Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid

TollerRetriver

Recommended Posts

Skrevet

Det varierer mye hvor tidlig og hvor ofte. Har inntrykk av at det kan ha litt med rase og linjer å gjøre. Ofte sies det at små raser får løpetid tidligere, men jeg er ikke så sikker på om det alltid stemmer. Min egen rase (whippet) er jo forholdsvis liten, men får sjelden sin første løpetid før rundt året, og det går gjerne minst 8-9 måneder mellom hver løpetid, mens jeg f.eks. har hørt om et par schäfertisper som starter mye tidligere, og har mye hyppigere løpetider.

Skrevet

er veldig forskjellig det.

Toller tispen min har det en gang i året og amerikaneren min har vel hatt det 3 ganger i livet sitt ( hun er 9 år nå).

Løpetiden pleier og vare 3 uker tror jeg.

Skrevet

Whippet er vel ikke en liten hund. Går jo 4 av Freya på en whippet :D

Men tisper kan jo få første løpetid fra 3-4 måneders alder og ha løpetid opptil fire ganger i året. Dette er jo dog ikke normalen heldigvis :( Første løpetid kommer jo helst mellom 6 og 12 måneder (noen tidligere og noen senere). Den varer 2-4 uker og gjentas vanligvis hvert halvår. Sånn ca ;)

• 2 weeks later...
Skrevet

Solo har ca hver 8 mnd og blør i 1 mnd... Det er veldig forskjellig fra hund til hund...

Skrevet

Det varierer fra hund til hund, og fra rase til rase.

Vanligvis har de første løpetid rundt 6-10 mnd. alderen. Og som oftest 2 ganger i året, med ett halvt års mellomrom.

Min Sheltie tispe fikk første løpetid ca. 9 mnd. gammel. Varte ca. rundt 3 uker.

Det samme gjorde moren til tispa mi.

mvh. Siril :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...