Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe hund fra butikk


sonja027

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Ingen god ide og kjøpe fra dyrebutikk! Du aner ikke hvor valpen kommer fra eller hvilke sykdommer som eventuelt ligger i familien. Valpen kan komme fra hvilken som helst valpefabrikk.

Anbefaler sterkt og kjøpe fra oppdretter!

Sverami

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser liksom ikke vitsen med å gå igjennom den prosessen det er å importere valp, om man ikke vet hva man får overhodet. Skal man først importere, skal jo det være for å få nye og spennende linjer inn i landet, evt. øke bestanden i små raser. Da bør man ihvertfall sette seg ned og finne seriøse oppdrettere og tenke grundig igjennom hva man skal ha.

Dersom det bare er en "hvilkensomhelst hund" man skal ha seg, ja da er det like greit å bare kjøpe en her i landet eller evt. i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen er Fransk bulldog og det er en del ventetid på denne rasen.Vi kjenner de som eier den butikken vi har tenkt å kjøpe av og jeg tror ikke de kommer fra noen valpefabrikk,men man vet jo aldri.Vi har vært på den butikken utrolig mange ganger siden det var snakk om å kjøpe valp derfra og valpene på den butikken er både sosiale og lekne,og ikke minst så nydelige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper ikke FRA dyrebutikken - du kjøper en valp som en eller annen tilfeldig oppdretter har avlet frem, og som butikken så selger ut som hamstere til tilfeldige kjøpere.

Du kan være heldig, og få en valp fra et relativt vettug sted - så får det være at mor kanskje har valper på hver løpetid hele livet, eller du kan få en valp fra de jævligste forhold - der de knapt aner hvem som er moren lenger. En vettug oppdretter selger heller valpene på egenhånd, og har et rykte å ivareta, mens de som selger til butikker har det som næringsvei og høyst sannsynlig avler på det de har - uansett. De er likevel anonyme, og hvem returnerer vel søte lille valpen tilbake til butikken og krever pengene igjen? Så rare klagesakene er det neppe.

Så skal valpen til butikken. Og der er det kanskje mange som vil koooose med søte valpen. Kanskje de mister den i gulvet? Kanskje den blir redd? Kanskje tåler den det, hvis du har flaks. Men det VET du ikke. Og så er det jo kanskje folk med andre hunder innom, du kan risikere sykdomssmitte - å få med en syk valp hjem. Mange av smuglerchihuahuaene har jo hatt sykdommer, viser det seg - og flere har dødd.

Jeg mener... når selv tamrottefolket anbefaler potensielle rottekjøpere å skaffe seg dyr fra seriøse oppdrettere - og ikke kjøpe første og beste rotte fra dyrebutikken, så tror jeg at jeg ville tatt det som tegn på at å kjøpe hund fra dyrebutikken I HVERT FALL burde utelukkes..

Siterer her fra Heidis RotteFAQ:

"Fordelene med å kjøpe fra privat oppdrett er mange. Seriøse oppdrettere velger ut foreldredyrene med omhu, og avler ikke på dyr som kan føre genetiske defekter eller dårlig gemytt videre til ungene. Man kan være sikker på at både foreldre og rotteunger har fått alle de viktige næringsstoffer for å skape grunnlag for et langt og godt liv. I tillegg har rottene blitt sosialiserte fra de er små, og er håndtamme allerede når du får dem med hjem."

Altså, skal vi nevne i fleng ting du ikke vil ane noe om:

- foreldres gemytt, i det hele tatt hvem foreldrene er (vanlig blant valpeprodusenter er å oppgi den peneste eller snilleste hunden som "mor" til valpene hvis noen spør)

- du aner ikke noe om helse, arvelige defekter, gemytt, og om det i det hele tatt er tatt hensyn til (utstillingsavl blir beskyldt for det samme, men butikkoppdretterne behøver ikke engang se på utseende, de tenker KUN pengene, og det blir da enda verre - pluss at du har null garanti eller kjøpskontrakt)

- hva slags erfaringer den tar med seg (det som skjer hos oppdretter er UTROLIG viktig, viser det seg, i forhold til å få sosiale, gode hunder - det er direkte målbart at god håndtering gjør valpene "bedre" i gemyttet, og butikkoppdretterne som gjør dette som business gjør seg neppe slik umake, de kommer aldri til å se valpen igjen eller bryr seg om den)

Nei, få deg hund fra et seriøst sted - enten det er en god omplassering som vurderer hunden, eller en dyktig oppdretter av en hunderase, som kan vise til gode resultater både når det gjelder helse og gemytt. Det ER en grunn til at slikt hundesalg ble avskaffet i Norge for nærmere 40 år siden... siden vi er relativt godt forspent på den dyrevernsmessige siden.

