Jump to content
Hundesonen.no

Det er ikke gull alt som glittrer!

Muffins

Recommended Posts

"Det er ikke gull alt som glittrer" = at man skal være veldig forsiktig når man kjøper smykker... :)

Det betyr vel egentlig bare at ting som ser/høres veldig fantastisk ut ved første øyekast, ikke behøver å være det? Ordtaket tilsier at man skal være litt forsiktig, at man må forsikre seg om at ting virkelig er så bra som det ser/høres ut som...

Ok, dette kan vi vinkle til å handle om hunder! :)

I sommer gikk jeg i skauen med mor og datter av rasen toller og de er (mer var!) ekstremt flinke til å skru hverandre opp i møte med det meste. Derfor avledet jeg også i møte med det meste, så også på denne turen her. Det vil si at da et eldre ektepar med staver ( <_< ) kom oppover stien, dekket jeg de små damene og de lå der som to engler i det disse noe eldre menneskene passerte oss. De passerte selvfølgelig ikke, men ble stående og beundre bikkjene og lurte igrunnen på om de ikke skulle skaffe seg en slik selv, for de var da så yndige og så så rolige ut! :D Jeg var i det gode lune og bikkjene var slitne og syns det var helt greit å bli liggende litt, så jeg forklarte så pent jeg kunne at det nok kanskje var lurt å satse på en litt mindre krevende hund og at tolleren slett ikke er en minigolden, men en krevende hund som må få bruke både kropp og hjerne mye for å ha et bra liv. (Jada, det må jo alle hunder, men dere som kjenner til rasen skjønner hva jeg mener.) De så litt skeptiske ut, men gikk nå videre, mens jeg tror at de tenkte at jeg ville ha alle tollere for meg selv og bare tulla med dem! :D

Hadde ikke bikkjene vært så slitne og hadde jeg ikke sett disse stavfolka i tide og hadde de allerede vært gira av et eller annet vilt, eller noe tidligere på turen, så kunne scenarioet sett slik ut: To halsende bikkjer som først hiver seg etter det som går forbi for så i samme hivet flyr på hverandre for å markere hvem som har førsteretten på "byttet" som i mellomtiden har strenet forbi med et skrekkslagent uttrykk i ansiktet mens de slenger ut en kommentar om å: "Se til å få litt kustus på de bikkjene dine", eller andre velvalgte ord! :D

Jada, det er så sant som det er sagt. Det er ikke gull alt som glimrer, selvom det ligner fært noen ganger.

Værsågod, der har du historien din. Historisk opphav til ordtaket som du bør innlede med, må du finne selv! ;)

Det uttrykket/ordtaket passer utrolig godt til hverdagen vår hvor vi daglig blir bombardert med uendelige reklamefremstøt fra yberkomersielle krefter. De forteller oss hvor flott alt er, men de færreste produkter lever opp til det som reklamen prøver å overbevise oss om.

Her er den Latinske versionen; Non omne quod nitet aurum est!

Jaa! God idè! ;) Takk ;) Flere som har slike supre idèer?

Det uttrykket/ordtaket passer utrolig godt til hverdagen vår hvor vi daglig blir bombardert med uendelige reklamefremstøt fra yberkomersielle krefter. De forteller oss hvor flott alt er, men de færreste produkter lever opp til det som reklamen prøver å overbevise oss om.

Fikk meg til å tenke på eiendomsmeglernes daglige forsøk på å få rønner til å høres ut som fantastiske slott i boligannonsene sine... :rolleyes:

Guest Snusmumrikk

Har fått i oppgave å skrive en tekst basert på ordtaket "Det er ikke gull alt som glittrer". Hva mener du er visdommen bak dette? Hva betyr det? SVAR uansett hva du tror! Jeg trenger virkelig noen tips! ;)

Eller du kan snu det og si at det er ikke alt gull som glitrer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• At de aldri har hatt syke hunder synes jeg høres rart ut. Men det er ikke alt man kan se på forhånd, og at en hund utvikler en plage som er vanlig hos rasen er nok en risiko dere må ta. At hunden ikke er registrert på dere er en annen sak. Det burde dere jo få ordnet, og jeg synes det er noe NKK burde rådgi dere om hva dere skal gjøre når oppdretter ikke responderer. 
    • Hei. Det ligger tilbakemeldinger fra tidligere kjøpere både på facebooksiden til kennelen og på googlesiden. Kennel har drevet i flere år og har mange hunder registrert i NKK. Ja, valpen hadde vetattest og chip. Vi kontaktet Dyreid også og der hadde de ingenting registrert på Idnummeret som fulgte helseattesten, men de begrunnet det med at ikke alt var i orden med NKK-registreringen. Nå som det er ordnet så har Idnummeret dukket opp hos dyreid, men valpen står da på oppdretter. Vi ble ikke informert om risiko for utvikling av noen helseproblemer i det hele tatt. Oppdretter sa mens vi stadig fikk svar at hen aldri har hatt syke hunder noen gang. 
    • Hva mener du med registrert oppdretter og anmeldelser? Hvor er disse anmeldelsene fra, har dere snakket med tidligere kjøpere?  Det er ikke oppdretter som er registrert i NKK, men foreldrehundene. Dette bør man såklart sjekke på forhånd, men ser også ut til å stemme i dette tilfellet siden valpene omsider er registrerte. Det kan også være lurt å sjekke om oppdretter er registrert hos raseklubben og kullet er godkjent etter deres retningslinjer, eventuelt hvorfor ikke. De fleste raseklubber har rimelige krav som de fleste seriøse oppdrettere følger, men det finnes unntak både når det gjelder krav og seriøsitet der også. Hadde valpen veterinærattest og chip ved levering? Hvis valpen hadde anlegg for å utvikle sykdom da så skal det være dokumenter, og kan være grunnlag for avslag i pris eller heving av kjøp. Har dere kontaktet Dyreidentitet om dette? 
    • Hei. Lang historie kortet ned. Kjøpte valp i starten av desember av nkk-registrert oppdretter med gode reviews. Hen virket seriøs og svarte ”riktig“ på det vi hadde av spørsmål. Eneste var at stamtavle skulle ettersendes pr post pga en feil i registreringen til far. Tiden gikk og ingen stamtavle kom. DyreId vi fikk med helseboken dukket heller ikke opp ved søk og vi tok kontakt med NKK som sa vi måtte ta det med oppdretter. Valpen vår (en corgi) fikk påvist short ulna syndrom tidlig og vi hadde store problemer med å få svar/responser fra oppdretter ang dette, så vi hadde ikke rare håpet om svar ang manglende registrering og der står saken vår nå 6 mnd etter kjøp. Kullet er omsider registrert i nkk, men med oppdretter som eneste eier. Hen står da også som eier hos DyreId fant jeg ut i dag. Meldte hen på nytt i dag morges og fikk ikke svar, så har nå informert om at vi kommer til å anmelde for svindel om ikke forholdet blir rettet innen utgangen av morgendagen. Vi har kjøpt en valp på falske premisser når oppdretteren ikke sørger for å ordne ting i henhold til kontrakten. Det er en rimelig fortvilet situasjon. Vi ønsker å være registrerte eiere hos NkK og DyreID slik at alt er i orden. Hva mer/annet kan vi gjøre? Føler vi ikke har en sak når ikke oppdretter gjør det hen skal og NkK ikke vil hjelpe. Er det bare tull da at det lønner seg å kjøpe valp fra registrert oppdretter? 
    • Dra på utstilling og få en dommer til å bedømme henne. Trolig har hun steil front, og det er det ingenting å gjøre med. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...