha gått en hel dag, spretter opp morran etterpå og er klar for mer selv etter to uker på fjellet. På vinteren vil jeg at den skal kunne brukes til snørekjøring, og jeg ønsker at den skal kunne dra en pulk med noe last i - feks et barn. Kanskje at den kan kjøres i spann med pointeren. Vorsteheren er jo kvart trekkhund, så forventer ikke at den skal være på linje med den når det gjelder trekking - selv om det ikke hadde gjort noe. Jeg er vant til pointeren og vorsteheren som alltid er klar for action og er med uansett hva det måtte være. Også vil jeg ha en hund som elsker å bruke hodet og lære nye ting, men jeg har fått inntrykk av at de gjelder de fleste belgere uansett avstamming.

Og det hadde vært gøy om den er stor, med masse pels og at det er mulig å stille den ut. ;)

Det viktigste for meg er at den liker å bli brukt og at den liker hodebry, men det gjelder vel kanskje de fleste belgere? Jeg vil heller bruke tid på rotrening enn å måtte motivere hunden for å være med på moroa, uten at jeg har inntrykk av at noen belgere er sånn egentlig..

Når på året er ikke bestemt, så akkurat nå er jeg åpen for det meste. Selv om det kanskje er greiest at det er fra sommeren og ut siden Varja helst må vokse litt mer i hodet før vi kjøper en til valp.

Belgerpia - har sendt deg en PM. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...