Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpefòr, type.

Tiv

Recommended Posts

Han er den største i kullet, hannhund og blir vel minst 30 kilo etterhvert. Er litt redd for osteochondrose, og funderer på dette med valpefòr. Bruker eukanuba lam&ris valp, ikke large breed siden de ikke hadde det akkurat da. Matlysten er ikke helt på topp og han er..vel..ikke mager men tynn. Det er jo ganske greit, for så vidt.

Han er 3.5 mnd og ca.11 kilo+, sekken på 15 kilo er straks tom. Hvor lenge bør han få valpefòr? Er lam&ris et like greit fòr som normaleukanuba? Kjøpte lam siden de andre har en tendens til å klø av normalfòret. Han burde egentlig hatt et mer energirikt fòr, men ikke vet jeg hva det skulle være. Må nøde i ham maten for å holde vekten, og jeg blir litt lei av alt matdilldallet 3 ganger for dagen. Måtte kutte ut 4.måltidet, han vil ikke ha. Gir fiskeolje i tillegg. Vom kan han få ei teskje av i ny og ne for å øke matlysten, men det hender han kaster opp av det.

Er det noen som har fòringsråd å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er den største i kullet, hannhund og blir vel minst 30 kilo etterhvert. Er litt redd for osteochondrose, og funderer på dette med valpefòr. Bruker eukanuba lam&ris valp, ikke large breed siden de ikke hadde det akkurat da. Matlysten er ikke helt på topp og han er..vel..ikke mager men tynn. Det er jo ganske greit, for så vidt.

Han er 3.5 mnd og ca.11 kilo+, sekken på 15 kilo er straks tom. Hvor lenge bør han få valpefòr? Er lam&ris et like greit fòr som normaleukanuba? Kjøpte lam siden de andre har en tendens til å klø av normalfòret. Han burde egentlig hatt et mer energirikt fòr, men ikke vet jeg hva det skulle være. Må nøde i ham maten for å holde vekten, og jeg blir litt lei av alt matdilldallet 3 ganger for dagen. Måtte kutte ut 4.måltidet, han vil ikke ha. Gir fiskeolje i tillegg. Vom kan han få ei teskje av i ny og ne for å øke matlysten, men det hender han kaster opp av det.

Er det noen som har fòringsråd å komme med?

Hei, her er en link som du kan lese litt om fysiologiske stadier :D

http://www.forimport.no/Fysiologiske%20stadier.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på det, men det sto ikke så veldig mye om valper.

Gir ham som sagt valpefòr for medium store raser lam&ris. Dette har protein% på 27.6, fett% på 15.8. Kalsium/fosfor ligger noe høyere enn large breedvalpefòr.

Normalvalpefòr medium raser har protein% 29, fett% 18. Largebreed normal har protein% 26, fett% 14.

Ifølge artikkelen du linket til, skal fettprosenten ikke bli for høy på valper. Da burde vel egentlig Largebreed normalvalpefòr være det rette?? Men det betyr at han kanskje må spise litt mer enn han gjør nå...Det sto ikke noe om hvor mye energi det var i de ulike typene.

Tenker mye på leddproblemer, har 'alltid' hatt hund med hd, ad, ocd, men denne gangen håper jeg å få noe bra. Men da må jeg jo bare gjøre alt rett først :D Valget av oppdretter tror jeg ble greit, så var det bare fòring og mosjon da. Tror oppdretter har pleid å gi høyenergi eller en miks av dette og normalfòr for voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke kutte ut valpefôret og du bør gi han largebreed, det inneholder mer omega 3 om jeg ikke tar helt feil.

Ellers så bør du gi han mer mat om han er tynn, bløter du opp maten? Hvis det er det han er lei så gi han tørt eller omvendt. :D

Alle valper har en periode hvor de ikke vil spise, men vær tolmidig og for på selvom han ikke spiser, plutselig er han over perioden og han spiser igjen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får så mye han orker å spise, må som oftest kaste siste rest. Bløter opp, men han får litt tørt også. Han har liksom aldri vært noen storspiser, men han kommer neppe til å sulte seg til døde. Vil ikke at han skal være småfet, men han bør jo ikke bli noe tynnere heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han har fått det helt til nå, og i utgangspunktet tenkte jeg å gi ham det til han var 8-9mnd. Men jeg er ikke sikker på hva som er rett i forhold til hans rase.

