Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva ville du gjort?


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Vel, tenkte igjennom gamle emner her en dag, da jeg husket emnet hvor du skulle svare på et spørsmål, om adferd innlæring osv, også stille et nytt.. Setter igang på nytt jeg :)

Altså; Nå stiller jeg et spørsmål om innlæring f.eks. så skal neste mann Quote inlegget, mitt og skrive et svar på hvordan han/hun ville gjort dette selv. Så skal vedommende stille et nytt spørmål..Skjønner?

Hva ville du gjort dersom hunden din hadde knurret til deg, når du skulle ha jaget han ned fra senga di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort dersom hunden din hadde knurret til deg, når du skulle ha jaget han ned fra senga di?

Hadde ikke jaget ned hunden, men gitt den en instruks om å gjøre noe som var uforenelig med å ligge senga, eller bare løftet den ned og lagt meg der selv. Snork!

Hva hadde du gjort dersom hunden din hadde satt seg ved døra (eller hva den nå gjør for å signalisere at den må på do) fem minutter etter at dere kom inn fra tur og det er skikkelig drittvær ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke jaget ned hunden, men gitt den en instruks om å gjøre noe som var uforenelig med å ligge senga, eller bare løftet den ned og lagt meg der selv. Snork!

Hva hadde du gjort dersom hunden din hadde satt seg ved døra (eller hva den nå gjør for å signalisere at den må på do) fem minutter etter at dere kom inn fra tur og det er skikkelig drittvær ute?

Selvsagt gått ut. Man har da valp! :) Hva ville du gjort hvis hunden utviklet matforsvar og glefset når du prøver å ta fra den noe spiselig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gått ut. Man har da valp! :) Hva ville du gjort hvis hunden utviklet matforsvar og glefset når du prøver å ta fra den noe spiselig?

Lært inn at vi bytter, jeg får det han har, hunden får noe annet den gjerne vil ha. Og jeg ville så langt det rekker unngått å ta fra han maten.

Hva ville du gjort om hunden din en dag møter deg snerrende og knurrende i døra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lært inn at vi bytter, jeg får det han har, hunden får noe annet den gjerne vil ha. Og jeg ville så langt det rekker unngått å ta fra han maten.

Hva ville du gjort om hunden din en dag møter deg snerrende og knurrende i døra?

Knis. Det møter meg hver dag:p Litt mindre seriøst ment fra hunden sin side, men dog:p Nei, jeg vet ikke.. Jeg ville nok tatt han i halsbåndet, tatt han ut, og dratt til dyrlegen, jeg..

EDIT: glemte nytt spørsmål. Hva ville du gjort dersom hunden begynte vill halejaging på stuegulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knis. Det møter meg hver dag:p Litt mindre seriøst ment fra hunden sin side, men dog:p Nei, jeg vet ikke.. Jeg ville nok tatt han i halsbåndet, tatt han ut, og dratt til dyrlegen, jeg..

EDIT: glemte nytt spørsmål. Hva ville du gjort dersom hunden begynte vill halejaging på stuegulvet?

Håper det er lov å svare på flere ting :) ! Jeg ville fått det under stimuluskontroll så fort som mulig! Stilig triks å kunne! :D

Oj, nytt spørsmål, ja... Hmm. Hva ville du gjort hvis hunden din hyler som en stukken gris fra det øyeblikket hun skjønner at hun skal i skogen og til bilen er parkert! *Glede seg veldig veldig!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Håper det er lov å svare på flere ting ;) ! Jeg ville fått det under stimuluskontroll så fort som mulig! Stilig triks å kunne! ;)

Oj, nytt spørsmål, ja... Hmm. Hva ville du gjort hvis hunden din hyler som en stukken gris fra det øyeblikket hun skjønner at hun skal i skogen og til bilen er parkert! *Glede seg veldig veldig!*

Tatt frem hørselsværn, en god bok og latt bikkja hyle. Og så gått på tur med en gang den har vært stille en stund, eller hvis den ikke blir stille dratt hjem, så kan den ha det så godt.

Evt. gått en tur alene men hyledyret måtte sitte i bilen alene og så enten tatt den med på tur hvis det er stille når jeg kommer tilbake eller dratt rett hjem uten at bikkja får komme ut av bilen..

Hva ville du gjort hvis du hadde en valp/unghund du merker at begynner å vokte huset med bjeffing på døra osv.? Hvordan ville du hindret det i å utvikle seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort hvis du hadde en valp/unghund du merker at begynner å vokte huset med bjeffing på døra osv.? Hvordan ville du hindret det i å utvikle seg?

Måtte svare for jeg har nettopp vært i gjennom det :) Holdt hunden forsiktig rundt munnen, sagt nei tydelig, men rolig. Så når den ble stille, gitt hunden noe å holde på med. Gjerne i et annet rom.