Skrev det ovenstående før det jeg så det siste du skrev.

Vel, hvis du ikke klarer å vente på en valp fra seriøs oppdretter, og velger å kjøpe fra en butikk, så ber du om trøbbel. ALLE valper er "søte og lekne", det er ikke noe kvalitetsmerke... Har du lest om alle chihuahuakjøperne som heller ikke har giddet å vente, men som kjøper fra annonser og tilfeldige selgere på nærmeste bensinstasjon? De får ofte syke hunder, eller hunder som ikke er helt renrasede, eller som er tatt fra moren for tidlig. Og hvis butikken avler hundene selv, hvorfor har de ikke et normalt hundeoppdrett - og selger dem privat - slik det også er vanlig i Frankrike? Hvorfor ha dem i butikken? Nei, det høres ikke bra ut - og den klassiske fella er jo naturligvis at "alle er søte og snille og hyggelige", både folk og fe. Men LITT mer enn det skal til... jeg har kjent de mest sjarmerende og useriøse cowboyoppdrettere.

Har du to hunder fra før, overlever du nok litt ventetid... og får hund fra et seriøst sted, enten det er en oppdretter her hjemme eller i utlandet. Ingen seriøse oppdrettere jeg har hørt om, selger til butikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper ikke FRA dyrebutikken - du kjøper en valp som en eller annen tilfeldig oppdretter har avlet frem, og som butikken så selger ut som hamstere til tilfeldige kjøpere.

Du kan være heldig, og få en valp fra et relativt vettug sted - så får det være at mor kanskje har valper på hver løpetid hele livet, eller du kan få en valp fra de jævligste forhold - der de knapt aner hvem som er moren lenger. En vettug oppdretter selger heller valpene på egenhånd, og har et rykte å ivareta, mens de som selger til butikker har det som næringsvei og høyst sannsynlig avler på det de har - uansett. De er likevel anonyme, og hvem returnerer vel søte lille valpen tilbake til butikken og krever pengene igjen? Så rare klagesakene er det neppe.

Så skal valpen til butikken. Og der er det kanskje mange som vil koooose med søte valpen. Kanskje de mister den i gulvet? Kanskje den blir redd? Kanskje tåler den det, hvis du har flaks. Men det VET du ikke. Og så er det jo kanskje folk med andre hunder innom, du kan risikere sykdomssmitte - å få med en syk valp hjem. Mange av smuglerchihuahuaene har jo hatt sykdommer, viser det seg - og flere har dødd.

Jeg mener... når selv tamrottefolket anbefaler potensielle rottekjøpere å skaffe seg dyr fra seriøse oppdrettere - og ikke kjøpe første og beste rotte fra dyrebutikken, så tror jeg at jeg ville tatt det som tegn på at å kjøpe hund fra dyrebutikken I HVERT FALL burde utelukkes..

Siterer her fra Heidis RotteFAQ:

"Fordelene med å kjøpe fra privat oppdrett er mange. Seriøse oppdrettere velger ut foreldredyrene med omhu, og avler ikke på dyr som kan føre genetiske defekter eller dårlig gemytt videre til ungene. Man kan være sikker på at både foreldre og rotteunger har fått alle de viktige næringsstoffer for å skape grunnlag for et langt og godt liv. I tillegg har rottene blitt sosialiserte fra de er små, og er håndtamme allerede når du får dem med hjem."