Jeg burde kanskje gå over til largebreed også, syns å huske at noen snakket om kalsium/fosfor og leddsykdom..men jeg vet ikke hvorvidt han blir regnet som stor rase. Dyrlegen syns det var ok å ikke gi largebreed, men så var han nå fri for det uansett. Oppdretter har vanligvis ikke pleid å gi valpefòr, og de har nesten ikke hatt leddsykdom på hundene. Jeg husker ikke i farten hvordan høyenergi ligger i ca/ph, fett og protein. Jeg tør ikke gjøre det, er jo som du sier; at man fort kan angre på alle ting man gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fôringen i ung alder viser seg å ha masse å si når men oppdager ledd problemer på hund.

Selv har jeg ledd hund som fikk dårlig mat som ung (hun er omplasseringshund så jeg hadde hun ikke da), og jeg er mildt sagt forbanna på de som hadde hun før for at hun ikke fikk det hun trengte i ung alder.

Du vet at problemene kan komme, hvorfor da ikke fore på valpe for til han er ferdig utvokst? Det er de ofte i 12mnd alderen.

Hva skal liksom være de positive faktorene ved å gi en valp på 3,5mnd voksen for?

Grunnen til at du bør gi Large breed er at han ligger på grensen og da ville jeg gitt large breed fordi det inneholder mer til nettopp leddene som du igjen VET kan bli problemer.

Egentlig skjønnner jeg ikke hva problemet er, en valp skal ha valpefor til den er ferdig utvokst, voksen for er for VOKSNE som er ferdige med å vokse.

Jeg er sikkert krass nå, men jeg skjønner ikke at du tørr å gamble. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han har fått det helt til nå, og i utgangspunktet tenkte jeg å gi ham det til han var 8-9mnd. Men jeg er ikke sikker på hva som er rett i forhold til hans rase.

Jeg burde kanskje gå over til largebreed også, syns å huske at noen snakket om kalsium/fosfor og leddsykdom..men jeg vet ikke hvorvidt han blir regnet som stor rase. Dyrlegen syns det var ok å ikke gi largebreed, men så var han nå fri for det uansett. Oppdretter har vanligvis ikke pleid å gi valpefòr, og de har nesten ikke hatt leddsykdom på hundene. Jeg husker ikke i farten hvordan høyenergi ligger i ca/ph, fett og protein. Jeg tør ikke gjøre det, er jo som du sier; at man fort kan angre på alle ting man gjorde.

Bruk junior large breed frem til 15-16 mnd. alder. Hvis du synes hunden din er tynn, så er nok sannheten at han har en fin vekt. Din største fiende er et for energirikt fòr som gir for hurtig vekst. Din hund blir ikke ferdig utviklet før den er 1,5 år. Det er dermed helt avgjørende at den ikke når maksvekten for fort, det kan skape skjelettproblemer. Kalsium/fosformengde skal være i forhold 1-1,5.

Din hund blir regnet som stor rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate.

Men jeg sa jo ikke at han på død og liv må ha voksenfòr, jeg spurte hvilken type fòr som ville passe best. At oppdretter gjør noe annet enn meg, betyr jo ikke at jeg må gjøre det samme.

Det jeg lurte på, var hvor lenge han bør få valpef\or, hvilken type(medium eller large) og om lam%ris er like bra som det vanlige fòret.

Jeg gjør som artistic sier, det høres fornuftig ut. Jeg trodde ikke valpefòr var nødvendig så lenge, men jeg leste meg fram til at large breed har mindre protein/fett enn det jeg bruker nå. Om han blir regnet som stor rase tror jeg det blir bedre med dette litt lenger, enn å fòre enda noen mnd på det han har fått til nå.

Om ca/fosfor skal være 1-1,5 er det kanskje ikke så lurt å gi noe særlig med vom. Jeg tror kanskje vom er rikt på fosfor?

Mengden ca/ph er ikke så viktig, så lenge forholdet er rett? Om man tilsetter mat med mye fosfor og lite ca, betyr det i teorien at man bør tilsette kalk for å få riktig forhold.

*Dobbelposting, Mod. Aya*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Rent generelt så stoler jeg på fôrprodusentene og deres årelange erfaring, undersøkelser, testing etc.

"I gamle dager" var det mange som mente at valper av store raser burde få voksenfôr allerede fra starten av livet for å unngå at de vokser for fort, får leddproblemer etc. Dette var nok riktig DA - når valpefôret kanskje var omtrent det samme som voksenfôret men bare puttet på litt ekstra kalk og masse fett og proteiner..

Jeg er overbevist om at Nestlês barnemat faktisk også er bedre i dag - enn for 20 år siden. Det samme med hundemat. Tiden går fremover, det samme gjør forskningen.

