Gå til innhold
Hundesonen.no

Så fin Vorsteh du har!


Renate A

Recommended Posts

Var ute på tur med Chicka idag og da kom det en gammel mann bort til meg og skrøt av hvor flott Vorsther jeg har, lurte på om jeg brukte den i jakt da, når jeg sa nei og at denne hunden var av en annen rase så kunne han ikke skjønne det...

Jeg måtte bare le når jeg endelig kom meg vekk fra han, Alzeimer???

Ser dere forskjell?? :)

1109326099perla.jpg

1040.JPG

Chicka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

hehe:-) ser ikke helt den store likheten jeg heller... men det er merkelig med det, hvordan i hvertfall en del som ikke har så greie på hund, kan forveksle hunder som er ganske så ulike. før pleide jeg å gå tur med en blanding av husky, buhund, collie og schæfer, og det var ikke reint få ganger at folk var helt sikker på at det var en rein schæfer og fikk sjokk når jeg sa det ikke var det. greit nok den hadde schæfer i seg, men det var vel rasen hunden var minst lik både i utseende og oppførsel. jeg kunne rett og slett ikke se likheten i han og en schæfer. hele bygningen var så utrolig ulik liksom. men nydelig var han uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt! Tja, var ikke så mange likheter i hvert fall! :) Synes ikke at Chicka likner på en Vorsteh!

Har mange ganger fått spørsmål om hva slags raser min gamle hund var blanding av, og noen nektet å tro meg da jeg sa at det var en renraset irsk setter. "Det må da være en blanding? Søsteren min har en irsk setter og den ser IKKE sånn ut..." Synes da virkelig ikke at han liknet på en blanding, men det hadde vel kanskje noe med hvitfargen å gjøre?

timoline2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øya burde vel gi et pekepinn på at hu ikke er vorstehhund.

Men mange morsomme feiltagelser ute og går. Nirm blir gjetta på som blanding med mye BC i som oftest, eller karelsk bjørnehund. Og Bogar har vært både puli, pumi, groenendael valp, feilpelsa kelpie, blanding og bichon frisé. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt! Tja, var ikke så mange likheter i hvert fall! ;) Synes ikke at Chicka likner på en Vorsteh!

Har mange ganger fått spørsmål om hva slags raser min gamle hund var blanding av, og noen nektet å tro meg da jeg sa at det var en renraset irsk setter. "Det må da være en blanding? Søsteren min har en irsk setter og den ser IKKE sånn ut..." Synes da virkelig ikke at han liknet på en blanding, men det hadde vel kanskje noe med hvitfargen å gjøre?

timoline2.jpg

Jeg trodde også første gangen jeg så Timon at han var en blanding på grunn av hvitfargen.. :)

Jeg har også hatt en mix-up, men den var særdeles grov! ;)

Jeg gikk med han her på gaten, og så kommer det en mann og sier "så fin setter du har!" Jeg ser meg rundt for å se om det er en setter bak meg, men neida, han mener Boxie han! :P "Jeg har hatt settere hele livet jeg", sa han så. Jeg sto og lurte på om han hadde egentlig hatt boxere hele livet og trodde han hadde hatt settere, eller om han er helt blind ;)

"Nei, det er en..." er alt jeg rekker å si før mannen har gått videre forbi. Så han tror nok enda han så en setter. Jeg lurer bare på hvilken setter jeg. Irsk setter? Gordon setter? Han kan ligne litt på Timon i fargene da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Man kan lure litt noen ganger ja .....

Jeg synes heller ikke hun likner.

Har selv en hunderase som ikke er så kjent og det er utrolig hvor mye min hund er.

Har 3 ganger - fra ulike personer har at hun er en toller, hun har vært irsk setter, engelsk setter ( og dette av en som selv hadde ES .....) og selvfølge " hva er dette blanding av da ? "

Men den aller beste er denne:

Faren min passet Toya og gikk en tur med henne. Det kommer to jenter på rundt 14-15 år og spør om de kan hilse. Joda, det kunne de. Hun ene sier til vennina si, dette er en golden retriever ;)

Ja sier pappa og holdt på å dø av latter

Tenk på de jentene når de faktisk treffer en golden .....

Men er det mulig ? Alle vet jo hvordan en golden ser ut.

:)

Min "golden"

vinter04-4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...mye rart man skal høre :)

Hun likner ikke så veldig heller ;)

Mange som tror amerikaneren min er en puddel :) og cavalieren har jeg fått høre at er en clumber..

Greit at folk tar feil, men når dem fortsat sier " det du har er en puddel, du har blitt lurt" DA kan man begynne og lure litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, hun er vel ikke DIREKTE kopi, akkurat:P

Jeg har husky jeg. Eller Schæferblanding. Han er nemlig tricolor (finnes ikke tricolor BC davel, da har man blitt lurt), og har STÅØRER! Silje, med sheltiene, har jo blitt skjelt ut av en mann "fordi man ikke må finne på å sykle med en så liten collievalp" og den gamle "rottweileren" min (Gordon Setter) var fryktelig søt assa. Men er hun ikke litt tynn? Knis. De fleste mener det godt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

So what?