Altså, skal vi nevne i fleng ting du ikke vil ane noe om:

- foreldres gemytt, i det hele tatt hvem foreldrene er (vanlig blant valpeprodusenter er å oppgi den peneste eller snilleste hunden som "mor" til valpene hvis noen spør)

- du aner ikke noe om helse, arvelige defekter, gemytt, og om det i det hele tatt er tatt hensyn til (utstillingsavl blir beskyldt for det samme, men butikkoppdretterne behøver ikke engang se på utseende, de tenker KUN pengene, og det blir da enda verre - pluss at du har null garanti eller kjøpskontrakt)

- hva slags erfaringer den tar med seg (det som skjer hos oppdretter er UTROLIG viktig, viser det seg, i forhold til å få sosiale, gode hunder - det er direkte målbart at god håndtering gjør valpene "bedre" i gemyttet, og butikkoppdretterne som gjør dette som business gjør seg neppe slik umake, de kommer aldri til å se valpen igjen eller bryr seg om den)

Nei, få deg hund fra et seriøst sted - enten det er en god omplassering som vurderer hunden, eller en dyktig oppdretter av en hunderase, som kan vise til gode resultater både når det gjelder helse og gemytt. Det ER en grunn til at slikt hundesalg ble avskaffet i Norge for nærmere 40 år siden... siden vi er relativt godt forspent på den dyrevernsmessige siden.

Skrev det ovenstående før det jeg så det siste du skrev.

Vel, hvis du ikke klarer å vente på en valp fra seriøs oppdretter, og velger å kjøpe fra en butikk, så ber du om trøbbel. ALLE valper er "søte og lekne", det er ikke noe kvalitetsmerke... Har du lest om alle chihuahuakjøperne som heller ikke har giddet å vente, men som kjøper fra annonser og tilfeldige selgere på nærmeste bensinstasjon? De får ofte syke hunder, eller hunder som ikke er helt renrasede, eller som er tatt fra moren for tidlig. Og hvis butikken avler hundene selv, hvorfor har de ikke et normalt hundeoppdrett - og selger dem privat - slik det også er vanlig i Frankrike? Hvorfor ha dem i butikken? Nei, det høres ikke bra ut - og den klassiske fella er jo naturligvis at "alle er søte og snille og hyggelige", både folk og fe. Men LITT mer enn det skal til... jeg har kjent de mest sjarmerende og useriøse cowboyoppdrettere.

Har du to hunder fra før, overlever du nok litt ventetid... og får hund fra et seriøst sted, enten det er en oppdretter her hjemme eller i utlandet. Ingen seriøse oppdrettere jeg har hørt om, selger til butikk..

Må bare kommentere dette på en måte: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Akela.

Du burde hatt kongens fortjenestemedalje i platina med diamanter og blinkende lys, hjerter og innlagt høyttalere med applaus, for at du gidder å bruke tid på slike innlegg som denne trådstarten. Tar av meg hatten i (nesten) målløs beundring og takknemlighet. (Skulle jeg ha svart vedkommende så måtte det blitt med sjutusenognittifire "wallbash"ikoner - og det tror jeg ikke er tillatt på Sonen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Lotta - jeg skriver så raskt at jeg antakelig bruker kortere tid på det innlegget, enn å klare å mikke til nok veggstangerikoner, relativt uteknisk som jeg er!

Men helt ærlig... det er snålt å se hvor ukritiske folk idag er blitt, jeg har hørt veldig mange chihuahua- og småhundhistorier, og trodde ærlig talt at vi var kommet litt lenger enn det idag. Så litt engasjert blir jeg jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler VELDIG sterkt på at de hundene som dyrebutikker selger er så dårlig at man ikke burde kjøpe de!Finnes jo en del useriøse oppdrettere som kun tenker på penger!

Så dere mener liksom at ALLE burde kjøpe fra oppdretter og ingen fra butikk?!Ingen av dere vet hvordan de hundene blir og er blitt behandlet,men dere skriver som om dere vet absolutt alt om hvordan hundene på den "butikken" har det.

For å si det sånn så vet jeg litt bedre enn dere,for vi kjenner tross alt hun som eier butikken.Må bare si: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler VELDIG sterkt på at de hundene som dyrebutikker selger er så dårlig at man ikke burde kjøpe de!Finnes jo en del useriøse oppdrettere som kun tenker på penger!

Så dere mener liksom at ALLE burde kjøpe fra oppdretter og ingen fra butikk?!Ingen av dere vet hvordan de hundene blir og er blitt behandlet,men dere skriver som om dere vet absolutt alt om hvordan hundene på den "butikken" har det.

For å si det sånn så vet jeg litt bedre enn dere,for vi kjenner tross alt hun som eier butikken.Må bare si: :)

Nettopp. :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash:

(Tror 5 er grensen - hadde jeg fått lov å bruke flere så ....) :imrgreen:

Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ethvert seriøst hundemenneske i ethvert land vil si det samme - at hund kjøpt i butikk ikke er en særlig god idé.

