Gå til innhold
Hundesonen.no

MMR


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Hvilken sprøyte er MMR?

Hva kan skje om man ikke tar den?

Jeg kjenner nemmelig ei jente kjempegodt, og hu klarte å snike seg unna når den skulle bli tatt :rolleyes:

Og denne jenta er veldig nysgjerrig på hva MMRsprøyta hjelper mot :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør virkelig vaksinere seg. Man kan bli alvorlig syk dersom man skulle få disse sykdommene. Sprøytestikket er ikke så veldig vondt! Tenk hvilke følger som kan skje fordi man ikke vaksinerer seg!

Dersom man får f.eks røde hunder som gravid kvinne kan dette gi alvorlige fosterskader. Det kanresultere i abort, medfødt hjertefeil, døvhet, grå stær eller psykisk funksjonshemming. Årsaken til at man vaksinerer mot rødehunder er nettopp faren for fosterskader.

Kusma kan gi sterilitet hos gutter fordi det kan gi infeksjon i testiklene. Kusma kan også føre til virus-hjernehinnebetennelse og bukspyttkjertelbetennelse.

Meslinger er en sykdom man blir veldig syk av med høy feber og man bør ikke ta febernedsettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
MMR er en vaksine som skal hindre at barn får de tradisjonelle barnesykdommene meslinger, røde hunder og kusma (measels, mumps og rubella).

Edit: den jenta er ikke tilfeldigvis deg? rolleyes.gif

Meg? neeida...

Her står det litt om vaksinen

Takk :D

Man bør virkelig vaksinere seg. Man kan bli alvorlig syk dersom man skulle få disse sykdommene. Sprøytestikket er ikke så veldig vondt! Tenk hvilke følger som kan skje fordi man ikke vaksinerer seg!

Dersom man får f.eks røde hunder som gravid kvinne kan dette gi alvorlige fosterskader. Det kanresultere i abort, medfødt hjertefeil, døvhet, grå stær eller psykisk funksjonshemming. Årsaken til at man vaksinerer mot rødehunder er nettopp faren for fosterskader.

Kusma kan gi sterilitet hos gutter fordi det kan gi infeksjon i testiklene. Kusma kan også føre til virus-hjernehinnebetennelse og bukspyttkjertelbetennelse.

Meslinger er en sykdom man blir veldig syk av med høy feber og man bør ikke ta febernedsettende.

Oj..Takk skal du ha.

Saken er at jeg grudde meg så fælt(var i 6.) også sa jeg at jeg netopp hadde hatt kyssesyken, og da fikk jeg ikke ta den(Da ar det 1 år siden jeg hadde kyssesyken)

Helsesøstra sa jeg kunne ta den mot påska og da påska kom og densprøyte dagen var så ble jeg så dårlig at jeg spydde og måtte hjem..*flau*

Og jeg tør absolutt ikke og ta den. Skal ta Mantoux og BCG vaksina dagen før jeg reiser til skipet, men slipper heldigvis det, så jeg tar den uka etter... Men er det smart og ta MMR før BCG? Isåfall har jeg det travelt med å komme meg ned til helsesøstra..

æææ, dette er skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du generelt har sprøyteskrekk jeg, også har man alle i tillegg som sier disse sprøytene gjør så sinnsykt vondt, DET er bare tull. (BCG skulle være den værste, MEN jeg må si at den var som alle andre sprøyter)

Nei kom deg til helsesøster å få det unnagjort, få ho til å snakke/spørre om ting mens ho setter den, da går det fort, og du kommer så vidt til å merke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn Christine, skulle du blitt syk av en av disse sykdommene kan jeg love deg at det blir mange, mange flere sprøyter enn om du bare tar den:p Jeg har sprøyteskrekk, men MMR var ikke noe vond i det hele tatt, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg? neeida...

Takk :)

Oj..Takk skal du ha.

Saken er at jeg grudde meg så fælt(var i 6.) også sa jeg at jeg netopp hadde hatt kyssesyken, og da fikk jeg ikke ta den(Da ar det 1 år siden jeg hadde kyssesyken)

Helsesøstra sa jeg kunne ta den mot påska og da påska kom og densprøyte dagen var så ble jeg så dårlig at jeg spydde og måtte hjem..*flau*

Og jeg tør absolutt ikke og ta den. Skal ta Mantoux og BCG vaksina dagen før jeg reiser til skipet, men slipper heldigvis det, så jeg tar den uka etter... Men er det smart og ta MMR før BCG? Isåfall har jeg det travelt med å komme meg ned til helsesøstra..

æææ, dette er skummelt!

Man kan bli litt sliten og slapp av vaksiner da de inneholder virus som skal sette igang immunforsvaret ditt. Du bør derfor ta sprøytene med litt mellomrom og ikke to dager etterhverandre selv om det sikkert ikke hadde gjort noe. Stikk ned til helsesøster og spør. Du burde absolutt ta alle vaksinene, som aya sa så må du nok ta fler sprøyter og ubehagelige undersøkelser dersom du skulle bli syk!