Hvorfor er det så innmari morsomt å gjøre narr av andres manglende kunnskaper om raser osv.?

Man ser det liksom gang på gang - en litt sånn "at det går an å være så dum" holdning.

Javel, så finnes det mennesker som kanskje ikke ser forskjell på en Voster og en blanding - men hva så?

Betyr det at de er tilbakestående, dumme eller noe?

Om jeg poste fire bilder av fire forskjellige kaniner så er jeg rimelig sikker på at ikke særlig mange ville klare å se forskjell på rasene...... gjør det disse til dumme?

Jeg veit, jeg burde ikke svare i sånne tråder når det irriterer meg sånn - men jeg synes sånne holdninger er så ufattelig dumme og unødvendige.

Nei - alle vet ikke hvordan en golden ser ut - kanskje har de bare hørt ordet "golden" i forbindelse med hund en gang og kanskje sett ett bilde for lenge siden - men hva så? Er det dumme da?

Skikkelige sjarmtroll er dere.

Himmel, om jeg skulle gjøre narr av alle de som ikke vet hva en belger er for noe - ja, så ville jeg fått ekstremt mye å gjøre - for de fleste tror det er en schæfer/collieblanding - og ser ut som om de fortsatt tror det selv etter at jeg har fortalt dem hva det er for noe ........ javel, dem om det - men jeg gjør jo ikke narr av dem allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg poste fire bilder av fire forskjellige kaniner så er jeg rimelig sikker på at ikke særlig mange ville klare å se forskjell på rasene...... gjør det disse til dumme?

Ingen har sagt at de er dumme. Om man ikke vet rasen så er det lov å spørre eller å holde kjeft.

En må ikke hver gang man treffer en hund si " Å det der ER en ...."

Det er vel nettopp det man synes er morsomt, at folk er så påståelig noen ganger.

Og ja, jeg trodde at de fleste mennesker vet hva en golden retriver er, på lik linje som at alle vet hva en dalmatiner er. Men der tok jeg feil.

Om jeg ser en rase jeg er usikker på så spør jeg faktisk. Jeg sier ikke hva jeg tror det er, nettopp fordi man fort kan ta feil og det er ikke allitd like morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke for å være slemme, dette. Det er jo litt morsomt. Iallefall pleier folk å synes det er morsomt når jeg f.eks ikke ser forskjell på biltyper, uten at jeg tar meg nær av det. Det ER jo litt morsomt å kverulere på at en Opel ikke kan være en cabriolet, fordi cabriolet er et bilmerke? Det har jo ikke noe med å være ondskapsfulle å gjøre, og de fleste ler godt selv når jeg forteller at bikkjekreket er fra rene, mesterskapsvinnende gjeterhundlinjer. Det er jo bare sjarmerende egentlig, og. ja. Iallefall mener ikke jeg noe vondt med det, og jeg VET jeg gjør sånne blemmer daglig selv. Sånn er det bare, alle kan da ikke ha peiling på alt, og det har jo ikke noe med hvor dumme folk er. Herregud, jeg begynner jo ikke LE av folk, eller se NED på folk fordi de synes hunden min ligner på en husky? Det synes jeg da selv og;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har en shæfer jeg :)

Her er den barske shæfergutten min :)

HPIM0776.jpg

Edit: Så nå at det er en diskusjon om dette her..Jeg mener ikke noe vondt med å le av det, eller synes overhodet ikke at de er dumme..Synes bare det er litt artig. Jeg er blank på mange andre ting jeg, så når jeg sier noe helt feil og de ler litt, så betyr det ikke at jeg er dum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ingen har sagt at de er dumme. Om man ikke vet rasen så er det lov å spørre eller å holde kjeft.

En må ikke hver gang man treffer en hund si " Å det der ER en ...."

Det er vel nettopp det man synes er morsomt, at folk er så påståelig noen ganger.

Og ja, jeg trodde at de fleste mennesker vet hva en golden retriver er, på lik linje som at alle vet hva en dalmatiner er. Men der tok jeg feil.

Om jeg ser en rase jeg er usikker på så spør jeg faktisk. Jeg sier ikke hva jeg tror det er, nettopp fordi man fort kan ta feil og det er ikke allitd like morsomt.

..... og det slo ingen at noen faktisk spør sånn fordi de har lyst til å forsøke å få igang en samtale?

