Gå til innhold
Hundesonen.no

Optigen testing av hund?

Line_

Recommended Posts

Skrevet

Har ikke gjort det, men vurderte på en av mine. Det gjaldt testing for pra. Men jeg ombestemte meg. Er noen som har testet hunder som fri, så utvikler de sykdom likevel.

Skrevet

Toyen min er optigen testet (PRA) Resultat A

Er litt usikker på hva du mener om erfaring??

Vetrinær tok blodprøve og så fylte vi ut skjema med info om hunden.

Det tok noen uker før vi fikk svar på prøven.

Tidligere var testen kun en markør test, men nå er det en gentest. (gjelder toy, dverg, er usikker om det gjelder alle str)

Oppdretteren min tester alle avlshundene sine. Jeg kan gjerne spørre henne om det er noe du lurer på :D

Skrevet

Vi venter på optigentest for PRA på sheltie nå, og har det for CRD. Vet om noen som har testet sine avlshanner, men har foreløpig ikke gjort det selv. Venter til PRA-testen kommer.

Skrevet

Jeg vet heller ikke helt hva du mener med erfaring, men jeg har også testet min hund, muligheten for å teste er forholdsvis ny i rasen. Jeg stilte opp på en rasespesial der de hadde fått til å ha en vetrinær på stedet sånn at mange kunne få tatt blodprøve og få sendt samtidig. Det er visstnok billigere, men det kostet fortsatt over 1000,-. Papirarbeidet overlot jeg til eier (har fortispe) så det kan jeg ikke uttale meg om. Hunden min var forresten fri A for prcdPRA.

Har ikke gjort det, men vurderte på en av mine. Det gjaldt testing for pra. Men jeg ombestemte meg. Er noen som har testet hunder som fri, så utvikler de sykdom likevel.

DNAtesting er ganske så endelig det, da finnes det flere gener for sykdommen hos din rase også da? I min rase har de funnet en type PRAgen -prcd - men det er er ganske så sikkert at det finnes flere. Det finnes nemlig hunder som har konstatert PRA som er gentestet fri for prcdPRA. Uansett så vil jo ikke DNAtesting bety at vi skal skal slutte å øyelyse hundene, i tillegg til PRA så finnes det ofte andre øyesykdommer de kan få..

Skrevet

Litt usikker på hva jeg selv mener med erfaring, hehe. Men jeg lurte egentlig bare på om dere kunen fortelle emg mer enn det jeg vet :D

Hvilken adresse er det man skal sende de papirene og blodprøven inn til? Den som står nederst på siden (www.optigen.com)?

Faren til Felix fikk B på prøven. Moren er A. Er det ca. 50/50 sjanse for at Felix blir B?

Takk for svar ;)

Skrevet

Jeg skal snart teste Chessea for optigen-status! Det er avelskrav på Portugisisk vannhund at en av foreldrene er optigen A.

Moren til Chessea er B, og faren er A. Derfor er det, som du sier, 50/50 for Chessea sin del! Håper veldig på en A. Det gir myeflere valgmuligheter enn om hun har B, i og med at man ikke kan pare to B'er.

Bestemoren til Chessea har optigen C, og er så og si blind. Det gikk ikke an å gjøre annet enn å øyenlyse da hun skulle ha kull. Jeg er utrolig glad for at det nå finnes optigen-test så man kan unngå status C! Men desverre tar ikke alle hensyn til dette, så det fødes faktisk hunder med optigen C ennå, selv om optigen A er krav for en av foreldrene til et kull. Men optigen er i alle fall utrolig positivt for rasen, og gir oss mange flere friske hunder enn tidligere.

Papirene sender dyreklinikken inn for deg. Du tar blodprøve der, også hjelper de deg med papirene, og sender inn alt for deg, slik det skal være. Blodet må ikke ha koagulert når du sender det inn, og det skal sendes i et tett "rør", så det må gjøres hos vet. uansett.

Skrevet

LBL.

På min rase, iallefall for noen få år siden, var dette en markørtest. Og jeg mener det ble sagt at det fantes flere markører, men at optigen ikke klarte å finne alle. Dermed ble hunder testet fri, øyelyst fri, avlet på for så å bli øyelyst med sykdom etter en tid.

Er veldig mange bærere på denne rasen, og det blir en litt farlig retning å ta om man stoler blint på en test som viste seg å ikke være pålitelig.

Jeg kunne testet min, men jeg visste også at hun hadde en del bærere bak seg. Om testen hadde vært a eller b, ville jeg fremdeles lurt på om hun virkelig var a eller b. Dermed testet jeg ikke, og parret ikke heller. Hun var øyelyst fri, men pra dukker ikke opp så tidlig. Jeg lot stamtavlen og ikke optigen avgjøre.

På noen raser er den kanskje mer å stole på, eller de er kommet lenger nå.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...