Sprøytene er ikke vonde! Skjønner deg veldig godt, jeg hadde sprøyteskrekk selv helt til jeg måtte ta ukentlige sprøyter i rumpa i 12 uker pga B12 mangel da jeg var 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøytende er overhodet ikke vonde. Det du må huske på er å ikke spenne musklene når du får den, ellers går det greit. Det ser mye verre ut enn det er (særlig pirqen - men vi hadde helsesøsterlærling så blodet sprutet litt ekstra hos alle som tok hos henne). Smerteterskelen min er ikke spesielt høy, men MMR-en og BCG-en var ikke vonde i det hele tatt. Jeg foreslår at du tar en tur til helsesøster så fort du får en kjedelig time (nei, dårlig oppfordring, hehe) og sier at du ikke har tatt MMR, så får du tatt den rimelig fort tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Meg? neeida...

Takk :)

Oj..Takk skal du ha.

Saken er at jeg grudde meg så fælt(var i 6.) også sa jeg at jeg netopp hadde hatt kyssesyken, og da fikk jeg ikke ta den(Da ar det 1 år siden jeg hadde kyssesyken)

Helsesøstra sa jeg kunne ta den mot påska og da påska kom og densprøyte dagen var så ble jeg så dårlig at jeg spydde og måtte hjem..*flau*

Og jeg tør absolutt ikke og ta den. Skal ta Mantoux og BCG vaksina dagen før jeg reiser til skipet, men slipper heldigvis det, så jeg tar den uka etter... Men er det smart og ta MMR før BCG? Isåfall har jeg det travelt med å komme meg ned til helsesøstra..

æææ, dette er skummelt!

MMR er ikke vond i det hele tatt. Det er så vidt du kjenner den, og da tuller jeg ikke for å overbevise deg. når jeg tok den satt jeg å snakka med helsesøster mens hun gjorde klart, og plutselig sa hun at det var det ;) . Og så var vi ferdige! Uten at jeg hadde merka noen ting :) Kjente bittelitt etterpå, men bare at det var noe der, ikke vondt i det hele tatt.

BCG sies å skulle være litt værre. Den har jeg ikke tatt fordi jeg er positiv, men det går sikkert fint (skulle heller ønske jeg hadde tatt den enn årlige kontroller med pircqe og røndken flere år for å si det sånn). Og uansett om det skulle være vondt så er det verdt det i forhold til å bli syk.

Kom igjen, du klarer det du vil, du må bare innstille deg på det. Si til deg selv at du klarer det, for det er jeg helt sikker på at du gjør. Som andre har forklart bra før meg er det veldig viktig å ha de nødvendige vaksinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kan jo ikke annet enn å flire.

Hva med å spørre legen din om du kan få dele opp vaksinen? Evt. først sjekke om du kan ha hatt røde hunder, og dermed slippe en av dem ?

Cluet med å kunne la seg stikke, er nå å bare se en annen vei. Verre er det ikke, men jeg forstår deg godt! En av mine beste venner har jeg holdt i hånden gjennom hele barneskolen-og det var alltid jeg som fikk beskjed etterpå om å legge meg ned, for jeg var blitt så bleik rundt nebbet *knis*

Nå må det sies, at jeg er mer eller mindre ikke fanatisk når det kommer til å ta eller ikke ta vaksiner. MEN, de som ikke er vaksinert må vite hva de dermed kan utsette seg selv for eller andre. Og ikke minst, kunne ta sine forholdsregler rundt det hele.

Men når det er sagt, så kan man jo også bli syk av selve vaksinen også dah *ler*

Lykke til! Dette fikser du greit vettu.

EDIT: skriveleif.. jaggu rart så nære "fanatisk" og "fantastisk" ligger i hånden, *knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Okei, okei..Jeg tar hintet! :)

Stikker ned til helsesøstra om jeg tør i mattetimen i morgen...

Eller så kan jeg be mamma ringe... Haha, skikkelig pyse :)

Men når jeg tar sprøyte, har jeg krav på å få med ei veninne ned? Helsesøstra vår er nemmelig skikkelig sur, slik at skal man dit må man gå en og en <_<

Men hmm, ja, får se hva det blir til...

Edit: har hatt meslinger da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Edit: har hatt meslinger da :rolleyes:

'

Hvis du har hatt meslinger, så tror jeg da virkelig jeg ville vurdert å "slippe" å ta en trippelvaksine.. Det er ganske heftig påvirkning på kroppen..

Men du, kan du ikke få din mor til å sjekke hva legen sier (IKKE hva helsesøster sier, de har jeg virkelig fått erfare har null peil... mange av dem altså *host*, ikke nødvendigvis alle :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

'

Hvis du har hatt meslinger, så tror jeg da virkelig jeg ville vurdert å "slippe" å ta en trippelvaksine.. Det er ganske heftig påvirkning på kroppen..

Men du, kan du ikke få din mor til å sjekke hva legen sier (IKKE hva helsesøster sier, de har jeg virkelig fått erfare har null peil... mange av dem altså *host*, ikke nødvendigvis alle :) )

hehe, skal be hu ringe legen jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...