Bruk en fôrtype av velrennomert produsent, gjerne anbefalt av andre med samme rase som deg selv, og STOL på dem. Det er helt sikkert en meget god grunn for at de har utviklet egne fôrtyper for forskjellige størrelse hunder - nettopp det at de faktisk har forskjellig behov.

Jeg har en rase som er akkurat på grensen til "large" iflg produsentene (dvs 25 kilo som voksen) - jeg bruker alltid large breed-fôret dersom det finnes. Dels for at jeg tror at det er sunnere å vokse opp litt saktere, og dels for at tørrfôrkulene i seg selv da blir av grei størrelse.

En skjed med vom litt nå og da vil helt sikkert ikke ha noen skadelig effekt på noen måte. Og ang. antall måltider så er jeg helt enig med at 4 måltider veldig ofte gir en matlei valp.

Gi den tre måltider i døgnet - og hvis man merker at den begynner å bli litt lei - varier dette. Gi den plutselig bare TO måltider den ene dagen, til høyst uventede tidspunkter. Ikke to rett etter hverandre, selvsagt - men gi det ene to timer senere enn "normalt".. La hunden få en forventing på at "Jippi - NÅ er det mat - og ingen vet når DET skjer neste gang.." Altså være litt uforutsigbar med dette, så hunden gledes over at NÅ kommer maten.

Og ja - en valp skal være sykelig tynn lenge før den tar noen varig skade av det - men den behøver ikke være så veldig tykk i oppveksten før leddproblemene kommer snikende (på hunder som har anlegg for dette).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo sant. Valpefòret er nok bedre i dag enn før. Syns det er intr.å ikke bare vite hvordan og hva, men hvorfor også. Noen mener jo at kalsium/fosfor hadde mye å si for kroppens opptak av kalk og leddenes utvikling, mens andre mener at proteiner og energi har like mye å si. Tidligere tilsatte man kalk til valpematen, man tenkte at et voksende skjelett hadde behov for ekstra store doser. Men på det viset blir jo forholdet ca/phosfor helt feil. Jeg synes å huske at vom er fosforrikt, men er egentlig ikke sikker. Hva fettet har å si er jeg mer usikker på. Fiskeolje inneholder ikke fettløselige vitaminer, og det er jo viktig. De har også noe å si for kalkopptaket og skjelettet. Jeg gir ham fiskeolje, og jeg tror ikke det kan være særlig skadelig. Det blir jo ofte anbefalt å gi omega til små barn pga hjernens utvikling og modning.

Leste et sted at fòr med ris gir en raskere stigning av blodsukkeret og at det ikke var så bra. Men det har vel neppe noe å gjøre med hvordan en valp vokser og ledd?? Jeg kan ikke helt tenke meg det, om ikke noen andre har en bedre forklaring. Fòr med hvete skulle gi et jevnere blodsukkernivå. Unger blir hyper av ujevnt blodsukker, men dette er jo hundemat og ikke sukkertøy..

Han er størst i kullet, men han holder samme vekt som de andre hannene selv om han er høyere. Han er lengre på beina, men er større likevel, mer kompakt å se til. Blir spennende å se hvordan han holder vekten med large breed med hvete istedefor ris. De har vel neppe lam%ris large akkurat her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo sant. Valpefòret er nok bedre i dag enn før. Syns det er intr.å ikke bare vite hvordan og hva, men hvorfor også. Noen mener jo at kalsium/fosfor hadde mye å si for kroppens opptak av kalk og leddenes utvikling, mens andre mener at proteiner og energi har like mye å si. Tidligere tilsatte man kalk til valpematen, man tenkte at et voksende skjelett hadde behov for ekstra store doser. Men på det viset blir jo forholdet ca/phosfor helt feil. Jeg synes å huske at vom er fosforrikt, men er egentlig ikke sikker. Hva fettet har å si er jeg mer usikker på. Fiskeolje inneholder ikke fettløselige vitaminer, og det er jo viktig. De har også noe å si for kalkopptaket og skjelettet. Jeg gir ham fiskeolje, og jeg tror ikke det kan være særlig skadelig. Det blir jo ofte anbefalt å gi omega til små barn pga hjernens utvikling og modning.

Leste et sted at fòr med ris gir en raskere stigning av blodsukkeret og at det ikke var så bra. Men det har vel neppe noe å gjøre med hvordan en valp vokser og ledd?? Jeg kan ikke helt tenke meg det, om ikke noen andre har en bedre forklaring. Fòr med hvete skulle gi et jevnere blodsukkernivå. Unger blir hyper av ujevnt blodsukker, men dette er jo hundemat og ikke sukkertøy..

