Jump to content
Hundesonen.no

Den moccafargete strihårsdachsen

Mocca-mor

Recommended Posts

Mocca som liten

valpebilder

Mocca 1 år

Mocca i sommer, med t-skjorte fordi hun hadde skadet seg på en pinne, og hadde et sår sydd sammen med fire sting.

Mocca som matros i sommer

Mocca lærer opp "lillesøster" Yatzy

Denne tråden skal handle om ett og ett halvt år gamle Mocca og ting som skjer i hennes firbente liv. Det er både stort og smått, alt fra diskusjoner med "lillesøster" Yatzy til uvante høyder med nesa i bakken. Mocca elsker nemlig sportrening! Og at det ligger et råddyrben i enden av sporet, har hun ingenting imot! Hun har prøvd seg litt som utstillingshund også, men nå begynner pelsen å bli for lang igjen og ny napping skal til før hun igjen er klar, og de skal jo ikke nappes altfor ofte så vi får vente litt. Vi har trent litt dressur. Vi pusler altså med litt forskjellig, men hele tiden er fokuset på å kose oss sammen og at hun skal føle hun får til noe. Det aller viktigste om Mocca - er at hun er Mocca. Hun er en stor personlighet i sin lille, kortbente kropp. Jeg legger inn noen bilder av henne her.

Så søt hun var!

Hvilken oppdretter kommer hun fra?

Hun er fra en liten oppdretter på Jessheim som også driver med elghund. Han heter Martin Rogstad Nilsen. Moccas mor er fra en sveriges skogsdrevet og heter Ambra. Faren er Mikkels Manx her i Norge, han har du kanskje vært borti? :D Champion-er begge to. Ser du har dachs også! ;) Har du en tråd med han/henne her inne? Det hadde vært koselig å titte!

Hun er fra en liten oppdretter på Jessheim som også driver med elghund. Han heter Martin Rogstad Nilsen. Moccas mor er fra en sveriges skogsdrevet og heter Ambra. Faren er Mikkels Manx her i Norge, han har du kanskje vært borti? :D Champion-er begge to. Ser du har dachs også! ;) Har du en tråd med han/henne her inne? Det hadde vært koselig å titte!

Ja, Mikkels Manx er bestefaren til min ;)

Mocca er Nydelig! stå på med sportreningen så blir det NVCh !!

Hilsen Dvergdachsvenninda til Mocca, Bie :D

Vi prøvde oss i sporet i går. Gikk så fint atte ;) Hun elsker spor, og ikke minst råddyrbeinet i enden. Vi får ta oss en øvedag sammen igjen også, i alle fall må vi ha mange til våren!

Så utrolig flott spesiell farge..;) jeg bor fem min med bil fra jessheim:P og jeg har strihåret dachs:P men ikke der ifra:P hehe

Hehe, du får dra og hilse på Moccas mor da ;P

I dag har Mocca både vært sporhund og fotomodell. Hehe. Det første er jo ikke så lenge siden sist, vi pleier å la det gå litt lengre tid enn en uke mellom hver gang egentlig, men hun er så ivrig at det skal gå bra. Ville repetere en gang før prøven. Brevet går avsted i morgen. Da får det briste eller bære når vi skal til skogs! Vi har trent godt tror jeg, gått kurs og tatt en prøve og resultatet ble 1. premie. Jeg må prøve å være en god fører og lese henne godt, slik at vi er et godt team og hun føler at hun lykkes. Hun gjør som hun skal. Snuten virker ser det ut til. Rart hva den lille, rosa/brune knotten klarer å kjenne. Jeg tror vi mennesker skal være glade vi ikke har så god luktesans! Mocca var så stolt etter treningen i dag. Hun gikk med løftet hodet, høy hale og med benet i munnen. På tur ved Akershus festning, møtte vi en ung dame med kamera med seg. Hun knipset i vei. Mocca prøvde å sitte stille, så hun fikk "tatt bilde av det pene ansiktet", som damen sa. Hihi. Koselig å møte folk som tar seg tid til å snakke med hundene. Selv om det var for å få et flott bilde. Er jo litt gøy det også da, at noen setter pris på hunder som ikke bare er ens egne, og at de ser fotoverdien i et dyremotiv. Nå soves det under stolen jeg sitter på. Jeg ser bare en mørkebrun skinke, med lysebrune labber.

