Jump to content
Hundesonen.no

Hun skjønner ikke apporten-oppgitt!


Renate A

Recommended Posts

Posted

Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre med Chicka for å få hun til å skjønne at hun skal komme inn med apporten eller tingen og legge det i hånden min, ikke slippe den foran bena mine.

Hun er jo såå stolt, kommer løpene i full fart og plopp ut av munnen rett foran bena mine, ikke i hånden.

Jeg har prøvd å baklengskjede det, men ingen nytte, kanskje jeg har gått for fort frem??

Hva gjorde dere når dere lærte apport inn?

Jeg er ikke klikker og skal ikke starte LP pga skaden hennes, vi gjør dette bare for gøy, men det er jo greit at gøy er riktig også da. p065.gif

Guest Belgerpia
Posted

Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre med Chicka for å få hun til å skjønne at hun skal komme inn med apporten eller tingen og legge det i hånden min, ikke slippe den foran bena mine.

Hun er jo såå stolt, kommer løpene i full fart og plopp ut av munnen rett foran bena mine, ikke i hånden.

Jeg har prøvd å baklengskjede det, men ingen nytte, kanskje jeg har gått for fort frem??

Hva gjorde dere når dere lærte apport inn?

Jeg er ikke klikker og skal ikke starte LP pga skaden hennes, vi gjør dette bare for gøy, men det er jo greit at gøy er riktig også da. p065.gif

Mitt tips - legg apportbukken på gulvet ved siden stolen din - ha mengder av godbiter tilgjengelig - siden du ikke klikker kan du oppmuntre henne til å løfte apportbukken - gjør det lett for henne å lykkes med å legge den i hånden din - dvs. hold holden rett ved når hun løfter opp og flytt hånden under - si slipp og vær klar med godbit og julekvelden - gjenta, gjenta, gjenta og vær NØYE med at du ikke belønner henne med mindre apporten havner hånda - når hun etterhvert forsøker å treffe hånden uten at du flytter den under kan du begynne å heve hånden osv. - når hun helt av seg selv løfter apportbukken og legger den i hånden din legger du på apportkommandoen. Når dette funker 100% (fin tidtrøyte foran tv'en faktisk) - så begynner du å legge apportbukken ut på gulvet slik at hun må bære den bort til deg å levere den. Når dette funker kan du ta det ut - begynn nære, funker det så lag litt avstand - men IKKE KAST apporten. Først når du kan legge apportbukken til og med bak henne og si apport og hun kommer å leverer begynner du å kaste.

Lykke til.

Posted

Mitt tips - legg apportbukken på gulvet ved siden stolen din - ha mengder av godbiter tilgjengelig - siden du ikke klikker kan du oppmuntre henne til å løfte apportbukken - gjør det lett for henne å lykkes med å legge den i hånden din - dvs. hold holden rett ved når hun løfter opp og flytt hånden under - si slipp og vær klar med godbit og julekvelden - gjenta, gjenta, gjenta og vær NØYE med at du ikke belønner henne med mindre apporten havner hånda - når hun etterhvert forsøker å treffe hånden uten at du flytter den under kan du begynne å heve hånden osv. - når hun helt av seg selv løfter apportbukken og legger den i hånden din legger du på apportkommandoen. Når dette funker 100% (fin tidtrøyte foran tv'en faktisk) - så begynner du å legge apportbukken ut på gulvet slik at hun må bære den bort til deg å levere den. Når dette funker kan du ta det ut - begynn nære, funker det så lag litt avstand - men IKKE KAST apporten. Først når du kan legge apportbukken til og med bak henne og si apport og hun kommer å leverer begynner du å kaste.

Lykke til.

Tusen takk! :D

Skal prøve dette, satt på stuegulvet i stad og prøvde, men da tror hun bare at jeg skal behandle hun, så jeg må finne et annet sted enn stuegulvet, for hun ble litt forvirret over at vi skulle trene på samme sted som hun pleier å bli behandlet. Vanedyr altså. :(

Ser jo at jeg skriver dumt i over skriften også, greit at hun ikke skjønner apporten, men det er jo min skyld som ikke klarer å lære inn riktig, hun gjør jo så godt hun kan.