Hva ville du gjort om hunden vokter leker/mat/mennesker overfor andre hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte svare for jeg har nettopp vært i gjennom det :) Holdt hunden forsiktig rundt munnen, sagt nei tydelig, men rolig. Så når den ble stille, gitt hunden noe å holde på med. Gjerne i et annet rom.

Hva ville du gjort om hunden vokter leker/mat/mennesker overfor andre hunder?

Må bare svare på denne:

Du som har cocker spaniel, og særlig en cocker med en start som din, burde ta dette veldig alvorlig.. Jeg ville for det første ikke latt den ha leker eller mat i nærheten av andre hunder! Ang vokting av mennesker ovenfor andre hunder, er jeg ikke helt sikker, men jeg ville vel kanskje prøvd å gjøre det positivt med ros og klapp til begge hundene, og evt tatt cockeren ut av situasjonen om den ikke oppførte seg pent.. Det er ganske enkelt ikke lov å oppføre seg sånn, så jeg ville aldri latt den vinne noe på å oppføre seg sånn.

Vær også obs på at dette kan utvikle seg til vokting ovenfor mennesker i tillegg..

Jeg har egentlig ikke et spørsmål, men..

Hva ville dere gjort om en hund blir dårligere og dårligere på innkalling? Altså, den har pleid å komme, men overhører/ignorerer kommandoen oftere og oftere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Må bare svare på denne:

Du som har cocker spaniel, og særlig en cocker med en start som din, burde ta dette veldig alvorlig.. Jeg ville for det første ikke latt den ha leker eller mat i nærheten av andre hunder! Ang vokting av mennesker ovenfor andre hunder, er jeg ikke helt sikker, men jeg ville vel kanskje prøvd å gjøre det positivt med ros og klapp til begge hundene, og evt tatt cockeren ut av situasjonen om den ikke oppførte seg pent.. Det er ganske enkelt ikke lov å oppføre seg sånn, så jeg ville aldri latt den vinne noe på å oppføre seg sånn.

Vær også obs på at dette kan utvikle seg til vokting ovenfor mennesker i tillegg..

Jeg har egentlig ikke et spørsmål, men..

Hva ville dere gjort om en hund blir dårligere og dårligere på innkalling? Altså, den har pleid å komme, men overhører/ignorerer kommandoen oftere og oftere..

Jeg ville ha trent masse, masse, masse innkalling med langline. Ropt på hunden, hade den ikke kommet da, så hadde jeg trekt i langlina slik at han hadde kommet. Og da hadde jeg rost masse og belønnet masse for å komme :) Ville gjort innkallinga til noe gøy :D

Hvordan ville du innlært på Plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha trent masse, masse, masse innkalling med langline. Ropt på hunden, hade den ikke kommet da, så hadde jeg trekt i langlina slik at han hadde kommet. Og da hadde jeg rost masse og belønnet masse for å komme :D Ville gjort innkallinga til noe gøy ;)

Hvordan ville du innlært på Plass?

På plass ville jeg brukt shaping, jeg :P På plass er i mine øyne en kontaktøvelse, derfor vil jeg først jobbe med en skikkelig tiggeadferd ;) Så da starter jeg med å belønne hunden for å se på meg. Deretter ville jeg begynt å rygge bakover og belønne hunden for å følge etter meg med blikkontakt. Så ville jeg økt vanskelighetsgraden med å bevege meg i ulike retninger vekk fra hunden og belønne den for å følge etter. Når hunden er blitt skikkelig sugen på å følge etter meg, vrir og vrenger jeg i alle mulige retninger sånn at den skal jobbe enda hardere før den får belønninga si. I all denne vriinga og vrenginga skjer det fort at hunden tilfeldigvis kommer opp på min venstre side, og da belønnes hunden med real Jackpot. Og derfra begynner jeg å finshape selve På plass-øvelsen. Jeg belønner heretter bare når hunden er på venstresida, ikke ellers. Er ikke så nøye i starten om den sitter eller står, poenget er at den kommer opp på venstersida. Når hunden har begynt å fatte poenget med venstre side, kan jeg begynne med å shape frem en sitt.

Og nå lurer vel alle på hvorfor jeg ikke likesågodt hadde lokket hunden opp på venstre side med en gang, uten å gå omveien om rygge, vri og vrenge? Vel, jeg ser på det slik at med shaping-prosedyren har jeg lagt grunnlaget for den fryktede Fot-øvelsen, og kan jobbe videre med den i en annen økt :P

Min fråga:

Hva gjør du om hunden kommer med et realt valpehyl (må ikke forveksles med furte-surving) når du børster en floke, kommer borti en nerve under klo-klipp, er litt overivrig i rensing av ører etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du om hunden kommer med et realt valpehyl (må ikke forveksles med furte-surving) når du børster en floke, kommer borti en nerve under klo-klipp, er litt overivrig i rensing av ører etc?

