Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker litt info om Cavalier kings charles spanielen....


meg123

Recommended Posts

henrikke trår til..regner med at du har vært inne på klubbsidene til rasen allerede??

1. Litt forskjellig info om rasen...

Fåes i fire farger : ruby-ensfarget rød/brun, blendheim -brun og hvit ,black and tan -brun og sort og tricolor- brun sort og hvit.

En liten hund i høyde ca 35-40 cm.

ligger på ti på topp av populære raser i Norge - om det er så bra er en annen sak..

2.posetive og negative sider...

+

¤trivelige å ha med å gjøre

¤søte og vakre

¤vennlig mot de fleste på to og fire

¤lettstelte

¤ hendig størrelse

¤ lett å få valper, mange oppdrettere

-

¤litt vel søte, dette er hunder også.Viktig å ikke glemme det

¤Fremmede har liten respekt for dem

¤hjerteproblemer vanlig, selv om dette jobbes med

¤kan bli noen reale gneldrebøtter

¤ mye ørebetennelse og analkjrtel problemer på noen ( min f.eks)

3.Er det en lett/vansklig hund å trene?...

nei, de lærer fort, ivrige til å jobbe.men noen kan bli litt kresne på godis.ikke min, så er det sagt..

4.Hva slags hundesporter passer den til?...

min passet dårlig til lydighet, men flink i freestyle, spor og sirkustull og tøys.

Mange deltar i agility også..

5. Flinke Oppdrettere...

Henrik er Attis hund, de holder til i Romedal ved Hamar.

6. Pris...

10 000 + ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vil bare avkrefte en del ting her jeg. For det første er det lite analkjertel og ørebetennelseproblemer på cavalieren generelt, man vil vel finne det på noen enkeltindivider, men det er ikke noe man behøver å tenke på i en valpekjøpsituasjon. Dessverre er cavalieren en veldig populær rase, og det går til tider ut over seriøsiteten hos en del av valpeeierne rundt om. Hunder som er kjøpt til kosehund får plutselig et kull med nabobikkja/nærmeste cavalierhannhund, og lykkelige eiere dukker opp med (worst case altså) med hunder uten papirer og der det heller ikke finnes noen papirer på foreldrene. Vær derfor kritisk til oppdrettere, du finner uhyre mange av dem nå. Cavalierklubben har derfor innført obligatorisk oppdretterseminar for nye oppdrettere som vil inn på listen på cavalierklubbens hjemmesider, men vær forsiktig innen den også - det er store forskjeller på cavalierene nå, og avhengig av hvaslags bruk du vil ha den til er det forskjellige typer oppdrettere også.

Når det gjelder hjertefeil så er det mye snakk om dette. Dyrleger har en tendens til å høre hjertefeilen fra venterommet, og du slipper sjelden unna en test på det hos dyrlegen. Det skal fremligge både øyelysnings og hjerteattest på begge foreldredyrene ved parring, og hunder som får bilyd i ung alder avles ikke på. Men det er klart - hjerteklaffen er en svakhet på endel av disse cavalierene, og om de ikke får det i 2-3 års alder (det er det man ikke vil ha), så er det ikke unormalt å få det i 7-8 års alder . Hanner som er hjertefriske frem til 8 - 9 års alder kan fortsatt brukes i avl etter bilyden, det er de som får det i ung alder som ikke bør brukes.

Nok om helse, litt om cavalieren generelt;

- De røyter! (mengde varierer selvfølgelig etter pelsstellshyppighet og fra hund til hund, men det er ikke en særlig allergivennlig hund)

- De skal være sosiale!

- De er lettlærte og liker å jobbe, men er du vant til større og mer brukshundraser vil du fort merke at konsentrasjonsnivået synker en del hakk (ikke så rart, kanskje)

- De kan være med på lange turer, men tåler samtidig fint noen kvelder på sofaen uten å gå av skaftet.

- De er ikke bjeffedyr (som f.eks mange spisshunder er), men liker best å være med eieren og gir klart uttrykk for det.

- De er små, søte og snille, og schæfereiere som trener bruks vil ha vanskeligheter for å ta deg seriøst :lol:

Jeg er oppvokst med cavalierer på alle kanter og har egentlig ikke noe negativt å si om dem, spør gjerne mer om det er noe du lurer på.. Og Minnie skal ha kull i løpet av 2007 forresten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...