Gå til innhold
Hundesonen.no

Bittstatistikk, golden


mariadyb

Recommended Posts

Hei, tenkte dette emnet passet best her, for det blir muligens diskusjon..

Dette med at golden topper bittstatistikken, stod en gang i vg for flere år siden. Jeg har ikke sett dette selv, men mange som sier til meg jeg har den hunderasen som biter mest, og det er lest i vg for flere år siden? Ikke vet jeg, som sagt ikke lest det selv. Men jeg har snakket med flere vetrinærer som sier det ikke finnes noen offentlig bittstatistikk her i Norge, synes det da det er snodig at mange refererer til det som stod i vg en gang. Det er godt mulig golden retriever er den rasen som biter mest altså, men jeg skulle likt å lese kildematerialet som er brukt når påstanden kom på trykk i vg (mulig andre steder også?).. Jeg er bare naturlig skeptisk, og vil ha fakta på bordet. Meninger/synspunkter rundt dette? Evt noen som har kildemateriell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hei, tenkte dette emnet passet best her, for det blir muligens diskusjon..

Dette med at golden topper bittstatistikken, stod en gang i vg for flere år siden. Jeg har ikke sett dette selv, men mange som sier til meg jeg har den hunderasen som biter mest, og det er lest i vg for flere år siden? Ikke vet jeg, som sagt ikke lest det selv. Men jeg har snakket med flere vetrinærer som sier det ikke finnes noen offentlig bittstatistikk her i Norge, synes det da det er snodig at mange refererer til det som stod i vg en gang. Det er godt mulig golden retriever er den rasen som biter mest altså, men jeg skulle likt å lese kildematerialet som er brukt når påstanden kom på trykk i vg (mulig andre steder også?).. Jeg er bare naturlig skeptisk, og vil ha fakta på bordet. Meninger/synspunkter rundt dette? Evt noen som har kildemateriell?

Sorry - det finnes ikke noe kildemateriell - og veterinærene har rett - det finnes ikke noen offisiel bittstatistikk i Norge - rett og slett fordi det ikke føres noen statistikk.

Jeg så oversikten den gangen det stod i VG og ble publisert i andre medier - og den "undersøkelsen" tok ikke høyde for antall individer av hver rase - det var kun publisert hvor mange av hver rase som beit, men ikke utarbeidet noen statistikk for prosentandelen av antall registrerte individer av rasen...... Ergo ble hele greia helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på bitestatistikker fra utlandet, vil du se golden retriever forholdsvis høyt på statistikkene der de ikke har regnet med bitt i forhold til hvor mange hunder det er (altså slik at tallmessige store raser automatisk vil komme høyt opp) og i de statistikkene hvor de har tatt med alle bitt, inkludert små rift og ubetydelige skader.

Ser du på statistikker hvor man har tatt antall hunder i en rase med i beregningen (slik at man får en riktigere fremstilling av tallene), og statistikker over de alvorlige biteepisodene, er det andre raser enn golden retriever som utpeker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er så mye som blir feil med slike statistikker - uansett hvordan man gjør det..

EN ting er jo at enkelte raser er foretrukket av (anbefalt til) barnefamilier - dvs. større risiko å havne i en statistikk da det minste rift blir legebehandlet. I tillegg vil en hund i slike omstendigheter bli utsatt for langt større påkjenninger enn hunder som lever sammen med en/to voksne..

Store hunder biter "hardere" (altså større skader som må behandles hos lege) mens en liten minihund som biter like hardt (i forhold til sin str.) faktisk kanskje bare blir et rift som ikke trenger å legebehandles...

Og, som om ikke det er nok - endel folk vet jo knapt hvilken rase ens egen hund er - hvordan kan man da stole på en statistikk som forteller om slikt?

Joda, den var korthåret, brun og middelsstor - ergo: "kamphund" (når det kanskje var en labrador). Eller "en sånn grå stor hund med ståører" (schäfer, husky, belgisk / hollandsk gjeterhund, eller kanskje en blanding?)

Så statistikk kan man absolutt ha det mye moro med - men man bør selvsagt alltid være meget forsiktig å bruke det som "fakta".

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havana, hvor finner du utenlandsk bittstatistikk, nysgjerrig på det?

Har ikke linkene for hånden akkurat nå. Skal se om jeg kan få spadd dem frem senere.

Så statistikk kan man absolutt ha det mye moro med - men man bør selvsagt alltid være meget forsiktig å bruke det som "fakta".

Susanne

Det er et veldig viktig poeng. Statistikker blir bare en indikasjon på hvordan noe kan være, og resultatene er - som jeg også var inne på i mitt forrige innlegg - veldig avhengig av hvordan statistikken har blitt laget. Og det er jo nettopp dét som er så viktig å få frem i forhold til påstandene om at golden topper bitestatistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...