Posted

Det jeg ville gjort var å lære henne å holde fast uansett i begynnelsen. Til du kan ta å dra i apporten og hun fortsatt holder fast. Ikke belønne når hun slipper den, tom når du har hånden under. Hun skal lære å KUN slippe når du sier slipp eller bra, jeg vet ikke hva du bruker. Det blir enklere da, for da trenger du ikke skynde deg bort til apporten slik at hun ikke slipper for tidlig .

Posted

Det jeg ville gjort var å lære henne å holde fast uansett i begynnelsen. Til du kan ta å dra i apporten og hun fortsatt holder fast. Ikke belønne når hun slipper den, tom når du har hånden under. Hun skal lære å KUN slippe når du sier slipp eller bra, jeg vet ikke hva du bruker. Det blir enklere da, for da trenger du ikke skynde deg bort til apporten slik at hun ikke slipper for tidlig .

Jeg har baklengskjedet det på den måten, men kanskje gått litt for fort frem..får prøve igjen.

Takk for tips :D

Posted

Jeg har baklengskjedet det på den måten, men kanskje gått litt for fort frem..får prøve igjen.

Takk for tips :D

Bare hyggelig :(

Dette er jo bare det første leddet i baklengskjedingen, så jeg ville ikke akkurat kalle det det, men det er veldig viktig at hunden kan holde fast skikkelig for å få en bra avlevering. ;)

Posted

I dét hunden nærmer seg deg, kan du snu deg om og løpe i motsatt vei. Ikke stopp før hunden er helt framme hos deg. Hun vil ganske sikkert holde apporten helt til hun når fram

Posted

Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre med Chicka for å få hun til å skjønne at hun skal komme inn med apporten eller tingen og legge det i hånden min, ikke slippe den foran bena mine.

Hun er jo såå stolt, kommer løpene i full fart og plopp ut av munnen rett foran bena mine, ikke i hånden.

Jeg har prøvd å baklengskjede det, men ingen nytte, kanskje jeg har gått for fort frem??

Hva gjorde dere når dere lærte apport inn?

Jeg er ikke klikker og skal ikke starte LP pga skaden hennes, vi gjør dette bare for gøy, men det er jo greit at gøy er riktig også da. p065.gif

Du behøver ikke klikke, men for å følge mitt råd må du bruke samme filosofi. Når hun slipper apporten foran deg og fortsetter å gjøre det, så er det "noe" som forsterker den atferden. Ta bort dette "noe". Ha en skikkelig belønning klar og vær klar i det hun plukker den opp. De gangene du klarer å få tak i apporten med hånden..belønner du og de gangene den havner på gulvet...ignorerer du ved å snu deg vekk. Overhode ingen oppmerskomhet altså. Etter en tid vil hun kobble belønning med å legge den i hånden din. Pass spessielt på i det øyeblikket hun tar den opp i fra gulvet..ha hånden klar. Momentet så langt er "ta opp og gi gi deg" Hopp altså over å komme til deg med apporten. Du skal være der hun tar den opp. Når dere er blitt sikre på denne biten..kan du gradvis øke avstand. Kjempegøy å trene på denne måten. Jeg husker akkurat det samme med Pia. De gangene den havnet på gulvet døde ganske fort ut.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Helt enig! Savner mer aktivitet, ironisk nok, siden jeg ikke har vært aktiv her på snart 20 år. Hadde vært moro å hørt hvordan det gik nå med alle «gamle». For min del handler det nok litt om at småbarnsliv og jobb har tatt mye tid, og det at jeg har vært hundeløs i en del år. Å når jeg skriver n innser jeg også at det handler om at jeg ikke sitter å surfer på pcen lenger, forum fra mobil er ikke helt det samme. 
    • Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...