Og som sagt... ja, vi som har drevet med dette noe lenger enn deg vet at det finnes useriøse oppdrettere. Men sjansen for useriøse oppdrettere er bortimot 100 prosent når det gjelder butikkjøpte hunder, og likevel synes du det er bedre?

Slike skruppelløse hundeavlere satser på hundekjøpere som deg - når de selger sine "søte valper" og ja, er det noen bombe at en butikkansatt som lever av å selge deg varer er "åååå, så hyggelig"? Tenk litt på det, og siden du er 15 år så har du vel nok engelsk innabords til å lese dette, som handler om AKKURAT slike som deg - og hvordan dere er med på å holde en stygg handel igang (AKC betyr American Kennel Club, og sikkert kan også franske butikkhunder være "registrert" - uten at det sier noe særlig om kvaliteten på oppdrettet).

Verden vil bedras - men hvorfor gå så åpenlyst inn i trøbbel, når du tydeligvis er glad i dyr? Bare fordi du kjapt skal ha en "sjelden" rase? Som nå tydeligvis er blitt populær? Lær av det som skjedde med chihuahuaene, det er akkurat det samme som er i ferd med å skje med noen andre, mindre moteraser også.

"I Got My Dog From A Pet Store And I Love It"

By Tammy Albee, Corwyn Pointers

Why are folks still getting dogs from pet shops and enjoying them?

Because dogs are wonderful creatures. At heart, they are a companion of mankind and respond to love with love. They enrich our lives no matter what they look like. No matter what kind of health problems they have, no matter how sorry their beginnings, we just love them. And they love us.

So, if you can get a loving companion from a pet store, what's the big deal? Who cares where the pup came from if you can love it and it loves you?

Well, its mother cares. Because while the puppy is sitting in a pet store, even a clean pet store with kindly employees, the mother may be pregnant with her sixth litter of pups by age 4. The mother may be currently living in a tiny pen covered in her own filth and badly in need of a bath, some good food and a little bit of the loving attention her puppy is about to receive when he goes home with his new owners.

Your kids care. They care when their beloved dog, who has loved them faithfully ever since coming home from the pet shop, dies an early death from a genetic disoder such as epilepsy, Von Willebrandt's disease, or hip displasia because the puppy mill that produced him doesn't do health checks.

And you DO care, when you've spend thousands of dollars on allergy treatments, special diets, and expensive veterinary surgery to correct health problems the puppy mill never checked for.

But, you say, the pet shop swears this dog doesn't come from a puppy mill, but from a "private breeder" or an "AKC breeder." What does that mean?

AKC is a registry. They keep lists of dogs and their pedigrees. That is their primary role in the doggy world. They also put on dog shows and other performance competition, but they really aren't the doggy police, or the breeder police. There are some AKC regulations and checks, but the laws simply are not stringent enough to curtail puppy mill breeding. And those that are on the books are not enforced 100 percent of the time.

Many AKC registered dogs are puppy mill dogs. The puppy mill owns AKC-registered dogs, and an owner is listed on the AKC registration papers. The dog might not even live with the owner. When the dog is bred, an owner's signature is required on the AKC papers, and that's about it, excepting the fee. So what seems to be a private breeder could really be anyone with an AKC registered female, bred to an AKC registered male.

Dogs are wonderful. They love you. The puppy mills are counting on that. They are counting on you seeing that face in the petshop window, and falling in love. Cause for the most part, dogs love us. They just do. And... we love them.

So how can we love them better?

People are beginning to learn that getting a dog from a pet shop is not such a good idea. They are learning that pet shops are the "fuel" that feeds the puppy mills of this country. They are learning that getting a dog from a reputable breeder (not a "private breeder" or an "AKC breeder") is the way to go. They are beginning to learn how to find a reputable breeder.

Understand that a reputable breeder is breeding a better dog. Why? Because they love the breed, and the dogs, as much as you do, and they want you to love their pups, and give them that love for a long, fulfilling life. They are checking out health problems in their breed, and trying to avoid them. They are less concerned with your money than they are with whether you have time to spend with their pups, or facilities to safely house and train them.

