Gå til innhold
Hundesonen.no

Diverse bildespørsmål


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Sitter rimelig fortvilet i en jungel av bidler på dataen her nå...

så nå har jeg noen spørsmål og komme med, som jeg håper iallefall noen av dere tar dere tid til å svare på :)

1. Har du bildene i mapper månedsvis? eller lager du en ny mappe "Sonentreff" f.eks og legger den med alle de andre?

2. Skriver du dato bak mappa(om du har det)?

3. Har du en "bildesafe" hvor du legger ut bildene eller brenner du de på CD itilfelle dataen klikker og alt blir borte?

4. Har du system i bildene eller er alt bare et kaos?

5. redigerer du de på noen måte?

6. annet?

Edit: La til spørsmål :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ehm, har bildene mine for alltid jeg. Tror aldri jeg har slettet et eneste bilde, da ser jeg vekk i fra de som er dårlige/uklare..

2. Jeg har en mappe til Willis, en til Varja, en til hver av kaninene jeg har / har hatt (så jeg har vel 50 slike kaninmapper..), en til familien osv, og en til bare rot... :D Inni hver mappe finnes det nye mapper som rett og slett heter datoen eller tidsperioden bildene er tatt, eller alder på dyret. Feks Sommerferie 2006, eller Petter Kanin 8 uker..

3. Nei, men jeg har sterkt vurdert det. Det er jo en bit livshistorie som forsvinner hvis bildene plutselig blir borte..

4. Har da ganske bra system i bildene unntatt i 'rotemappa'.. :)

5. Inni hver mappe har jeg en til mappe som heter redigerte bilder. Der legger jeg de bildene som er redigerte slik at de passer å legge ut på en internettside eller et forum. Som regel er jo de opprinnelige bildene alt for store. Ellers er jeg ikke noe racer på bilderedigering så det er ikke de store forandringene på før og etter bildene..

6. Ikke som jeg kommer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har du bildene i mapper månedsvis? eller lager du en ny mappe "Sonentreff" f.eks og legger den med alle de andre? Jeg er utrolig dårlig til det.. Prøver på det, men blir som oftest bare " Serchaj skogen" "Serchaj&Cilla" osv

2. Skriver du dato bak mappa(om du har det)? Som sagt.. utrolig dårlig til det, men prøver!

3. Har du en "bildesafe" hvor du legger ut bildene eller brenner du de på CD itilfelle dataen klikker og alt blir borte? Nei.. eller.. noen ligger på photobucket

4. Har du system i bildene eller er alt bare et kaos?

Kaos... Men som sagt, bare genier behersker kaos :)

5. redigerer du de på noen måte?

Prøver å redigerer de jeg ihvertfall bruker i photoshop... meeen.. jeg er lat

6. annet?

Noppz.. Eller.. Har mistet alle bildene endel ganger, men lærer aldri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har du bildene i mapper månedsvis? eller lager du en ny mappe "Sonentreff" f.eks og legger den med alle de andre?

Nja. Noen. Hvis det er mange bilder av samme sjanger. F.eks høstbilder har jeg en mappe som heter, som er full av bilder med mye "høststemning" For det meste har jeg mapper som "overnattingstur", "skogdag" (skiver på noe i tilegg så jeg skal huske hvilken skogdag og hvilken overnattingstur :) )

2. Skriver du dato bak mappa(om du har det)?

Nei, pleier ikke det. Men hvis jeg har mange "like" mapper så gjør jeg det.

3. Har du en "bildesafe" hvor du legger ut bildene eller brenner du de på CD itilfelle dataen klikker og alt blir borte?

Ja, brenner bildene på cd. Redd for at de skal gå i kverna! :D Kjekt å ha en ekstra back-up, pluss at det er nokså begrenset plass på datan.

4. Har du system i bildene eller er alt bare et kaos?

Har et ganske godt system. Finner fort fram det jeg leter etter.

5. redigerer du de på noen måte?

Pleier å beskjere og lignende. Nå skal jeg kanskje få photo-shop og da blir det vel mer redigering av selve bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har du bildene i mapper månedsvis? eller lager du en ny mappe "Sonentreff" f.eks og legger den med alle de andre?

Jeg har bildene i en mappe fra dagen jeg har tatt de, og de mappene igjen i en månedsmappe. Er det en spessiel hendelse den dagen så får mappa et navn og dato bak

2. Skriver du dato bak mappa(om du har det)?

Ja

3. Har du en "bildesafe" hvor du legger ut bildene eller brenner du de på CD itilfelle dataen klikker og alt blir borte?

Ja. Titt og ofte brenner jeg bildene på en cd. Legger også noen ut på internett

4. Har du system i bildene eller er alt bare et kaos?

Som det systemmennesket jeg er så har jeg system i bildene

5. redigerer du de på noen måte?