Sier - "tøysekoppen da, det går bra" med en glad stemme og fortsetter med det jeg drev med.

Hva ville dere gjort hvis inne-hunden deres helst ville være ute ute-hund? Altså: helst ville sove ute og maste etter å få gå ut å være i hundegården/hagen "hele" dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville dere gjort hvis inne-hunden deres helst ville være ute ute-hund? Altså: helst ville sove ute og maste etter å få gå ut å være i hundegården/hagen "hele" dagen?

Bygd et isolert hundehus slik at den hadde et sted å være, og latt ham være ute så mye han ville på dagtid (må ikke komme seg ut av hagen da).

Hva ville dere gjort dersom hunden hyler fra det sekund man forlater den hjemme alene og helt til noen kommer hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville dere gjort dersom hunden hyler fra det sekund man forlater den hjemme alene og helt til noen kommer hjem?

Hehe kjenner godt til det der. <_< Varslet naboer, prøvd DAP, trent alenetrening forsiktig og sett hvordan det har gått. Prøvd å fått hundepass, tatt hunden med dit jeg skal eller brukt sprutehalsbånd i korte perioder som siste utvei. Det er ivhertall det jeg har gjort med mitt problem. Og det har forbedret seg betraktelig! Men gud for et styr det har vært! :D

Hva ville du gjort hvis hunden din piper og maser masse på tur hvor hunden må stå i bånd (feks .ved kaffepause) og hvis den pep og sutret masse hvis den ikke fikk oppmerksomhet utendørs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville oversett henne helt (kanskje lagd noen morske lyder først), og kanskje trent på akkurat det mens vi gikk på tur alene, sånn at hun har blitt litt trent i det og ikke setter igang et hylekor i pausen når vi skal på trening med andre.

Og når hun har vært stille en stund, ville jeg gått bort og belønnet og rost.

Hva ville du gjordt om hunden din fikk helt kick (hale som logrer i ett, hoppe, danse rundt, skvette på gulvet og fikk akutt tegn på stress) hver gang du fikk besøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjordt om hunden din fikk helt kick (hale som logrer i ett, hoppe, danse rundt, skvette på gulvet og fikk akutt tegn på stress) hver gang du fikk besøk?

Ville alliert meg med flere i huset som kunne observert bikkja, mens du tok deg av besøket! "Bra" og godbit ved hver antydning til ro, eller oppmerksomheten vekk fra gjestene. Det virker nesten som hun er blitt forsterket til danne atferden.. :P Vrken positiv eller negativ oppmerksomhet på denne spinnvillheten, vil føre noe godt med seg!

Ikke gi hunden noe oppmerksonhet før den er helt rolig (dette gjelder gjestene). All hilsing -også fra familiemedlemmer som er veeeldig glade for å se igjen hunden- skal vente til hunden har roet seg! Men altså, jeg ville nok ha forsterket all atferd som ikke var oppmerksomhetssøkende, sånn til å begynne med. Ble dette litt uklart, tro...

Når man først hilser, skal det også være en rimelig avbalansert og "selvfølgelig" hilsen. Et lite klapp og "fint å se deg òg" holder i lange baner! :D.

Hva ville du gjøre med en hund som plutselig er blitt redd for kameraten sin som pleide å være en leken valp, men nå er leken og stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjøre med en hund som plutselig er blitt redd for kameraten sin som pleide å være en leken valp, men nå er leken og stor!

Jeg ville trolig ha prøvd veldig veldig smått å venne de til hverandre igjen, og bare sett på utviklingen. Det er jo bare ørsmå skritt man skal ta av gangen.

Hva ville du gjort om hunden din har dratt i båndet på tur i to år i strekk? Hehe, vel, mitt problem altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort om hunden din har dratt i båndet på tur i to år i strekk? Hehe, vel, mitt problem altså.

Hvis jeg hadde latt hunden dra i 2 år uten å gjøre noe med det, hadde jeg antakelig ikke sett på det som noe problem, så jeg ville satt på han sele og latt han trekke i vei.. :D

Om jeg virkelig ville at han skulle slutte å trekke i båndet, ville jeg satt på hunden sele OG halsbånd, latt han trekke i selen, men ikke halsbåndet. Jeg ville brukt den "snille" metoden med å enten stoppe eller snu HVER gang hund trekker i båndet når den går med halsbånd.

Hva ville du gjort om hunden din mitt under treningsøkta begynner å snuse...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort om hunden din mitt under treningsøkta begynner å snuse...?

