Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg?

Papillon

Recommended Posts

Skrevet

Vet at det er mange slike "hvike raser passer for meg" topicer, men håper noen ville ta seg bryet med å svare på min :D Skal ikke (eller får ikke.. <_< ) ha hund før om noen år, men det er jo kjekt å vite!

Mine kriterier:

- Alt fra liten til stor i størelse

- Skal være kjapp, sammarbeidsvillig, kontaktsøkende og leken

- Skal kunne brukes i LP og Agillity

- Pelstell er ikke så relevant, men kan gjerne ha lang pels

- Hunden kommer til å få mye mosjon og mental stimulans hver dag

Vet du om noen raser som passer til disse kriteriene?

ROP det ut! :P

Legg gjerne med et bilde av rasen(e)

Skrevet

Sheltien (Shetland Sheepdog) passer iallefall dine kriterier ypperlig. Liten/mellomstor av størrelse, flott til buru i Agility/ LP, og generelt en aktiv og glad krabat.

Litt pelsstell må du regne med.

Skrevet

Hei

Endelig noen kriterier som passer min hunderase! Yorkshire terrieren er utrolig kjap og er helt super i agility spesielt om de er lit store i størrelsen. Vet ikke hvorfor det er så få i norge som bruker yorkene sine til noe men min skall gå bronsemerke snart har vert utstillings hund og skall begynne med agility til våren :D

Skrevet

Med mye mosjon mener jeg tur morgen, (ev. formidag), ettermiddag og kveld.. Hvis det da er mye? :D

- Kunne like å løpe og generelt sett være aktiv

- Må ikke være for "tung" bygd. Altså; må være Atletisk ;)

Har tenkt på Terv og Sheltie :rolleyes: Vet det er mange som har svart sheltie, men passer terven og?

Har også veldig lyst på saluki, men har jo bare sett de på bilder,så vet jo ikke om de passer til meg.. :rolleyes:

Skrevet

Ja, det er mange raser som passer til de kriteriene. Hadde vært fint med flere kriterier, ja. Jeg lurer også litt på hva du regner for å være "mye mosjon"? Og har du tenkt til å drive med LP og agility bare for moro skyld eller har du også ambisjoner om å konkurrere på høyere nivå?

De rasene som falt meg først inn etter de kriteriene du har nevnt er: bichon havanais, puddel, lagotto romagnolo, shetland sheepdog eller bearded collie.

Hvis "mye mosjon" inkluderer lange ski- og sykkelturer, faller nok noen av disse rasene bort, men alle disse rasene blir gjerne med på lengre turer til fots, og alle egner seg godt til LP og agility.

Med mye mosjon mener jeg tur morgen, (ev. formidag), ettermiddag og kveld.. Hvis det da er mye? :D

Om 3-4 turer er mye eller lite kommer helt an på hvor lange turene er.

- Kunne like å løpe og generelt sett være aktiv

- Må ikke være for "tung" bygd. Altså; må være Atletisk ;)

Tenker du på løping i forhold til jogging og sykling, eller f.eks å komme seg kjapt rundt en agilitybane?

Har tenkt på Terv og Sheltie :rolleyes: Vet det er mange som har svart sheltie, men passer terven og?

Har også veldig lyst på saluki, men har jo bare sett de på bilder,så vet jo ikke om de passer til meg.. :rolleyes:

Saluki er flotte hunder, men de er kanskje ikke de letteste å jobbe med i forhold til f.eks LP. Terven overlater jeg til andre å si noe om.

*dobbelt post. slått sammen av Nirm*

Skrevet

Om morgenen: Ca et kvarter, ettermiddagen: 1/2 timer - 2 t., Kveld: 1/2 time til 1 time :D

Jeg tenker litt på jogging/sykkling.. Men, ikke lange skiturer og slikt..

Har jo lyst til å komme opp på et høyt nivå med LP/Ag. men det spiller jo ikke så stor rolle! meningen er jo å ha det gøy! ;)

Skrevet

Takker for alle svar! :D

Tror nok det blir sheltie om noen år ja :D De er jo så utrolig herlige og skjønne ! :D

Skrevet

Amerikansk cocker spaniel!! er litt pelsstell, men det var visst helt ok?

Du har også den engelske, men den amerikanske egner seg godt til AG. Ivrige hunder, utholdene, godt hode, elsker å jobbe, og det viktigste en trofast venn for livet :D

Skrevet

Jeg og tenkte først og fremst på sheltie :D Tror jeg hadde drøyd tervueren litt. .. De er ikke en stor sheltie liksom :D

Skrevet

Jeg og tenkte først og fremst på sheltie :D Tror jeg hadde drøyd tervueren litt. .. De er ikke en stor sheltie liksom :D

Ehm, ja, det stemmer nok bra :D Terven er nok nooe mer intens... Sheltie passer bra til kriteriene dine :P

Allroundhund, og mye hund i liten pakke.

Skrevet

Hmm... Kanskje en Japansk spisshund ville passe deg?

Anbefaler deg å sende en mail til oppdrettere av rasene du ønsker å se nøyere på og tenker deg godt om før du tar et valg.

Hvis du går inn på linkene under kan du lese litt om rasen:

http://www.japansk-spisshund.net/

http://www.canis.no/redirect.php?target=/o...php?raseid=141

http://home.lyse.net/freddygarden/

Ellers så ville nok, som flere har foreslått, en sheltie også passet godt til deg.

Skrevet

Synes Eurasier og eller Samojed høres utrolig fine ut! Har jo bare lest rasebeskrivelser og sånt, men synes de passer god til mine kriterier.. :D Noen som har erfaringer med disse rasene? :rolleyes:

Er så utrolig mange raser det er å velge mellom!

Skrevet

Eurasier og Samojed er vel ikke det mest åpenbare valget når dine kriterier er kontaktsøkende, og samarbeidsvillig, og når du vil trene i f.eks ag.. Dette er gjerne litt mer selvstendige raser som er mer krevende å trene. Jeg ville nok tenkt på sheltie eller eventuelt cavalier jeg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...