They want the best for those pups. Puppy mills want as many adorable babies as they can get so you loving homes will continue to spend money on canine love. And if your beloved dog has a short life, well that's OK. Because then they can sell you another. There's nothing wrong with the hearts of those pet shop puppies. Of course they love us and we love them. Even reputable breeders LOVE pet store puppies... But they also know what puppy mill breeding dogs are subjected to, and they know the only way to help those dogs, and to improve health and longevity for those puppies we adore, is to do everything we can to educate folks about why pet shop pups shouldn't be purchased, to steer folks towards a reputable breeder who is trying to eliminate health problems and who raises their pups with love and cares for their breeding animals as family members.

Love your pet shop puppies. Care for them as family members. But the next time you are looking for a canine companion, consider whether you can tell, by looking at those puppy faces in the pet shops and reading their AKC papers, what kind of conditions his mother is living in right now. Consider whether your purchase price goes into the pockets of someone who might be torturing dogs to produce those cute little bundles of love.

If you feel like you have been helping out a puppy in a shop by giving it a loving home, consider what effect your purchase is having on those puppy mills: More incentive to keep those poor mothers in their miserable conditions. Want to really help a poor canine soul? There are hundreds of dogs in shelters and rescues who could use a second chance. Often, these dogs are adolescents who did not make it in their original home due to impatience and lack of training. They can often be a bit unruly to start, but if you think of them as "big puppies" you are on the right track. With a little of that patience and some training, you can save a wonderful dog and end up with a lovely family pet who is grateful and know that you have done a truly good thing.

So, adopt a rescue or a shelter dog, or find a reputable breeder who can give you a pup who will love you, but whose life may be a little bit nicer due to good health. Find a puppy whose mother will spend her retirement playing nanny to her grandpups and being given her own special spot on a breeder's couch. And just maybe, if enough folks learn to choose a reputable breeder, there won't be any dogs who are being treated the way puppy mills treat their breeding animals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

For å si det sånn:

Jeg ville aldri ha kjøpt valp fra butikk! Ikke vet du hvilken oppdretter du får fra, og ikke med stamtavle..(eller er jeg helt på jordet nå igjen? :P)

Valpen fra butikken kan jo være en ikke-planlagt parring, og kanskje det ikke er rene linjer eller flott gemytt i slekta. Mor kan være for alt du vet agressiv og greier...

Det er ikke bare det som er bakdelen, men fordelene er ikke mange.

Jeg bare spør deg? Hvorfor reise til Frankrike av alle stedet og kjøpe valp på dyrebutikk? Greit at valpene er søte osv men tenk om alle skulle kjøpt valp fordi den er såå søt?

For å svare på spm. ditt lenger oppe her: Ja, jeg mener at alle burde kjøpe fra oppdretter, og ikke fra butikk.

Nei, finn deg heller en seriøs opdpretter i Skandinavia, snakk med de og sett deg eventuelt på venteliste. Da vet du mer hva du "får", du får hilse på foreldre, grave og spørre og oppfølging og diverse ting.

Supert innlegg av Akaela langt oppe her :)

Hilsen Christine som ikke er helt sikker på hva hun skal skrive (:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg vil kjøpe valp fra Frankrike er at hun som eier butikken er en veldig god venn av mamma og jeg er nesten sikker på at hun aldri ville jugd til oss og sagt ting som ikke stemte.Hun har selv Fransk Bulldog og jeg tror hun vet hvordan de valpene er blitt behandlet før de kom til butikken.For meg spiller det jo ingen rolle når vi valp,jeg vil bare gi en valpen et kjempegodt hjem som den fortjener.Ikke rart det er såå mange Franske bulldoger i Frankrike,de er jo svindyre.Tispene koster 18000Kr og hannene 16000. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det er fordi det er så lang ventetid på valp her i landet.

Vet du hva, hunden lever faktisk ganske lenge, så det å vente ett år på en valp fra en seriøs oppdretter som kjenner sine linjer og vet hva h*n driver med, det er det faktisk verdt!