Endrer størrelsene på alle bildene og redigerer de beste i photoshop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har du bildene i mapper månedsvis? eller lager du en ny mappe "Sonentreff" f.eks og legger den med alle de andre? Har jeg vært på noe spesielt, f.eks "sonetreff" hvor jeg har tatt mange bilder. Lager jeg en ny mappe kun for de bildene. Men, mappa legger jeg sammen med alle de andre mappene, inne på "hovedmappa" "Mine bilder".

2. Skriver du dato bak mappa(om du har det)? Nei, det skriver jeg på bildene.

3. Har du en "bildesafe" hvor du legger ut bildene eller brenner du de på CD itilfelle dataen klikker og alt blir borte? Nupe..

4. Har du system i bildene eller er alt bare et kaos? Jeg har et ganske bra system, kan bli litt forvirret av meg selv noen ganger da :) hehe..

5. Redigerer du de på noen måte? Kun hvis jeg skal bruke bilde til noe spesielt, f.eks. bursdagskort.

6. Annet? Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Akkurat nå er alt bare kaos på dataen, og jeg trenger en virkelig storopprydning. Har egentlig bildene i mapper under hundenes navn, aktivitet etc, samt alle bildene der de lastes ned ("Canon" - delt opp i år, mnd og dag), der de ligger uredigert. (Men håpløs å finne fram til et bestemt bilde, om jeg ikke husker når det ble tatt da...)

På hundene er de delt i hva slags bilder det er, eks lydighet, portretter etc, men nå får jeg liksom ikke helt bestemt meg hvordan jeg vil ha det da.... (Vil at det skal være lett å finne fram til bilder jeg vil bruke, vise fram....)

2.

Om det er en spes dag, så skriver jeg datoen.

3.

Har egentlig bankboks som inneholder en del negativer, og har hatt planer om få dratt ned med en del CDer en dag (må bare få litt orden i bildene først...). Men brenner ned på CDer med ujamne mellomrom og har hjemme i det minste.

4.

Jeg hadde et system, da jeg måtte scanne inn fra papirkopier. Men nå er det kaosen som råder...

5.

Jeg redigerer det jeg bruker på nettet eks, men beholder alltid orginalene.

6.

Merker alle bildene mine som skal på nettet da. Er de utruligste steder man kan finne de igjen noen ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har du bildene i mapper månedsvis? eller lager du en ny mappe "Sonentreff" f.eks og legger den med alle de andre?

Har en mappe "Bilder" og har her en masse mapper som er merket med datoen de er lagt inn, evt. annet merke som beskriver innholdet.

2. Skriver du dato bak mappa(om du har det)?

Japp, se over :)

3. Har du en "bildesafe" hvor du legger ut bildene eller brenner du de på CD itilfelle dataen klikker og alt blir borte?

Ja, har en ekstern harddisk (250 GB) som jeg oppdaterer med jevne mellomrom i tilfelle alt krasjer...

4. Har du system i bildene eller er alt bare et kaos?

Har ikke noe særlig annet enn det som er beskrevet over.

5. redigerer du de på noen måte?

Noen ja, de fleste nei.

6. annet?

Nei, tror ikke det :D Har virkelig en enorm mengde bilder, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har du bildene i mapper månedsvis? eller lager du en ny mappe "Sonentreff" f.eks og legger den med alle de andre?

jeg har en mappe som heter; Tine's bilder - inni der heter de eks; "nikita på besøk" osv.

men av og til er jeg drit sløv, foran på skrivebordet er det; ny mappe 1 - ny mappe 2 osvosv :)

2. Skriver du dato bak mappa(om du har det)?

Av og til :D

3. Har du en "bildesafe" hvor du legger ut bildene eller brenner du de på CD itilfelle dataen klikker og alt blir borte?

Har en stor harddisk ved siden av... :P

4. Har du system i bildene eller er alt bare et kaos?

Av og til, av og til ikke :P

5. redigerer du de på noen måte?

egentlig ikke noe særlig...

6. annet?

Har så mange bilder på datan og hardisken at typen snart blir gaaaal :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har du bildene i mapper månedsvis? eller lager du en ny mappe "Sonentreff" f.eks og legger den med alle de andre?

Jeg har en mappe som heter "usorterte overføringer" også har det bare blitt til at jeg legger alle undermappene der. Lager en mappe for hver gang jeg laster opp bilder, eller for hver anledning om jeg har bilder fra to hendelser på kameraet. Disse mappene får navn som f.eks. "NKK Hamar 2005" osv. De bildene jeg skal gjøre noe med (legge ut på nettet osv) kopierer jeg og legger i enda en undermappe som jeg kaller bare "redigert" eller noe sånt. Jeg sletter aldri bilder, så et bilde jeg har lastet opp til datamaskinen blir alltid liggende der.

2. Skriver du dato bak mappa(om du har det)?

Ja, som oftest. Særlig hvis det er sånne hverdagslige ting som turer og sånn. Er det bilder fra en utstilling skriver jeg bare navnet på utstillinga og årstallet. Om jeg ikke gidder å sette navn på mappa der og da skriver jeg bare "overført" og datoen (ikke at jeg gidder å endre navnet senere).

