Gå til innhold
Hundesonen.no

Bytte innsitt eller bruke 2 forskjellige?

Mud

Recommended Posts

Sliter med innsitten med en gang jeg øker avstanden. Vi har en svensk innsitt som fungerer greit når han er rett forann meg men med en gang jeg øker avstanden bare litt så tar han i for mye og havner bak.Sånn ordentligt bak..ikke bare at han sitter litt langt bak. Han har full kontakt med bakhodet mitt han..og er tilsynelatende overbevist om at det vil drysse godbiter og leker hver gang til tross for at jeg vel aldri har belønnet akkurat den posisjonen :lol:

Har tidligere slitt veldig med at han hoppet rett opp og bokset meg i brystet/magen på vei inn før vi begynnte å slite med at han slenger siden sin hardt inn i meg. Begge disse er nå stort sett borte, men lite hjelper det når bikkja sitter feil vei.

Vet at problemet ikke bare skyldes hundens naturlige *kremt* iver men også at jeg har slurvet i innlæringen. Han tok "poenget" så himla fort (vi snakker timer) og hadde en god innsitt veldig lenge før problemene kom. I nesten et halvt år var den "perfekt" <_<

Så til poenget: noen ganger når han kommer i full fart i skogen (han trener seg selv mye i frivillig innkalling) så kommer han elegangt inn på høyre side og smeller i en perfekt innsitt på venstre.. Det gjør nesten vondt å ikke belønne den, den er så perfekt! Problemet er at hans oppfatning av innsitt er nå med inngang på venstre side og i en konkuranse setting ville han nok kunne falle tilbake til svenske innsitter bortsett fra på innkallingen..

Kan jeg bruke begge? Altså ha den vanlige innsitten vår i de "nære" øvelsene? Vi har ikke en komando på innsitten så den kommer stort sett frivellig hvis jeg stiller meg opp i konkuranseposisjon så det er liksom ikke "bare" å bytte komando selv om det selvfølgelig kan la seg gjøre..

Btw: vet at jeg kan begynne helt på nytt å sheipe inn den svenske og det har jeg jo sånn halveis gjort, problemet er bare at når han blir for ivrig og får god fart så går bremsene for tregt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem som deg... Svenskeinnsitten når han er nærme, ved innkalling etc velger han å gå høyre og rundt. Uvisst av vilken grunn egentlig, har ikke bevisst gått inn for å lære han begge deler, men uansett, han velger korteste/enkleste vei...

Jeg har og spurt om dette "overalt" og har fått beskjed om at man må velge en, og ikke mikse mellom disse. Men på den annen side, han velger jo alltid å gå rundt i lydighetsøvelser der han kommer forfra. Det er jo bare fra friposisjon andre steder rundt meg, han velger svenskeinnsitten, og det er jo FØR øvelsen har startet....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt holdt meg til en innsitt, for det blir vankselig for hunden å vite når den skal bruke den ene eller andre. Hva er nære øvelser, f.eks.? Dessuten må man bruke samme innsitt gjennom hele konkurransen. Jeg ville, dersom du anser det som en lett sak, virkelig vurdert å bytte innsitt. Alikevel så anser jeg det at han setter seg bak deg som en greie som du "lett" kan gjøre noe med. Vet han hva som er poenget, så ville jeg sagt "nei" (som i "nei, det der er faktisk feil og du får ingen belønning"), og repetert innkallingen. Antakelig vil han kanksje begynne å lure litt, men det ville jeg tatt sjansen på og belønnet HVER MINSTE fremrykk mot riktig posisjon. Enklere sagt enn gjort kanskje, men du må nok kreve at han konsentrerer seg litt (og dermed vil nok intensiteten falle litt før han skjønner det), og ikke bare hopper og løper som en villmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar..hmm..det var det jeg trodde... Det er vel forsåvidt ingenting som heter "nære" øvelser, men jeg tenkte på i mellom øvelsene..jeg vet at det egentlig ikke skal telle, men det vil jo se uryddig ut...og vi blir bedømt deretter.

Jeg bryter han jo av med en gang - gjerne før han får satt seg (jeg bruker ikke "nei" da det ikke er positivt innlært og jeg ikke gidder å straffe i øvelser, men andre ord/fakter som betyr at han dreit seg ut), men jeg synes det føles håpløst..eller les: Annette er møkk lei av at det ene problemet følger det andre på noe så enkelt som innsitt og er lei av å trene på det. Det kan nok løses..lett..med mengdetrening.. når han skjønner at heller ikke det å sitte bak mamma er snarveien til gull og grønne skoger.. Har tenkt på dette på jobb i dag og kommet frem til at jeg har muligens vært noe inkonsekvent og ikke feilet klønete innsitt når vi har trent i små kjeder. Jeg har lett for å glemme at jeg belønner feil utførelse når jeg lar han fortsette til et annet delmoment. *gruble* kanskje vi skal flisepsikke enda mer på den innsitten vi har.. Vi kan jo klare å få like mange problemer med den andre kjenner jeg oss rett *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan står du, forresten, når han kommer på innsittet? Ser du på ham? I tilfelle snur du på overkroppen og dermed drar du ham bakover. Tror du det kunne blitt bedre om du stor rett opp og ned og så rett frem?

Hmmm... nå ble jeg veldig usikker..i teorien står jeg og kikker rett frem..jo jeg tror jeg gjør det.. Innkallingsignalet mitt er jo å stirre rett frem med benene samlet og armene rett ned.(og i tillegg har jeg visst lett for å komme med et lite steg til siden hvis han ikke er oppmerksom :) ).

Men det er ofte stor forskjell på hva jeg TROR jeg gjør og SKAL gjøre og det jeg faktisk gjør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få noen til å se på hva du faktisk gjør. Ikke så lett alltid å se selv alle de rare tingene man faktisk gjør og hvor inkonsekvent man egentlig er.

Jah..en treningsgruppe hadde vært fint *ønske seg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...