Veldig synd å se at du uansett kommer til å vlege den "lette" veien, jeg får bare si at jeg håper du har flaks, både for din og ikke minst hundens del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg vil kjøpe valp fra Frankrike er at hun som eier butikken er en veldig god venn av mamma og jeg er nesten sikker på at hun aldri ville jugd til oss og sagt ting som ikke stemte.Hun har selv Fransk Bulldog og jeg tror hun vet hvordan de valpene er blitt behandlet før de kom til butikken.For meg spiller det jo ingen rolle når vi valp,jeg vil bare gi en valpen et kjempegodt hjem som den fortjener.Ikke rart det er såå mange Franske bulldoger i Frankrike,de er jo svindyre.Tispene koster 18000Kr og hannene 16000. :)

Ja, ja - det er ikke ulovlig å spare seg til fant her i landet. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type oppdretter er villig til å selge en valp til en dyrebutikk? De mister muligheten til å følge den opp, og enhver seriøs oppdretter vil jo vite om kombinasjonen ble bra, hva som ligger på linjene osv. Vil man ikke vite det, betyr det også at man driver et oppdrett uten noen som helst mål og mening.Får du vite hvor den kommer fra? Hva om valpen feiler noe og du får behov for info bare oppdretter kan gi deg?

Om det ikke fantes useriøse oppdrettere, ville ikke dyrebutikken få tak i valper. Kjøper man fra en butikk, betyr det at man støtter den typen oppdrett. Man klager over at det avles i hytt og pine, men man kan ikke avle sånn om det ikke er etterspørsel etter valpene. De useriøse oppdretterne er avhengig av useriøse kjøpere, og stort mer er det vel ikke å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så trenger jeg ikke noe "støtte" for jeg bryr meg ikke.Jeg lurte bare på hva dere syns om å kjøpe hund fra butikk og det fikk jeg vite. :P

ja det vil jeg på stå! hvorfor velge dette altenativet egentlig?

hund i butikk får meg til å tenke på alle de horrible kasusene fra dyrepolitiet på animalplanet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når butikkdama som kjenner moren din kan få så høye summer for hver valp, er det rart i at hun liksom "garanterer" for at de har hatt det så bra? Hvilken selger ville si at varen er dårlig, eller dårlig behandlet? Penger snakker sitt eget språk, og forretninger er forretninger. Og hadde de hatt det bra, eller vært fra et bra sted - hvorfor selges de ikke på NORMAL måte, altså fra en oppdretter?

Nettopp franske bulldoger som importeres fra Europa har vært et stort problem i USA. Dit selges de nemlig også, til folk som skal ha "søte hunder", og kanskje raskere og enklere enn å kjøpe dem fra anerkjente oppdrettere.

Her er noen gode linker til dem som klarer å se at hundevelferd og butikkjøp IKKE går hånd i hånd:

http://www.thewrongpuppy.org/id39.htm

Den handler KUN om omplasserte franske bulldoger... flere hadde gått til eiere som før hadde hatt samme rase. Disse valpene kommer fra valpefabrikker i Europa - og selger både innen Europa og til USA. Kanskje valpen "din" kommer fra et av disse stedene? Uansett hva en ivrig selger sier? Papirer forfalskes over en lav sko, det er utrolig mye juks og bedrag - og DYREPLAGERI.

At du gir valpen et godt hjem, betyr mer lønnsomhet for dyreplagerne. Du stopper ikke dårlig praksis ved å støtte den økonomisk. Dessuten risikerer du en syk eller dårlig valp.

Her fra samme amerikanske side:

"French Bulldog breeders and rescue representatives have been hearing since 2003 of U.S. puppy mills importing unhealthy, poor quality French Bulldog and English Bulldog puppies into the United States from foreign puppy mills, located primarily in Russia, Poland, the Ukraine, other surrounding eastern European countries, Brazil, and Argentina."

http://www.thewrongpuppy.org/id793.htm

(her er resultatet, ikke så trivelige bilder - men gjett hva, de som ser elendigheten og gråter over den sier på det ALLER sterkeste: Ikke kjøp valper fra valpefabrikker og kjæledyrbutikker).

I rest my case.

Og HELT ærlig... jeg klarer ikke engang ønske deg lykke til, fordi du er med på å støtte kyniske forretningsfolk som i verste fall piner dyr - direkte, gjennom elendige forhold, eller indirekte, med å ha sju-åtte-ni kull i strekk på stakkars tisper. Du er ung, jeg føler meg litt slem, men foreldrene dine bør være voksne nok til å innse dette. Og jeg har sett "snille mammaer" som kjøper chihuahua på en tilfeldig p-plass, betaler en formue, får "papirer", men får hjem en syk blandingshund på fem-seks uker som sliter med alvorlig sykdom i sin lille kropp og som antagelig vil ha kroppslige og mentale senvirkninger resten av livet - bare fordi datteren ville ha chihuahua NÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...