Jeg synes ikke det er noe å holde på å le seg ihjel av jeg.... sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske noen har påstått hvilken rase jeg har, men det er mange som spør om han er dobberman eller dobbermanblanding og det er jo ganske forståelig med kroppsformen og fargene. Er faktisk flere som ikke kan forstå at han er blanding "for han er jo så fin og så korrekt" :)

Med leonbergeren ble jeg "advart" fra en bil som stoppet for meg ved fotgjengerfeltet "pass deg, du har en bjørn bak deg" Jeg skvatt og snudde meg rundt, men det var jo bare hunden han mente :)

En mørk kveld kom to joggende menn med en flat løpende etter meg og ville klappe ponnien, de skvatt godt og løp avgårde da de oppdaget at det ikke var noen ponni ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har sagt at de er dumme. Om man ikke vet rasen så er det lov å spørre eller å holde kjeft.

Det er faktisk også lov å møte nye mennesker med et åpent og overbærende sinn, og svare høflig og vennlig på spørsmål.

En må ikke hver gang man treffer en hund si " Å det der ER en ...."

Siden jeg formoder at du ikke forfølger folk som har stilt "dumme" spørsmål eller kommet med feil gjetninger om hunderase så kan du vel ikke vite om de hver gang uttaler seg om rase når de treffer en hund? At folk som har uvanlige hunder (rase eller blanding, eller bare uttypiske eksemplarer av kjent rase) får flere uttalelser om hunden sin av mange forskjellige mennesker forsvarer ikke at man som hundeeier er arrogant eller frekk, synes jeg. '

Det er vel nettopp det man synes er morsomt, at folk er så påståelig noen ganger.

He, he... :)

Og ja, jeg trodde at de fleste mennesker vet hva en golden retriver er, på lik linje som at alle vet hva en dalmatiner er. Men der tok jeg feil.

Betyr det at DU er dum, da?

Om jeg ser en rase jeg er usikker på så spør jeg faktisk. Jeg sier ikke hva jeg tror det er, nettopp fordi man fort kan ta feil og det er ikke allitd like morsomt.

Nå er ikke alle like redde for å drite seg ut, tydeligvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fælt så folk tok seg nær av dette da <_<

Altså, når en mann kommer helt opp til en meget rasetypisk Boxer og sier at det er en setter, enda han har "drevet med setter i alle år", da tror ikke jeg at han er dum, jeg vet det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fælt så folk tok seg nær av dette da <_<

Altså, når en mann kommer helt opp til en meget rasetypisk Boxer og sier at det er en setter, enda han har "drevet med setter i alle år", da tror ikke jeg at han er dum, jeg vet det! :)

Er det lov å si at på seg selv kjenner man andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å si at på seg selv kjenner man andre? :)

Si hva du vil, jada jeg er sikkert dum jeg også, men morsomt var det isåfall. :)

Sto da ikke og lo han opp i ansiktet heller. Hadde vært greit nok om han spurte "Er det en setter?", da hadde jeg bare tenkt at han så feil, lett for. Men han sa "Næmmen, det der ER en fin setter." :rolleyes:

Har også hatt folk oppe til meg og advart meg at om hunden biter ungen deres, da skal de anmelde meg! Og dette mens jeg bare har gått forbi og hunden ikke engang har sett på ungen.

Har lite sympati med forhåndsdømmende og påståelige folk, men folk som spør derimot svarer jeg på en høflig og fin måte, uansett om de spør hvilken rase det er, eller om hunden er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på tur med Chicka idag og da kom det en gammel mann bort til meg og skrøt av hvor flott Vorsther jeg har, lurte på om jeg brukte den i jakt da, når jeg sa nei og at denne hunden var av en annen rase så kunne han ikke skjønne det...

Jeg måtte bare le når jeg endelig kom meg vekk fra han, Alzeimer???

Ser dere forskjell?? :)

Chicka

ehe..Jeg syntes faktisk ikke hun var så ulik jeg da. :) Om man ser på hode formen, ørestillingen og delvis litt av kroppen også egentlig. Nå kan ikke jeg så mye om Vhorste da så det er sagt, men på bildene så synes jeg ikke de var så ekstremt ulike. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timon er en Chihuahua.. jeg sa nei han er en papillon.... "neeei det er det ikke.. han stammer fra chihuahuaen fordi han er så liten" jeg måtte bare gå fordi jeg klarte ikke holde meg.. og han hadde en hund selv.. jeg syns det blir for drøyt når folk sier imot den som eier hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timon er en Chihuahua.. jeg sa nei han er en papillon.... "neeei det er det ikke.. han stammer fra chihuahuaen fordi han er så liten"

Spiller det noen rolle, egentlig? Hva med å svare "ja, ja - du om det", smile søtt og si "ha det bra!"?

jeg måtte bare gå fordi jeg klarte ikke holde meg.. og han hadde en hund selv.. jeg syns det blir for drøyt når folk sier imot den som eier hunden..

Jeg mener at så lenge folk ikke slenger dritt om hunden din, forteller deg hvor stygg og fæl den er så spiller det virkelig ingen rolle.... Who cares hva en eller annen fremmed på gata tror hunden din er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...