Han er størst i kullet, men han holder samme vekt som de andre hannene selv om han er høyere. Han er lengre på beina, men er større likevel, mer kompakt å se til. Blir spennende å se hvordan han holder vekten med large breed med hvete istedefor ris. De har vel neppe lam%ris large akkurat her.

Hva din hunds totalstørrelse blir er genetisk bestemt, har ingenting med hva slags mat den får. En valp klarer ikke å skille ut kalsiumet, i motsetning til en voksen hund. Og det er riktig som du sier at balansen kalsium/ fosfor er det viktige. Mange valper er ødelagt opp gjennom årene ved at oppdrettere har fòret de opp på kjøttdeig..

Fett er kun en energikilde, den beste forøvrig. Proteiner er byggesteiner for muskler. Det er ingen hemmelighet at mange foretrekker ris fremfor hvete, og årsaken til at fòrprodusentene gikk over fra ris til hvete er jeg sikker på kun var av økonomiske grunner. Selv foretrekker jeg ris, ihvertfall på hunder med litt ømfindtlig fordøyelse. Ris/hvete har ingen betydning for valpens utvikling. Mange hundekjørere foretrekker faktisk fòr med hvete for å få en jevnere blodsukkerstigning. Det er ikke skadelig å tilsette litt fiskeolje, men det skulle strengt tatt ikke være nødvendig da disse fòrene er riktig balansert mellom Omega 3-6. Alle Eucanuba valpeprodukter, og nå mange andre, er fullstendig optimalisert for valpens intelektuelle utvikling. For 2-3 år siden publiserte Euc. forskere viktigheten av nok fiskeolje for valpens intellekt. Alle andre fòrmerker fulgte deretter opp med de samme ingrediensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Da slipper jeg å fundere på akkurat det. Fristet med ris siden de andre klør av hvete, men det er jo ikke dermed sagt at han også gjør det. Jeg får se hva de har på lager.

Du har sikkert også rett i at fiskeolje ikke er nødvendig, men jeg har alltid pleid å tilsette det vinterstid, mest pga labber. Ikke hver dag, men i perioder. Blir dyrt å gi alle olje året rundt, og jeg vil heller benytte fiskeolje enn planteoljer. Er omega i planteolje(iallefall noen sorter) også, men enkelte mener at hunder klarer å nyttiggjøre seg omegaen i fiskeolje bedre. Jeg har aldri testet ut hva som fungerer best, bortsett fra at noen fiser av planteoljer, mens fòrømfintlige gjør det uansett type.

Takk for all info! Jeg ble noen kunnskaper rikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fiskeolje fører til løse mellomhender, har det da noe med at oljen svekker leddbåndene, muskler eller lager skjevheter i skjelettet? Da må det jo gjøre det flere steder enn bare mellomhånden? Han tåer ut framme, og slik jeg skjønte det av en anatomibok, er det sammenheng mellom smal front, utvridde poter og svake håndledd. Har spurt oppdretter, og dette er vel noe som ligger på linjene. Når de blir eldre og får trent opp fronten, blir de normalstilt igjen.

Hva er forklaringen på fiskeolje og negativ påvirkning av skjelettets utvikling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
    • Jeg forer på 4 ulike typer tørrfor, som jeg varierer utfra andel Vom fra dag til dag. På vom alene får han steinhard avføring han uttrykker ubehag med å klemme ut og han begynte beite gress som om han var en hest da jeg ga for stor andel Vom. Ser ut som et rent instinkt han har for å regulere fordøyelsen. På tørrforene til stor valp fra Dilaq, Farmina, Happy Dog og Alpha Spirit har han kjempefin avføring. Små mengder, fast og passe tørr, lett å trykke ut, lett å plukke opp. På Eukanuba (fikk en sekk, ikke kjøpt den selv), der kommer det mengder av en konsistens som griser til gresset. Ideelt her også er max 1/2 Vom og resten tørrfor. De er alle forskjellige da 🤷🏼‍♀️ Edit: Angående råfor som treningsgodis: Jeg kjøpte en sånn silikon godbitpung med magnetlukking i toppen. En standard teskje står godt oppreist oppi den, så en slipper masse gris på hendene. Klarer seg med en serviett i lomma til det lille en får på seg innimellom, om en er litt klønete, som meg. Lett å vrenge og vaske. Fant den på Amazon UK. 
    • Var 50/50 som ikke fungerte så godt. Har nå gått over til kun tørrfor, ser ut som magen har stabilisert seg nå. Gir vom i blant. Fortsatt en del avføring, men det er vel naturlig med mer avføring av tørrfor enn vom?   Takk for innspill uansett!:)
    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...