Gå til innhold
Hundesonen.no

mat igjen


Anettex

Recommended Posts

Spiser ikke Ero i løpet av en halv time så tar jeg vekk maten og han får ikke før neste måltid. Vi har to faste måltider om dagen. Spiser han ikke det måltidet får han tilbud om det til neste måltid. Kaster ikke tørrfor så lenge den ikke har stått veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri hatt fastemåltider til hunden selv om jeg burde.. så han er vandt med at han får spise når han selv er sulten.... men spiser han ikke så mye på en dag.. er det da greit å la han få samme maten neste dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også spare maten i ett døgn - men ikke noe mer enn det. Men det gjelder oppbløtt tørrfôr kanskje med noe annet godt oppi (middagsrester, boksmat etc).

Helt tørt tørrfôr ville jeg ikke vært redd for å tilby dag etter dag. Fôrtønnene som tørrfôre ligger i er ikke luft-tette de heller, så tørrfôr tåler nok en stund...

Men det er ikke noe tema her hjemme, da - her er det aldri en smule igjen i noen av skålene..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Oppbløtt for bør man oppbevare kjølig hvis det skal holde noe serlig uten å bli surt, men uoppbløtt tørrfor kan jo stå leenge. Tenk på hvor lenge du har en åpna tørrforsekk... ellers får ikke hunden min mer enn ca. 10 min å spise opp maten på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Susanne sier her er det aldri igjen en liten smule av maten.

MEN vi hadde en ernæringspesialtist (utdannet) på skolen som hadde foredrag og hun sa at man skulle være forsiktig med å servere tørrfor som har stått oppbløtt for lenge.

For det første så kan det bli harskt og for det andre så oksyderer noe av innholdet i maten dersom det står for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hunden 10min. til å spise maten sin, blir den ikke spist helles den tilbake i forbøtta så den ikke mister smaken, så er det samme fôring til neste måltid. Evt. dobbelt fôring da jeg har en tynn hund som trenger det han får i seg av mat. Mens den andre hunden får kun riktig rasjon 2xdaglig, dette fordi hunden ikke må legge på seg for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...