• 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Ede har for første gang sittet alene utenfor en butikk. Trodde IKKE det skulle gå bra, fordi han tåler ikke at jeg forsvinner ut av syne. Trening har ikke hjulpet. Han er og blir en rockestjerne på alle måter. Diva vokalist. Han protesterte så heftig under øvelsene i forkant at jeg revurderte hele ærendet. Vurderte spørre om hjelp fra forbipasserende, men det kom ingen, så vi hadde ikke andre valg. Det fikk bli konsert. Da jeg omsider entret butikken for det nødvendige ærendet, så satt han som et skolelys uten en lyd. Hvorfor? Fordi under de såkalt desentiverende øvelsene så forsvant jeg bare. Magisk borte i en interdimensjonal portal bak en stolpe. Gone forever without a trace i inntil sekunder av gangen. Mental abuse. Da jeg faktisk gikk inn, så kunne han se meg entre butikken gjennom vinduet og hadde kontroll på hvor jeg var og materien oppførte seg slik den i følge naturlovene burde og alt var fint. Ikke en lyd. Bare satt der og så på. Da vet jeg det til siden. Har forøvrig glemt å ta bilder på ever so long. Flere uker gammelt er vel vintage, så det fikk et filter  
    • Kors i taket! Trussel om anmeldelse gjorde vei i vellinga, så i dag kom det melding fra NKK med eierskifte som jeg måtte godkjenne! Da er saken løst 🤗
    • At de aldri har hatt syke hunder synes jeg høres rart ut. Men det er ikke alt man kan se på forhånd, og at en hund utvikler en plage som er vanlig hos rasen er nok en risiko dere må ta. At hunden ikke er registrert på dere er en annen sak. Det burde dere jo få ordnet, og jeg synes det er noe NKK burde rådgi dere om hva dere skal gjøre når oppdretter ikke responderer. 
    • Hei. Det ligger tilbakemeldinger fra tidligere kjøpere både på facebooksiden til kennelen og på googlesiden. Kennel har drevet i flere år og har mange hunder registrert i NKK. Ja, valpen hadde vetattest og chip. Vi kontaktet Dyreid også og der hadde de ingenting registrert på Idnummeret som fulgte helseattesten, men de begrunnet det med at ikke alt var i orden med NKK-registreringen. Nå som det er ordnet så har Idnummeret dukket opp hos dyreid, men valpen står da på oppdretter. Vi ble ikke informert om risiko for utvikling av noen helseproblemer i det hele tatt. Oppdretter sa mens vi stadig fikk svar at hen aldri har hatt syke hunder noen gang. 
    • Hva mener du med registrert oppdretter og anmeldelser? Hvor er disse anmeldelsene fra, har dere snakket med tidligere kjøpere?  Det er ikke oppdretter som er registrert i NKK, men foreldrehundene. Dette bør man såklart sjekke på forhånd, men ser også ut til å stemme i dette tilfellet siden valpene omsider er registrerte. Det kan også være lurt å sjekke om oppdretter er registrert hos raseklubben og kullet er godkjent etter deres retningslinjer, eventuelt hvorfor ikke. De fleste raseklubber har rimelige krav som de fleste seriøse oppdrettere følger, men det finnes unntak både når det gjelder krav og seriøsitet der også. Hadde valpen veterinærattest og chip ved levering? Hvis valpen hadde anlegg for å utvikle sykdom da så skal det være dokumenter, og kan være grunnlag for avslag i pris eller heving av kjøp. Har dere kontaktet Dyreidentitet om dette? 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...