Gå til innhold
Hundesonen.no

Har dere på halsbånd inne?


Renate A

Recommended Posts

Ask har halsbånd på seg nesten hele tiden ja. Skulle gjerne latt han slippøe å ha det på inne, men resten av familien ser ikke poenget med å ikke la han gå med det inne. De begrunner det med at han har løpt ut et par ganger, og at de ikke fikk huket tak i han fordi han ikke hadde halsbånd..da kan folk lukke dørene mener jeg da..!

Men trur slett ikke hunden lider av å ha et slakt halsbånd på inne, bortsjett fra det faktum at pelsen blir slitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Lurer på om dere har halsbånd på inne i huset eller tar dere det av?

Hvis dere lar det være på, hvorfor?

¨

Maja har på halsbåndet hele dagen, untatt når hun skal sove. Tenk å sove med ett tjukt bånd rundt halsen hver natt liksom. Nei, så det er av ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke halsbånd på inne. Det henger på en spiker ved døren slik at jeg slipper å lete etter det når det skal brukes (bruker mange forskjellige bånd). Av og til glemmer jeg å ta det av, men da tar jeg det av når jeg oppdager det.

Av og til må lille gullet stå fast inne, og da har jeg et eget halsbånd festet til "innebåndet" slik at jeg slipper å lete etter halsbånd til det også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde halsbånd inne på Sofus da han var en liten, rund klump som bare fant på faenskap hele tiden. Dette fordi det var festet et "slips" slik at han lett kunne tas ut av situasjonen uten at jeg var fysisk borti ham.

Nå, er det en ikke sak (pelsen er 17 mnd). Tror kanskje at han av og til har halsbånd på hvis vi er hos andre. Men det er vel helst fordi andre tar av ham båndet (de kaster seg over ham når vi kommer på besøk), og andre virker som om de antar at det skal være på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest har hun ikke halsbånd på seg inne. Tidligere (for et par år siden) pleide hun å ha det på, men da slet det veldig på pelsen. Det var riktignok et nylonhalsbånd av dårlig kvalitet, ikke halvstrup med fleece (som jeg bruker nå).

Venter vi besøk en kveld, pleier jeg å ta av henne halsbåndet vi bruker ute på tur, og heller sette på et helt rundt halsbånd som er såpass stort at det henger løst og sliter ikke i det hele tatt. Dette fordi Tinka er relativt villstyring når vi får besøk (dessverre), og det kan være greit å ha noe å holde fast i når hun er på sitt verste.

Forøvrig har Tinka også klart å åpne ytterdøra å løpe ut, men det er særlig om hun virkelig vil ut og jeg går ut uten å ta henne med. Da passer jeg heller på å låse døra etter meg, så slipper vi det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquila har bare på seg halsbånd når vi forlater hagen .Dvs hun har ikke på seg halsbånd hverken inne i huset eller ute i hagen. Jeg innbilder meg at det må være deiligog slippe og ha på seg noe, og er redd for at hun skal slite pelsen. Tror også hun ville greid å henge seg opp i noe jeg, ute. om ikke annet når hun stikker hodet gjennom porten ,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund med krage, så båndet skal helst av, husker det alltid ute hos pappa med de to eldste, men tredjemann er ikke bare meg og pappa og stemor, der har ejg en lillebror og en storebror og, som alltid glemmer det, og da er det gjerne på resten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon:

Blir man trukket på utstilling for å ha hund med 'halsbåndmerke' på?

Det veit jeg ikke, men det ser jo penest ut om hunden ikke har slitt pels rundt halsen. Selvsagt kommer det an på hvor slitt det er. I sommer brukte vi for første gang kjettinghalvstrup i en røyteperiode, og da hadde Tinka en svær flekk på forsiden av halsen/brystet som var helt bar. Er kanskje ikke helt populært om man kommer inn i ringen med en sånn hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi bruker som regel halsbånd inne. Jeg brukte å ta av båndet før, men andre i huset begynte å bli litt leie av å lete etter båndet hver gang de skulle ha med hunden ut.

Og de fant det igjen på de merkeligste steder :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

både ja og nei.. noen ganger på og noen ganger av.. prøer så godt jeg kan å huske å ta av båndet etter tur, og husker det som oftest.. men så har jeg en far og en bror i huset også da, som vistnok har hukommelsestap.. lurer på hvor mange ganger jeg har sagt de skal ta av det halsbåndet etter tur.. så det er minst mulig på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...