Tatt på han kort bånd så den ikke fikk snust en periode, i mens jeg kjørte morsomme øvelser med knallgode belønninger. Altså: ikke fellesdekk :D

Hmmm..ikke mye jeg lurer på egentlig.. jo..hvordan ville du latt ny valp og voksen hund møte første gangen? Når voksen hund er en snill og fornuftig hund som liker valper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den voksne er snill med fremmede hunder/valper i sitt eget hjem, så hadde jeg latt de møttes inne i stua. Var i allefall det jeg gjore med mine to, og det gikk bare fintfint! Hvis man har en ung "voksen" hund kan det kanskje være greit å passe på at den får sin trim først, slik at den ikke har masse overskuddsenergi og lar det gå utover valpen.

Hmm.. Hva ville du gjort om..hmm...tja.. Hunden du skal ha til å trekke gjetet deg/skiene på skitur ved å bjeffe og hive seg mot tuppene slik at du (nesten) kjørte over den, eller at du tryner pga av den napper i skituppene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den voksne er snill med fremmede hunder/valper i sitt eget hjem, så hadde jeg latt de møttes inne i stua. Var i allefall det jeg gjore med mine to, og det gikk bare fintfint! Hvis man har en ung "voksen" hund kan det kanskje være greit å passe på at den får sin trim først, slik at den ikke har masse overskuddsenergi og lar det gå utover valpen.

Hmm.. Hva ville du gjort om..hmm...tja.. Hunden du skal ha til å trekke gjetet deg/skiene på skitur ved å bjeffe og hive seg mot tuppene slik at du (nesten) kjørte over den, eller at du tryner pga av den napper i skituppene dine?

Sukk. Høres fryktelig kjent ut. Jeg ville jobbet med gå foran og gå bak kommando uten ski først. Trene på å holde til høyre i sporet og ikke virre rundt. Deretter prøvd med ski. Knis. Har man BC har man erfaring:P

Hva ville du gjort dersom du hadde kjøpt inn en hund til et spesifikt formål, lp, bruks, osv. og så viser det seg at hunden ikke duger til dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort dersom du hadde kjøpt inn en hund til et spesifikt formål, lp, bruks, osv. og så viser det seg at hunden ikke duger til dette..

Hvis jeg hadde kjøpt hunden for å drive med noe spesielt, så tror jeg at jeg hadde omplassert den hvis den overhodet ikke kunne brukes til det og det betød mye for meg. For ellers blir man kanskje gående med en hund som man egentlig ikke har lyst til å ha, gjerne får man hund nummer to og gamlehunden blir litt tilsidesatt.

Hva ville du gjort dersom valpen henger på eldstehunden og biter og plager ham når de slippes løse sammen, og det ikke nytter å si ifra eller 'ta' hunden for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort dersom valpen henger på eldstehunden og biter og plager ham når de slippes løse sammen, og det ikke nytter å si ifra eller 'ta' hunden for det?

Da hadde jeg enten luftet de hver for seg, eller hatt valpen i band når jeg gikk med den andre også.

Hva ville du ha gjort om du var på et kurs der treneren har "lånt" hunden din for å demostrere noe og plutselig korrigerer hunden din ganske hardt fysisk? (Og ikke svar "låner ikke ut hunden" :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du ha gjort om du var på et kurs der treneren har "lånt" hunden din for å demostrere noe og plutselig korrigerer hunden din ganske hardt fysisk? (Og ikke svar "låner ikke ut hunden" :wub: )

Da hadde jeg tenkt som så: gjort er gjort og spist er spist. Og så hadde jeg lovet meg selv å ALDRI låne ut min hund for demo igjen. Var det ok svar? :)

Spørsmål:

Du vet du har en hund som har stor jaktlyst, men som du likevel lar få løpe litt løs på et "sikkert" sted. Men en dag finner du ut at stedet ikke er så vilt-sikkert som du trodde idet en rådyrkalv spretter frem foran dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg tenkt som så: gjort er gjort og spist er spist. Og så hadde jeg lovet meg selv å ALDRI låne ut min hund for demo igjen. Var det ok svar? :wub:

Spørsmål:

Du vet du har en hund som har stor jaktlyst, men som du likevel lar få løpe litt løs på et "sikkert" sted. Men en dag finner du ut at stedet ikke er så vilt-sikkert som du trodde idet en rådyrkalv spretter frem foran dere?

Da ville jeg gjort alt jeg kan for å få stoppet hunden der og da, tatt meg selv kraftig i nakken og tatt konsekvensene av at hunden min faktisk har masse jaktlyst, dvs. IKKE gått med hunden løs, utenom på andre "sikre" steder (inngjerdete f.eks).

Hva ville du gjort dersom hunden din var en notorisk mattyv- fra benk og bord, både når du ser på og når du ikke ser på? (hilsen eier av en BC som tror han er en labrador)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...