3. Har du en "bildesafe" hvor du legger ut bildene eller brenner du de på CD itilfelle dataen klikker og alt blir borte?

Nei, jeg gjør vel egentlig ikke det, men jeg har planer om å gjøre det snart. En gang. PCen vår er såpass ustabil at egentlig burde jeg ha gjort det for lengst.

4. Har du system i bildene eller er alt bare et kaos?

Jeg har system i bildene mine, de jeg har tatt selv. Bilder jeg lagrer fra nettet ligger i en eneste stor kaosmappe, men jeg finner fram der også.

5. redigerer du de på noen måte?

De jeg skal bruke endrer jeg størrelsen og eventuelt lyset/fargene på, men jeg beholder alltid originalbildene i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mapper som heter: Juni 2005, August 2005, januar 2006 osv.. Innenfor disse mappene har jeg mapper som heter f.eks. NKK Bjerke, Høstferien, Tur på Blefjell 3/6 osv.. Fungerer veldig bra, også er det ikke vanskelig å lage en mappe å legge inn bildene. Jeg har aldri usorterte bilder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har du bildene i mapper månedsvis? eller lager du en ny mappe "Sonentreff" f.eks og legger den med alle de andre?

- Jeg tar vare på alle mine bilder "forever" :). Jeg sletter noen få av de dårligste og uklare bildene, ellers blir alt lagret - det KAN jo hende man får bruk for de en dag :D.

2. Skriver du dato bak mappa(om du har det)?

- Jeg navngir alle bildene når jeg går gjennom dem - og da får de alltid datoen for når bildet er tatt først, så navnet på enten hunden eller stedet eller hva det nå er jeg har tatt bilde av - samt en nummerering (om jeg har tatt 50 bilder av lille Babs en dag, så kan bildene hete 2006-11-04-Babs01, 2006-11-04-Babs02 osv).

3. Har du en "bildesafe" hvor du legger ut bildene eller brenner du de på CD itilfelle dataen klikker og alt blir borte?

- Jeg har en ekstern harddisk på 250 GB som jeg overfører bildene til med jevne mellomrom. Jeg har i tillegg lagret mange av bildene på serveren på jobben... *kremt*.

4. Har du system i bildene eller er alt bare et kaos?

- Jeg har knallsystem i bildene mine :P. I BILDE-katalogen min har jeg flere underkataloger for ulike tema... MINE HUNDER, ANDRES HUNDER, MENNESKER, NATUR osv. Under der igjen er katalogen delt inn i ulike undertema som f eks MINE HUNDER som har underkatalogene BABS, LOTTA og LOTTA&BABS, som igjen er delt inn i årstall og måned. Under hver måned ligger alle bildene jeg har tatt DEN måneden med dato og navn :P. Jeg synes dette fungerer veldig bra.

5. redigerer du de på noen måte?

- Jeg beskjærer som regel bildene noe og justerer levels og retter dem opp dersom bildene er litt skeive - eventuelt fjerner jeg det som måtte være av "linselus" pga støv på bildebrikken. Bilder som skal brukes på nettet legges i WEB-katalogen for den websiden de skal legges på. Disse forminsker jeg selvsagt til web-format.

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har du bildene i mapper månedsvis? eller lager du en ny mappe "Sonentreff" f.eks og legger den med alle de andre?

Både ja og nei. Noen mapper har jeg månedsvis, og noen mapper har jeg navn på, feks. en med "Sara", en "Figo", en "Tigergutt" osv...=P Jeg sletter de uklare/dårlige bildene

2. Skriver du dato bak mappa(om du har det)?

Ja

3. Har du en "bildesafe" hvor du legger ut bildene eller brenner du de på CD itilfelle dataen klikker og alt blir borte?

Nope, men burde hatt det!(eller noen av bildene er lagt på cd

4. Har du system i bildene eller er alt bare et kaos?

K a o s ! hehe=P eller litt system!

5. redigerer du de på noen måte?

Nei, bare snur dem og kutter dem, om det kan kalles redigering. Fjerner røde øyne, kanskje(!) gjør dem litt lysere (men det gjør jeg nesten aldri)

6. annet?

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har du bildene i mapper månedsvis? eller lager du en ny mappe "Sonentreff" f.eks og legger den med alle de andre?

Jeg har mapper som heter f.eks hundeutstillinger, da har jeg flere undermapper med bilder fra de og de utstillingene. Har noen "hovedmapper" jeg legger undermapper i hvis du skjønner.

2. Skriver du dato bak mappa(om du har det)?

Noen ganger gjør jeg det.

3. Har du en "bildesafe" hvor du legger ut bildene eller brenner du de på CD itilfelle dataen klikker og alt blir borte?

Har mange bilder på cd'er. Må brenne flere bilder igjen, har kommet mange nye siden sist.

4. Har du system i bildene eller er alt bare et kaos?

Jeg syns jeg har system. Jeg selv finner fort frem, men andre sliter veldig :D

5. redigerer du de på noen måte?

Noen redigerer jeg, andre ikke.

6. annet?

ikke som jeg kommer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...